Посилення митного законодавства: бізнесу знову стають на перешкоді

Посилення митного законодавства: бізнесу знову стають на перешкоді

Верховна Рада готова розглянути законопроєкт Зеленського у другому читанні

Посилення митного законодавства: бізнесу знову стають на перешкоді
Фото: depositphotos

Верховна Рада незабаром планує посилити відповідальність за контрабанду на митниці і проголосувати за відповідний законопроєкт №5420 «Про внесення змін до Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України щодо криміналізації контрабанди товарів та підакцизних товарів, а також недостовірного декларування товарів», зареєстрований президентом Зеленським ще 2021 року. Тоді ж документ було прийнято за основу. Зараз законопроєкт підготовлено до розгляду у другому читанні.

Які зміни можуть затвердити народні обранці та чим це загрожує суб'єктам міжнародної торгівлі, розповів Mind керуючий партнер Delta International Services Group адвокат Герман Тасліцький

Через нову законодавчу політику митниця може перетворитися на справжнє пекло для суб'єктів міжнародної торгівлі, митних брокерів і перевізників. Депутати хочуть повернути до розгляду законопроєкт №5420, який був представлений два роки тому. Згідно з ним, порушення митних правил, що охоплюють статті 472, 483, 485 Митного кодексу України, розглядатимуться як кримінальні правопорушення. 

Читайте також: Митний контроль: повернення до перевірок під час війни – нове випробування для бізнесу

Номер і дата реєстрації проекту закону: 5420 від 23.04.2021

Автори: Президент України В. О. Зеленський 

Альтернативи: законопроєкт не має будь-яких альтернатив на момент публікації цього матеріалу.

Етап: підготовлено до другого читання та включено до порядку денного.

Ціна питання:  як вбачається з тексту пояснювальної записки, реалізація положень законопроєкту не потребує додаткових витрат із державного бюджету.

Зміст. Прийняття закону спричиняє такі наслідки:

Проектом Закону пропонується оновлена редакція статей 201, 201-1 ККУ та нові статті 201-3 «Контрабанда товарів» і 201-4 «Контрабанда підакцизних товарів».

Криміналізація товарної контрабанди: пропонується віднести порушення митних правил, що підпадають під норми статей 472, 483, 485 Митного кодексу України щодо проступків у значному і великому розмірі, до кримінального вчинку й передати підслідність у таких кримінальних справах до Бюро економічної безпеки.

  • Окреме виділення контрабанди підакцизних товарів із більш суворими санкціями.
  • Недостовірне декларування прирівняне до переміщення через митний кордон України предметів контрабанди з приховуванням від митного контролю. Під переміщенням розуміється, зокрема, подання митному органу документів, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності та його митної вартості, що призвело або могло призвести до неправомірного звільнення від сплати митних платежів або зменшення їх розміру.
  • Передача підслідності. Кримінальні справи, пов'язані з контрабандою і недостовірним декларуванням, пропонується передати до компетенції Бюро економічної безпеки.

Читайте також: Спілкування з БЕБ: проактивна позиція бізнесу стане в пригоді

Хто буде в плюсі. «Переможців» не буде. Буде збільшення корупції в митних органах. Тепер декларант, митний брокер стає повністю залежним від «рішення» митника – побачити невідповідність відомостей у документах чи ні?

Хто буде в мінусі. Суб'єкти зовнішньоекономічної діяльності, митні брокери, адже виходить так, якщо декларант не хоче мати проблем із законом, до початку митного оформлення повинен кожен товар вивантажити, перевірити всі маркування, опис, вагу, країну походження – і все одно боятися почати декларування, бо завжди є ризик щось пропустити. Крім того, через посилену суворість закону деякі компанії можуть вирішити зменшити або навіть припинити свою міжнародну торгівлю. Це своєю чергою може негативно вплинути на економіку країни, знизивши обсяги імпорту та експорту.

Висновки. Турбуючись про боротьбу з контрабандою, депутати пропонують вважати за контрабанду навіть незначні помилки в митній декларації чи документах на товар. Так, не точні (не правильні) відомості про вагу або кількість вантажних місць, країну походження товарів чи маркування товару в документах продавця можуть призвести до кримінальної відповідальності.

Незрозуміла і спірна логіка законодавців щодо пропонованого розміру вартості товару, при якому настає кримінальна відповідальність. Це більш наглядно видно в порівнянні із санкціями статті 212 ККУ.

Стаття ККУ Значний розмір Великий розмір
212 (база розрахунку – суми податків, зборів і інших обов'язкових платежів) 3000 НМДГ =
4 026 000,0 грн
5000 НМГД =
6 710 000,0 грн
201-3 (база розрахунку – вартість предметів контрабанди) 1000 НМГД =
1 342 000,0 грн
2000 НМГД =
2 684 000,0 грн
201-4 (база розрахунку – вартість предметів контрабанди) 500 НМГД =
671 000,0 грн
1000 НМГД =
1 342 000,0 грн

Отже, якщо розрахувати середні податки у вартості предметів контрабанди (25% від вартості товару), то таке порівняння буде дуже показовим. До кримінальної відповідальності законодавець планує притягувати за ухилення від сплати податків, зборів (обов'язкових платежів) на суму від 335 500 грн, або $9000. І це на тлі багатомільйонних скандалів зі високопосадовцями, де єдиним покаранням є звільнення з посади.

На жаль, ці необдумані законодавчі ініціативи додадуть багато горя рядовим співробітникам підприємств, які за своїми посадовими обов'язками повинні готувати і подавати в митницю митні декларації від свого імені, але в інтересах свого підприємства.

Ні для кого не є секретом, що митниці здійснюють провадження у справі досі поверхово, не маючи ані процесуальних інструментів, ані бажання якісно розслідувати порушення митних правил.

Передача цих категорій справ до Бюро економічної безпеки, з огляду на скандали в БЕБ за останній рікі низьку результативність його роботи, не надає впевненості, що не буде формальних кримінальних справ, які тягнуться роками, і на лаву підсудних сядуть саме контрабандисти, а не люди, які волею долі мусять працювати з митницею.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло