Митний контроль: повернення до перевірок під час війни – нове випробування для бізнесу
Про що новий законопроєкт від Гетманцева

Наприкінці квітня у Верховній Раді було зареєстровано законопроєкт №9224 про внесення змін до Митного кодексу України щодо особливостей здійснення митного контролю в період дії воєнного стану, співавтором якого став голова Комітету ВР з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев. Зараз законопроєкт розіслано для ознайомлення. Проте, ймовірно, незабаром він буде винесений на голосування, а отже, бізнесу варто заздалегідь ознайомитися з новими пропозиціями, які підготували автори документа. Які зміни передбачені цим документом і чого очікувати від них бізнесу, розповіла Mind керівниця практики Митного регулювання та міжнародної торгівлі PwC Україна Віта Мірошниченко.
Законопроєкт фактично повертає митні документальні перевірки дотримання вимог митного законодавства України.
Як відомо, у березні 2022 року було ухвалено Закон №2142-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану”. Згідно з його положеннями був запроваджений тимчасовий мораторій на проведення митними органами документальних перевірок, а також надсилання актів про результати документальних перевірок, зустрічних звірок, заперечень до актів перевірок і податкових повідомлень-рішень.
Рішення повернути митні перевірки на перший погляд видається послідовним, адже ДПС вже розпочинає та планує провести цього року 4012 податкових перевірок.
Але чи витримає бізнес такий тиск в умовах воєнного стану?
Застосування цих методів не буде позитивно сприйняте бізнесом, незважаючи на те, що Держбюджет вимагає наповнення, а країна потребує економіки, що ефективно працює.
Продемонструвавши надзвичайний адаптивний потенціал до нових викликів життя, пристосувавшись до блекаутів і постійних повітряних атак, українські компанії продовжують вести бізнес в турбулентних умовах (і попри все – «Business as usual, пане ̶Г̶іт̶л̶е̶р̶ путін»), намагаючись стабілізувати здобуті результати.
З досвіду спілкування з українськими підприємствами можна констатувати, що лібералізація у вигляді року мораторію на митні перевірки була позитивно оцінена, а самодисципліна й незламність дозволили бізнесу сфокусуватися на головному: змінити ланцюги постачання та реалізації, продовжувати імпорт та експорт товарів попри всі складнощі й обмежені ресурси. Думаю, що саме така стійкість і соціальна згуртованість були оцінена регулятором як «нормальні умови» для повернення перевірок, які тільки посилюватимуть тиск і «дихання у спину» тим, хто і так виконує свої податкові зобов'язання перед державою.
Відсутність стабільності та постійна вимога маневрувати не можуть забезпечити адекватне функціонування підприємствам, які продовжують свою діяльність.
Відсутність перевірок мала позитивний ефект
З практики відомо, що відсутність перевірок сприяла більш прискіпливому виконанню митницею формальностей під час декларування товарів. Відомі безкомпромісні випадки коригування митної вартості товарів, «дружні поради» з боку митниці доплатити митні платежі за виявлені помилки при застосуванні преференцій і пільгового режиму ввезення деяких товарів, особливо під час неоднозначного тлумачення законодавства із цих питань.
Гостре обговорення та неприйняття бізнесом викликало рішення митниці про перевірку митних брокерів, яка закінчилася «листами щастя» про зупинення діяльності у зв'язку з формальною причиною – відсутністю договору про митне-брокерське обслуговування у відповідній графі митної декларації. На думку профільного департаменту митного органу, це є грубим порушенням умов надання дозволу на ведення відповідної діяльності, за яке слід навіть виключити з реєстру митних брокерів.
Не секрет, що митні органи, незважаючи на припинення перевірок, продовжували виявляти факти порушень, про що свідчать приведені дані в пояснювальній записці до проєкту закону. Це означає, що рішення тимчасово зупинити перевірки насправді мало на меті продовжувати й навіть посилити контроль під час переміщення товарів через митний кордон України.
В очікуванні ефекту повернення перевірок...
Проєктом закону пропонується встановити, що документальні та фактичні перевірки під час воєнного стану будуть здійснюватися за умов безпечного доступу до приміщень і документів.
Проте, як ми вже встигли побачити на практиці під час акції з «блокуванням податкових накладних», задля забезпечення функціонування підприємств і безперебійності постачань для контрагентів, бізнес, нехтуючи безпекою, мав шукати будь-які шляхи задоволення запиту податкових органів.
Крім цього, поняття «безпечні умови доступу» в умовах воєнного стану відсутнє в законодавстві, що на практиці може означати суб’єктивний підхід до оцінки таких умов.
Очікую, що бізнес буде змушений забезпечувати умови для здійснення державними органами перевірок «між тривогами», що може негативно впливати на операційну діяльність – тоді як результат матиме протилежний ефект, ніж очікуваний регулятором.
Підсумовуючи, хочу зазначити, що доцільність цього законопроєкту набуде актуальності за умови припинення/скасування воєнного стану, під час відновлення після війни.
До того моменту дати бізнесу спокій – це найкраще, що може зробити держава для відновлення поточної економічної стабільності та збереження довіри з боку громадян.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.