Фасад новобудов: сучасні тренди

Фасад новобудов: сучасні тренди

Та їхня роль у трансформації міста

Фасад новобудов: сучасні тренди
Фото: depositphotos

Фасад – перша точка дотику при знайомстві з будинком. Так само, як при зустрічі з людиною, ми спочатку бачимо те, що на поверхні – одяг і зовнішній вигляд. Саме тому архітектурні та стилістичні рішення фасадів є обличчям девелопера та важливим інструментом продажів. Але, окрім іміджевої і комерційної складової, кожен новий проєкт стає частиною архітектурного ансамблю міста. Щоб цей ансамбль звучав гармонійно – девелопер має подбати про доречність об’єкту в навколишній забудові. Про це розповідає досвід європейських міст з історичною складовою та сучасна українська практика. Про сучасні тренди в оформленні нових будівель і як вони впливають на обличчя міст, розповів Mind головний архітектор Avalon Максим Макаров.

Читайте також: Відбудова України після перемоги: що маємо робити вже зараз

Тренд на спрощення та функціональність

У більшості європейських країн тенденції фасадної архітектури багатоквартирної житлової забудови досить впорядковані.

Загальноєвропейська тенденція останніх п’яти років у цій царині – максимальне спрощення. Акцент робиться на лаконічні, мінімалістичні та функціональні фасади. І сучасні житлові проєкти в Україні зараз повністю відповідають цьому тренду.

Важливим фактором у цьому контексті є клас житла. Будинки комфорт-класу мають максимально прості та практичні складові – утеплювач плюс штукатурка за технологією «мокрий» фасад. У бізнес-класі вже більш цікаво: частково використовують металеві елементи, клінкерну цеглу, вентильовані фасадні конструкції. У преміум-класі відсоток і розмаїття таких матеріалів іще більше.

Якщо порівнювати із сусідньою Польщею, то ми певною мірою випереджаємо їх за архітектурними та стилістичними фасадними рішеннями – в Україні навіть будинки комфорт-класу мають більше цікавих оригінальних деталей. Логіка ринку в нас однакова, але житло в Україні в середньому вдвічі дешевше. При цьому сучасні ЖК у Львові мають оригінальніші фасади, більш складні за кольоровими поєднаннями, міксом матеріалів і стилістичними рішеннями, ніж 90% аналогічної забудови Польщі.

Читайте також: Відбудова за парканом: як облаштувати територію нової забудови

Фасади як інструмент продажів

Фасадні рішення суттєво впливають на кінцеву вартість квадратного метру. В собівартості будівництва доля «мокрого» фасаду з якісним утепленням (мінеральною ватою) у будинках комфорт-класу займає в середньому 8–10%. У преміальному сегменті на фасад припадає від 12% до 15% від собівартості будівництва за рахунок оригінальних архітектурних рішень, матеріалів і технологій. Тому ускладнювати фасади в будинках бюджетного та середнього цінового сегменту – немає ринкової логіки.

Окремий виклик – проєкти, розташовані в центрі або в історичному ареалі міста. Там потрібен ретельний підхід і складні фасадні рішення. Вони потребують набагато більшого бюджету на розробку та втілення, що знов-таки впливає на собівартість.

Будинку преміального класу не пасує значний об’єм «мокрого» фасаду. Попри його практичність, визначну роль тут грають інші фактори. У таких проєктах використовується вентильований фасад, клінкерна цегла, оздоблення тонколистовою керамікою. Це дорогі рішення, але вони дають клієнту розуміння, за що він сплачує, крім локації. Гарні, стильні, такі, що відповідають рівню позиціонування будинку, фасади – один із важливих інструментів продажів.

Звісно, впливають не тільки фасади, а й оздоблення холів, ліфти, планування, технічне оснащення, прибудинкова територія тощо. Привабливий зовнішній вигляд не завжди говорить про якість і комфорт проживання в будинку. Два схожих зовні будинки можуть дуже відрізнятися «у розрізі».

Забудовнику важливо правильно комунікувати цю тему, вміти аргументовано довести, чому застосовані технології і рішення оптимальні з технічного та естетичного погляду. Пояснити, на чому ґрунтується різниця в ціні, – важлива частина маркетингової стратегії. На ринку є люди, які готові свідомо «голосувати гривнею» за такі проєкти.

Читайте також: Відбудова України: 5 інвестиційно привабливих секторів під час війни та після

Сучасні проєкти в історичному центрі: виклик vs імітація

У Львові, Києві та інших великих містах країни в наближених до центру локаціях створюється саме преміальне житло. В історичному середовищі, де діють жорсткі обмеження до висотності забудови, довжини фасадів тощо, девелопери мають бути дуже усвідомленими. Необхідно, щоб новий будинок виглядав органічно в наявному оточенні, старі та нові частини були гармонійно пов’язані.

При цьому намагатися створити імітацію забудови, що оточує, – погана ідея. Європейський та український досвід демонструє, що сучасні архітектурні рішення можуть бути органічно вписані в стале середовище, а можуть бути акцентом чи навіть провокацією, і це нормально. Головне тут – доречність. Ці питання вирішуються на рівні міста, бо будь-яка нова забудова в таких зонах матиме вплив на його вигляд, атмосферу та туристичну привабливість.

І європейська, і сучасна українська практика – це пошук правильного, доречного образу архітектури нового об'єкту в історичному середовищі, зокрема через відкриті архітектурні конкурси (всеукраїнські або ж міжнародні) із колегіальним визначенням переможця, кращої конкурсної роботи, яка відповідає чинним обмеженням ділянки, умовам, отже задовольняє і місто, і девелопера.

І фактор доречності тут є ключовим, щоб те, що погодили сьогодні, за 10–15 років не виглядало помилкою. Радше навпаки, якісний і стильний об’єкт, який на початку сприймається не дуже схвально, бо вибивається зі звичних шаблонів, з часом набуває свого сенсу й змінює ставлення до себе на краще.

Нові будинки не мають копіювати навколишню історичну забудову, це є втручанням у справжню історичну спадщину. Недоречна імітація виглядає як декорація для зйомок фільму. Тому краще рухатися в напрямку створення сучасних, але доречних у контексті оточення проєктів, залучати кращих фахівців, проводити архітектурні конкурси. Це найбільш цивілізований підхід до формування міст. Адже будівництво в історичних ареалах, це не лише комерційний проєкт, це ще й довгостроковий внесок у контекст міста та репутаційний виклик для компанії, яка його створює.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло