Е-досьє суддів: яку інформацію вже відкрито

Е-досьє суддів: яку інформацію вже відкрито

І як це допоможе відновити довіру до судової гілки влади

Е-досьє суддів: яку інформацію вже відкрито
Фото: depositphotos

Наприкінці минулого року Україна запровадила відкриту систему для обрання суддів до різноманітних судових інстанцій. Крім того, ці процедури вже відбуваються не на папері, а поступово переводяться «у цифру». Що саме змінилося у процедурах, яку інформацію містить е-досьє суддів і чого очікувати від диджиталізації у цій сфері, розповів Mind заступник керівника секретаріату ВККС Тарас Нешик.

На жаль, судова влада продовжує «пасти задніх» у рейтингу довіри громадян до державних інститутів. Згідно з дослідженням Київського міжнародного інституту соціології, суди і прокуратура – українські інституції, до яких українці ставляться найбільш критично. Так, судам довіряють 25% громадян, не довіряють – 34% (решта не мають визначеного ставлення).

Не без причини, суспільство сприймає суддів як відірвану від суспільства групу людей, що призначаються на високі посади загадковим чином. При цьому про досвід і професійних шлях суддів пересічний громадянин не знає нічого. Звідки взятися довірі до системи, якщо українці не знають її представників?

Читайте також: Дистанційне судочинство: Кабмін пропонує розпочати процес

Електронне досьє кандидата / судді

Положення щодо необхідності формування та ведення досьє в електронній формі на законодавчому рівні закріплено з 2016 року в межах реалізації судової реформи в Україні. Фактично ж дані е-досьє кандидата на посаду судді почали формуватися лише у грудні 2023-го.

Так, вперше в історії наприкінці минулого року зусиллями новообраного складу Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (ВККС) кандидати на посаду суддів взяли участь у відкритому конкурсі на посади суддів апеляційних судів через електронний кабінет суддівської кар’єри. Останній для успішних кандидатів трансформується у е-досьє судді, у якому буде доступна така інформація (за винятком конфіденційної): 

  • освіта, кар’єра, професійні здобутки, дані про успішність проходження підготовки та підвищення кваліфікації, скарги на професійну діяльність і результати їх розгляду, показники ефективності фахової діяльності тощо.
  • інформація, що вказує на рівень етичності та доброчесності: про відповідність витрат і майна кандидата / судді та членів його сім’ї задекларованим доходам, матеріали перевірки кандидата / судді на відповідність посаді судді, декларації доброчесності та родинних зв’язків, висновки Громадської ради доброчесності / Громадської ради міжнародних експертів.

Учасники судових спорів і їхні представники, журналісти, громадські активісти, правозахисні організації та будь-які особи, що мають кваліфікований електронний підпис вільно досліджуватимуть інформацію про те, ким є і наскільки компетентні майбутні представники Феміди.

Читайте також: Вступ до ЄС: яких змін у судовій системі очікують від України

Спрощення процесу добору кандидатів на посади суддів 

Е-досьє судді також значно прискорить і здешевить процес добору суддів.

Наприклад, для участі в конкурсі на посаду судді апеляційного суду до ВККС звернулося 2076 кандидатів. При цьому згідно із законодавством, досьє кандидата на посаду судді має бути оприлюднено на офіційному вебсайті ВККС. Тобто під час подачі документів кандидатами у паперовому вигляді комісія мала б організувати процес сканування мільйонів сторінок і вивантаження їх на свій сайт. Це тисячі людиногодин, які оплачують платники податків.

Е-досьє кандидата вирішує питання оперативності та економічної ефективності обробки даних. Крім того, у разі настання надзвичайної події і потреби в невідкладній евакуації матеріально-технічних засобів, зберегти повноту даних в е-формі набагато простіше, аніж паперових документів.

Читайте також: Суди Шредінгера: судова гілка влади в Україні одночасно і працює і ні

Яка інформація про кандидатів / суддів не розголошується через досьє

Закон чітко визначає типи інформації з обмеженим доступом:

  1. відомості про місця проживання або перебування, дати народження фізичних осіб, їх адрес, номерів телефонів чи інших засобів зв’язку, адрес електронної пошти, реєстраційних номерів облікових карток платників податків, серій і номерів паспортів, військових квитків, місцезнаходження об’єктів власності (крім області, району, населеного пункту, де знаходиться об’єкт), реєстраційних номерів транспортних засобів;
  2. відомості про результати проведення тестувань з метою перевірки особистих морально-психологічних якостей судді (кандидата на посаду судді), загальних здібностей судді (кандидата на посаду судді), а також медичних відомостей;
  3. будь-які відомості та дані щодо неповнолітніх дітей, крім відомостей щодо майна, майнових прав, активів, інших об’єктів декларування, що перебувають у їх власності відповідно до декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, яка подається суддею (кандидатом на посаду судді);
  4. інформація, що містить державну таємницю.

Право повного й безпосереднього доступу до досьє мають, зокрема, члени, інспектори ВККС, Вищої ради правосуддя, а також компетентні працівники ВККС, до повноважень яких належить формування та ведення досьє.

З 30 грудня 2023 року закон наділив правом повного доступу до матеріалів досьє також членів Громадської ради доброчесності, що також для України є історичним зрушенням. Це рішення свідчить про суттєві зміни в рівні залученості та громадського контролю за забезпеченням права на справедливий суд в Україні.

Диджиталізація інших процедур

Наступним етапом має стати автоматизована взаємодія е-досьє з інформаційними та довідковими системами, реєстрами та банками даних, держателями (адміністраторами) яких є інші органи, з Єдиною судовою інформаційно-телекомунікаційною системою. Виконання завдання щодо повноцінного початку роботи електронного суддівського досьє визначено як обов’язкове в межах реалізації Державної антикорупційної програми на 2023–2025 роки.

Для реалізації цих завдань надважливим є питання співпраці ВККС з міжнародними організаціями, зокрема Програмою USAID «Справедливість для всіх», Проєктом ЄС «Підтримка реформ та цифровізації сектору юстиції в Україні (Право-Justice II)» та Проєктом IDLO «Підтримка реформи судового врядування в Україні».

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло