Різниця поглядів і споживачів: про європейський та український ринки еко-friendly продукції
Чим можуть приваблювати і як підготуватися до експансії
Світ рухається до того, що споживачі все частіше будуть готові платити за екологічність. Наразі ж на більшості ринків екотовари вважають розкішшю. Крім того, сприйняття споживачів таких товарів також відрізняється в різних країнах. Усе залежить від того, наскільки добре була підготовлена аудиторія, законодавство та інші фактори, що сприяють просуванню на ринок еко-friendly продукції. Так, між ринками Європи та України ця різниця дуже суттєва. Як змінюється споживацька культура та в чому головні відмінності українського та європейського ринку eco-friendly товарів, розповів Mind СЕО та кофаундер Releaf Paper Олександр Соболенко.
Читайте також: Контракти із Samsung та L’Oreal: як український стартап Releaf Paper виживає під час війни
Від зародження ідеї минуло вже майже 7 років. Виробництво на аутсорсі було запущено 2021 року. Тоді ж вперше вироби із паперу Releaf з’явилися на українському ринку. Реакція споживачів була дуже позитивна, але і труднощів вистачало.
Від нашої паперової упаковки часом хотіли неможливого: надмірної міцності, різноманітної колірної гами, неймовірно широкого асортименту, надгнучкого сервісу з кастомізації та при цьому низьких цін. Але на той момент Releaf Paper тільки розвивався як стартап. Згодом ми виконали декілька важливих для нас замовлень і вже готувалися до масштабування, але цим планам завадив початок великої війни. Проте у 2024 році ми повертаємося на ринок України та сподіваємося завершити те, що не встигли зробити кількома роками раніше.
Крім того, лише в поточному році ми наблизилися до відкриття першого власного виробництва, аналогів якому немає у світі, оскільки в його основі лежить наша власна унікальна запатентована технологія. Його розташували у Франції через низку переваг, про які нижче.
Читайте також: Бізнес-план «Стрибок у невідомість», або Чому продаж за кордон має бути системним
Організація виробництва в Європі
Одразу після перших тестових продажів у Європі ми зрозуміли, що наша головна цільова аудиторія – це бренди із Західної Європи. Ми провели низку консультацій із представниками державних агенцій різних країн, презентували їм свій проєкт та аналізували підтримку, яку вони готові були нам надати. Представники Франції були найбільш доброзичливими. Врешті вони нас переконали, що це найкраща країна для заснування нашого першого виробництва.
Насправді тут не все так просто, але переваг у Франції як країни для технологічних стартапів досить багато. Це і фінансування (зокрема, державне), і податкові пільги для інноваційних підприємств, і науково-технічна база, і респектабельність юрисдикції.
Ми знаємо напевно, що після відкриття першої фабрики до нас приїжджатимуть потенційні партнери з усього світу, і Франція чудово підходить на роль країни, де розташований виробничий шоу-рум, який згодом буде відтворений у низці інших країн.
Читайте також: Ідеальний бізнес-партнер: пошук за кордоном, де все інакше
Чим приваблює європейський ринок?
На європейському ринку є законодавчі обмеження, які є головним стимулом ринкових змін щодо пакування товарів. До 2030 року виробники паперу й упаковки повинні обмежити використання первинної сировини (деревної целюлози), що змушує їх дивитися в бік таких рішень, які розробили ми – отримання целюлози із зелених відходів.
Європейський ринок складний, і ми буквально завойовуємо свою популярність у країнах заходу. Водночас нам не треба пояснювати, чому папір із листя – це екологічне рішення, адже аудиторія вже обізнана в цій сфері.
Читайте також: Український бізнес у Європі: вихід на нові ринки варто спланувати, але не вагатись
Переваги та недоліки українського ринку екотоварів
Ринок України має для нас низку переваг: це і суттєво дешевша логістика, і менші витрати на просування серед споживачів. Але найголовніше – в Україні нас знають усі. Важко знайти людину, яка б на запитання про папір із листя не відповіла б: «Так, я про це колись чув».
Однак є і суттєві недоліки. На жаль, у нас у широкому сенсі відсутня культура відповідального споживання, яке б заохочувало використання пакування з вторинної сировини. Так, нам постійно потрібно пояснювати, чому папір з опалого листя – це інвестиція в зменшення карбонового сліду та запобігання кліматичним змінам.
Сьогодні в авангарді екологічної відповідальності, як правило, іде малий бізнес – українські бренди одягу, аксесуарів, яким цікаві наші продукти. Великий бізнес також багато говорить про це у своїх комунікаціях, але станом на зараз жодний відомий гравець національного рівня не став нашим партнером.
Читайте також: Вихід на ринки Балтії: 5 порад українському бізнесу
Перспективи розвитку для екологічних товарів
Поки що екотовари – це розкіш на будь-яких ринках. Поступово відбуваються зміни споживацьких звичок, законодавчих обмежень і росту цін на первинну сировину, що згодом перетворить екотовари на просто товари. З тією лише відмінністю, що їхні виробництво та життєвий цикл матимуть мінімально негативні наслідки для довкілля. Світ уже до цього рухається, але часто не готовий платити за екологічність. Прогнозую, що в Європі цей перехід завершиться в наступному десятиріччі. В Україні – суттєво пізніше.
З чого варто починати на українському ринку та за кордоном?
- Розробіть продукт, не обмежений якимось одним ринком.
- Зосередьтеся на кількісному та якісному складі людей у команді.
- Фокусуйтеся на головному – на одній бізнес-моделі, на одному продукті, на одному ринку для початку, не намагайтеся охопити все й одразу.
- Не бійтеся розпочати та не бійтеся припуститися помилки.
Добре зважте, для вас головне – це стабільність і впевненість у майбутньому, чи свобода та потенційні можливості у стані повної невизначеності. У першому випадку рекомендую продовжувати корпоративну кар’єру. У другому – ласкаво прошу до дивовижного світу стартапів.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.