Криміналізація обходу санкцій ЄС: які наслідки для України
Що вважатиметься злочином і на що варто звернути увагу бізнесу
Рада ЄС наприкінці червня схвалила 14-й пакет санкцій проти держави-терориста росії. Разом з тим Рада ЄС також стежить за виконанням таких санкцій і прийняла відповідну директиву, якою запроваджено кримінальну відповідальність за порушення санкцій. Денис Шкаровський, адвокат, партнер VB Partners, розповів Mind, що передбачає директива для інших країн і як вона може вплинути на Україну.
Читайте також: Санкційний скринінг – must have для бізнесу в умовах війни
Початок повномасштабної війни рф у лютому 2022 року дав новий поштовх у розвитку санкційної політики не лише України, а і Європейського Союзу. Однак у процесі реалізації санкцій стало зрозуміло, що росія напрацювала низку схем для уникнення та обходу санкцій, а законодавство держав – членів Європейського Союзу абсолютно по-різному регулює питання відповідальності за такі діяння. Тому у грудні 2022 року Європейська комісія представила проєкт директиви, метою якої була гармонізація кримінальних злочинів і покарань за порушення обмежувальних заходів у ЄС.
І нарешті у квітні 2024 року Рада ЄС ухвалила директиву, яка набрала чинності у травні цього року та якою передбачені мінімальні правила для держав – членів ЄС щодо визначення злочином діянь щодо порушення санкцій і впровадження покарання за них.
Які діяння вважаються злочинами?
Директивою визначено 4 категорії діянь, вчинення яких призведе до кримінальної відповідальності.
Перша категорія – пряме порушення або невиконання певних санкційних заборон та обмежень.
Зокрема, йдеться про:
- надання коштів або економічних ресурсів прямо чи опосередковано підсанкційній особі;
- незамороження коштів або економічних ресурсів підсанкційної особи;
- надання можливості підсанкційній особі в’їжджати на територію ЄС або проїжджати транзитом;
- надання фінансових послуг або здійснення фінансової діяльності з підсанкційною особою;
- торгівля підсанкційними товарами (військові товари, товари подвійного призначення);
- надання фінансових послуг або здійснення фінансової діяльності, якщо заборона або обмеження такої поведінки є санкцією ЄС.
Друга категорія – обхід санкцій ЄС через:
- приховування коштів чи економічних ресурсів від замороження шляхом їх передачі третій стороні або іншого розпорядження;
- надання неправдивої інформації з метою приховування того, що підсанкційна особа є кінцевим власником коштів або економічних ресурсів, які підлягають замороженню;
- невиконання підсанкційною особою зобов’язання щодо звітування перед компетентними адміністративними органами про її кошти або економічні ресурси, що перебувають під юрисдикцією держави-члена;
- невиконання зобов’язання щодо надання компетентним адміністративним органам інформації про: a) заморожені кошти або економічні ресурси, b) кошти або економічні ресурси на території держав-членів, які не були заморожені.
Третя категорія – порушення або невиконання умов дозволів, наданих компетентними органами, на здійснення діяльності, що підпадає під санкційні обмеження.
Четверта категорія – підбурювання, пособництво та сприяння вищевказаному.
Читайте також: Ухилянти, але від санкцій. Як Новинський, Єрмолаєв та інші рятують свої підприємства в Україні
Відповідальність за злочин
Насамперед слід звернути увагу, що до відповідальності можуть бути притягнуті як фізичні, так і юридичні особи.
Отже, відповідальність варіюється залежно від суб’єкта й самого злочину.
Відповідальність фізичних осіб
До фізичних осіб може бути застосована відповідальність у вигляді позбавлення волі на строк від 1 до 5 років або штраф (розмір штрафу на розсуд держав – членів ЄС).
Також може бути застосовано додаткове покарання, наприклад:
- відкликання дозволів на здійснення діяльності, що призвела до вчинення злочину;
- позбавлення права обіймати керівну посаду в юридичній особі такого ж типу, що була використана для вчинення злочину;
- тимчасова заборона балотуватися на державні посади;
- за наявності суспільного інтересу – публікація всього або частини судового рішення, що може включати персональні дані засудженої особи (лише в належним чином обґрунтованих виняткових випадках).
Відповідальність юридичних осіб
До юридичних осіб може бути застосовано штраф у розмірі від 1% до 5% від загального світового обороту за попередній фінансовий рік або на суму в розмірі 8 млн євро / 40 млн євро (залежить від обраного способу обрахунку).
Також може бути застосовано додаткове покарання, наприклад (але не виключно):
- позбавлення права на державні пільги;
- виключення з доступу до державного фінансування, включно з тендерними процедурами, грандами;
- відкликання дозволів на здійснення діяльності, що призвела до вчинення злочину;
- взяття під судовий нагляд;
- судова ліквідація.
Які наслідки для України?
Держави – члени ЄС мають 1 рік для внесення положень цієї директиви до національного законодавства.
Однак очевидно, що положення директиви поширюватимуться, зокрема, й на Україну.
Варто зазначити, що в Україні вже є два законопроєкти №5193 та №8384, якими передбачається запровадження кримінальної відповідальності за порушення, обхід санкцій. Проте ці законопроєкти є дуже загальними й рамковими та потребують суттєвого доопрацювання.
При цьому необхідно, щоб українське законодавство щодо кримінальної відповідальності відповідало законодавству ЄС. Так, саме гармонізація законодавства дозволить у майбутньому застосовувати механізми міжнародної правової допомоги з державами – членами ЄС у процесі розслідування та притягнення винних до відповідальності.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.