Кадрове перезавантаження митниці: куди веде Держмитслужбу законопроєкт 6490-д

Кадрове перезавантаження митниці: куди веде Держмитслужбу законопроєкт 6490-д

Хто виграє, а хто програє, якщо цей документ буде прийнято

Кадрове перезавантаження митниці: куди веде Держмитслужбу законопроєкт 6490-д
Фото: УНІАН

Один із документів, який чекає на початок нового парламентського сезону в Україні, – проєкт закону про внесення змін до Митного кодексу України щодо встановлення особливостей проходження служби в митних органах і проведення атестації посадових осіб митних органів. Реформа митної служби назріла давно. Навколо цієї проблеми було безліч дискусій, під час яких обговорювалося багато болючих питань роботи цієї структури – від корупції до надмірної зарегульованості процедур. Які норми закладені в новому законопроєкті та чи зможуть вони допомогти у «виліковуванні» окреслених больових точок, спеціально для Mind проаналізував Віталій Набок, аналітик політики і даних Інституту аналітики та адвокації.

Номер і дата реєстрації: 6490-д від 06.04.2023

Ініціатори законопроєкту: Гетманцев Д. О., Южаніна Н. П., Железняк Я. І., Діденко Ю. О., Лукашев О. А., Леонов О. О., Петруняк Є. В., Мотовиловець А. В., Кулініч О. І., Сова О. Г., Ковальчук О. В., Васильченко Г. І., Василевська-Смаглюк О. М., Марусяк О. Р., Воронько О. Є., Горват Р. І., Герега О. В., Колісник А. С., Шкрум А. І.

Альтернат​ивні законопроєкти. Законопроєкт не має будь-яких альтернатив на момент публікації цього матеріалу. Поточний документ є доопрацьованою версією законопроєктів №6490 від 30.12.2021, що був поданий на розгляд ВР Кабміном та №6490-1 від 18.01.2022, поданий народними депутатами Гетманцевим Д. О., Совою О. Г. та Ковальчуком О. В.

Етап. Наразі проєкт закону №6490-д був прийнятий за основу та очікує на голосування в межах другого читання. За попередніми даними, голосування може відбутися не раніше третьої декади вересня, коли парламентарі повернуться до роботи в сесійній залі.

Ціна питання. Як вбачається з тексту пояснювальної записки, реалізація положень законопроєкту не потребує додаткових витрат із державного бюджету. Водночас ця теза видається сумнівною, оскільки законопроєкт серед іншого пропонує закріпити нові фіксовані (підвищені) розміри окладів посадових осіб митниці. Це означає, що витрати на оплату праці митників, а отже, і видатки в цьому напрямку можуть зрости.

Зміст.

Автори законопроєкту пропонують:

  • змінити процедури відбору та призначення на посаду топменеджменту митниці та її посадових осіб;
  • провести одноразову атестацію митників із відповідними правовими наслідками;
  • запровадити процедуру зовнішнього аудиту роботи митниці, ввести декларації доброчесності, перевірки на поліграфі та моніторинг способу життя митників;
  • запровадити фіксовані (підвищені) розміри окладів посадових осіб митниці.

Хто буде в плюсі?

Ухвалення законопроєкту 6490-д є бажаним для бізнесу, представників громадянського суспільства, які опікуються питаннями роботи митниці, є необхідним для сталої та більш ефективної роботи цього органу. Торішнє опитування, проведене ІЕД щодо сприйняття реформи серед людей, які працюють в органах державної влади, митній сфері, займаються науково-викладацькою діяльністю та підприємництвом засвідчило високий ступінь прихильності цих груп до реформи.

Бізнес. Широка підтримка законопроєкту, зокрема серед низки бізнес-асоціацій (до прикладу, UCAB, EBA, УРБ, ВАР, СУП) пояснюється тим, що бізнес хоче бачити реформований орган і кадри, які працюють не на корупційні схеми, а на благо держави. Це дозволить зменшити випадки зловживань і тиску на бізнес, пов’язаних із митним оформленням та контролем. Своєю чергою ефективна робота митників є важливим сигналом для інвесторів про стабільність і передбачуваність бізнес-середовища в Україні.

Неурядовий сектор. Представники неурядових організацій підтримують схвалення законопроєкту, адже він зміцнює демократичні інститути в органі, забезпечуючи належний рівень прозорості, підзвітності та незалежності в його роботі. Залучення громадськості до процесу реформування митниці дозволяє забезпечити інтереси всіх зацікавлених сторін.

Митники. Підтримка реформи серед митників може пояснюватися бажанням підвищити власний професійний рівень, адже реформа передбачає проведення атестації та можливе підвищення кваліфікації митних службовців. Наболілим питанням для працівників Держмитслужби також є отримання гідної оплати їхньої праці, що має підвищити їхню мотивацію до чесної роботи та зменшити корупційні прояви.

Суттєві зміни у способі визначення та призначення голови Держмитслужби, такі, як обрання за конкурсом за участі міжнародників, його затвердження урядом з фіксацією в контракті ключових показників ефективності (КРІ), яких той має досягти за своєї каденції, можуть мотивувати взяти участь у конкурсі доброчесних кандидатів, які не наражатимуться на ризик бути звільненими з політичних причин. Своєю чергою це надасть можливість керівнику організувати роботу органу, що буде спрямована на досягнення довгострокових і сталих вимірюваних результатів.

Хто буде в мінусі?

Законопроєкт про кадрову реформу митниці може завдати удару по корупційних схемах, які процвітали роками. Корумповані та некомпетентні митники, які звикли жити на хабарях, будуть звільнені за результатами атестації. При цьому важливим є забезпечення роботи неупереджених атестаційних комісій, щоб цей інструмент не став покаранням для доброчесних працівників.

Позиція юристів

Законопроєкт, хоча і є публічно відомим під назвою «реформа митниці», насправді спрямований лише на одну її структурну частину – роботу з кадрами.

Законопроєкт пропонує суттєві зміни в питаннях кадрового менеджменту, запроваджуючи нові процедури відбору, атестації та контролю за працівниками, водночас фінансово мотивує до роботи в Держмитслужбі.

У цьому аспекті заразом з очевидними перевагами існують також загрози, пов’язані з імплементацією законопроєкту. Так, введення процедури перевірки на поліграфі, моніторингу способу життя поряд із вимогою наявності митних компетенцій (які розробить Мінфін) первинно мали б стати запобіжниками для просування на посади корупціонерів, однак також можуть мати вигляд надмірного контролю та віднаджувати подаватися та працювати на цих посадах.

У контексті проведення одноразової атестації посадових осіб Держмитслужби варто звернути увагу на забезпечення неупередженої роботи атестаційних комісій, аби вони не були інструментом усунення доброчесних і «невигідних» працівників.

Позитивом у законопроєкті є передбачена можливість об’єктивної оцінки діяльності керівництва та працівників через КРІ. При цьому важливо зазначити, що, хоча показники ефективності роботи керівника митниці будуть прямо передбачені в контракті, останній не буде прямо припинений через їх невиконання, а лише опосередковано, через отримання висновку Комісії з проведення зовнішньої оцінки (аудиту) про неефективність ЦОВВ і неналежне виконання обов’язків його головою. Для отримання такого справедливого висновку необхідні політично незалежні, доброчесні та професійні члени комісії, що нещодавно підтвердив схожий кейс зі звільненням голови «Укренерго».

Чому ця проблема на часі?

Проблема кадрової реформи митниці назріла давно. До прикладу, з моменту виокремлення Держмитслужби як окремого ЦОВВ у 2019 році її керівники змінювалися шість разів, що не дозволяло провадити єдину та сталу політику всередині органу. Водночас через присутність недоброчесних митників на місцях роками існують «сірі» корупційні схеми, що створюють тиск і навантаження на бізнес. Це спричиняє потік судових справ у намаганні відстояти свої права. Держава ж своєю чергою недоотримує належних митних платежів і втрачає довіру до власних інституцій. Престиж митної служби та прихильність працювати на ній можуть бути втрачені серед доброчесних фахівців. Законопроєкт 6490-д має допомогти змінити цю ситуацію на краще.

Висновки

Реформа митниці в запропонованій законопроєктом версії 6490-д не є панацеєю від усіх проблем, однак сприяє прогресу в кадровому оновленні служби, забезпечення її сталої та вимірюваної роботи. Конкурсний відбір керівництва, обов’язкова атестація, введення нових способів контролю, формування митних компетенцій і підвищення заробітних плат мають на меті якісне кадрове оновлення митниці.

Це дозволить позбутися некомпетентних і корумпованих кадрів, підвищити прозорість роботи та забезпечити рівні умови для всіх учасників зовнішньоекономічної діяльності. У результаті Україна може стати більш привабливою для інвесторів, а українські експортери зможуть ефективніше конкурувати на світових ринках.

Публікація підготовлена за фінансової підтримки Європейського Союзу. Її вміст є виключною відповідальністю ГО «Інститут аналітики та адвокації» та ГО «Технології прогресу» і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту editor@mind.ua
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло