Амбіційні плани: український «Ашан» поглинув конкурента
Французький ритейлер розширив присутність на ринку, придбавши мережу гіпермаркетів «Караван»
Дев'ять українських гіпермаркетів «Караван» будуть перейменовані в «Ашан» до кінця цього року – угоду з продажу мережі затвердив Антимонопольний комітет. Французька група Auchan зацікавлена у зміцненні власних позицій на ненасиченому українському ринку ритейлу: розглядає можливість створення мережі «магазинів біля дому», відкриватиме мережу магазинів спортивного одягу Decathlon та будує торговий центр на лівому березі столиці. Покупка «Каравану» дозволить «Ашану» майже вдвічі збільшити власну мережу, вирішити таким чином проблему дефіциту приміщень для відкриття своїх гіпермаркетів.

Активні переговори про купівлю мережі «Караван» проводилися протягом останніх двох місяців, розповів Mind аналітик, знайомий з їхніми результатами. «Переговори були непростими, а ризики зірвати угоду – значними», – зазначив він. В офіційному прес-релізі компанії «Ашан Ритейл Україна» зазначається, що договір з українським дистриб’ютором «Караван» уже підписано. Угода погоджена і в Антимонопольному комітеті України.
«Підписання угоди між «Ашан Ритейл Україна» та мережею гіпермаркетів «Караван» щодо викупу активів є результатом успішних переговорів. Дана угода є взаємовигідною для обох сторін», – цитують у прес-релізі директора мережі «Караван» Олексія Ястремського. Більше інформації про угоду сторони не озвучують. Однак аналітик, знайомий з результатами переговорів, зазначає, що за «Караван» заплатили близько $10 млн, а магазини мережі планують повністю переформувати до кінця цього року.
Чому продали «Караван»? Власники мережі продовольчих гіпермаркетів «Караван» – Сергій Хрипков та Андрій Гордієнко – планували продати її ще дев'ять років тому, зазначає керуючий партнер консалтингової компанії RetaiNet Олександр Ланецький. Однак тоді знайти покупців на свій актив їм не вдалося. У травні 2015 року бізнесмени викупили у власника молочної компанії Milkiland Анатолія Юркевича два гіпермаркети «Країна» в Києві та Харкові та провели їхній ребрендинг у «Каравани». На початок цього року мережа, що належить Хрипкову та Гордієнку, нараховувала дев'ять гіпермаркетів у Києві, Харкові, Житомирі, Чернівцях та Дніпрі.
«Власникам «Каравану» пощастило, оскільки вони змогли продати свій бізнес. Свої мережі зараз бажають продати всі, однак покупців катма», – додає директор Української асоціації постачальників торгових мереж Олексій Дорошенко.
Ще одна можлива причина продажу мережі – складні стосунки між співвласником мережі торговельних центрів «Караван» та бізнесменами Хрипковим і Гордієнком. У 2013 році партнери продали інвестиційним фондам Citi Venture Capital International, Apollo та харківському бізнесмену Олександру Ярославському 80% мережі торгових центрів, яка складається з трьох ТЦ у Києві, Харкові та Дніпрі. Однак роздрібна мережа гіпермаркетів до угоди не ввійшла. «Строк оренди площ під продовольчі гіпермаркети в ТРЦ «Караван» добігав кінця, і за чутками, його не планувати продовжувати», – зазначив директор консалтингової компанії, який попросив не називати його ім'я. Сам Олександр Ярославський на форумі в Давосі розповів журналістам «Інтерфакс-Україна», що вже є домовленість про здачу приміщень «Ашану».
Який бізнес залишається в Хрипкова і Гордієнка? Бізнесмени не йдуть з роздрібного бізнесу. Зараз вони управляють мережею із п'яти дискаунтерів Topmart, а також компанією MD Group, яка управляє мережами з продажу одягу та взуття: Tommy Hilfiger, Walker, Oodji, Diesel, Gant та іншими. Партнери приглядаються до нових активів, наприклад, до бізнес-центрів.
Як «Ашан» нарощує вплив? До купівлі мережі «Караван» французький ритейлер «Ашан» був власником 11 гіпермаркетів в Україні. Кількість магазинів зараз збільшиться вдвічі. Угода також допоможе мережі вийти в нові регіони переважно на сході країни.
Протягом останнього року група «Ашан» досить активно придивлялася до українського ринку. За інформацією Української ритейл-асоціації, мережа планує відкривати популярні зараз «магазини біля дому». Наступного року в Україні з'явиться перший гіпермаркет з продажу спортивного одягу та інвентарю Decathlon, розширюється мережа будівельних гіпермаркетів Leroy Merlin (зараз налічує три магазини), яку «Епіцентр» вважає своїм найбільшим конкурентом. Девелоперський підрозділ – компанія Immochan займається будівництвом торговельного центру площею 70 000 кв. м, який відкриється на лівому березі столиці (вул. Здолбунівська). «Ашан» вірить в український ринок. Чому – мені невідомо, оскільки більша частина місцевого бізнесу дотримується протилежної точки зору», – зазначає Олександр Ланецький.
Як угода вплине на український ринок ритейлу? «Ашан» стає найбільшим гравцем у сегменті гіпермаркетів, в якому зараз працює Fozzy Group, «Мегамаркет», Novus, «Там-Там». Сьогодні це один з сегментів, що майже не розвиваються. За даними аналітичної компанії GT Partners Ukraine, їхня доля в загальних продажах за підсумками 2016 року склала 17%, тоді як супермаркетів – 35%, а дискаунтерів – 27%. «Ашан» планує свій розвиток на три–п'ять років наперед. Відомо, що зростання рівня життя населення одразу призводить до збільшення продажів у гіпермаркетах. Коли це станеться – «Ашан» отримає найбільші дивіденди», – зазначає Олексій Дорошенко.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].