Очищення «Укрзалізниці»: чи чекати повороту в кадровій політиці

Очищення «Укрзалізниці»: чи чекати повороту в кадровій політиці

Та хто зацікавлений у кадрових чистках в держкомпанії

Этот текст также доступен на русском
Очищення «Укрзалізниці»: чи чекати повороту в кадровій політиці
Євген Кравцов
Фото УНIАН

Днями НАБУ вручило підозру двом високопосадовцям «Укрзалізниці», а її нове керівництво зібралось створювати комплаєнс-офіс. Чи насправді в держкомпанії почалися кадрові чистки та боротьба з корупцією після відставки Войцеха Бальчуна?

Дев'ятого серпня голова правління ПАТ «Укрзалізниця» Войцех Бальчун подав у відставку, а Кабмін задовольнив це рішення. Міністр інфраструктури Володимир Омелян на радощах пообіцяв відсвяткувати це пляшкою шампанського. А коли емоції трохи вщухли, заявив, що наполягає на звільненні й решти керівників залізниці. Кадрові чистки мають стосуватись першого і другого рівнів управління, тобто керівників структурних підрозділів та їхніх заступників, вважає чиновник. Керування компанією поки що покладене на в. о. голови правління, колишнього заступника чільника Мінінфраструктури та колишнього голову наглядової ради УЗ Євгена Кравцова.

Одна з основних претензій міністра до діяльності Бальчуна стосувалась відсутності результатів у боротьбі з корупцією. «Зараз Генпрокуратурою та іншими правоохоронними органами розслідуються близько 90 кримінальних справ за фактами привласнення, розтрати, заволодіння майном шляхом зловживання службовим становищем. Бальчун фактично самоусунувся від виконання обов’язків задовго до свого звільнення», – проголошує Омелян.

То кого буде звільнено і кому дістанеться залізниця після Бальчуна?

Підозри й арешти. Як стало відомо у вівторок, 16 серпня, детективи НАБУ разом з прокурорами САП оголосили про підозру у вчиненні кримінального злочину високим керівникам «Укрзалізниці». У повідомленні прес-служби НАБУ зазначалось, що злочин кваліфіковано за ч. 2 ст. 28 та ч. 2 ст. 364 Кримінального кодексу України («Зловживання владою або службовим становищем»), а підозру вручено колишньому заступнику голови «Укрзалізниці», а також чинному голові одного з департаментів та чинному заступнику голови однієї з філій. Прізвища, назви філій й департаментів не повідомлялись.

За даними Mind, йдеться про голову департаменту комерційної роботи УЗ Юрія Меркулова, а також про заступника начальника філії з комерційних питань «Центру транспортної логістики» Лілію Петренко. Щодо колишнього менеджера, то джерела Mind стверджують, що це екс-заступник генерального директора держадміністрації залізничного транспорту «Укрзалізниці» Петро Науменко. Він обіймав цю посаду з квітня 2011-го по квітень 2014 року.

Слідство вважає, що ці особи вступили в змову з групою осіб і завдали «Укрзалізниці» збитків на суму $10,2 млн, застосувавши без належних підстав знижки до тарифів для низки експедиторських організацій. Усі підозрювані на момент вчинення злочину (на початку 2014 року) були членами Тарифної комісії «Укрзалізниці» та могли впливати на розмір пільг та тарифів. 

У НАБУ не надали детальнішої інформації щодо даної справи. У Реєстрі судових рішень є ухвали у рамках кримінального провадження, яке може мати до неї стосунок. Це кримінальне провадження, розпочате у квітні минулого року, стосується безпідставного перегляду тарифних умов щодо вантажних транзитних перевезень для близько півтора десятка компаній, серед яких ТОВ «УТЕК», «Одеський портовий виробничо-перевалочний комплекс», ВАТ «НК «Роснефть», PlaskeSA, ТОВ «Тенгізшевройл», ЗАТ «Білоруська нафтова компанія» та інші.

Слідство стверджує, що ці компанії безпідставно користувались знижками протягом 2014–2016 років при перевезенні тропічної олії в цистернах, азотних добрив та зрідженого газу, вакуумного газойлю та мазуту, бензину і дизельного палива, залізної руди й окатишів, вапняного каменю, сірки.

Ще одна схожа справа відкрита в липні 2016 року. Звинувачення в ній схожі – безпідставні знижки на транзитні перевезення, але фігурують уже інші компанії, що виграли від рішень тарифної комісії. Це ТОВ УК «Металоінвест», ТОВ «Метал-Груп», ВАТ «Стойленський ГОК», а перевезення їм забезпечували експедитори «Лемтранс Транзит», «Друга Вантажна Компанія в Україні» та ДФ «Галь-Дженералтранс». Сума збитків збігається з тією, про яку йдеться у повідомленні НАБУ, – $10 млн.

Як бачимо, ці справи не стосуються безпосередньо періоду управління Войцеха Бальчуна, контракт з яким було підписано лише в червні 2016 року. Службовці «Укрзалізниці», які потрапили під підозру НАБУ, не належать до команди польського менеджера і працювали на залізниці ще за часів президента Віктора Януковича.

Боротьба з корупцією чи метод тиску? До речі, схеми, запротокольовані НАБУ, дуже нагадують ті, про які раніше говорив в інтерв’ю Ліга.нет колишній заступник міністра інфраструктури Володимир Шульмейстер. За його словами, оборудки зі знижками за транзит вантажів російських меткомбінатів організовував «десант Кравцова» (Євген Кравцов у жовтні 2015 року увійшов до складу найпершого правління щойно створеного ПАТ і привів з собою команду менеджерів, зокрема, директора з інфраструктури Сергія Михальчука та директора з економіки та фінансів Олександра Бужора).

За останні два місяці це вже другий гучний візит силовиків до залізничників. На початку липня прокуратура затримала за вимагання хабара начальника департаменту майнових та земельних ресурсів «Укрзалізниці» Андрія Тимошенка та заступника начальника юридичного відділу Олександра Ященка. Ці люди також не прийшли в «Укрзалізницю» протягом останніх півтора року. «Швидше за все, це метод тиску, причому не лише на цих людей, а й на тих, проти кого вони можуть свідчити. Такі справи висять у слідчих роками і майже ніколи не доходять до суду», – припускає один із співробітників «Укрзалізниці».

Прикладом такої справи може бути кримінальне провадження від березня 2016 року проти компаній осіб, яких пов’язували з колишнім головою Держінвестпроекту Владиславом Каськівом: Станіслава Леснікова та Сергія Шута. Їх підозрювали в поставках продукції філії УЗ за завищеними цінами у той час, коли Шут обіймав посаду радника голови правління. Минулого літа в компаніях пройшли обшуки в рамках цієї справи, її не було ані закрито, ані передано до суду, але й далі вона не рухалась.

Чи будуть зміни? Співрозмовники Mind впевнені, що будуть звільнені люди в правлінні, яких привів Бальчун, але далі цього навряд чи піде. А саме, це, зокрема, відповідальний за утримання і модернізацію рухомого складу Іренеуш Василевський, директор з інфраструктурних проектів Ремігіуш Пашкевич та Марек Роберт Залєсний, директор з вантажних перевезень та операційної діяльності. У період з 24 серпня по 5 вересня у всіх членів правління закінчуються контракти.

«Я впевнений, що піти у відставку мають усі члени правління та наглядова рада за свою бездіяльність. Але, гадаю, хтось думає інакше», – говорить Олександр Завгородній, екс-голова «Укрзалізниці».

«Чи будуть звільнені Бужор (Олександр Бужор – член правління, що керує фінансовим блоком. – Mind), Михальчук (Сергій Михальчук – член правління, директор з інфраструктури. – Mind)? Дуже сумніваюсь. Хоча їхні покровителі ближчі до АП, аніж до Кабміну. Але Гройсман, напевно, захоче просунути в правління більше своїх людей, і доведеться шукати баланс», – говорить спостерігач зсередини компанії, що не побажав називати своє ім’я. Сергій Михальчук та Олександр Бужор потрапили в правління ще до призначення Бальчуна. Першого вважають провідником на посаді інтересів бізнесменів та нардепів від БПП Богдана та Ярослава Дубневичів, другого називають близьким до Кравцова.

Сам Кравцов на запитання щодо майбутніх кадрових рішень відповів ухильно. «Щодо польських менеджерів, чи залишаться вони працювати – це питання перш за все до них. У мене є стосовно них певні враження, засновані на результатах їхньої роботи. Був і позитив, особливо з урахуванням того, як їм було важко в ситуації, що склалась. Але і певні недопрацювання також були. Будемо з ними приймати рішення найближчим часом», – зазначив він.

Попри те, що Кравцова було призначено лише до обрання на відкритому конкурсі нового керівника, джерела навколо УЗ припускають, що він може затриматись на посаді. «Наразі це кандидатура, яка влаштовує багатьох», – говорить співрозмовник Mind з оточення директорату компанії. «Судячи з тих заяв, які вже зробив пан Кравцов, у нього є наміри довго лишатись у статусі в. о. Але офіційно очолити ПАТ він не може, оскільки не має 5-річного стажу роботи в галузі», – погоджується Олександр Завгородній.

Очищення «Укрзалізниці»: чи чекати повороту у кадровій політиці
Фото Shutterstock

Похитнути непохитне. Водночас днями «Укрзалізниця» розпочала пошук директора комплаєнс-офісу, оголошення про вакансію розміщене на її сайті. Його робота «буде направлена на запобігання та боротьбу з корупцією та іншими зловживаннями, впровадження норм і правил, що гарантуватимуть прозорість і зниження корупційних ризиків», – говориться в описі вакансії. «Ідея такого офісу була запропонована ще колишнім міністром Пивоварським. Йому тоді вдалося запросити на посаду директора авторитетного німецького спеціаліста з відповідним досвідом. Але керівники, яким це було доручено втілювати, зокрема Кравцов, спустили це на гальмах», – згадує Володимир Шульмейстер. За його словами, такий офіс є розповсюдженою світовою практикою, він являє собою систему корпоративних правил, які є внутрішнім фільтром і дозволяють очистити компанію. «Напевно, зараз Кравцов заговорив знову про це через те, що в нього вже є людина на цю посаду», – припускає Шульмейстер.

Юристи нагадують, що не всі кадрові рішення в «Укрзалізниці» залежать безпосередньо від голови правління. «Самого голову правління призначає Кабмін, решта повноважень регулюються статутом товариства», – зазначає Антон Покрищук, старший юрист ЮФ «Можаєв та партнери». Так, згідно зі статутом, склад правління ПАТ також затверджується Кабміном. Раніше Войцех Бальчун скаржився на те, що він має узгоджувати звільнення та призначення директорів з наглядовою радою. Це, за його словами, не відповідає європейській практиці.

Можливо, певні зсуви відбудуться у виробничих філіях компанії. В деяких з них керівництво не мінялось багато років, там і досі діють відлагоджені роками схеми, ниточки яких ведуть до компаній Ріната Ахметова, Олександра Януковича, Антона Пригодського. Але навколо тих, які, за виразом Олександра Завгороднього, є найбільшими «центрами контролю за корупцією», пристрасті не вщухають, і керівництво останні роки там змінюється часто і швидко. Зокрема, йдеться про «Центр транспортної логістики», задіяний у розподілі вагонів та визначенні тарифної політики, та «Центр забезпечення виробництва» (колишній «Укрзалізничпостач»). Останній відповідає за закупівлі й останнім часом міцно контролюється менеджерами братів Дубневичів. 

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло