facebook.com
mind
Чи платити податок на нерухомість

Чи платити податок на нерухомість

Що робити, якщо квитанція так і не надійшла?

Цей матеріал також доступний російською
Чи платити податок на нерухомість
Фото Shutterstock

Наприкінці серпня закінчився термін сплати податку на нерухоме майно для громадян, яким прийшло відповідне податкове повідомлення. Однак багато власників квартир і будинків так і не дочекалися цього документа від податкової інспекції. Чи є підстави для занепокоєння? Чи не доведеться людям через деякий час сплатити і податок і пеню за декілька років? Mind уточнив це у консультанта Київського центру підтримки і розвитку бізнесу Олександри Томашевської.

Чи платити податок на нерухомість
Фото facebook/Олександра Томашевська

– Законодавство передбачає розсилку податкових повідомлень до 1 липня, після чого громадянам до 28 серпня надавався час на сплату податку. Що робити, якщо документи з ДПІ так і не надійшли?

– Не поспішати. Деякі експерти з податків рекомендують громадянам, які не отримали повідомлення про нарахування податкових зобов'язань, самостійно звернутися до податкової інспекції та наполягати на виписці документа для сплати податку. Безумовно, Податковий кодекс передбачає звернення громадян до ДПА в тому випадку, коли потрібна звірка щодо числа об'єктів, їхньої площі, ставок і сумами податку. Інакше кажучи, отримавши податкове повідомлення, людина має право перевірити правильність нарахування і, у разі виявлення помилок, самостійно зробити розрахунок, принести підтверджуючі документи до ДПІ та сплатити вірну суму. Але здійснювати «хрестовий похід», щоб самостійно отримати квитанцію для сплати суми, яка не була нарахована податковим інспектором, – це, на мій погляд, надмірність. Навіть більше, якщо ДПІ з будь-яких причин не розрахувала податок за 2017 рік зараз, вимагати сплатити його через рік вона не має права.

– Чому могло не прийти повідомлення з податку на нерухомість?

– Обов'язок повідомити податкову інспекцію про всі об'єкти нерухомості, що належать громадянам, покладається на органи місцевого самоврядування. Для цього Кабінетом міністрів розроблена і затверджена спеціальна форма. Оскільки податок належить до місцевих, у різних областях по ньому можуть бути встановлені різні пільги, у тому числі й нульова ставка податку. Щоправда, пільги не поширюються на нерухомість з великою площею, але власники однієї-двох невеликих квартир або будинків цілком можуть підпадати під них.
Якщо органи місцевого самоврядування не подали до ДПІ необхідну інформацію, у податкового органу немає підстав робити розрахунки і нараховувати податок.

Крім того, далеко не всі об'єкти нерухомості, що знаходяться у власності громадян, включені до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Особливо це стосується майна, яке купувалося давно і його власник не змінювався. Тому інформація про власників тих чи інших об'єктів нерухомості може просто загубитися.

– А якщо податкове повідомлення вислали, але воно не було вручене платнику? Чи не виникне ситуація, коли наступного року ДПІ зажадає сплати податку за попередній рік, а також штрафи і пеню?

– Давайте розберемося, що означає вручене повідомлення. Відправлення (вручення) податкових повідомлень здійснюється фіскалами за місцезнаходженням об'єктів нерухомості. Податкове повідомлення вважатиметься врученим, якщо воно відправлено за адресою місцезнаходження платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручено особі чи її законному представникові.

Якщо лист було зіпсовано, загублено або сталася затримка вручення з вини оператора зв'язку, платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну сплату податку. Крім того, якщо повідомлення не можна вручити через помилки податкового органу, воно вважається неврученим платнику податків, тому він також не відповідатиме за порушення. Тобто якщо лист з повідомленням громадянин не отримував під розписку, говорити про вручення повідомлення не можна, так само як не можна проводити розрахунки штрафних санкцій та пені (немає узгодженого податкового зобов'язання).

Випадки підробки підпису платника податків на повідомленні співробітниками податкової інспекції або пошти на практиці поки невідомі.

Чи платити податок на нерухомість
Фото facebook/Олександра Томашевська

– Якщо у громадянина два об'єкти нерухомості в різних населених пунктах, наприклад, квартира в місті та будинок у селі, виникає безліч питань: куди повинні надіслати податкове повідомлення, де платити, як враховуватиметься податкова пільга?

– Податок місцевий, відповідно і сплачується він за місцем реєстрації об'єкта. Податки за об'єкти в різних містах і областях мають бути сплачені в кожному регіоні відповідно. Ось тут стає помітний пробіл у законодавстві. Виглядає ситуація так, що кожна податкова інспекція може застосувати пільгу з податку на нерухомість лише до об'єктів громадянина на своїй території та розрахувати податок невірно. Щоб не переплатити, педантичним і сумлінним платникам податків можна рекомендувати звернутися до фахівців або провести розрахунки самостійно. А за сплату заниженого за розрахунками фіскалів податку власник майна відповідальність не нестиме.