Людина тижня: Дара Хосровшахі – новий глава Uber

Людина тижня: Дара Хосровшахі – новий глава Uber

Іранець за походженням, інженер за освітою і багаторічний очільник онлайн-турагенції Expedia. За час його керівництва щорічний обсяг замовлень на Expedia виріс з $15 до $72 млрд, а сам він зрештою став найбільш високооплачуваним топ-менеджером Америки 2015 року

Этот текст также доступен на русском
Людина тижня: Дара Хосровшахі – новий глава Uber
Дара Хосровшахі
Фото Phocuswright / flickr

Mind започатковує нову рубрику – «Людина тижня». У ній ми плануємо знайомити наших читачів із цікавими особистостями, які відзначилися протягом минулих семи днів на небосхилі бізнесу, політики чи громадського життя; яким довелося опинитися «на вістрі атаки» у тих процесах, що можуть позначитися на багатьох сферах життєдіяльності людства. У цих матеріалах ми зосереджуватимемося не лише на особистих чеснотах наших героїв, а більшою частиною – на тих викликах і завданнях, які перед ними постали.

30 серпня біля керма Uber стала нова людина. Дара Хосровшахі – саме йому довірили повернути компанію, що застрягла в ямі скандалів і критики, назад, на звичну трасу. Іранець за походженням, інженер за освітою і багаторічний голова онлайн-турагенції Expedia. Хосровшахі є чим пишатися – за час його керівництва щорічний обсяг замовлень на Expedia виріс з $15 до $72 млрд. Успіхи компанії допомогли Хосровшахі стати найбільш високооплачуваним топ-менеджером Америки 2015 року.

Але попереду – новий виклик, можна сказати, новий звір.

Адже Uber – це такий собі «єдиноріг» у посудній лавці. «Єдиноріг», адже саме так називають компанії, що коштують більше мільярда доларів. Uber, до речі, коштує 70. Але при всій своїй інноваційності та видимій простоті мільярдного бізнесу, утиснутого в маленьку іконку на смартфоні, цей «єдиноріг» насилу лавірує між полицями, постійно привертаючи увагу черговим скандалом.   

Що ж не так із найуспішнішим стартапом в історії? І чому, залишаючись збитковим, він продовжує залучати величезні кошти інвесторів?

У лютому цього року в мережі з'явилося відео сварки водія сервісу Uber Black зі своїм пасажиром. Незважаючи на те що поїздка пройшла успішно, чоловіки влаштували словесну перепалку про умови роботи в самій компанії. До бійки, звичайно, не дійшло, але водій все одно оцінив пасажира в одну зірочку.  

Пасажира звали Тревіс Каланік, і на той момент він був головою компанії Uber. Саме з його ім'ям асоціюється як стрімкий успіх стартапу, такі й більшість гучних скандалів.

Утім, починалося все дуже непогано. За легендою, ідея створення сервісу, який безпосередньо пов'язав би водія і пасажира, прийшла в голову другу Каланіка – Герретту Кемпу у 2008 році, коли зимовим паризьким вечором вони довго не могли дочекатися свого таксі. Вже наступного року сервіс отримав назву Uber, а ще за рік – власний мобільний додаток.

Компанія стрімко розвивалася. Обкатавши новинку вулицями Сан-Франциско, засновники Uber вирішили, що пора розширювати географію. Так сервіс з'явився в Нью-Йорку, інших великих містах США, а пізніше відправився підкорювати світ. Практично всюди компанія йшла на значне зниження цін на проїзд, аби якось конкурувати з місцевими перевізниками. Uber зазнавав збитків, але від своєї політики не відмовився, вважаючи, що головне – закріпитися на чужій території, а вже потім заробляти. Тож мало не у кожному новому місті компанію зустрічали акціями протесту. Втім, в Uber вистачало головного болю і без цього.

Компанію звинувачували в агресивних діях водіїв, сексуальних домаганнях, а також різкому стрибку цін на проїзд у дні надзвичайних подій. Так, під час урагану «Сенді» в Нью-Йорку в 2012 році вартість проїзду була збільшена вдвічі, а під час інциденту із захопленням заручників у Сіднеї у 2014-му – в чотири рази. Утім, згодом Uber заявив про повернення грошей і безкоштовний проїзд для постраждалих від підвищення ціни.

Але найгучніший випадок відбувся не за океаном, а в рідному для компанії Сан-Франциско. На початку 2014 року водій Uber збив декількох людей, які йшли пішохідним переходом на зелене світло. Загинула 6-річна дівчинка, серйозно постраждало ще двоє людей. Компанія одразу ж заявила, що відношення до цього не має. По-перше, водій пасажирів не віз, а їхав кудись у власних справах. А по-друге, Uber не є роботодавцем – лише партнером, а тому не відповідає за дії водія. Все, що він може зробити, – просто відключити його від сервісу.

Окреме каміння до городу Uber – звинувачення в агресивній конкуренції та нападках на критиків. Так, усе в тому ж 2014 році віце-президент компанії Еміл Майкл виступив за ідею витратити мільйон доларів задля пошуку компромату на журналістів, які критикують Uber. Пізніше, правда, Майкл заявив, що його невірно зрозуміли.

Найцікавіше, що, незважаючи на всі скандали, сервіс стабільно продовжував залучати інвесторів. До літа цього року «найбагатший стартап в історії» назбирав $15 млрд. Що ж такого привабливого в компанії, чиї щорічні втрати становлять близько $3 млрд?

Найперший варіант відповіді – фігура її голови Тревіса Каланіка. Багато в чому саме завдяки жорсткості та навіть цинічності його політики, Uber вдалося так швидко заявити про себе світові. Навіть викладена в мережу перепалка з водієм Uber Black не дуже зіпсувала репутацію Каланіка. На відміну від його недовгої участі в роботі адміністрації Дональда Трампа. Клієнти і водії масово відповіли на це акцією #DeleteUber.

До речі, новий голова компанії Дара Хосровшахі вважається одним із найзатятіших критиків президента США у всій Кремнієвої долині. І схоже, це особисте – будучи емігрантом, що покинув Іран напередодні Ісламської революції, він не може пробачити Трампу заборону на в'їзд до Америки переселенцям з інших країн.

Друга причина популярності Uber – її поточні розробки. У планах компанії – створення повністю безпілотних машин, у тому числі авіатаксі. У майбутньому це допомогло б позбутися водіїв і, відповідно, збільшити доходи компанії. Правда, роботу Uber супроводжував ще один скандал. Американський холдинг Alphabet звинуватила сервіс у використанні її технології з розробки лазерного радара для створення безпілотного авто. Uber відповіла звільненням розробника програми.

Скандал боляче вдарив по репутації компанії. Акціонери та інвестори зрозуміли, що принципи на кшталт «перемога за будь-яку ціну» більше не працюють. Але ж журналісти розкопали ще й принцип компанії під назвою «always be hustling» – «завжди прагни метушитися». Репутацію зіпсувала і нова порція скандалів, пов'язаних з сексуальними домаганнями. Причому вже не з боку водіїв, а з боку начальства і власних колег. Каланік прийняв удар на себе і в червні цього року подав у відставку, зберігши за собою посаду в раді директорів.  

І, нарешті, є ще одна причина стабільно високої довіри інвесторів. Про неї у вчорашній заяві нагадав Дара Хосровшахі. Це давно очікуване IPO компанії. Здається, це нагадування – своєрідний сигнал світові. Новий голова немов каже: «Все в порядку, тисніть на маленьку іконку на смартфоні та сміливо викликайте Uber».

Так, у компанії зараз вистачає проблем. Це окрім юристів, які ледь не тонуть у морі судових позовів. Після історії зі старим керівництвом від Хосровшахі чекають рішучих кроків. І перший було зроблено вчора. Що далі, поки невідомо, але всі сподіваються на зміни корпоративної «культури» часів Каланіка. Адже роботи юристам вистачає і без цього. А зараз, незважаючи на багатий фінансовий бекграунд Хосровшахі, поки що все, що він може дати – це надію.

Отже, Uber повернувся на трасу. Звичайно, його новому главі знадобиться час, аби набрати швидкість. Але зрозуміло одне – Uber більше не зноситиме перешкоди і не виштовхуватиме з дороги своїх конкурентів. Його головна мета – спокійно дістатися дорогою до IPO.

А ще краще – якщо дозволять технології – долетіти.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло