Зрушили гори: «Укрзалізниця» добудувала новий Бескидський тунель
Навіщо він потрібен?

ЗАТ «БА Інтербудмонтаж Україна» завершило будівництво Бескидського тунелю для залізниці. Підприємство виконувало основні будівельні роботи на цьому об'єкті: пробивало тунель, бетонувало його і облаштовувало гідроізоляцію. Залишилося зробити земляне полотно на підходах до нового тунелю, укласти шляхи, змонтувати лінії зв'язку і електропередач. Цими роботами займатимуться підрозділи «Укрзалізниці» (УЗ). Повністю здати в експлуатацію об'єкт планується до 25 травня 2018 року.
Про новий тунель. Тунель пролягає на глибині 180 м від поверхні Бескидського хребта в Карпатах, проходить на кордоні Львівської та Закарпатської областей. Його довжина (з урахуванням порталів) – 1822 м, ширина – 10,5 м, а висота – 8,5 м. За інформацією «БА Інтербудмонтаж», на його зведення пішло 81 872 куб. м бетону, 7171 тонн арматури і 160 тонн вибухівки. Новий тунель пролягає паралельно старому Бескидському тунелю, на відстані 30 м від нього.

Про старий тунель. Старий тунель побудували ще в 1886 році, і він давно виробив свій нормативний термін експлуатації. «Об'єкт в аварійному стані. До того ж знаходиться в сейсмічно активній зоні. Його потрібно закривати», – каже Євген Кравцов, в. о. голови правління ПАТ «Укрзалізниця». «Закрити його на капітальний ремонт неможливо, бо для цього довелося б зупинити залізничне сполучення між Львовом і Мукачевим», – додає Олександр Кава, транспортний експерт.
До того ж цей тунель – єдиний одноколійний відрізок на всьому маршруті міжнародного транспортного коридору, що проходить Італією, Словенією, Угорщиною, Словаччиною, Україною та Росією. У нового тунелю два залізничні полотна.

Після відкриття для поїздів нового тунелю старий законсервують.
Скільки будували? Вивчати питання прокладки нового тунелю почали ще у 2004 році – тоді ЄБРР виділив на його будівництво під держгарантії $40 млн. У 2007-му вже був підготовлений кошторис проекту. У 2011 році провели тендер на будівництво тунелю, в якому перемогла «БА Інтербудмонтаж». Безпосередньо будівельні роботи компанія розпочала у 2013 році.

Скільки витратили? Сума контракту із ЗАТ «БА Інтербудмонтаж» склала 102,7 млн євро. Крім ЄБРР, гроші на будівництво виділив ЄІБ – у 2014 році УЗ отримала від нього 55 млн євро. Підготовчі роботи по проекту оплатила Львівська залізниця: Бескидський тунель – частина інфраструктури цього підрозділу УЗ.
Роботи, що залишилися (електрифікацію ділянки, прокладку шляхів тощо), має профінансувати УЗ. У 2013 році їхня вартість оцінювалася в 50 млн євро.

Що дасть новий об'єкт Україні? «Новий тунель дозволить вантажовідправникам підвищити надійність відправлень у напрямку Європи, а в подальшому і наростити обсяги перевезень», – каже Павло Руденко, аналітик «ЦТС-Консалтинг». «Це забезпечить надійність і безпеку руху поїздів, збільшить пропускну спроможність на цій ділянці, а також значно знизить експлуатаційні витрати», – зазначає Євген Кравцов. Зокрема, новий Бескидський тунель пропускатиме 92 пари поїздів на добу з середньою швидкістю 60–70 км/год. Пропускна здатність старого тунелю – до 24 пар вантажних і 23 пари пасажирських поїздів на добу. Швидкість руху поїздів у старому тунелі – 15–40 км/год.

Що це означає в міжнародному контексті? «Новий тунель може певною мірою посприяти інтеграції транспортних мереж України та інших європейських країн», – каже Павло Руденко. Євген Кравцов вважає, що такий інфраструктурний об'єкт підвищить конкурентну здатність УЗ на міжнародному транспортному ринку і посприяє розвитку транзитного потенціалу України.
За даними УЗ, через ці залізничні ворота зараз приходить близько 60% транзитних вантажів у напрямку Західної та Центральної Європи.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].