facebook.com
mind
Майбутнє поштової логістики в Україні та світі: що лідери ринку впроваджують уже сьогодні

Майбутнє поштової логістики в Україні та світі: що лідери ринку впроваджують уже сьогодні

Та як скоро дрони й роботи замінять листонош і кур'єрів

Цей матеріал також доступний російською
Майбутнє поштової логістики в Україні та світі: що лідери ринку впроваджують уже сьогодні
Фото: pixabay.com

На E-congress, який нещодавно відбувся в Києві, багато говорили не лише про тенденції в електронній комерції, нові рішення в Fintech і майбутнє цифрового світу, а й про тренди в логістиці. Доставляння апріорі є частиною офлайнового світу. Однак ця сфера не тільки знаходиться на вістрі технологічного прогресу, а й сама задає моду і тренди в інноваціях. Де на цій карті перетворень перебувають українські компанії? Mind дізнався, чим можуть похвалитися лідери поштової логістики в державному і приватному секторі.

«Укрпошта» – ставка на «останню милю» і апетити в e-commerce

Експрес-реформи. Півтора року минуло з моменту приходу в державну «Укрпошту» нової команди на чолі з Ігорем Смілянським. Протягом цього періоду, за його власними словами, «відбувалося швидше змагання зі здоровим глуздом», ніж з будь-якими конкурентами на ринку. Тому те, що відбувається сьогодні в найбільшій державній логістичній компанії, не є інноваційним розвитком з традиційної точки зору, але однозначно це величезний прогрес для самої компанії та українського ринку доставки в цілому.

«Що ми зробили за рік? Закупили нові машини, запустили експрес-доставку і зробили API (інтерфейс для інтеграції з інтернет-магазинами. – Mind)», – перерахував Смілянський. Це означає, що держпошта стає більш дружньою не тільки для приватних і корпоративних клієнтів, а й для електронної комерції. За словами Смілянського, якщо за весь минулий рік УП відправила 46 000 експрес-посилок, то лише за вересень 2017 року їх було 296 000, а до кінця року компанія планує вийти на цифру 500 000 посилок на місяць за послугою «експрес-доставка». На відміну від стандартної посилки, термін доставляння якої від трьох до шести днів, експрес-пошта обіцяє доставити відправлення протягом 24 або 48 годин, і коштує це приблизно на 20% дорожче.

Для продавців та інтернет-магазинів УП також додала можливість управляти міжнародним відправленням через особистий кабінет, а для їхніх клієнтів – оглядати фізично товар у відділенні до його оплати, додає операційний директор компанії Олександр Перцовський. Для спрощення навігації по послугах компанії та поліпшення комунікації з клієнтами запущені чат-боти на платформі Facebook, Viber і Telegram.

Досвід бізнесу. Бізнес починає потроху довіряти держкомпанії, що роками мала імідж неповороткої та непрозорої структури. Так, один із найбільших ритейлерів одягу, компанія LeBoutique, у серпні провела спільну з «Укрпоштою» акцію з безкоштовного доставляння. Вона мала успіх: за місяць зростання замовлень склало 1000%, розповіла Ірина Матвєєнко, PR-менеджер шопінг-клубу. Крім того, вже після закінчення акції зростання кількості замовлень склало 700% відносно місяця до акції, а клієнти вже самостійно вибирали УП як бажану компанію доставляння. Тепер магазин хоче повторити досвід і провести вже нову акцію – з безкоштовним доставлянням для нових клієнтів. «У споживача часто є упередження проти першого відправлення, бо здається, що буде боляче. Головне це подолати, бо якщо досвід буде успішним, клієнт прийде ще», – впевнений Перцовський.

Це підтверджує Андрій Уманський з маркетплейса Prom.ua. «Без будь-якої реклами з початку року «Укрпошта» перемістилася з четвертого на друге місце в рейтингу компаній, які клієнти вибирають для доставляння на Prom.ua», – ділиться він. Уманський розповів, як за допомогою інтеграції API клієнт-юрособа може за мінімальний час обробити запит від покупця на доставляння. А Олег Ковалик, власник торгової марки Sribnyk, який продає товари через eBay і Amazon (користуючись послугами УП), відзначає, що стало значно легше відстежувати міжнародні відправлення і простіше оформляти міжнародну посилку за допомогою особистого кабінету, без черг у відділеннях. «Ще півроку тому, під час знайомства, вони (менеджмент «Укрпошти». – Mind) здалися нам мрійниками, але потім ми зрозуміли, що у них техкоманда, яка багатьом на ринку піддає жару. Вони справжні молодці», – каже Уманський.

Звичайно, ще не все працює ідеально. «Занадто довгим був процес оформлення всіх договорів, кульгала система інформування клієнта про статус доставки. Але «Укрпошта» рухається до того, щоб це виправляти», – впевнена Матвєєнко.

Остання миля. Конкурувати з гнучкою і технологічною «Новою поштою» (НП), головним героєм українського e-commerce, звичайно, непросто. Але Смілянський вважає, що на зростаючому на 35% за рік ринку місця вистачить усім. Навіть більше, він упевнений, що в низькобюджетному сегменті, а також у сегменті доставки до «останньої милі» – дрібних населених пунктів і сіл – «Укрпошта» залишиться головним і єдиним гравцем.

«80% наших відділень припадає на села, де живе менше 2000 осіб. Там два монополіста – «Укрпошта» та церква», – жартує голова компанії. При цьому, каже він, сумарно це величезний ринок – близько 12 млн осіб. «Укрпошта» націлена на те, щоб залучити цих користувачів у e-commerce. Впровадження SmartBox (фіксованого прайса на доставляння певного обсягу), найнижча собівартість відправлення серед усіх логістичних компаній України, а також очікувана комп'ютеризація сільських відділень дозволить досягти цього найближчим часом, прогнозує Смілянський.

«Нова пошта» – безконтактні технології, роботи та інвестиції в R&D

Поки «Укрпошта» та її команда борються з системою і намагаються відповідати запитам ринку, найбільша приватна логістична компанія України прагне зрозуміти і спрогнозувати глобальні тренди.

Автоматизація складів. «Наприкінці листопада ми відкриваємо наш новий термінал – найбільший в Україні сортувальний центр», – повідомив співзасновник і генеральний директор «Нової пошти» В'ячеслав Климов. Це буде майже повністю автоматизований термінал, здатний обробляти 600 вантажівок на добу і сортувати за цей час 400 000 одиниць товару (8000–10 000 посилок на годину). Площа першої черги терміналу – 15 000 кв. м. «Тут майже немає операцій з ручним сортуванням. Всі рішення приймають «мізки» комп'ютера, посилки упорядковано за допомогою системи сканерів», – розповідає Климов. У НП порахували, що така автоматизація допомогла виграти в кількості співробітників на новому складі приблизно в три-чотири рази.

Мінімізація ручної праці, звичайно, не ноу-хау «Нової пошти». Одна з груп глобальних трендів у логістиці – автоматизація і роботизація складських процесів. У 2016 році оборот ринку складської техніки у світі склав $2 млрд, на ньому було продано близько 40 000 складських роботів, наводить цифри Климов. Але, за прогнозами, у 2021 році оборот виросте до $22–23 млрд, і на склади буде поставлено не менше 600 000 роботів. Експерти пророкують колосальне зростання світових обсягів e-commerce, що не залишить жодного шансу для ручних і навіть напівавтоматизованих операцій. «Такий оборот торгівлі неможливо буде обробити вручну навіть мільярдам китайців. Тому я звертаюся до представників технологічних компаній – робіть роботів. Абсолютно очевидно, що це той тренд, який ви можете зараз осідлати», – закликає голова НП.

Безпілотні посилки. Ще одна з новинок компанії – введення в експлуатацію поштових дронів. «Зараз наш літальний апарат тільки проходить льотні випробування. І це не іграшка, цей дрон створений спеціально для того, щоб перевозити посилки», – зазначає Климов. Безпілотник, що тестується зараз на аеродромі «Чайка», порівняно невеликий – він може брати на борт до 4 кг вантажу, тобто від 20 до 50 поштових конвертів. Дальність польоту – до 350 км. Однак у «Новій пошті» кажуть, що розробник апарату на замовлення компанії зараз працює над дроном, здатним перевозити до 400 кг посилок, а пізніше рахунок дійде до тонни.

У світі дрони вже щосили обслуговують логістику: в Китаї кожного дня за їх допомогою доставляють до 1000 відправлень. Amazon не тільки успішно доставляє вантажі за допомогою БПЛА, але навіть патентує ідею повітряних складів-дирижаблів і масу інших ідей, пов'язаних з безпілотним доставлянням. «Безумовно, Amazon – один з трендсеттерів у світовій логістиці. І якщо подивитися на патентне право, на те, як вони скуповують або патентують одну за іншою технології, пов'язані з управлінням дронами, стає очевидно – вони безумовно відчувають якийсь тренд відносно частини безпілотних пристроїв», – ділиться спостереженнями Климов.

Наземні «дрони». Але в «Новій пошті» впевнені, що безпілотним доставлянням повітрям справа не обмежиться – логістика в принципі йде до відмови від водіїв і кур'єрів. «Дрони, що їздять землею, – це набагато ближче і ймовірніше. Думаю, для досвідчених логістів це вже очевидно – необхідності мати водія в міжнародному траку практично немає. Так, поки цей тренд не для України, де стан доріг ще вимагає прийняття рішення людиною. Але майбутнє так чи інакше – за безпілотними автомобілями», – впевнений Климов.

Також поштові компанії працюють над мінімізацією участі людини у видаванні посилок. Операція з видавання відправлення теж не вимагає людської участі, впевнені в НП. «Тому майбутнє – за пунктами безособистісного видавання. Це те, що у нас працює вже зараз і називається поштоматами. Але згодом вони можуть мати різний дизайн і різну конструкцію», – розмірковує директор компанії. У «Новій пошті» стверджують, що активно розвивають проект поштоматів, яких наразі в Києві у компанії близько 20, але в майбутньому очікується значне розширення цього парку.

Гроші на ідеї. Для забезпечення всіх цих цифрових і технологічних амбіцій «Нова пошта» готова перетворюватися на інжинірингову компанію. «Ми обговорюємо таку перспективу... Принаймні, інжиніринговий підрозділ у нас точно буде створено», – каже Климов. Він зазначив, що на наступний рік компанія збільшує інвестиції в R&D і готова купувати технології та навіть технологічні стартапи.

«Логістика – це один з кращих ваших клієнтів. Бо вона точно купить у вас те, що буде затребуване і зможе приносити гроші. Створюйте технології для логістики», – звертається засновник компанії до розробників. Важливими критеріями успішності технології він вважає її заточенність на фінансовий ефект та кліентоцентричність, а також її здатність масштабуватися і працювати з величезними обсягами. «E-commerce пророкує десятикратне зростання протягом 10 років. Ми оброблятимемо обсяги, які зараз нам навіть важко уявити», – резюмує Климов.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Viber та Telegram