Майбутнє поштової логістики в Україні та світі: що лідери ринку впроваджують уже сьогодні
Та як скоро дрони й роботи замінять листонош і кур'єрів

На E-congress, який нещодавно відбувся в Києві, багато говорили не лише про тенденції в електронній комерції, нові рішення в Fintech і майбутнє цифрового світу, а й про тренди в логістиці. Доставляння апріорі є частиною офлайнового світу. Однак ця сфера не тільки знаходиться на вістрі технологічного прогресу, а й сама задає моду і тренди в інноваціях. Де на цій карті перетворень перебувають українські компанії? Mind дізнався, чим можуть похвалитися лідери поштової логістики в державному і приватному секторі.
«Укрпошта» – ставка на «останню милю» і апетити в e-commerce
Експрес-реформи. Півтора року минуло з моменту приходу в державну «Укрпошту» нової команди на чолі з Ігорем Смілянським. Протягом цього періоду, за його власними словами, «відбувалося швидше змагання зі здоровим глуздом», ніж з будь-якими конкурентами на ринку. Тому те, що відбувається сьогодні в найбільшій державній логістичній компанії, не є інноваційним розвитком з традиційної точки зору, але однозначно це величезний прогрес для самої компанії та українського ринку доставки в цілому.
«Що ми зробили за рік? Закупили нові машини, запустили експрес-доставку і зробили API (інтерфейс для інтеграції з інтернет-магазинами. – Mind)», – перерахував Смілянський. Це означає, що держпошта стає більш дружньою не тільки для приватних і корпоративних клієнтів, а й для електронної комерції. За словами Смілянського, якщо за весь минулий рік УП відправила 46 000 експрес-посилок, то лише за вересень 2017 року їх було 296 000, а до кінця року компанія планує вийти на цифру 500 000 посилок на місяць за послугою «експрес-доставка». На відміну від стандартної посилки, термін доставляння якої від трьох до шести днів, експрес-пошта обіцяє доставити відправлення протягом 24 або 48 годин, і коштує це приблизно на 20% дорожче.
Для продавців та інтернет-магазинів УП також додала можливість управляти міжнародним відправленням через особистий кабінет, а для їхніх клієнтів – оглядати фізично товар у відділенні до його оплати, додає операційний директор компанії Олександр Перцовський. Для спрощення навігації по послугах компанії та поліпшення комунікації з клієнтами запущені чат-боти на платформі Facebook, Viber і Telegram.
Досвід бізнесу. Бізнес починає потроху довіряти держкомпанії, що роками мала імідж неповороткої та непрозорої структури. Так, один із найбільших ритейлерів одягу, компанія LeBoutique, у серпні провела спільну з «Укрпоштою» акцію з безкоштовного доставляння. Вона мала успіх: за місяць зростання замовлень склало 1000%, розповіла Ірина Матвєєнко, PR-менеджер шопінг-клубу. Крім того, вже після закінчення акції зростання кількості замовлень склало 700% відносно місяця до акції, а клієнти вже самостійно вибирали УП як бажану компанію доставляння. Тепер магазин хоче повторити досвід і провести вже нову акцію – з безкоштовним доставлянням для нових клієнтів. «У споживача часто є упередження проти першого відправлення, бо здається, що буде боляче. Головне це подолати, бо якщо досвід буде успішним, клієнт прийде ще», – впевнений Перцовський.
Це підтверджує Андрій Уманський з маркетплейса Prom.ua. «Без будь-якої реклами з початку року «Укрпошта» перемістилася з четвертого на друге місце в рейтингу компаній, які клієнти вибирають для доставляння на Prom.ua», – ділиться він. Уманський розповів, як за допомогою інтеграції API клієнт-юрособа може за мінімальний час обробити запит від покупця на доставляння. А Олег Ковалик, власник торгової марки Sribnyk, який продає товари через eBay і Amazon (користуючись послугами УП), відзначає, що стало значно легше відстежувати міжнародні відправлення і простіше оформляти міжнародну посилку за допомогою особистого кабінету, без черг у відділеннях. «Ще півроку тому, під час знайомства, вони (менеджмент «Укрпошти». – Mind) здалися нам мрійниками, але потім ми зрозуміли, що у них техкоманда, яка багатьом на ринку піддає жару. Вони справжні молодці», – каже Уманський.
Звичайно, ще не все працює ідеально. «Занадто довгим був процес оформлення всіх договорів, кульгала система інформування клієнта про статус доставки. Але «Укрпошта» рухається до того, щоб це виправляти», – впевнена Матвєєнко.
Остання миля. Конкурувати з гнучкою і технологічною «Новою поштою» (НП), головним героєм українського e-commerce, звичайно, непросто. Але Смілянський вважає, що на зростаючому на 35% за рік ринку місця вистачить усім. Навіть більше, він упевнений, що в низькобюджетному сегменті, а також у сегменті доставки до «останньої милі» – дрібних населених пунктів і сіл – «Укрпошта» залишиться головним і єдиним гравцем.
«80% наших відділень припадає на села, де живе менше 2000 осіб. Там два монополіста – «Укрпошта» та церква», – жартує голова компанії. При цьому, каже він, сумарно це величезний ринок – близько 12 млн осіб. «Укрпошта» націлена на те, щоб залучити цих користувачів у e-commerce. Впровадження SmartBox (фіксованого прайса на доставляння певного обсягу), найнижча собівартість відправлення серед усіх логістичних компаній України, а також очікувана комп'ютеризація сільських відділень дозволить досягти цього найближчим часом, прогнозує Смілянський.
«Нова пошта» – безконтактні технології, роботи та інвестиції в R&D
Поки «Укрпошта» та її команда борються з системою і намагаються відповідати запитам ринку, найбільша приватна логістична компанія України прагне зрозуміти і спрогнозувати глобальні тренди.
Автоматизація складів. «Наприкінці листопада ми відкриваємо наш новий термінал – найбільший в Україні сортувальний центр», – повідомив співзасновник і генеральний директор «Нової пошти» В'ячеслав Климов. Це буде майже повністю автоматизований термінал, здатний обробляти 600 вантажівок на добу і сортувати за цей час 400 000 одиниць товару (8000–10 000 посилок на годину). Площа першої черги терміналу – 15 000 кв. м. «Тут майже немає операцій з ручним сортуванням. Всі рішення приймають «мізки» комп'ютера, посилки упорядковано за допомогою системи сканерів», – розповідає Климов. У НП порахували, що така автоматизація допомогла виграти в кількості співробітників на новому складі приблизно в три-чотири рази.
Мінімізація ручної праці, звичайно, не ноу-хау «Нової пошти». Одна з груп глобальних трендів у логістиці – автоматизація і роботизація складських процесів. У 2016 році оборот ринку складської техніки у світі склав $2 млрд, на ньому було продано близько 40 000 складських роботів, наводить цифри Климов. Але, за прогнозами, у 2021 році оборот виросте до $22–23 млрд, і на склади буде поставлено не менше 600 000 роботів. Експерти пророкують колосальне зростання світових обсягів e-commerce, що не залишить жодного шансу для ручних і навіть напівавтоматизованих операцій. «Такий оборот торгівлі неможливо буде обробити вручну навіть мільярдам китайців. Тому я звертаюся до представників технологічних компаній – робіть роботів. Абсолютно очевидно, що це той тренд, який ви можете зараз осідлати», – закликає голова НП.
Безпілотні посилки. Ще одна з новинок компанії – введення в експлуатацію поштових дронів. «Зараз наш літальний апарат тільки проходить льотні випробування. І це не іграшка, цей дрон створений спеціально для того, щоб перевозити посилки», – зазначає Климов. Безпілотник, що тестується зараз на аеродромі «Чайка», порівняно невеликий – він може брати на борт до 4 кг вантажу, тобто від 20 до 50 поштових конвертів. Дальність польоту – до 350 км. Однак у «Новій пошті» кажуть, що розробник апарату на замовлення компанії зараз працює над дроном, здатним перевозити до 400 кг посилок, а пізніше рахунок дійде до тонни.
У світі дрони вже щосили обслуговують логістику: в Китаї кожного дня за їх допомогою доставляють до 1000 відправлень. Amazon не тільки успішно доставляє вантажі за допомогою БПЛА, але навіть патентує ідею повітряних складів-дирижаблів і масу інших ідей, пов'язаних з безпілотним доставлянням. «Безумовно, Amazon – один з трендсеттерів у світовій логістиці. І якщо подивитися на патентне право, на те, як вони скуповують або патентують одну за іншою технології, пов'язані з управлінням дронами, стає очевидно – вони безумовно відчувають якийсь тренд відносно частини безпілотних пристроїв», – ділиться спостереженнями Климов.
Наземні «дрони». Але в «Новій пошті» впевнені, що безпілотним доставлянням повітрям справа не обмежиться – логістика в принципі йде до відмови від водіїв і кур'єрів. «Дрони, що їздять землею, – це набагато ближче і ймовірніше. Думаю, для досвідчених логістів це вже очевидно – необхідності мати водія в міжнародному траку практично немає. Так, поки цей тренд не для України, де стан доріг ще вимагає прийняття рішення людиною. Але майбутнє так чи інакше – за безпілотними автомобілями», – впевнений Климов.
Також поштові компанії працюють над мінімізацією участі людини у видаванні посилок. Операція з видавання відправлення теж не вимагає людської участі, впевнені в НП. «Тому майбутнє – за пунктами безособистісного видавання. Це те, що у нас працює вже зараз і називається поштоматами. Але згодом вони можуть мати різний дизайн і різну конструкцію», – розмірковує директор компанії. У «Новій пошті» стверджують, що активно розвивають проект поштоматів, яких наразі в Києві у компанії близько 20, але в майбутньому очікується значне розширення цього парку.
Гроші на ідеї. Для забезпечення всіх цих цифрових і технологічних амбіцій «Нова пошта» готова перетворюватися на інжинірингову компанію. «Ми обговорюємо таку перспективу... Принаймні, інжиніринговий підрозділ у нас точно буде створено», – каже Климов. Він зазначив, що на наступний рік компанія збільшує інвестиції в R&D і готова купувати технології та навіть технологічні стартапи.
«Логістика – це один з кращих ваших клієнтів. Бо вона точно купить у вас те, що буде затребуване і зможе приносити гроші. Створюйте технології для логістики», – звертається засновник компанії до розробників. Важливими критеріями успішності технології він вважає її заточенність на фінансовий ефект та кліентоцентричність, а також її здатність масштабуватися і працювати з величезними обсягами. «E-commerce пророкує десятикратне зростання протягом 10 років. Ми оброблятимемо обсяги, які зараз нам навіть важко уявити», – резюмує Климов.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].