Майбутнє e-commerce: 5 можливостей для розвитку
Чому «Розетку» й інші великі інтернет-маркети можуть поглинути світові гіганти

Е-commerce – одна з тих індустрій, які динамічно зростають в Україні. Як прискорити це зростання, в яких напрямках вигідніше рухатися, якими технологічними рішеннями «озброюватися», чий досвід наслідувати? На ці та безліч інших запитань спробували знайти відповідь спікери E-CONGRESS 2017, що відбувся 5 жовтня в НСК «Олімпійський».
Mind вибрав 5 ключових «марафонів на довгі дистанції».
1. Наслідування
Чий досвід переймати? Щоб дізнатися, яким буде e-commеrce через 5-10 років, досить злітати до Китаю. «Ми можемо багато чому навчитися у цієї країни. Зараз Китай лідирує в технологічному світі, дуже швидко еволюціонує і винаходить нові канали просування в е-сommerce. Наприклад, месенджер WeChat, що належить Tencent, став своєрідною екосистемою, в якій вже 1 млрд його користувачів не тільки спілкуються, а й роблять покупки, замовляють квитки, їжу, таксі, оплачують рахунки, грають – годинами «живуть» у ній», – розповів СЕО EVO.company Микола Палієнко.


За словами Палієнка, три найбільших технологічних гравця китайського ринку поступово переходять від жорсткої конкуренції до консолідації активів.

Вітчизняним e-commеrce проектам у майбутньому належить інтегруватися в подібні платформи, впроваджувати AR, VR і MR-технології, використовувати штучний інтелект, роботизовану доставку, вважають спікери.
2. Інвестиції
У які e-commerce стартапи готові вкладатися інвестори? «Останніми роками знижується світовий обсяг інвестицій в нові e-commerce проекти. Це пов'язано з тим, що на світовому ринку домінує кілька глобальних гравців, капітальні витрати і ризики великі», – повідомила консультант відомої консалтингової компанії McKinsey & Company Юлія Порошенко.
А яка ситуація в Україні? За словами Андрія Колодюка, класичним онлайн-маркетам, що торгують товарами тільки у нашій країні, в подальшому буде складніше знаходити інвесторів: «А спаду в технологічному е-commerce і магазинах, які отримують виручку за межами України, ми не бачимо».
Партнер Horizon Capital Василь Тофан пояснив, що у світі спостерігається дуже сильна консолідація е-commerce: «Подивіться на еволюцію Amazon. Сьогодні його частка наближається до 50% всього ритейлу США. В Україні теж є лідер, який суттєво перевищує всіх інших гравців за трафіком. Сьогодні створювати вбивцю «Розетки» – амбітна, але складно здійсненна ідея. Тому ми бачимо основний потенціал в проектах, орієнтованих на експорт. Також готові інвестувати в індустрії, які побічно залежать від е-commerce: логістику і фінансові сервіси, що підвищують зростання цієї галузі».
3. M&A
Чи стануться поглинання українських гравців глобальними компаніями? Співвласник «Розетки» Владислав Чечоткін нещодавно заявив, що його дітище майже напевно стане частиною глобальної е-commerce компанії. Хто зі світових гравців претендує на актив, коли відбудеться угода та інші деталі Чечоткін поки не розкриває.
На E-CONGRESS 2017 представник Horizon Capital (другого співвласника «Розетки») також утримався від конкретики. «Головне, нічого зайвого не бовкнути, – віджартувався Василь Тофан. – Якщо Владислав каже, що «Розетка» стане частиною глобальної е-commerce компанії – значить, стане. У минулому і цьому році в світі відбулися дві великі угоди, які повинні давати надію великим е-commerce компаніям на вигідні продажі. А «Розетка» входить у топ-30 світових е-соmmerce гравців за трафіком. Ми ж поки не думаємо про вихід з проекту».
На думку Андрія Колодюка, в найближчі 5-7 років «Розетка» й інші великі українські проекти увіллються до глобальних мереж, оскільки в подальшому їм буде все складніше конкурувати зі світовими гігантами. «Якщо, звичайно, не буде спеціальних преференцій для внутрішнього ринку. Найближчим же часом, не думаю, що варто очікувати великого числа угод: інвесторів стримують ризики країни, Україна поки не в зоні комфорту. Тому покупки можливі за умови пропозиції дуже великого дисконту».
4. Експансія
Чому українські проекти будуть націлені на завоювання іноземних ринків? Купівельна спроможність в Україні істотно різниться від розвиненіших країн. Усе більше вітчизняних підприємців намагаються знайти покупців за кордоном. Спікери E-CONGRESS 2017 розповіли, що найпростіший шлях – через локальні маркетплейси інших країн або світові гіганти Amazon, eBay, AliExpress, Etsy тощо.



Краудфандинг досі в моді? Допомагають залучити іноземних клієнтів і краудфандингові платформи. Наприклад, вітчизняний проект Ugears кілька разів запускав кампанії на Kickstarter і Indiegogo. У результаті зібрав понад $1 млн. Але не це головне. «Краудфандингові платформи дають можливість рекламувати продукт по всьому світу. Бейкери (умовно, покупці) дуже люблять інновації, креатив. Вони самі про них пишуть, популяризують, створюють попит. Завдяки виходу на краудфандинг зараз ми щомісяця виробляємо близько 50 000 моделей механічних 3D-пазлів, 90% відсотків продукції йде на експорт до 80 країн світу, на розташованому поблизу Києва підприємстві працює понад 130 співробітників», – розповіла керівник Ugears Алла Катренко.
«Майбутнє – за транскордонною торгівлею», – резюмувала заступник директора департаменту міжнародних операцій «Укрпошта» Юлія Павленко.

5. Нові валюти та платіжні системи
Якими будуть платежі майбутнього? Поки в Україні домінує оплата готівкою за товари та послуги інтернет-магазинів. Вітчизняні компанії розробляють чимало різних Fintech-проектів, які, можливо, спонукають користувачів частіше користуватися онлайн-платежами. Наприклад, на форумі розповіли, що ПриватБанк нещодавно запустив платіжне рішення, яке дозволить клієнтові інтернет-магазину в один клік оплатити покупку прямо в месенджерах Viber, Telegram, Facebook або через «Приват24».
Чи зможуть криптовалюти стати засобом платежу в e-commerce? «За нашими оцінками, зараз в Україні близько 100 000 крипто-гаманців, і з них лише 20% активні (проходять транзакції). В інших наші громадяни просто зберігають криптовалюту, – розповів співвласник UAPAY Дмитро Зарахович. – До того ж поки ані НБУ, ані Мінфін не визначилися зі статусом криптовалют. Тому найближчим часом онлайн-маркети можуть використовувати криптовалюту тільки як класну маркетингову фішку, але розраховувати на масові платежі в них не варто».
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].