Турецька дипломатія: як Анкара маневрує між Києвом і Москвою
І як Київ може використати це у власних інтересах

Візит в Україну президента Туреччини Реджепа Ердогана показав, що Анкара зовсім не проста у своїй зовнішній політиці. І для Києва це дуже добрий сигнал, яким потрібно правильно скористатися як для політичного, так і для економічного співробітництва.
9 жовтня Реджеп Ердоган відвідав Київ з офіційним візитом. Після зустрічі президентів на полях Генасамблеї ООН сторони вирішили активізувати співпрацю і від декларацій перейти до справи. З огляду на потенціал Туреччини як однієї з економік Сходу, що зростає найбільш швидко й претендує як мінімум на регіональне лідерство, подібний контакт має для України стратегічне значення.
При цьому важливо розуміти контекст геополітичних амбіцій Туреччини, яка після тривалої конфронтації хоч і позначила курс на зближення з Російською Федерацією, проте все ще веде точкове протистояння з Москвою. Усе це робить дипломатичні маневри Анкари вкрай важливими і примітними.
Політична підтримка. Під час зустрічі з президентом Порошенком Ердоган демонстративно порушив найгостріші політичні питання. І в формулюваннях був вельми однозначним. «Ми не визнали і не визнаємо незаконну анексію Криму», – турецький лідер вчергове запевнив Україну в прихильності принципу територіальної цілісності. Говорили і про Донбас. Петру Порошенку важливо було донести важливість ініціативи про введення миротворчого контингенту, про що сторони вже говорили в Гамбурзі. Ердоган, як і минулого разу, інформацію взяв до уваги, але Туреччина далеко не той гравець, від якого залежить прийняття цього рішення.
Деокупація Криму. Природно, питання Криму для Туреччини набагато пріоритетніше за питання Донбасу, і на зустрічі президентів Порошенко наголосив на ключовій ролі саме Туреччини у визначенні долі півострова. Мова навіть зайшла про участь Анкари в роботі майбутньої комісії з деокупації Криму. Варто відзначити, що позиція Ердогана стала підтвердженням негласного тренда в світовому порядку денному – розділяти питання Криму та Донбасу, що відверто не збігається з українським інтересом. Але з огляду на міжнародну вагу Туреччини і підтримку кримських татар, Києву доведеться виходити саме з такого контексту.
Торгівля в пріоритеті. Про економічний потенціал двостороннього співробітництва між Україною та Туреччиною говорили давно. У рамках цих переговорів прозвучала навіть конкретна цифра – $10 млрд. Саме такого річного товарообігу можна досягти між двома країнами в разі активізації співпраці. Для цього був зроблений перший крок – сторони підписали угоду про захист інвестицій, що дозволить уникнути подвійного оподаткування та дозволить українським і турецьким бізнесменом відчувати себе набагато комфортніше. Є і масштабніший проект – підписання угоди про зону вільної торгівлі. За словами прем'єр-міністра Володимира Гройсмана, роботу з підготовки документа вже розпочато. Наразі питання лише в тому, чи зможе уряд врахувати всі помилки, допущені в рамках підписання аналогічної угоди з Європейським союзом. Що ж стосується торгівлі, то Туреччина вже входить до п'ятірки головних торгових партнерів України. Але зараз головне – нарощувати експорт високотехнологічної продукції, плавно заміщаючи домінуючий експорт сировини.
Оборонний аспект. На зустрічі з Ердоганом Порошенко особливу увагу приділив питанням співпраці в оборонній сфері. Зокрема, був підписаний контракт на $43,635 млн на поставку систем зв'язку між Aselsan і резидентом-клієнтом в Україні. Системи зв'язку будуть куплені для Нацполіції України. З огляду на те, що Україна і Туреччину пов'язують інтереси в Чорноморському регіоні, співпраця в оборонній сфері могла б стати непоганою партією для України. Особливо на тлі пасивності США та інших західних партнерів у цьому питанні.
Російський вузол. Зближення України і Туреччини відбувається на тлі охолодження відносин між Туреччиною і Російською Федерацією. Напередодні візиту Ердогана до Києва з'явилося відразу дві важливі новини, що підкріплюють цю тезу. По-перше, Туреччина вступила з РФ у митні війни, посиливши правила імпорту російської сільгосппродукції. По-друге, Туреччина погрожує Росії відмовитися від покупки зенітних ракетних систем С-400, якщо російська сторона відмовиться від їх спільного виробництва.
Така напруга ставить під сумнів і перспективи реалізації головного спільного проекту Анкари і Москви – «Турецького потоку», який дуже серйозно зачіпає і економічні інтереси України. Крім того, напруженість відносин не може не відбитися на розвитку конфлікту в Сирії, в якому мають інтереси обидві держави. У зв'язку з цим Україна, з одного боку, повинна максимально ефективно скористатися кризою відносин між Туреччиною і РФ, з іншого – убезпечити себе від його наслідків і не стати об'єктом торгу. Як показує досвід, градус діалогу між Анкарою і Москвою дуже мінливий.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].