facebook.com
mind
Причалили до стінки: хто й навіщо забирає причали в морському порту «Чорноморськ»

Причалили до стінки: хто й навіщо забирає причали в морському порту «Чорноморськ»

І які реальні «інвестиційні плани» головного претендента

Цей матеріал також доступний російською
Причалили до стінки: хто й навіщо забирає причали в морському порту «Чорноморськ»
Фото УНІАН

У четвер, 30 листопада, майнова комісія Мінінфраструктури погодила довгострокову оренду частини комплексу МТП «Чорноморськ» (раніше «Іллічівськ»). Цю інформацію підтвердили Mind відразу кілька обізнаних джерел.

Питання стосується передавання в оренду на 49 років тилів причалів №7, 8 і 9 маловідомій компанії European Agro Investment Ukraine. Заступник міністра інфраструктури і глава майнової комісії Юрій Лавренюк повідомив Mind, що мова не про передавання, а про затвердження інвестиційного проекту цих причалів, заявки на яке подали шість компаній, включаючи й згадану European Agro Investment Ukraine.

Майнова комісія – перша стадія. Наступна і фінальна – конкурс, який має провести Фонд держмайна після вивчення документації. Однак більшість співрозмовників упевнені, що конкурс ФДМ лише формально закріпить статус інвестора – European Agro Investment Ukraine.

Що являють собою причали? Об'єктам більше 50 років і вони в дуже поганому стані. Через причал №9 перевантажуються руда і рудний концентрат, його максимальна пропускна здатність становить 1 млн тонн на рік. Причал №7 працює з металопрокатом і чавуном і може обробляти до 3 млн тонн продукції на рік. Проектна потужність причалу №8 – 5 млн тонн, він перебуває на реконструкції. Причали №7 та №9 теж практично не працюють. «Причали у незадовільному стані», – визнає Юрій Лавренюк. За його словами, стан причалів і спричинив скликання майнової комісії та затвердження інвестиційного проекту. Джерела Mind кажуть, що ініціатор цього інвестпроекту – саме European Agro Investment Ukraine.

Сукупна площа відкритих складських причалів №7 і 8 – близько 36 000 кв. м, №9 – близько 28 000 кв. м (сумарно з 10-м). Закритих складів на території цих об'єктів немає. За інформацією Mind, майнова комісія МІУ погодила для передавання в оренду близько 10 га в тилу цих причалів.

Відповідно до «Перспективно-інвестиційного плану розвитку ДП МТП «Чорноморськ» планувалося, що до 2018 року на території цих об'єктів інвестор побудує зернові перевалочні комплекси потужністю 2 і 4 млн тонн на рік.

Що обіцяє кандидат? Уперше про інтерес European Agro Investment Ukraine до портових об'єктів стало відомо влітку минулого року – її представники презентували в МІУ свій інвестиційний проект для причалів №7, 8 і 9 «Чорноморська». За даними МТП «Чорноморськ», ця компанія тоді підписала соціальну угоду про працевлаштування 250 співробітників порту.

У газеті порту її представили як «дочку» найбільшої сільськогосподарської компанії European Agro Investment Companу, зареєстрованої в Торговій палаті Нідерландів.

Представники компанії заявляли про намір вкласти $250 млн у створення «інноваційного технологічного сучасного проекту»: побудувати перевантажувальний конкурс для зернових і олійних, а також провести днопоглиблювальні роботи.

Гроші передбачалося залучити у китайських інвесторів. Реалізувати проект у компанії обіцяли за три роки. Інвестпроект з таким же рівнем інвестицій і термінами (2–5 років) затвердили й на майновій комісії в МІУ у четвер, 30 листопада.

Як повідомляла минулого року місцевим ЗМІ Галина Бринзянник, директор European Agro Investment Ukraine, такі інвестиції дадуть МТП «Чорноморськ» додаткові 300 суднозаходів і понад 3,5 млн тонн вантажообігу на рік.

Для порівняння: за минулий рік сукупний вантажообіг порту досяг 15,9 млн тонн. У структурі загального вантажообігу морських портів України за підсумками 2016-го на МТП «Чорноморськ» і приватних стивидорів, які там працюють, припало 12%.

Що офіційно відомо про інвестора? Відповідно до даних Мін'юсту, European Agro Investment Ukraine була створена в червні 2016 року. За даними аналітичної системи YouControl, засновник – European Agro Investment Companу – зареєстрована в Нідерландах. Про її яку-небудь значущу діяльність на світовому ринку сільгосппродукції нічого не відомо. Розмір статутного фонду материнської компанії – 5 млн грн, кінцевий бенефіціар – Оксана Шубко, яка проживає в Києві. Основний бізнес Оксани Шубко – операції з нерухомістю.

Але є серед її активів і компанія, пов'язана з сільським господарством. Через компанію «Ольвіта» (що наразі – у стадії банкрутства) Шубко володіє ТОВ «Агроаскент», яке спеціалізується на вирощуванні овочів і баштанних. Позаминулий рік «Агроаскент» закінчила зі збитками майже 460 000 грн. У 2015 році там працювало два співробітника.

Директор European Agro Investment Ukraine – Галина Бринзянник, раніше працювала вчителем в одній зі шкіл Чорноморська, а з 2007-го по 2012-й була помічником народного депутата Євгена Сігала, співзасновника ЗАТ «Комплекс Агромарс», другого за величиною виробника курятини в Україні. У «Комплекс Агромарс» наявний повний цикл виробництва бройлерів – від вирощування зернових до зберігання та продажу готової продукції. У земельному банку налічується близько 35 000 га.

Що говорять на ринку? У МТП «Чорноморськ» повідомили Mind, що European Agro Investment Ukraine надала всі необхідні документи, щоб підтвердити серйозність намірів і взяти участь у конкурсі ФДМ.

«Новина, м'яко кажучи, шокуюча. Представники цієї компанії (European Agro Investment Ukraine. – Mind) до нас зверталися ще рік тому, але ми їм відмовили. У них не було ані інвестицій для розвитку причалів, ані контрактів з великими вантажовідправниками. Про них нічого не відомо на ринку», – прокоментував ситуацію Mind співрозмовник з МІУ.

«Галина Бринзянник представляє вже третю або четверту компанію, яка звертається до МІУ з інвестиційним проектом з приводу цих причалів. Вперше вона приходила від компанії «Креатив» (у червні 2016 року Господарський суд Києва почав процедуру банкрутства приватного акціонерного товариства «Креатив». – Mind). Але кожен раз у міністерстві цим компаніям відмовляли – не було зрозуміло, звідки інвестори візьмуть гроші на розвиток причалів, і хто знаходиться в структурі власників. Наприклад, нам було важливо, щоб там не було російських компаній», – розповідає екс-співробітник МІУ.

Учасник ринку, знайомий c умовами договору, каже, що сума інвестицій не є обов'язковою умовою для інвестора. «У разі якщо компанія не вкладе заявлені $250 млн, суд не зможе на цій підставі розірвати з нею договір оренди», – зазначає співрозмовник Mind.

Навіщо знадобилися причали? Співрозмовники видання кажуть, що European Agro Investment Ukraine, швидше за все, виступить у ролі посередника – здасть ці причали в суборенду або компанію перепродадуть. За даними YouControl, основна діяльність потенційного інвестора – надання в оренду та експлуатацію нерухомості. «Швидше за все, ці причали беруть під трейдера, якому потрібна власна перевалка. Набагато вигідніше взяти в оренду причал, ніж побудувати його з нуля», – міркує один з учасників ринку.

Так заходили в порти багато великих профільних компаній. Наприклад, у 2011 році компанія Bunge придбала компанії «Грінтур-Екс» і «Хімтранс-Україна», які орендували причали №13 і 14 в Миколаївському МТП (займалися перевалкою калію і міндобрив) – вона перепрофілювала причали для перевантаження зернових. Сума інвестицій в будівництво виробничо-перевантажувального комплексу, який включає завод із виробництва рослинної олії, термінал з перевалки олії та зерна, склала близько $280 млн.

Чому такий варіант може спрацювати? «Жодна з великих міжнародних компаній не захоче ризикувати своєю репутацією. Міжнародному інвестору простіше купити компанію з усіма документами на договір оренди і трохи переплатити, аніж брати участь у таких конкурсах», – вважає один з учасників ринку.

Зернові – єдиний значимий вид вантажу, обсяги перевалки якого через «Чорноморськ» зросли: за підсумками 2016 року через порт відвантажили близько 8 млн тонн зернових, що майже на 35% більше, ніж за підсумками 2015-го.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Viber та Telegram