Причалили до стінки: хто й навіщо забирає причали в морському порту «Чорноморськ»
І які реальні «інвестиційні плани» головного претендента

У четвер, 30 листопада, майнова комісія Мінінфраструктури погодила довгострокову оренду частини комплексу МТП «Чорноморськ» (раніше «Іллічівськ»). Цю інформацію підтвердили Mind відразу кілька обізнаних джерел.
Питання стосується передавання в оренду на 49 років тилів причалів №7, 8 і 9 маловідомій компанії European Agro Investment Ukraine. Заступник міністра інфраструктури і глава майнової комісії Юрій Лавренюк повідомив Mind, що мова не про передавання, а про затвердження інвестиційного проекту цих причалів, заявки на яке подали шість компаній, включаючи й згадану European Agro Investment Ukraine.
Майнова комісія – перша стадія. Наступна і фінальна – конкурс, який має провести Фонд держмайна після вивчення документації. Однак більшість співрозмовників упевнені, що конкурс ФДМ лише формально закріпить статус інвестора – European Agro Investment Ukraine.
Що являють собою причали? Об'єктам більше 50 років і вони в дуже поганому стані. Через причал №9 перевантажуються руда і рудний концентрат, його максимальна пропускна здатність становить 1 млн тонн на рік. Причал №7 працює з металопрокатом і чавуном і може обробляти до 3 млн тонн продукції на рік. Проектна потужність причалу №8 – 5 млн тонн, він перебуває на реконструкції. Причали №7 та №9 теж практично не працюють. «Причали у незадовільному стані», – визнає Юрій Лавренюк. За його словами, стан причалів і спричинив скликання майнової комісії та затвердження інвестиційного проекту. Джерела Mind кажуть, що ініціатор цього інвестпроекту – саме European Agro Investment Ukraine.
Сукупна площа відкритих складських причалів №7 і 8 – близько 36 000 кв. м, №9 – близько 28 000 кв. м (сумарно з 10-м). Закритих складів на території цих об'єктів немає. За інформацією Mind, майнова комісія МІУ погодила для передавання в оренду близько 10 га в тилу цих причалів.
Відповідно до «Перспективно-інвестиційного плану розвитку ДП МТП «Чорноморськ» планувалося, що до 2018 року на території цих об'єктів інвестор побудує зернові перевалочні комплекси потужністю 2 і 4 млн тонн на рік.
Що обіцяє кандидат? Уперше про інтерес European Agro Investment Ukraine до портових об'єктів стало відомо влітку минулого року – її представники презентували в МІУ свій інвестиційний проект для причалів №7, 8 і 9 «Чорноморська». За даними МТП «Чорноморськ», ця компанія тоді підписала соціальну угоду про працевлаштування 250 співробітників порту.
У газеті порту її представили як «дочку» найбільшої сільськогосподарської компанії European Agro Investment Companу, зареєстрованої в Торговій палаті Нідерландів.
Представники компанії заявляли про намір вкласти $250 млн у створення «інноваційного технологічного сучасного проекту»: побудувати перевантажувальний конкурс для зернових і олійних, а також провести днопоглиблювальні роботи.
Гроші передбачалося залучити у китайських інвесторів. Реалізувати проект у компанії обіцяли за три роки. Інвестпроект з таким же рівнем інвестицій і термінами (2–5 років) затвердили й на майновій комісії в МІУ у четвер, 30 листопада.
Як повідомляла минулого року місцевим ЗМІ Галина Бринзянник, директор European Agro Investment Ukraine, такі інвестиції дадуть МТП «Чорноморськ» додаткові 300 суднозаходів і понад 3,5 млн тонн вантажообігу на рік.
Для порівняння: за минулий рік сукупний вантажообіг порту досяг 15,9 млн тонн. У структурі загального вантажообігу морських портів України за підсумками 2016-го на МТП «Чорноморськ» і приватних стивидорів, які там працюють, припало 12%.
Що офіційно відомо про інвестора? Відповідно до даних Мін'юсту, European Agro Investment Ukraine була створена в червні 2016 року. За даними аналітичної системи YouControl, засновник – European Agro Investment Companу – зареєстрована в Нідерландах. Про її яку-небудь значущу діяльність на світовому ринку сільгосппродукції нічого не відомо. Розмір статутного фонду материнської компанії – 5 млн грн, кінцевий бенефіціар – Оксана Шубко, яка проживає в Києві. Основний бізнес Оксани Шубко – операції з нерухомістю.
Але є серед її активів і компанія, пов'язана з сільським господарством. Через компанію «Ольвіта» (що наразі – у стадії банкрутства) Шубко володіє ТОВ «Агроаскент», яке спеціалізується на вирощуванні овочів і баштанних. Позаминулий рік «Агроаскент» закінчила зі збитками майже 460 000 грн. У 2015 році там працювало два співробітника.
Директор European Agro Investment Ukraine – Галина Бринзянник, раніше працювала вчителем в одній зі шкіл Чорноморська, а з 2007-го по 2012-й була помічником народного депутата Євгена Сігала, співзасновника ЗАТ «Комплекс Агромарс», другого за величиною виробника курятини в Україні. У «Комплекс Агромарс» наявний повний цикл виробництва бройлерів – від вирощування зернових до зберігання та продажу готової продукції. У земельному банку налічується близько 35 000 га.
Що говорять на ринку? У МТП «Чорноморськ» повідомили Mind, що European Agro Investment Ukraine надала всі необхідні документи, щоб підтвердити серйозність намірів і взяти участь у конкурсі ФДМ.
«Новина, м'яко кажучи, шокуюча. Представники цієї компанії (European Agro Investment Ukraine. – Mind) до нас зверталися ще рік тому, але ми їм відмовили. У них не було ані інвестицій для розвитку причалів, ані контрактів з великими вантажовідправниками. Про них нічого не відомо на ринку», – прокоментував ситуацію Mind співрозмовник з МІУ.
«Галина Бринзянник представляє вже третю або четверту компанію, яка звертається до МІУ з інвестиційним проектом з приводу цих причалів. Вперше вона приходила від компанії «Креатив» (у червні 2016 року Господарський суд Києва почав процедуру банкрутства приватного акціонерного товариства «Креатив». – Mind). Але кожен раз у міністерстві цим компаніям відмовляли – не було зрозуміло, звідки інвестори візьмуть гроші на розвиток причалів, і хто знаходиться в структурі власників. Наприклад, нам було важливо, щоб там не було російських компаній», – розповідає екс-співробітник МІУ.
Учасник ринку, знайомий c умовами договору, каже, що сума інвестицій не є обов'язковою умовою для інвестора. «У разі якщо компанія не вкладе заявлені $250 млн, суд не зможе на цій підставі розірвати з нею договір оренди», – зазначає співрозмовник Mind.
Навіщо знадобилися причали? Співрозмовники видання кажуть, що European Agro Investment Ukraine, швидше за все, виступить у ролі посередника – здасть ці причали в суборенду або компанію перепродадуть. За даними YouControl, основна діяльність потенційного інвестора – надання в оренду та експлуатацію нерухомості. «Швидше за все, ці причали беруть під трейдера, якому потрібна власна перевалка. Набагато вигідніше взяти в оренду причал, ніж побудувати його з нуля», – міркує один з учасників ринку.
Так заходили в порти багато великих профільних компаній. Наприклад, у 2011 році компанія Bunge придбала компанії «Грінтур-Екс» і «Хімтранс-Україна», які орендували причали №13 і 14 в Миколаївському МТП (займалися перевалкою калію і міндобрив) – вона перепрофілювала причали для перевантаження зернових. Сума інвестицій в будівництво виробничо-перевантажувального комплексу, який включає завод із виробництва рослинної олії, термінал з перевалки олії та зерна, склала близько $280 млн.
Чому такий варіант може спрацювати? «Жодна з великих міжнародних компаній не захоче ризикувати своєю репутацією. Міжнародному інвестору простіше купити компанію з усіма документами на договір оренди і трохи переплатити, аніж брати участь у таких конкурсах», – вважає один з учасників ринку.
Зернові – єдиний значимий вид вантажу, обсяги перевалки якого через «Чорноморськ» зросли: за підсумками 2016 року через порт відвантажили близько 8 млн тонн зернових, що майже на 35% більше, ніж за підсумками 2015-го.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми запрошуємо вас стати частиною Mind Club. Для цього потрібно оформити підписку за $7 на місяць.
Нам дуже важлива ваша підтримка!
Чому ми впроваджуємо платну підписку?
Справжня якісна та незалежна журналістика потребує багато часу, зусиль та витрат, це дійсно недешево. Але ми віримо в перспективи ділової журналістики в Україні, тому що віримо в перспективу України.
Саме тому ми створюємо можливість платної щомісячної підписки – Mind Club.
Якщо ви читаєте нас, якщо вам подобається та ви цінуєте те, що ми робимо, – пропонуємо вам вступити до спільноти Mind.
Ми плануємо розвивати Mind Club: обсяг матеріалів і доступних сервісів і проектів. Уже сьогодні всі члени клубу:
- Допомагають створювати та розвивати якісну незалежну ділову журналістику. Ми зможемо і надалі розвиватись та підвищувати якість наших матеріалів.
- Отримують вільний від банерної реклами сайт.
- Отримують доступ до «закритих» матеріалів Mind (до щомісячного випуску, в якому ми досліджуємо та аналізуємо, як працюють цілі галузі; до щотижневих аналітичних підсумків).
- Вільний доступ до івентів Mind для підписників та спеціальні умови на інші події Mind.
- Smart Power. Власники бізнесу, що стануть підписниками Mind, отримають доступ до агрегатора системних порушень від аналітиків Mind та партнерів «Cкажи.uа». Якщо у вашого бізнесу виникли проблеми з непорядними чиновниками чи конкурентами – ми проаналізуємо, чи є їхня поведінка системною, і разом зможемо вирішити цю проблему.
- Ми і надалі розвиватимемо Mind та додаватимемо корисні журналістські рубрики і сервіси для вашого бізнесу.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності. Підтримайте нас за 196 грн на місяць.
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: editor@mind.ua.