Інфраструктура надій і обіцянок: чим запам'ятається 2017 рік у транспортній галузі
І що на неї чекає в 2018-му
Ньюсмейкером 2017-го у сфері транспорту та інфраструктури, безумовно, можна назвати главу профільного міністерства Володимира Омеляна. Він – найбільш говіркий політик, який часто дає інтерв'ю, оцінки подіям, що відбуваються, і генерує новини. Запам'ятався, перш за все, своєю війною з екс-очільником «Укрзалізниці» Войцехом Бальчуном – звинувачував його в потуранні корупції (але звинувачення наразі не підтвердилися), критикою керівництва МА «Бориспіль», обіцянками створити національну авіакомпанію і налагодити внутрішнє авіасполучення з цінами на квитки близько $20. Ще він анонсував прихід в аеропорти найбільшої в Європі бюджетної авіакомпанії Ryanair, а в морські порти – таких авторитетних гравців, як, наприклад, Hutchison Ports.
Що з цього вдалося реалізувати, які ще важливі події сталися в галузі і що чекає галузь у новому році – аналізував Mind.
Морські перевезення: повний штиль

Морські порти як і раніше залишаються державною власністю з високим рівнем зносу. За підсумками 11 місяців 2017 року в портах обробили близько 120,8 млн т вантажів, що на 3% більше показників аналогічного періоду позаминулого року.
Драйвером зростання стали приватні стивідорні компанії – загалом вони обробили 47,7 млн тонн вантажів (98% від обсягів 2016 року) на причалах АМПУ і 41,7 млн тонн – на власних причалах (на 16% більше, ніж за січень – листопад 2016-го). Державні стивідори знизили свої обсяги майже на 13% – за 11 місяців року, що минув, обробили 31,4 млн тонн.
Весь рік морську галузь лихоманили скандали, пов'язані з призначеннями/звільненнями начальників портів, неправомірними перевірками контролюючих органів, активністю компаній, послуги яких учасники ринку вважають нав'язаними, передачею в оренду портового майна тощо.
Зі значимого – у вересні Кабмін прийняв рішення знизити розмір портових зборів до 20%, а також зменшити норму відрахування дивідендів для АМПУ з 75% до 50%. Але рішення Кабміну запрацює лише з 1 січня 2018 року.
Питання про передачу двох об'єктів морської інфраструктури (Херсонського МТП і МТП «Ольвія») в управління приватним інвесторам залишається в царині гасел і обіцянок. Є зрушення лише по МТП «Чорноморськ» – 19 грудня МІУ погодило заявку міжнародної компанії Hutchison Ports на оренду території в районі 1-6 причалів порту. Але попереду ще підготовка і проведення тендера. За прогнозами МІУ, конкурс може відбутися влітку 2018 року. Прихід такого інвестора здатен стати хорошим сигналом для іноземних компаній. Hutchison Ports – найбільший у світі оператор контейнерних терміналів.
Залізниця: проблемний експрес

У серпні Войцеха Бальчуна на посаді глави ПАТ «Укрзалізниця» змінив перший заступник міністра Євген Кравцов. Чиновник з МІУ прийшов до УЗ як тимчасовий керівник – «виконуючим обов'язки». Але на ринку переконані, що в такому статусі Кравцов пробуде досить довго – конкурс з вибору глави залізниці в новому році не відбудеться.
Завершення будівництва Бескидського тунелю – мабуть, найважливіша інфраструктурна подія року, що минув. Цей об'єкт будували чотири роки і на його зведення витратили понад 100 млн євро. Головне завдання тунелю – збільшити пропускну здатність для поїздів сполученням Україна-ЄС. За даними УЗ, через ці залізничні ворота зараз надходить близько 60% транзитних вантажів у напрямку Західної та Центральної Європи.
Але, щоб цей об'єкт запрацював на повну потужність, залізниці треба буде розв'язати питання з дефіцитом вантажних вагонів і локомотивами.
З досвіду 2015 року – періоду пікового дефіциту рухомого складу на ринку – керівництво залізниці винесло небагато: в 2017-му практично всі вантажовідправники знову зіткнулися з нестачею вагонів і тяги. Введення автоматичного розподілу зерновозів не принесло очікуваних результатів (можливо тому, що невідпрацьовану систему запустили за декілька тижнів до початку збору врожаю). А спроби скоригувати маршрути для вантажовідправників (задля оптимізації перевезень і ефективності використання локомотивів) призвели до того, що значна частина вантажовласників зазнали труднощів зі своєчасним вивезенням своєї продукції.
З 31 жовтня в Україні на 15% зросли тарифи на залізничні перевезення, що можна сміливо віднести до невеликої перемоги менеджменту УЗ – це питання залізниця лобіювала більше року. Правда, спочатку керівництво залізниці наполягало на 25%-му підвищенні тарифів.
Провал року УЗ – зрив планів щодо закупівлі рухомого складу. Протягом року залізниця кілька разів намагалася придбати близько 2500 напіввагонів, але тендери кожен раз із різних причин переносилися.
Пасажирський напрямок УЗ в минулому році будь-яких серйозних змін не відчув. Цей підрозділ продовжує нарощувати збитки і скорочувати кількість перевезених громадян.
З важливих ініціатив УЗ – початок масштабної програми ремонту рухомого складу. Також в минулому році «Укрзалізниця» побудувала на своїх підприємствах 2100 піввагонів і 65 фітингових платформ – рекордна кількість для залізниці.
У році, що настав, керівництву залізниці, швидше за все, знову доведеться переглядати тарифи. Щодо вантажоперевезень планується прив'язати тариф до інфляційної складової, а величина і алгоритм підвищення тарифів на пасажирські перевезення поки не відомі.
Важливою подією нового року може стати контракт на покупку 30 локомотивів у General Electric Transportation. Крім цього, в році, що наступив, «Укрзалізниця» збирається запустити низку нових інфраструктурних проектів. Наприклад, планується будівництво пасажирського хаба в Мукачево і вантажного – біля Львова, з підведенням до них європейської залізничної колії.
На 2018 рік перенесено і розгляд законопроекту «Про залізничний транспорт», прийняття якого має започаткувати реформу залізниці. Її головна суть – у відкритій конкуренції: планується, що на ринок пасажирських перевезень допустять приватні компанії, а власники вантажів отримають можливість використовувати власні локомотиви.
Авіасполучення: повітряні замки

Для аеропортів минулий рік в цілому був успішним. За підсумками 11 місяців 2017-го повітряні ворота України обслужили 15,3 млн пасажирів, що майже на 30% більше, ніж за підсумками аналогічного періоду роком раніше. Основний потік прийняв МА «Бориспіль» – вийшовши на показник 10,3 млн пасажирів.
Зростають обсяги і у головного перевізника країни – авіакомпанії «Міжнародні авіалінії України». У МАУ за підсумками 2017-го перевезли близько 7,8 млн пасажирів (у 2016 році було перевезено 6 млн пасажирів).
На зростаючий ринок прийшли нові перевізники: з вересня з Києва в Доху почала літати авіакомпанія QatarAirways і кілька лоукостерів (Buta Airways, Ernest Airlines та ін.).
Безумовним маркетинговим провалом року став скандал з найбільшим європейським лоукостером Ryanair. Нагадаємо, за кілька місяців до початку польотів авіакомпанія відмовилася від виконання рейсів з України – її не влаштували умови, запропоновані аеропортом Бориспіль.
Проте навіть з цього невдалого партнерства Борисполю вдалося отримати вигоду. У червні, в розпал переговорів з лоукостером, міністр інфраструктури Володимир Омелян підписав указ про зниження зборів в МА «Бориспіль» за обслуговування повітряних суден і пасажирів.
Попередні розрахунки дають привід аеропортам і авіакомпаніям дивитися в 2018 рік з оптимізмом. Наприклад, в МАУ розраховують перевезти понад 10,5 млн пасажирів, не менше 50% яких будуть транзитними. МА «Бориспіль» планує вийти за підсумками року, що наступив, на обсяги 12-13 млн пасажирів.
Крім того, в новому році очікується вихід на ринок як мінімум одного великого лоукостера – британського перевізника easyJet. Але, можливо, в свої плани внесе Україну і Ryanair – авіакомпанія наразі не вийшла з переговорів з Борисполем.
Затьмарити оптимізм українських повітряних воріт може авіаційна влада ЄС: в Європейському агентстві авіаційної безпеки розглядають можливість розширити зону обмежень для польотів у Дніпровському районі польотної інформації. Небезпечними для виконання польотів можуть визнати простір над Харківською, Запорізькою та Дніпропетровською областями.
«Національну» авіакомпанію SkyUp, представлену в середині грудня Володимиром Омеляном, поки не можна вважати досягненням – у компанії наразі немає зареєстрованих повітряних суден в Україні, і вона ще не отримала сертифікат експлуатанта. Тому говорити про будь-що, крім анонсованих планів щодо початку польотів всередині країни і за кордон, поки зарано.
Дорожня інфраструктура: вперлися в бетон

За минулий рік в Україні відремонтували близько 2000 км доріг. Це менше 1,5% від загальної протяжності вітчизняних автошляхів, але за останні 12 років – рекордна цифра. Більші обсяги були зафіксовані лише в 2005 році: тоді дорожники привели до ладу майже 6200 км полотна. Всього на дорожні роботи «Укравтодор» отримав близько 9 млрд грн, ще близько 7 млрд надійшло до облдержадміністрацій у рамках митного експерименту.
А ось роком споруджених мостів 2017-й, попри обіцянки глави МІУ, так і не став, зате встиг запам'ятатися як рік руйнування мостових конструкцій. У минулому році обвалилося три моста – в Києві, Харківській та Львівській областях.
У році, що наступив, ситуація з дорожньою інфраструктурою має покращитися – з 1 січня 2018-го почав роботу Дорожній фонд, покликаний за перший рік акумулювати 50% надходжень від акцизів на нафтопродукти. За підрахунками прем'єр-міністра Володимира Гройсмана, бюджет фонду складе близько 40 млрд грн.
Також в новому році планується розпочати реконструкцію доріг із заміною покриття на цементобетон. У планах МІУ – три таких проекти загальною протяжністю 232 км. Вартість робіт оцінюють у 8 млрд грн. Першою збираються провести реконструкцію північного обходу Житомира по трасі М-06 Київ – Чоп.
Також цементнобетонне покриття обіцяють ділянкам доріг Н-31 Дніпро – Решетилівка і Н-11 Кропивницький – Миколаїв.
У планах на 2018 рік – відновити будівництво мостового переходу в Запоріжжі і почати спорудження моста через Дніпро біля Горішніх Плавнів. Будівництво та ремонт мостових конструкцій – важлива ініціатива. За даними МІУ, в Україні налічується понад 16 000 мостів, але тільки 7500 з них відповідають чинним нормам і стандартам. Термінового ремонту потребують понад 1800 мостових переходів.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].