Влада або гроші: чим обернеться ультиматум МВФ для України
І чому керівництво країни не зацікавлене в якнайшвидшому створенні Антикорупційного суду

На початку тижня в Адміністрацію президента України надійшов лист від голови місії МВФ Рона ван Родена. У ньому підкреслювалося, що порушивши зобов'язання щодо створення Антикорупційного суду, наша країна ризикує повністю залишитися без кредитної допомоги, яка в передвиборні 2018–2019 роки дуже б стала в пригоді.
Тон листа Рона ван Родена лише на перший погляд здається акуратним і витриманим. Але в перекладі з дипломатичної мови «загальнолюдською» документ виглядає фактично як ультиматум.
Дебати європейців і влади щодо закону про Антикорупційний суд тривають вже давно. Минулої осені вони завершилися тим, що в Адміністрації президента вирішили не чекати ініціативи від будь-кого іншого і самі подали в парламент необхідний законопроект. Але він не задовольнив ані Венеціанську комісію, ані МВФ, ані українських европоптимістів, що вправно нагнітають ситуацію навколо ініціативи АП на міжнародній арені.
У президента все ж таки сподівалися, що пристрасті вщухнуть, і європейцям доведеться погодитися хоч на якийсь варіант документа, а надалі – час покаже. Але лист ван Родена ставить питання руба: або закон відповідатиме європейським вимогам, або це ніщо, яке жодним чином не вплине на відновлення кредитування. З огляду на те, що законопроект про Антикорупційний суд у парламенті готується до розгляду відразу ж за законопроектом про реінтеграцію Донбасу, влада потрапила у вкрай незручну ситуацію.
Чому МВФ так вхопився за Антикорупційний суд? Бо це важіль для встановлення контролю над витрачанням кредитних коштів. Повністю зневірившись в українському правосудді, МВФ хоче створити умови хоча б для часткового контролю над використанням власних грошей. У країні з корумпованими судами це зробити практично неможливо. Наскільки подібне зовнішнє втручання відповідає суверенним інтересам України – питання дискусійне, але для топ-менеджменту найбільших міжнародних організацій створення Антикорупційного суду стало б мінімальною гарантією і страховкою від корупції.
Що не так із законопроектом президента? МВФ наголошує на трьох основних моментах. Перший – низька роль громадської ради, яку можна ігнорувати при прийнятті рішень (привіт від українських активістів, що лобіюють цю норму). Другий – законодавчі хитрощі щодо затримки роботи суду навіть після прийняття закону (так вийде відкласти реальний запуск роботи органу аж до завершення президентської кампанії). Третій – конфлікт юрисдикцій і компетенції в роботі Антикорупційного суду. Європейці хочуть, аби новий орган фокусувався виключно на справах боротьби з корупцією і мав у них абсолютний пріоритет без будь-яких винятків.
Чому влада маневрує і відтягує роботу АКС? Бо поява ще одного непідконтрольного органу створить додаткові незручності для владної команди. Крім того, НАБУ і САП нарешті отримають орган антикорупційної юрисдикції і зможуть довести до вироку безліч кримінальних справ. В умовах передвиборної кампанії – це вибухонебезпечні перспективи.
Питання АКС – єдине, що хвилює МВФ? Ні, але пріоритетне. Фактично Україна виконала лише чотири з восьми вимог МВФ щодо продовження співпраці. За бортом залишилися продаж землі (Рада продовжила мораторій), створення спеціального фінансового органу замість Податкової міліції, формування централізованої бази одержувачів соціальної допомоги в Мінфіні і, власне, закон про Антикорупційний суд.
Чи потрібні нам гроші МВФ? З огляду на те, що влада поки не знайшла джерел поповнення прибуткової частини бюджету, порівнянних з кредитним плечем Фонду, за нинішніх умов питання отримання траншу вельми критичне. Особливо на тлі зобов'язань за зовнішніми боргами на 2018–2020 років. Протягом цього часу доведеться виплатити $25 млрд – ця сума по-справжньому лякає в сучасних реаліях. Так, багато в чому це кредитна яма, що лише заглиблюється для України, але поки для влади інших альтернатив немає, а займатися їхнім пошуком потрібно було набагато раніше.
МВФ – це єдина проблема? Ні, просто це каталізатор проблем з іншими кредиторами. Не минуло й доби після листа МВФ до Адміністрації президента, як аналогічні листи президентові, Кабміну і ВР надійшли від Світового банку. Вимоги ідентичні – приймайте законопроект про Антикорупційний суд у редакції Венеціанської комісії. На кону кредит у $800 млн від СБ.
Доведеться обирати. Українська влада зараз стоїть перед серйозним вибором: або задовольнити вимоги Заходу і втратити частину контролю над судовою системою (що може вилитися в непрогнозовані наслідки), або зберегти важелі влади перед президентськими виборами і знайти альтернативні джерела поповнення скарбниці. І цей вибір доведеться робити, причому найближчим часом.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].