Світовий порядок: роздуми про характер націй в історичному контексті
Чим і кому буде цікавою книга Генрі Кіссінджера

Щодня в новинах звучать фрази “Рада безпеки ООН”, “геноцид”, “злочини проти людяності”, “порушення суверенітету”. Звідки взялись ці слова? Як давно вони в обігу? Частиною якої системи вони є? І чи необхідні вони для співжиття 7 мільярдів людей? У всьому цьому допоможе розібратись книжка Генрі Кіссінджера «Світовий порядок», що потрапила до «Рейтингу книг з економіки», який Mind опублікував нещодавно.
Бекґраунд: Генрі Кіссінджер є одним з найвідоміших державних секретарів Сполучених Штатів Америки. Йому вдалось зберегти свій вплив і авторитет після відставки у 1977 році і дотепер він залишається одним із найвпливовіших зовнішньополітичних стратегів – його книжки рекомендують Гілларі Клінтон і Марк Цукерберг.
Проте, будучи адептом реальної політики, Кіссінджер є контроверсійною фігурою. Досить лише перевірити статтю про нього на вікіпедії. Наприклад, в українській версії Генрі Кіссінджер вважає, що краще, аби Україна залишалась в сфері, «яку росіяни вважають простором власної самосвідомості» і виправдовує анексію Криму. В російській версії вказано, що Генрі Кіссінджер зазначає, що “за правилами існуючого світового порядку неприпустимо, щоб Росія анексувала Крим”.
Англійська версія поєднує обидва варіанти. І хоча можна було списати таку мінливість формулювань на рахунок редакторів вільної енциклопедії, правда ж полягає в тому, що прагматизм Кіссінджера і його вміння провадити свою політику, спираючись на реально існуючі можливості й умови тут і зараз, створюють йому образ дуже гнучкого та вмілого переговорника, єдиною постійною цінністю для якого залишаються інтереси своєї країни. Тим цікавіше читати його книжку “Світовий порядок”, яка не намагається зіграти в піддавки з однією зі сторін переговорів. У цій книжці описано характер націй “без купюр”.

Оригінальна назва: World Order by Henry Kissinger
Видавництво: “Наш Формат”
Наклад: 3000 примірників
Сюжет: Як проникливо зазначає автор, для національних держав історія відіграє таку ж роль, як для окремих людей – характер. І схоже, як з людьми, часто ми міряємо незнайомців своїми мірками. Нам здається, що мова, цінності, принципи моралі якщо не однакові, то схожі чи подібні; що глобалізація сягнула тієї межі, коли всі держави погодились працювати в одному правовому полі, і поділяють розуміння допустимих меж, хорошого і поганого. Проте, як показує нам життя і новини про заблоковані резолюції Ради безпеки ООН, світ ще й досі є об’єднанням держав із різною історію, а отже, й різним баченням майбутнього не тільки у підходах, а й у кінцевій меті.
Генрі Кіссінджер береться за те, щоб дослідити ці історії і розказати про них з боку філософії, намірів та упереджень, які має кожна країна щодо спільного проживання на одній планеті.
Найближчим до нас устроєм світового порядку – і географічно, і в понятійному плані – є той, що веде свою історію від Вестфальського миру. Цей мир був підписаний в кінці Тридцятирічної війни і визнавав право на інакшість у межах свого суверенітету. Суверенітет відтоді передбачає невтручання у внутрішні справи одне одного.
Ця система не має головного арбітра, а тому держави є незалежними у проведенні внутрішньої політики в межах своїх національних кордонів. Рушійною силою такої системи стало суперництво за лідерство, проте жодна з європейських країн не була достатньо могутньою, щоб бути одноосібним лідером. Натомість кожній з них доводилось вступати в союзи між собою і формувати коаліції. Такий баланс сил передбачав довші періоди стабільності, що характеризувались політичними іграми, домовленостями і маневрами, і війну лише як крайній випадок захисту власних інтересів. З певними змінами і покращеннями ця система більш-менш успішно вирішувала питання безпеки в межах Європи протягом чотирьох століть. Проте з часом Європа почала переносити цю систему до своїх колоній та пропонувати партнерам, що з’являлись в часи великих географічних відкриттів і активного розвитку торгівлі.
Для деяких культур адаптація цієї системи, чи похідної від неї, не суперечила вже існуючим цінностям і баченню, хоча трактування у різних частинах світу могло трохи відрізнятись від оригінального. Інші ж вибирали варіант паралельного співіснування Вестфальської системи і своєї власної. Та ХХ століття і дві світові війни, винайдення ядерної зброї, загроза третьої світової війни, подальша глобалізація стали каталізаторами, які примусили усі держави активніше шукати єдину для всіх систему мирного співіснування.
У книжці розглядається декілька підходів до встановлення і функціонування світового порядку – європейський, ісламський, азійський, причому Ірану та Китаю присвячені окремі розділи, а також подається роль Америки у сучасному світовому порядку. Вестфальська система не відповідає вимогам часу з декількох міркувань:
- Баланс сил при загрозі ядерної війни виглядає як обіцянка одночасного подвійного самогубства. Тому підвищення ставок у цій грі не призводить до рішучих кроків, а баланс сил не спрацьовує, оскільки ніхто не хоче завдавати першого удару.
- Все більше країн намагаються вступити до клубу держав з ядерною зброєю, щоб посилити свій голос на міжнародній арені і збільшити власну безпеку.
- У межах певних підходів головною задачею є поширення свого бачення життя на весь світ, а не збереження порядку чи підтримання балансу сил.
Знайти відповіді на ці питання, забезпечити мир і дієві механізми вирішення спорів і є задачею для Америки, яка останні 100 років виконувала роль арбітра при вирішенні найбільших суперечок на міжнародній арені. На думку Кіссінджера, великою вадою американської політики є її вагання між прагматичним і концептуальним підходами, між вигодою у теперішніх умовах і відданістю ідеалістичним принципам. Перехід від одного до іншого під час адміністрацій різних президентів робить Америку амбівалентною, що не дає можливості відповісти на ці вимоги рішуче й швидко.
Кіссінджер наполягає на проведені прагматичної політики, виходячи з наявних умов і задач, які треба вирішувати. Хоча це хороший варіант для швидкого реагування, є країни, які діють у ширшому горизонті подій, як Індія, що взагалі міряє цикли історичні відрізками в декілька тисяч років. Для неї Вестфальська система, що існує менше 400 років, є дуже молодою. Тому ми маємо не тільки виходити з поточного стану справ, а і розуміти принципи, за якими ми хочемо жити. Це має бути поєднання прагматичного і концептуального підходу.
Проводячи детальний аналіз політики американських президентів останніх 100 років, Генрі Кіссінджер хоче показати вразливість однобокого трактування намірів партнерів по переговорах на міжнародній арені.
Останній розділ присвячений викликам, з якими стикаються сучасні державотворці в умовах “прямого ефіру” онлайн-технологій і недержавних акторів на міжнародній арені. Такий світовий порядок набагато більш крихкий і розрізнений, ніж можна було очікувати.
Хоча ця робота розповідає про виклики, з якими стикається світова спільнота і Америка зокрема, її також варто читати заради моментів натхнення – починаючи від загального, глибокого і всеохопного аналізу країн і закінчуючи повагою до своїх опонентів, політику яких можна не поділяти, але все одно треба поважати.
Вам сподобається, якщо: ви слідкуєте за міжнародними новинами, вам цікаві світові тенденції і небайдужий розвиток різних частин світу; ви державний службовець.
Вам не сподобається, якщо: ви не любите політику, не дивитесь міжнародні новини, викинули телевізор і вимкнули телефон задля збереження власного спокою.
Головна причина прочитати: згадати, що світ великий і різноманітний, що його населяють 7 мільярдів людей з різними уявленнями, релігіями, історією, і відповідно до цього будувати свої очікування від міжнародної політики.
Придбати книгу можна на сайті видавництва «Наш Формат».
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].