З другої спроби: з чим і навіщо Ryanair повертається до України

З другої спроби: з чим і навіщо Ryanair повертається до України

Ціни, напрямки, нові аеропорти та умови роботи

Этот материал также доступен на русском
З другої спроби: з чим і навіщо Ryanair повертається до України
Майкл О'Лірі, генеральний директор ірландської авіакомпанії Ryanair та Володимир Омелян, міністр інфраструктури України
Фото corporate.ryanair.com

Сьогодні керівництво міжнародних аеропортів (МА) Бориспіль та Львів підписали контракт з найбільшим лоукостером Європи, компанією Ryanair. Авіакомпанія має намір почати польоти з жовтня. У неї буде 10 маршрутів з Києва і 5 зі Львова. Мінімальна ціна квитків – 20 євро.

Це несподівана подія для ринку – минулого літа авіакомпанія скасувала свої плани щодо України і відмовилася літати з Києва та Львова. Причиною стали розбіжності між перевізником і МА Бориспіль: підприємство вирішило, що пропонований варіант контракту з Ryanair є збитковим, і висунуло перевізнику свої умови. Той ці умови визнав неприйнятними.

Що сталося? Зараз сторони дійшли взаєморозуміння. «Кожен день, протягом шести місяців ми вели переговори з Ryanair. У результаті сьогодні ми підписуємо стандартний контракт, такий само, який ми підписали з більшістю наших перевізників», – заявив Павло Рябікін, генеральний директор МА Бориспіль. «Я б порівняв наші переговори з романтичними стосунками: познайомилися, закохалися, сходили на танці, посварилися. Але подивіться – ми знову разом, і у нас 15 дітей, 15 напрямків. І ми на цьому не зупинимося – будемо багатодітною сім'єю», – коментує Майкл О'Лірі, виконавчий директор Ryanair.

З другої спроби: з чим і навіщо Ryanair повертається до України
Генеральний директор ірландської авіакомпанії Ryanair Майкл О'Лірі та президент України Петро Порошенко під час прес-конференції, присвяченої приходу лоукост-авіакомпанії Ryanair в Україну, в аеропорту «Бориспіль», 23 березня 2018 року
Фото УНІАН

Конкретизувати умови контракту сторони не стали. Але Павло Рябікін повідомив, що в разі якщо компанія вийде в Борисполі на 15 рейсів на день – аеропорт відкриє термінал F. Поки у Ryanair у Борисполі 32 рейси на тиждень і 14 рейсів зі Львова. У Борисполі компанія поки що літатиме з терміналу D.

Раніше в Борисполі говорили, що термінал F економічно вигідно відкривати за умови наявності 15 рейсів на день класичних авіакомпаній або 30 рейсів лоукостерів. Тобто, швидше за все, менеджменту аеропорту вдалося відстояти свої позиції за більшістю пунктів, які не влаштовували Бориспіль цього літа.

«Бориспіль недешево нам обійшовся, але ми готові переплатити зараз, щоб, коли ми будемо нарощувати пасажиропотік, середня вартість обслуговування почала знижуватися», – говорить О'Лірі.

Нагадаємо, з 1 лютого в Борисполі діють нові правила надання знижок. Згідно з ними, авіакомпанія може отримувати знижки за збереження обсягів і за приріст пасажиропотоку.

На друге коло: з чим і навіщо Ryanair повертається до України
Фото corporate.ryanair.com

Які плани? Нова карта маршрутів дуже відрізняється від тієї, яку анонсували менеджери Ryanair навесні минулого року. Тоді лоукостер планував літати з Києва до Ейндховена, Лондона, Манчестера і Стокгольма – всього повинно було бути 15 рейсів на тиждень. Зі Львова мало бути сім рейсів – до Будапешта, Берліна, Кракова, Вроцлава, Ейндховена, Меммінгена (Мюнхен), Лондона.

Зараз Ryanair з Києва літатиме до Барселони, Братислави, Гданська, Кракова, Лондона, Познані, Стокгольма, Вільнюса, Варшави і Вроцлава. Зі Львова – до Дюссельдорфа, Кракова, Лондона, Меммінгена і Варшави. У сукупності за календарний рік Ryanair планує перевезти близько 800 000 пасажирів: 550 000 на рейсах з/до Києва, і 250 000 до/зі Львова. За розрахунками авіакомпанії, як мінімум 40% пасажиропотоку будуть пасажири з ЄС.

Через рік у Ryanair планують наростити пасажиропотік як мінімум до 2 млн та  відкрити тут 30–40 нових напрямків, зокрема й з інших регіональних аеропортів України. «Ми не плануємо так далеко, як МАУ, яка нещодавно розповіла про те, як вона розвиватиметься до 2022 року. Але що ми можемо? Наприклад, у Польщі ми за 10 років збільшили пасажиропотік до 16 млн, в Україні, сподіваюся, ми зможемо досягти цього показника швидше», – каже О'Лірі.

У Ryanair повідомили, що зараз ведуть переговори ще із чотирма аеропортами України. За даними Mind, два з них – МА Харків й МА Одеса. Якщо авіакомпанія домовиться ще з 3–4 аеропортами – вона відкриє в Україні базу для літаків.

Поки літаки Ryanair не базуватимуться в Україні. В авіакомпанії не уточнили кількість літаків, які будуть задіяні на українських рейсах. Не планують у Ryanair поки відкривати тут і дочірню компанію. Зате вивчають можливість відкриття IT-бази і бази для технічного обслуговування повітряних суден.

На друге коло: з чим і навіщо Ryanair повертається до України
Фото Shutterstock

Навіщо повернулися? За даними Державіаслужби, минулого року українські авіакомпанії перевезли 10,5 млн осіб, що на 27,5% більше, ніж у 2016-му, і майже на 30% більше, ніж у «докризовому» 2013-му. Цього року експерти прогнозують збереження позитивної динаміки. «Україна цікава Ryanair з декількох причин. По-перше, український авіаринок продовжує зростати двозначними темпами – цього року він збільшиться не менше, ніж на 30%. По-друге, у нас значно посилилась трудова міграція, по-третє – прихід в Україну дозволяє Ryanair зміцнити позиції в конкуренції за ринок Східної Європи», – зазначає Андрій Ярмак, авіаційний експерт.

«Ryanair бурхливо розвивається, і для підтримки зростання компанії потрібно виходити на нові ринки. Україна вписується в її стратегію завоювання ринку Східної Європи» – додає Сергій Хижняк, транспортний експерт.

Напрямок Київ – Лондон експерти вважають якірним – там у Ryanair основна база, хороший платоспроможний попит. Польща цікава авіакомпанії через великий потік до цієї країни трудових мігрантів з України. Конкурувати Ryanair буде в основному з іншим великим лоукостером Європи – авіакомпанією WizzAir. Практично всі їхні маршрути з України збігаються. А також авіакомпанією Lot, у якої великі плани на український ринок. Меншою мірою – з МАУ.

«Це значне копіювання мережі маршрутів WizzAir потрібно Ryanair для того, щоб закріпитися на ринку, відвоювати його частку. Так зробити набагато дешевше, ніж інвестувати в нові пасажиропотоки», – вважає Ярмак. «Позиції WizzAir у Східній Європі дуже сильні, тому логічно, що Ryanair розпочинає саме з конкуренції зі своїм основним конкурентом у Східній Європі», – говорить Хижняк.

Експерти очікують від авіакомпаній цінових воєн за пасажира. Основним полем битви стане Київ – тут у перевізників найбільша кількість дублюючих маршрутів. Але така війна може привести до виходу одного з лоукостерів з України або до значного скорочення його маршрутів. Тимчасово це може піти на користь авіакомпанії МАУ. Якийсь час вона впливатиме на рішення Борисполя – згідно з новими правилами аеропорту, які набули чинності 1 лютого, переглядати розмір знижок Бориспіль може за умови узгодження з авіакомпаніями, які за попередній квартал сумарно забезпечили близько 70% перевезень. Поки такі обсяги аеропорту дає МАУ і «Роза Вітрів», яку також з пов'язують з бенефіціарами МАУ.

Втім, навряд чи це буде стримуючим фактором для Ryanair. Цей лоукостер витримував куди серйозніші лобізм, протекцію та тиск, завжди дуже динамічно нарощував пасажиропотік та вміло розштовхував конкурентів. Лише за сім років авіакомпанія подвоїла свій пасажиропотік. За підсумками минулого року вона перевезла 140 млн пасажирів.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті