Декан KMBS: «Управління – це геть не про гроші»
Олександр Саврук – про те, кому буде корисна MBA-освіта та чому вона варта тих коштів, які на неї витрачають

Рано чи пізно кожен підприємець замислюється над питанням, чи не повернутися знову до навчання і не отримати ступінь MBA. Когось відлякує вартість, а когось і нерозуміння цінності, яку може дати така освіта у дорослому віці. Одразу попереджаємо, MBA буде корисним не для всіх, а ось для кого саме – Mind розпитав декана Києво-Могилянської бізнес-школи Олександра Саврука.
Саврук керує KMBS з 2010 року, і через нього пройшло не одне покоління MBA-випускників. Як організовано відбір студентів та викладачів, як відбувається саме навчання та що чекає на бізнес-освіту в майбутньому – читайте у інтерв'ю на Mind.
– Розкажіть про людей, що бажають отримати MBA і готові присвятити два роки навчанню вже у дорослому віці.
– До дорослої освіти шлях у більшості людей непростий. Більшість з тих, хто приходить, є успішними, здобувши попередній непростий і цікавий досвід. Надзвичайно важливо для нас те, що ми працюємо вже з такими досвідченими управлінцями, яким не треба пояснювати базових речей. Ці люди вже отримали настільки багато життєвого матеріалу, що зазвичай потреба більшості з них формулюється як «систематизація знань та вихід на інший рівень». У тому числі – у логіці прийнятті рішень на стратегічному рівні.
Раніше середній вік МВА-учасників у нас був 39 років, зараз 36,5. Інколи вони літають на наші навчальні модулі з усього світу, з їхнього основного місця роботи – чи то з Китаю, чи то з Дубаю тощо. Тож для цих людей ми були в конкуренції у виборі серед світових бізнес-шкіл.
– А як щодо жінок на МВА-програмах – яке у вас співвідношення?
– Інколи ми маємо до 40% жінок в групі. Хотілося б більше.
– Чи корисний МВА-диплом для кар'єри?
– Наші учасники часто говорять, що диплом для них – не головне. Але ми усвідомлюємо, що диплом – це символ того, що людина пройшла певні сутнісні випробування, що вона чогось досягла. Для власників бізнесу, яких багато на Presidents’ МВА, диплом точно не є чимось первинним для побудови кар'єри. А для виконавчих директорів часом це може бути дуже корисним. Втім, сьогоднішніх керівників оцінюють точно не за дипломами.
– А за чим їх оцінюють?
– За спроможністю реалізовувати певні управлінські ролі у своїх бізнесах. Це дуже легко зчитується – чи людина спроможна, чи ні. Ми працюємо, у тому числі, над підвищенням у першу чергу їхспроможностей (лідерських, творчих, бачити і розуміти природу людини, соціальних систем тощо), потім компетенцій, потім навичок.
– Якщо ваші учні такого високого рівня, як ви добираєте викладачів? Це академіки чи практики?
– Це практики зі спроможністю рефлексування, саморозвитку і концептуального мислення. Тому що досвід треба вміти концептуалізувати і подати. А якщо у них практичного досвіду немає, вони не можуть прижитися у школі. У нас немає чистих науковців-викладачів.
– Чи вимагаєте ви від них якийсь викладацький диплом? Що треба, щоб стати викладачем вашої школи?
– У першу чергу, треба мати досвід. І розуміти, хто є нашим учасником. Якщо цього немає, тоді наші слухачі просто закусять викладачем на сніданок. Тому що вони вже є лідерами – і кожного викладача спочатку пробують “на зубок”. Це така традиційна гра у наших учасників на етапі знайомства, і це дозволяє швидко ввійти у логіку довіри та спільних пошуків.
Спроможність до викладання – це те, що набувається з часом. Над цим ми працюємо, даємо людям можливість накопичувати досвід, розвивати навички. Інколи шлях викладача може виглядати так: спочатку окремі виступи, потім кейси, потім спільне викладання, потім – самостійне.
– Який середній вік ваших викладачів?
– У нас, наприклад є викладач з американським дипломом та колосальним досвідом – їй 32, і її добре сприймають. А є популярний викладач з однієї з класичних дисциплін, йому за 70 – доктор наук. Це від віку не залежить.

– Є такі школи, на які ви рівняєтесь, вважаєте, що вони все роблять правильно, і вам подобається їхній підхід?
– Оскільки ми маємо своє обличчя і свою сутнісну логіку, ми під свій стиль підтягуємо кращі речі з багатьох інших шкіл.
Дуже часто ті школи, які ми любимо і поважаємо, є нашими партнерами у виїзних модулях. Наприклад, останні декілька років наші учасники виїжджають до Стенфорду.
– Як щодо інших українських бізнес-шкіл? Які у вас стосунки?
– У нас професійний тип відносин, який передбачає обмін і взаємодію в різних варіаціях. Наприклад, коли наші учасники мають виїзний навчальний модуль у Львові, то заїжджають до Львівської бізнес-школи. Її заснували наші колишні працівники і наші випускники. Коли вони приїжджають у Київ, то можуть отримати від нас декілька лекцій. А з іншими бізнес-школами ми бачимося на конференціях або освітніх подіях закордоном.
Ми створюємо кардинально різні продукти для дуже різних категорій людей. Говорити, що ми «лобові» конкуренти, – точно не можна. Ми рекомендуємо потенційному учаснику, перш ніж приймати рішення, обійти всі школи. А якщо відчуваємо у людини схильність до продукту іншої школи, то прямо про це кажемо. Ми зацікавлені, щоб кожен знайшов свій продукт, своє середовище у своїй школі. Тоді це підвищує загальну довіру до продукту, що називається МВА.
– Розкажіть про відбір. Як потрапити в школу?
– Людина має відчути, що наша пропозиція – дійсно для неї. Ми радимо і очікуємо, що потенційний учасник побуває на якихось наших внутрішніх подіях. Ми їх проводимо багато – це і управлінські дискусії та майстер-класи, і програми управлінського розвитку, і зустрічі-знайомства з командою школи. Людина повинна чітко розуміти, що тут відбувається. Якщо після цього вона починає собі казати: “щось у цьому є” – це вже привід для розмови.
– Ви комусь відмовляєте?
– Таке трапляється, і досить часто. Хоча дехто не вірить, що ми відмовляємо. Питають – вам не потрібні гроші? Інколи ми змушені говорити, що так, нам потрібна якість учасників.
Ми відповідаємо за те, хто буде сидіти в наших аудиторіях. Ми формуємо групу. А взаємодія у групі – це велика частина продукту. Якщо хтось буде “вивалюватися” в ту чи іншу сторону, це буде два роки кошмару для решти учасників. Тому є декілька співбесід, есеї.
На жаль, люди ображаються, коли їм відмовляють, – адже вони щиро хотіли повчитися. Але вони або не готові, або не в тій ролі, або не відкриті достатньо. Навчання передбачає зміну багатьох установок, управлінських у тому числі. А для цього треба бути досить відкритими – і це один з моментів, який ми завжди перевіряємо. Ми вітаємо, коли все ж таки через певний час людина знову може прийти себе спробувати.
– Скільки учасників ви набираєте за рік? І як оцінюєте потенціал ринку бізнес-освіти?
– Від 120 до 160 людейна програми МВА. Чи потрібна така освіта країні? Їй це точно потрібно. Тому що Україна програє з точки зору управлінського рівня в усіх сферах – від державних до бізнесових. У нас управлінню соціальними системами ніколи толком не вчили. В радянські часи було виробниче управління, але це зовсім інше. Більше того, управлінню навчали економісти, що є на сьогодні не найкращим підходом. Тому що управління – це не про економіку. Як і не про управлінські функції. Це управління організацією як цілісним організмо. Але абсолютна більшість управлінських дисциплін в Україні ще базується на вчорашніх економічних університетських дисциплінах.
Управління – це геть не про гроші. Це про систему, людей, про ідеї, про дуже багато інших речей, які в економічних фреймах, м'яко кажучи, не завжди розкриваються.
Управлінці є у будь-якій сфері людської діяльності. Директор школи – управлінець, керівник лікарні – управлінець, у бізнесі половина людей – управлінці. В державі будь-яке рішення впливає на неймовірну кількість ресурсів, людей. Тому очевидно, що присутня колосальна потреба в перепідготовці управлінців у широкому сенсі цього слова.
На країну з таким населенням, як у нас, має бути декілька десятків бізнес-шкіл, які б постійно і ефективно працювали. Ми допомагаємо ставати на ноги регіональним бізнес-школам – через наших випускників, викладачів. Підтримуємо все, що рухається в цьому напрямку, – тому що це єдиний системний шлях розвитку управлінської культури в країні.
– Так куди ж рухається бізнес-освіта? Що буде далі в kmbs? Чи думали ви про онлайн-МВА?
– Освіта змінюється. Останнім часом ми постійно “звіряємо годинники” в пошуку запитань і відповідей. Треба усвідомити, що цифрова освіта не замінює і не може замінити освіту face-to-face. Раніше вважалося, що можна не ходити в школу, а провести певну кількість годин перед комп'ютерним екраном і отримати знання, але це в основному працює для технічних дисциплін. Я можу так вивчити математику, фізику, ще щось. В соціальних науках, наприклад, управлінні, навчання відбувається через взаємодію з іншими людьми, у процесі напрацювання ідей. Просто самому рефлексувати перед екраном – неефективно. Так ви лише отримуєте інформацію, а вам потрібна взаємодія.
У школі ми говоримо про спроможності. Спроможності – це ширше, ніж знання, це вже накачування іншого типу м'язів, що знаходяться між вухами. Це відбувається через взаємодію у командах, обговорення, рішення методологічних задач, кейсів, які не мають однозначно правильних відповідей. Тут працює композиційна, синтетична, творча логіка. Це не можна зробити в цифровому форматі.
Зараз з'являються нові рішення – віртуальна реальність, спільні електронні середовища. Але вони все одно не дозволяють такого спілкування між собою, як у школі. Тому люди сплачують гроші, приїжджають, відриваються від своїх контекстів і борються за таку можливість.
Якщо говорити про те, в чому корисний діджитал-підхід, то нам здаються ефективними гейміфікація, симуляція, bigdata-моделювання, системне моделювання. Це ті речі, з якими можна гратися. Для решти – щоб працювати з ідеєю, філософією, з логікою системного мислення – там все ж таки треба бути у взаємодії з іншими колегами, щоб навчатися.
– Що такого дає МВА, що дійсно варте тих грошей, які люди платять за навчання?
– МВА дає розуміння. Не просто знання, а розуміння. Інформацію, базові знання можна отримати де завгодно – книжки, інтерет. Розуміння – це більш глибинна штука, яка дасть можливість працювати з будь-яким контекстом. Тому що ви матимете щось важливіше, ніж просто набір інформації. Ви отримуєте можливість перезавантажитися самому, часом вибудувати новий світогляд у певних сферах.
А ще – під час навчання ви розумієте, бачите поруч, що є безліч інших нормальних людей, потужних, як і ви, які мають той самий тип питань, проблем, а також деякі відповіді, яких ви шукаєте. Водночас деякими відповідями ви можете поділитися з іншими.
Також учасники розвивають такі спроможності, як системне мислення, уміння бачити невидимі речі,як кажуть наші студенти.Ми керуємо системами, а система – це концепт. Ми не можемо побачити систему, але маємо з нею працювати. Треба у собі ці спроможності знаходити, виховувати, тренувати. Самому це зробити неможливо, точніше, дуже складно. У школі – набагато простіше.
Зрештою, у людей з'являється впевненість, готовність бути творцями нового, нових правил гри. Вони багато принципів починають розуміти – та розуміти, як з ними працювати на практиці. Це той рівень, що дорогого коштує. Досягти його непросто.
У нас є МВА і понад-МВА спеціальні програми, які поєднують керівників дуже високого рівня: міністрів, голів адміністрацій, мерів, військових керівників тощо. Те, що ми даємо, важливо для прийняття рішень у складних системах, в тому числі соціальних екосистемах. Бізнес, культура, військові, державні управлінці, представники соціальних проектів дуже багато речей одне від одного беруть, доповнюють одне одного та одночасно напрацьовують і отримують унікальний досвід.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].