Співзасновник SoftServe: «З розпізнаванням емоцій, emotional intelligence, ще буде багато роботи»

Співзасновник SoftServe: «З розпізнаванням емоцій, emotional intelligence, ще буде багато роботи»

Тарас Кицмей – про головні технології в аутсорсі й про те, як у сервісній ніші заробляти більше, ніж у продуктовій

Этот текст также доступен на русском
Співзасновник SoftServe: «З розпізнаванням емоцій, emotional intelligence, ще буде багато роботи»
Тарас Кицмей, співзасновник компанії SoftServe
Фото: прес-служба SoftServe

В рамках спецпроекту «Україна інноваційна» Mind публікує інтерв'ю з лідерами IT-галузі. 

Серед провідних аутсорсингових IT-компаній, що працюють в Україні, SoftServe – одна з небагатьох, центральний офіс якої знаходиться також тут. На світовому ринку технологій компанія вже більше 20 років, в її портфоліо виконані замовлення для більш ніж 350 компаній по всьому світові, в тому числі із Західної Європи, Канади та США. З SoftServe співпрацює близько 5000 програмістів. За чисельністю фахівців в українських офісах вона поступається тільки білоруській EPAM.

Компанію в 1993 році заснували у Львові два аспіранта «Львівської політехніки» – Ярослав Любінець і Тарас Кицмей. Останній з 1997 по 2013 рік очолював SoftServe. Відійшовши від операційного управління,Тарас Кицмей продовжує займатись стратегічними питаннями на позиції  члена ради директорів компанії. У бліц-інтерв'ю Mind він розповів про роботу продуктового напрямку SoftServe, про найбільш проривні рішення у сервісному напрямку, а також про те, чому робота в аутсорсингу може бути для компанії більш прибутковою, ніж продуктова ніша.

– В якій ринковій ніші працює SoftServe і чи є у вас власні продукти?

– Якщо говорити про розробку цифрових рішень, то SoftServe – це сервісна компанія, у цьому напрямку у нас працює понад 5000 осіб. Але є і свої продукти – як в рамках основного бізнесу, так і таких, що працюють як окремі структури в групі компаній SoftServe. Найбільша з них – SoftServe Business Systems. У ній працює близько 250–300 осіб, вона досить успішна на ринку України і країн СНД.

– Що саме вона розробляє, які продукти створила?

– Наприклад, є такий продукт SalesWorks Enterprise, який дозволяє великим корпораціям автоматизувати процес продажів, тим самим роблячи його більш ефективним. Сьогодні цей продукт покриває значну частину ринку України і ряду країн СНД. Є й інші продуктові розробки. Так, для львівського муніципалітету ми розробили продукт з автоматизації збору платежів за комунальні послуги. Проект починався як соціальний, але ми бачимо інтерес до розроблених рішень і зараз працюємо над його монетизацією та розширенням на комунальні підприємства Києва та інших міст України.

– Що потрібно, щоб з аутсорс-компанії стати продуктовою?

– Перше питання, яке я б тут сформулював: а чи потрібно сервісній компанії прагнути стати продуктовою? У моєму розумінні – ні. В Україні зараз створені хороші умови для роботи саме сервісних компаній. І так, у нас є необхідне середовище для зародження крутих ідей, продуктів, стартапів. Але якщо дивитися на ситуацію реалістично, Україна поки не створила необхідних умов для ефективного функціонування продуктових компаній як інвестиційного бізнесу. На жаль, в пошуках інвесторів більшість стартапів сьогодні їдуть в Силіконову долину, і в разі успішної операції все одно реєструють свої компанії за кордоном.

Інший важливий момент: стартап-культура – це яскравий феномен, і всі ми знаємо багато успішних історій продуктових компаній. Через це багато людей в нашому суспільстві надто романтизують цей напрямок бізнесу. Я зовсім не стверджую, що продуктові компанії – це погано. Навпаки. Але дивитися на цю модель бізнесу потрібно з меншою часткою романтики.

Маючи можливість порівнювати всередині SoftServe прибутковість сервісного і продуктового бізнесу, навіть такого успішного, як SoftServe Business Systems, можу з упевненістю сказати, що сервісна компанія може бути не менше, а іноді – навіть більше прибутковою.

– За рахунок чого?

– Один з головних визначальних компонентів – співвідношення організаційного і людського капіталу. Саме воно визначає ступінь доданої вартості сервісів або продуктів.

Організаційний капітал – це сукупність процесів операційного менеджменту, екосистема розвитку талантів, інновацій всередині компанії та інших важливих для бізнесу напрямків, а також здатність компанії ефективно об'єднувати їх для досягнення результату. При рівних людських ресурсах і кваліфікації персоналу більш успішною є та компанія, де краще налагоджені процеси – разом вони дають ефект синергії. При високій частці організаційного капіталу компанія створює цілісні рішення, робить це швидше і ефективніше. Коли ми говоримо про продуктові компанії – вони повинні мати перш за все високий організаційний капітал, бо вони вже продають продукт як кінцеве рішення.

– Як би ви оцінили частку організаційного капіталу в SoftServe?

– SoftServe – це передова українська компанія, яка створює організаційний капітал саме тут, у країні. Звичайно, світові технологічні гіганти, наприклад, можуть відкрити R&D-центри в Києві. І тоді тут почне накопичуватися людський капітал. Але організаційний капітал, тобто управління, залишається в головних офісах цих компаній поза Україною. Саме вони працюють із замовниками, управляють процесами, займаються стратегічним розвитком бізнесу. Все це залишається за кордоном. Таким чином, організаційний капітал західних компаній в Україні дуже невеликий. Саме цей фактор і вирізняє SoftServe від багатьох інших сервісних компаній, що працюють в Україні. Весь наш організаційний капітал, вся додана вартість – тут, а не за кордоном. Тому це два різні виміри.

– Можете назвати топ-3 найбільш wow-технологій, над якими ви зараз працюєте?

– По-перше, це, звичайно, штучний інтелект (artificial intelligence) і його складові. Ми розробляємо і застосовуємо багато рішень, побудованих на нейронних мережах, Data Science, Workforce automation і т. д.

По-друге, це технології, пов'язані з emotional intelligence. Якщо в розпізнаванні об'єктів вже суттєвий прогрес, то з розпізнаванням емоцій попереду ще багато роботи. SoftServe досяг в цьому напрямку істотних результатів, а одна з наших розробок – BioLock – минулого року отримала безліч нагород на технологічних конкурсах за свою інноваційність.

Ми багато також експериментуємо з віртуальною та доповненою реальністю, бачимо в цьому напрямку велику перспективу для багатьох наших клієнтів. Один із останніх соціальних проектів із застосуванням доповненої реальності – Tustan AR. Наші R&D-фахівці відтворили стародавню карпатську фортеця Тустань. Встановивши аплікацію на телефон, кожен бажаючий на місці руїн може відтворити вигляд фортеці та вивчити її з будь-яких ракурсів. Це рішення, наприклад, у сфері вивчення історичної спадщини та інтертейменту, водночас все більше ця технологія застосовується в ритейлі та інших сферах. І це тільки короткий перелік інноваційних технологій, якими ми займаємося.

– Який середній рейт програмістів у SoftServe?

– Наші рейти не фіксовані – вони залежать від проекту, рішення, клієнта. Все більше клієнтів готові платити не за погодинну роботу, а за готове рішення. Якщо казати образно, ми продаємо не послуги будівництва, а оперний театр – з архітектурною, творчою та технічною складовими. І ніхто вже не цікавиться, скільки там було витрачено годин. Це вже історія не про фіксовану погодинну оплату, а про кінцеве рішення. І це те, що робить нашу компанію конкурентоспроможною і успішною на глобальному ринку.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло