Співзасновник SoftServe: «З розпізнаванням емоцій, emotional intelligence, ще буде багато роботи»
Тарас Кицмей – про головні технології в аутсорсі й про те, як у сервісній ніші заробляти більше, ніж у продуктовій

В рамках спецпроекту «Україна інноваційна» Mind публікує інтерв'ю з лідерами IT-галузі.
Серед провідних аутсорсингових IT-компаній, що працюють в Україні, SoftServe – одна з небагатьох, центральний офіс якої знаходиться також тут. На світовому ринку технологій компанія вже більше 20 років, в її портфоліо виконані замовлення для більш ніж 350 компаній по всьому світові, в тому числі із Західної Європи, Канади та США. З SoftServe співпрацює близько 5000 програмістів. За чисельністю фахівців в українських офісах вона поступається тільки білоруській EPAM.
Компанію в 1993 році заснували у Львові два аспіранта «Львівської політехніки» – Ярослав Любінець і Тарас Кицмей. Останній з 1997 по 2013 рік очолював SoftServe. Відійшовши від операційного управління,Тарас Кицмей продовжує займатись стратегічними питаннями на позиції члена ради директорів компанії. У бліц-інтерв'ю Mind він розповів про роботу продуктового напрямку SoftServe, про найбільш проривні рішення у сервісному напрямку, а також про те, чому робота в аутсорсингу може бути для компанії більш прибутковою, ніж продуктова ніша.
– В якій ринковій ніші працює SoftServe і чи є у вас власні продукти?
– Якщо говорити про розробку цифрових рішень, то SoftServe – це сервісна компанія, у цьому напрямку у нас працює понад 5000 осіб. Але є і свої продукти – як в рамках основного бізнесу, так і таких, що працюють як окремі структури в групі компаній SoftServe. Найбільша з них – SoftServe Business Systems. У ній працює близько 250–300 осіб, вона досить успішна на ринку України і країн СНД.
– Що саме вона розробляє, які продукти створила?
– Наприклад, є такий продукт SalesWorks Enterprise, який дозволяє великим корпораціям автоматизувати процес продажів, тим самим роблячи його більш ефективним. Сьогодні цей продукт покриває значну частину ринку України і ряду країн СНД. Є й інші продуктові розробки. Так, для львівського муніципалітету ми розробили продукт з автоматизації збору платежів за комунальні послуги. Проект починався як соціальний, але ми бачимо інтерес до розроблених рішень і зараз працюємо над його монетизацією та розширенням на комунальні підприємства Києва та інших міст України.
– Що потрібно, щоб з аутсорс-компанії стати продуктовою?
– Перше питання, яке я б тут сформулював: а чи потрібно сервісній компанії прагнути стати продуктовою? У моєму розумінні – ні. В Україні зараз створені хороші умови для роботи саме сервісних компаній. І так, у нас є необхідне середовище для зародження крутих ідей, продуктів, стартапів. Але якщо дивитися на ситуацію реалістично, Україна поки не створила необхідних умов для ефективного функціонування продуктових компаній як інвестиційного бізнесу. На жаль, в пошуках інвесторів більшість стартапів сьогодні їдуть в Силіконову долину, і в разі успішної операції все одно реєструють свої компанії за кордоном.
Інший важливий момент: стартап-культура – це яскравий феномен, і всі ми знаємо багато успішних історій продуктових компаній. Через це багато людей в нашому суспільстві надто романтизують цей напрямок бізнесу. Я зовсім не стверджую, що продуктові компанії – це погано. Навпаки. Але дивитися на цю модель бізнесу потрібно з меншою часткою романтики.
Маючи можливість порівнювати всередині SoftServe прибутковість сервісного і продуктового бізнесу, навіть такого успішного, як SoftServe Business Systems, можу з упевненістю сказати, що сервісна компанія може бути не менше, а іноді – навіть більше прибутковою.
– За рахунок чого?
– Один з головних визначальних компонентів – співвідношення організаційного і людського капіталу. Саме воно визначає ступінь доданої вартості сервісів або продуктів.
Організаційний капітал – це сукупність процесів операційного менеджменту, екосистема розвитку талантів, інновацій всередині компанії та інших важливих для бізнесу напрямків, а також здатність компанії ефективно об'єднувати їх для досягнення результату. При рівних людських ресурсах і кваліфікації персоналу більш успішною є та компанія, де краще налагоджені процеси – разом вони дають ефект синергії. При високій частці організаційного капіталу компанія створює цілісні рішення, робить це швидше і ефективніше. Коли ми говоримо про продуктові компанії – вони повинні мати перш за все високий організаційний капітал, бо вони вже продають продукт як кінцеве рішення.
– Як би ви оцінили частку організаційного капіталу в SoftServe?
– SoftServe – це передова українська компанія, яка створює організаційний капітал саме тут, у країні. Звичайно, світові технологічні гіганти, наприклад, можуть відкрити R&D-центри в Києві. І тоді тут почне накопичуватися людський капітал. Але організаційний капітал, тобто управління, залишається в головних офісах цих компаній поза Україною. Саме вони працюють із замовниками, управляють процесами, займаються стратегічним розвитком бізнесу. Все це залишається за кордоном. Таким чином, організаційний капітал західних компаній в Україні дуже невеликий. Саме цей фактор і вирізняє SoftServe від багатьох інших сервісних компаній, що працюють в Україні. Весь наш організаційний капітал, вся додана вартість – тут, а не за кордоном. Тому це два різні виміри.
– Можете назвати топ-3 найбільш wow-технологій, над якими ви зараз працюєте?
– По-перше, це, звичайно, штучний інтелект (artificial intelligence) і його складові. Ми розробляємо і застосовуємо багато рішень, побудованих на нейронних мережах, Data Science, Workforce automation і т. д.
По-друге, це технології, пов'язані з emotional intelligence. Якщо в розпізнаванні об'єктів вже суттєвий прогрес, то з розпізнаванням емоцій попереду ще багато роботи. SoftServe досяг в цьому напрямку істотних результатів, а одна з наших розробок – BioLock – минулого року отримала безліч нагород на технологічних конкурсах за свою інноваційність.
Ми багато також експериментуємо з віртуальною та доповненою реальністю, бачимо в цьому напрямку велику перспективу для багатьох наших клієнтів. Один із останніх соціальних проектів із застосуванням доповненої реальності – Tustan AR. Наші R&D-фахівці відтворили стародавню карпатську фортеця Тустань. Встановивши аплікацію на телефон, кожен бажаючий на місці руїн може відтворити вигляд фортеці та вивчити її з будь-яких ракурсів. Це рішення, наприклад, у сфері вивчення історичної спадщини та інтертейменту, водночас все більше ця технологія застосовується в ритейлі та інших сферах. І це тільки короткий перелік інноваційних технологій, якими ми займаємося.
– Який середній рейт програмістів у SoftServe?
– Наші рейти не фіксовані – вони залежать від проекту, рішення, клієнта. Все більше клієнтів готові платити не за погодинну роботу, а за готове рішення. Якщо казати образно, ми продаємо не послуги будівництва, а оперний театр – з архітектурною, творчою та технічною складовими. І ніхто вже не цікавиться, скільки там було витрачено годин. Це вже історія не про фіксовану погодинну оплату, а про кінцеве рішення. І це те, що робить нашу компанію конкурентоспроможною і успішною на глобальному ринку.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].