Ілюзія боротьби: чому нові обмеження забудови територій не зможуть навести лад на ринку
Як і що може зупинити будівельне свавілля – думки експертів

Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства обіцяє істотно посилити містобудівне законодавство. Відповідні ініціативи відображені у проекті державних будівельних норм (ДБН) Б.2.2-Х:201Х «Планування і забудова територій», які мають намір затвердити найближчим часом. Документ покликаний замінити застарілі ДБН 360-92, а також низку інших державних будівельних норм і правил, які, на думку чиновників Мінрегіонбуду, не відповідають вимогам часу.
Втім, опитані Mind учасники ринку вважають, що більшість запропонованих норм тією чи іншою мірою вже присутні в законодавстві, але порушуються забудовниками чи не повсюдно. Нові ж заборони, при збереженні системної корупції в галузі та відсутності контролю виконання законодавства з боку держави, не зупинять будівельне свавілля, а лише збільшать розмір неформальних відрахувань чиновникам, депутатам і суддям.
Які зміни очікують на будівельний ринок? Запропоновані Мінрегіономбудом норми були розроблені за активної участі Конфедерації будівельників України (КБУ). У їх числі введення «зелених ліній» (обмеження будівництва в зелених, ландшафтних та рекреаційних зонах) і «блакитних ліній» (обмеження висотності забудови в населених пунктах). Заступник міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства Лев Парцхаладзе зазначає, що сьогодні є лише обмеження існуючих та запроектованих вулиць і доріг. Це так звані «червоні лінії», які відокремлюють землі загального користування, призначені для прокладки комунікацій, благоустрою вулиць, а також «лінії регулювання забудови».
«Обмеження по висоті у нас відсутні. А «зелені лінії» будуть чітко позначати ті території, де за жодних обставин не можна будувати. Таким чином ми зробимо генеральні плани наших міст більш захищеними від можливих незаконних забудов», – стверджує заступник міністра. Також проект ДБН передбачає введення «жовтих ліній», які окреслюють зону завалів будівель у разі їхнього руйнування при надзвичайних ситуаціях.
Ще одне нововведення – максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки залежно від поверховості будівлі. Відповідно до нових ДБН, при проектуванні будинків вище 11 поверхів пляма забудови може скласти не більше 30% від загальної площі виділеної під проект земельної ділянки, тоді як інші 70% мають бути відведені під облаштування дитячих і спортивних майданчиків, зон відпочинку і озеленення. Максимальний же відсоток забудови ділянки може скласти 45% – для багатоквартирних будинків до чотирьох поверхів.
«Чим більше поверховість будинку, тим менша частина земельної ділянки відводитися під будівництво і велика частина – на облаштування прилеглої території. Бо в такому будинку проживатиме більша кількість жителів», – пояснює Парцхаладзе, додавши, що в діючих ДБН граничні параметри забудови ділянки щодо поверховості відсутні.
З'явилася і заборона на облаштування місць для паркування всередині житлових кварталів. Згідно з проектом нових ДБН, гаражі та стоянки легкових авто рекомендується розміщувати на периферії житлових районів і на міжмагістральних територіях, а також далеко від ігрових майданчиків і зон відпочинку. «Гостьові автостоянки мають розташовуватися з боку вулиці або проїзду, який обмежує квартал, – коментує заступник міністра. – Для постійного ж зберігання авто в історичних і центральний районах міст допускається проектування тільки підземних паркувальних місць. В інших районах дозволені як підземні, так і вбудовані, а також відкриті автостоянки».
При цьому забудовники отримали й послаблення. По-перше, їм надали можливість зменшити кількість необхідних паркомісць. Якщо діючі ДБН передбачають місця для зберігання 100% автотранспорту жителів району і 10% – для гостьових автостоянок, то в проекті показник забезпеченості паркомісцями варіюватиметься залежно від зони міста (100% – у центральній частині міста, 80% – у середній, 50% – у периферійній), а також від типу житла – 40% паркомісць для квартир, які будуються за державної підтримки, 10% – для соціального житла.
По-друге, будівельники отримали право розміщувати у житлових будинках дошкільні заклади, якщо неможливо запроектувати їх в окремих будівлях. «Сьогодні в містах існує велика проблема недостатньої кількості дитячих садків. А в багатьох випадках, особливо в центральних частинах великих міст, немає навіть земельних ділянок, щоб розмістити нові дошкільні установи. Можливість проектування вбудованих або вбудовано-прибудованих невеликих дитсадків дозволить істотно вирішити цю проблему», – впевнений Парцхаладзе. У разі створення дошкільного закладу місткістю до 120 місць допускається виділення 1–2 поверхів у складі житлового будинку. Якщо ж заклад налічує до 160 місць, то його дозволено розміщувати у приміщенні, прибудованому до глухого торця житлового будинку.
Отже, чи зможуть нові норми упорядкувати будівельний ринок?

Ангеліна Деревльова, директор з маркетингу та продажу ЖК RiverStone:
«Зелені» або «блакитні лінії» – це чудово, але чи дотримуватимуться цих обмежень забудовники? У Києві вже були спроби обмежити висотність забудови в центрі, а за фактом з'являються хмарочоси навіть у захисній зоні Софії Київської. Питання – не у відсутності норм або заборон, а в їх недотриманні та відсутності покарання. У нас величезна кількість недобудованих об'єктів, які зведені незаконно. Але жоден з них не знесений.
Максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки – взагалі нереалізована норма. На мій погляд, такі поняття, як щільність забудови, повинні регулюватися ринком. Наприклад, для прибуткового будинку або бізнес-дистрикса в business district для молодих фахівців не потрібна велика прибудинкова територія. А для будинку, в якому проживатимуть багатодітні родини, і територія повинна бути великою, і по сусідству мають розташовуватися дитячі сади, школи, зелені зони. Крім того, ця норма поширюється лише на нове будівництво і не стосується реконструкції кварталів, що автоматично породжує маніпуляції.
Гостьові паркомісця можна розташувати по периметру мікрорайону, але виникає питання експлуатації. Якщо внутрішню територію при цьому не обнести парканом, то у дворах все одно з'являться машини, і ніхто їх не зупинить. «Це моя квартира, значить, це мій двір, значить, моя машина стоятиме в моєму дворі», – така логіка жителів. До того ж не можна в одних дворах дозволити паркуватися, а в інших – заборонити.
Вимога щодо забезпечення паркомісцями взагалі не витримує критики. Вартість будівництва підземного паркінгу може бути дорожчою, ніж середньостатистичної будівлі, бо земляні та роботи з облаштування фундамента коштують дорого. Тому собівартість паркомісця в середньому становить близько $15 000–20 000, й продати майданчик у 18–20 кв. м досить проблематично. Найчастіше паркомісця реалізують у збиток, перекриваючи втрати за рахунок продажу квартир. Тому забудовники повсюдно порушують ці норми. Якщо держава хоче регулювати цю сферу, нехай виділяє на ці цілі дотації або хоча б дозволяє включати вартість будівництва паркомісць у пайовий внесок в розвиток інфраструктури.
Єдине позитивне нововведення – дозвіл розміщувати у житлових будинках дошкільні установи. По-перше, ця норма по суті узаконює вже існуючі приватні заклади. По-друге, подібна тенденція спостерігається в розвинених країнах, наприклад у Канаді. І причини цієї тенденції чисто економічні: вартість оренди окремої будівлі завжди вище, ніж вартість оренди вбудованого приміщення.

Сергій Костецький, аналітик SV Development:
Жодних кардинальних змін порівняно з існуючими нормами і правилами забудови я не бачу. Наприклад, якщо виконувати існуючі нині будівельні норми, то пляма забудови дев'ятиповерхівки ніколи не перевищить 30–35% від виділеної під будівництво ділянки. Бо треба врахувати відступи від доріг і сусідніх будівель, розмістити дитячий та спортивний майданчик, майданчик для сміттєвих контейнерів, паркування тощо. Ось якби переглянули норми по інсоляції (освітленості), це могло б припинити занадто щільну і висотну забудову. Та й то – за умови дотримання норм. Насправді ж є безліч лазівок, які дозволяють порушувати будь-які норми. Контролюючі органи мовчать, бо за гроші зараз вирішуються абсолютно всі питання.
Єдине правильне нововведення – це дозвіл розміщувати дитячі садочки у вбудовано-прибудованих приміщеннях. Та й ця норма прописана під чиновників і забудовників, яким вигідно звести на ділянці декілька житлових будинків, аніж дитячий садочок.
Іншими словами, практично всі норми нових ДБН вже є в тому чи іншому вигляді та їх просто хочуть перезатвердити, додавши незначні зміни. Для забудовників це нічого не змінить, а для електорату, який в цьому нічого не розуміє, Мінрегіонбуд створює ілюзію бурхливої роботи.

Віктор Глеба, архітектор:
Якщо впродовж останніх 20 років грубо порушуються 109 державних будівельних норм, 27 з яких – основоположні для галузі, невже хтось дасть гарантію, що нових норм будуть дотримуватися? Таку гарантію має давати держава через державні органи контролю. А у нас державних органів контролю немає, бо ДАБІ не контролює, а інспектує, тобто здійснює наглядові функції. Лев Парцхаладзе стверджує, що згідно зі ст. 11 закону України «Про будівельні норми», використання будівельних норм або їх окремих положень є обов'язковим для всіх суб'єктів господарювання, незалежно від форми власності. Але ця норма закону грубо порушується, ігнорується. Слідчі органи не в змозі знайти докази порушень, прокуратура не знає, як прочитати державні будівельні норми, щоб застосувати ті чи інші статті кримінального кодексу.
Всі ці так звані нововведення скопійовані з російської нормативної бази або переведені з європейських норм дилетантами, які перекрутили їх та припустилися низки грубих помилок. Логічніше було б написати норми, засновані на українських реаліях: скільки необхідно занести в ті чи інші інстанції, скільки потрібно заплатити ДАБІ за дозвіл на будівництво... Саме Мінрегіонбуд направо й наліво роздає забудовникам індульгенції, дозволяючи порушувати будівельні норми.

Іван Кудояр, консультант з нерухомості:
В ідеалі нові вимоги почнуть працювати тільки за 5–10 років. Бо ділянки вже придбані, проекти розроблені, фундаменти вже закладені, а хтось і стіни почав зводити. Ламати їх або переробляти проекти під нові вимоги ніхто не буде.
Але це в ідеалі. На практиці ж є забудовники, які зводять свої об'єкти без детального плану території, без землевідведення, без нічого... І це не поодинокі випадки.
Наприклад, один з найбільших українських забудовників «Інтергал-Буд» впродовж двох років будував ЖК «Нивки-Парк» без єдиного документа і тільки зараз отримав детальний план території. Тобто спочатку будують, а потім під це підганяють містобудівну документацію. Ну, і як йому перешкодять «зелені» або «блакитні лінії»? Те ж стосується холдингу «Київміськбуд», у якого маса незаконних будівництв. Компанія GEOS, яка зводить ЖК АuRoom, отримала дозвіл на 16 поверхів, у проектній документації вказано 24 поверхи, а за фактом будує 25. Тобто всі ці обмеження для чесних людей. А їх у цьому бізнесі не так багато.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].