mind
Рейтинг страхових компаній – 2018: як ринок страховиків в Україні виходить із застою

Рейтинг страхових компаній – 2018: як ринок страховиків в Україні виходить із застою

І хто з його гравців заслуговує на найбільшу довіру

Цей матеріал також доступний російською
Рейтинг страхових компаній – 2018: як ринок страховиків в Україні виходить із застою
Фото: pixabay.com

За даними Національної комісії з регулювання ринків фінансових послуг, у 2017 році страхові компанії наростили валові премії на 23,5% до 43,4 млрд грн. Для порівняння, роком раніше зростання склало 18,3%. Приріст валових виплат за 2017 рік перевищив 19% проти 9,1% позаминулого року.

Що дуже важливо, відновився приплив клієнтів у страхові компанії. Наприклад, кількість укладених у 2016 році договорів страхування порівняно з 2015-м скоротилася на 43,8%, у тому числі з фізособами – на 60%. У 2017 році кількість договорів зросла на 15,3% і 57,3% відповідно.

За 2017 рік приріст премій зафіксовано зі страхування від нещасних випадків (+37,9%), авіастрахування (+37,3%), страхування медичних витрат (+24,1%), добровільного медстрахування (+17,3%), автострахування (+13,9%) і страхування відповідальності перед третіми особами (+12,8%). У той же час, платежі зі страхування вантажів і багажу, вогневих ризиків та ризиків стихійних явищ, а також зі страхування кредитів і фінризиків, навпаки, скоротилися.

Отримані за КАСКО, ОСЦПВ і «Зеленою картою» в 2017 році премії досягли 34,6% в загальній структурі страхових платежів, що на 1,9 п.п. більше, ніж у 2016 році. При цьому частка медстрахування становить лише 9,4%, страхування майна (крім авто) – 9%, страхування від нещасних випадків – 3,5%.

Усе це свідчить про те, що в цілому портфель страхових компаній традиційно зміщений у бік автомобільних видів страхування - класичного ризикового страхування. На ринку ОСЦПВ компанії борються за частку ринку, часто собі в збиток, а ринок КАСКО же виступає показником «ринковості» компанії. Значно менший акцент компанії роблять на особистих видах: ДМС і страхуванні від нещасного випадку.

У цілому, український страховий ринок усе ще залишається вкрай неоднорідним. Попри те, що загальна кількість його учасників поступово скорочується (за 2017 рік «вибуло» ще 16 СК), 50 страхових компаній генерують 88% премій, а решта 244 СК – лише 12%.

Крім того, страхові компанії продовжують «гратися» в перестрахування. Так, чисті премії (валові за вирахуванням перестрахування) в 2017 році зросли всього лише на 7,7% (нагадаємо, валові – на 23,5%). По суті, це і є реальна динаміка ринку, яка не випереджає навіть рівня інфляції. У доларовому ж еквіваленті ринок і поготів перебуває десь у 2005 році.

А ось темпи приросту чистих виплат, навпаки, збільшилися: на 19,8% у 2017 році проти 12,6% у 2016 році. Рівень виплат також підвищився, з 32,3% у 2016 році до 36% у 2017-му.

Причому, в розрізі видів страхування, найвищий рівень виплат якраз у «некласичних» напрямків, таких як страхування фінризиків (98,6%) і страхування кредитів (78,1%). Зріс рівень виплат за ДМС (із 58,8% до 62,%), за ОСЦПВ (з 41,8% до 51,1%) і за КАСКО (з 46,8% до 50,5%). З одного боку це може свідчити про те, що у страхових компаній поліпшується платіжна дисципліна, а з іншого – що страховиків наздоганяє вал збитків, і для декого це може закінчитися банкрутством.

Mind склав другий рейтинг страхових компаній, у якому проаналізував діяльність 37 найбільших учасників ринку за 2017 рік, бізнес-модель яких має ознаки «ринкової діяльності». Аналіз проводився за дев'ятьма ключовим індикаторами: боргове навантаження, ліквідність, рівень виплат, динаміка премій і капіталу, власники і приналежність до ФПГ, рівень кептивності, фінансова автономія та оцінка МТСБУ (так званий «світлофор»).

Максимальні п'ять «зірок» за підсумками рейтингу не отримала жодна з компаній. Проте, половина страховиків має 3 і 4 «зірки», що в принципі є нормальним значенням і свідчить про задовільну платоспроможність. 

Лідерами рейтингу стали компанії, що входять до міжнародних фінансових груп – «УНІКА» і «AXA страхування». Слідом за ними розташувалася група з дев'яти компаній, серед яких п'ять українських – «Арсенал Страхування», СГ «ТАС», ВУСО, «Універсальна» та «ІНГО Україна». Ці компанії Mind рекомендує при виборі страховика для вашого майна, бізнесу або здоров'я.

Усередині рейтингу розташувалися ще 18 СК, до яких є певні питання, однак в цілому співпраця з ними не пов'язана з високими ризиками.

У той же час, вісім компаній не дотягли до рейтингу в три «зірки». На думку Mind, співпраця з цими компаніями пов'язане з високими ризиками. Найбільше занепокоєння викликають компанії з найнижчою оцінкою – 1,5 зірки – її отримали «Київ РЕ» та СК «Омега» Костянтина Жеваго.

Загальна проблема у компаній практично однакова: більшість із них так і не навчилися заробляти на класичних страхових продуктах. Через високі витрати на андеррайтинг і комісійні агентам (від 30 до 50%) збитковість страхування ОСЦПВ досягає 120-150%. Схожа проблема і за іншими видами страхування. Заробляти у великих компаній виходить на КАСКО, якщо вони мають стабільну базу клієнтів і не демпінгують. А також у деяких нішевих компаній, таких як БУСІН – на ринку авіастрахування або «Перша» на ринку відповідальності вантажоперевізників.

Більшість компаній із західним капіталом кожні кілька років змушені «доливати» капітал для покриття збитків, у той же час продовжуючи шукати можливість піти з ринку. Наприклад, «AXA страхування» вже більше року веде переговори про продаж місцевим великим гравцям з першої десятки рейтингу.

Не все гаразд і з ліквідністю. Цей індикатор відображає здатність страховика покрити зобов'язання тими коштами, які знаходяться в його розпорядженні. Відповідно, чим ближче ліквідність до 100% – тим краще. Але істотним запасом ліквідності можуть похвалитися лише страхові компанії «Теком», «Кредо», «Просто-Страхування», «Альфа Страхування» і УПСК. У той час як у «PZU Україна» та «Універсальної» ліквідність і поготів менша 10%. Щоправда, варто врахувати, що через слабкість регулятора і «широких можливостей» для компаній «малювати» фінансові показники – такі як обсяг активів, грошових коштів, обсяг виплат – на жаль, вони не завжди можуть з точністю відображати фінансовий стан компанії.

Рівень виплат також далеко не завжди корелює з реальним станом справ у компанії, і прямо залежить від структури її портфеля. Чим вища частка високозбиткових видів страхування, таких як КАСКО, ОСЦПВ, ДМС – тим рівень виплат буде вищим, аж до 60-70%. Якщо ж робота страховика сконцентрована у вузькому сегменті, то з оглядкою на специфіку його діяльності і 5-10% може бути нормальним показником. Наприклад, як у компанії «Бусин», яка займається суто авіаційним страхуванням.

Разом з тим, для роздрібної компанії з відносно однорідним портфелем нормальним рівнем виплат вважається діапазон від 50% до 70%. А окремі учасники рейтингу ніяк не вписуються в цей коридор. Однак, не завжди низький рівень виплат говорить негативно про компанію. Так, наприклад, 4%-ний рівень виплат у СК «Мегаполіс» частково можна аргументувати тим, що компанія спеціалізується на страхуванні юридичних осіб (майна, вантажів, вогневих ризиків).

Динаміка премій в учасників рейтингу більш-менш однорідна, і більшість компаній зростає на рівні ринку або випереджає його. Більш ніж на 60% приросли премії і у СК «Експрес-Страхування», яка страхує авто, придбані в дилерській мережі корпорації «УкрАвто».

У 19 учасників рейтингу негативна динаміка капіталу. Загалом, коливання і навіть короткочасне зниження капіталізації припустимі. Але якщо на цьому тлі у компанії зростає боргове навантаження і падає ліквідність – є приводи для занепокоєння. Наприклад, як у СК «Провідна», «Перша», «Княжа» і «Дім Страхування».

За коефіцієнтом фінансової автономії більшість компаній вписується в рамки нормативів. Стурбованість викликають хіба що «PZU Україна», «Княжа», «Глобус» і «Перша», у яких значення коефіцієнта набагато нижче 40%, що надзвичайно мало.

Але найсильніше картину страховикам зіпсував «світлофор» МТСБУ, який відображає їхню діяльність на ринку ОСЦПВ, у тому числі і платіжну дисципліну. Майже у половини учасників рейтингу «світлофор» знаходиться в «жовтій» або «червоній» зоні. Це свідчить про те, що у них є проблеми з якістю врегулювання збитків за договорами «автоцивілки», а також про суттєву кількість скарг з боку клієнтів. Особливо це стосується таких компаній як УПСК, «Країна», UTICO, «Експрес-Страхування», «Юнівес» і «Омега».

Методика рейтингу страхових компаній Mind

Рейтинг страхових компаній – інформаційний проект, спрямований на комплексне оцінювання страхових компаній, найбільших за обсягом страхових зборів в Україні. Рейтинг враховує найважливіші фактори фінансової стійкості і ділової активності страхових компаній, які можна розрахувати на основі публічної інформації.

Об'єкт рейтингу – страхові компанії, сума валових зборів яких за 2017 рік перевищує або дорівнює 100 млн грн та які займаються класичною страховою діяльністю.

Предмет рейтингу – привабливість страхових компаній для власників рухомого і нерухомого майна, визначається кількісно як загальна сума балів факторів привабливості – від 1 до 4, зважених на важливість кожного фактора – коефіцієнт в діапазоні від 0 до 1.

Якісно привабливість страхових компаній виражається «зірковим рейтингом» страхової компанії – від 0,5 до 5 «зірок», залежить від суми загального заліку. І головне значення має «зірковий рейтинг» страхової компанії, а не її порядковий номер в таблиці.

Періодичність рейтингування: щорічно після публікації компаніями річної фінансової звітності.

Джерела даних: окремі показники фінансової звітності страхових компаній, відображені у формах фінансової звітності (Ф) і розділах звітності, підготовленої відповідно до Розпорядження Держфінпослуг №39 від 03.02.2004 (Р), анкетування страхових компаній, що беруть участь у рейтингу, а також інформація з сайту forinsurer.com.

Для визначення фактора «Рівень іноземної підтримки» використовується офіційна інформація АРІФРУ про власників істотної участі СК, дані інформаційних агентств «УНІАН», «Українські новини», «Інтерфакс-Україна», дані Mind, а також офіційна інформація компаній.

Обґрунтування вибору факторів привабливості страхових компаній для клієнтів

Під час підготовки методики рейтингу до уваги беруться наступні фактори, що визначають привабливість страхових компаній з точки зору клієнтів:

1. Боргове навантаження.

2. Ліквідність страхової компанії.

3. Рівень виплат.

4. Приріст страхових премій.

5. Приріст власного капіталу страхової компанії.

6. Входження СК до міжнародної фінансової групи (міжнародну страхову компанію).

7. Рівень кептивності компанії.

8. Коефіцієнт фінансової стійкості (автономії) СК.

9. «Світлофори МТСБУ» за факторами «Якість врегулювання ризиків» і «Рівень скарг клієнтів»

10. Ефект масштабу СК.

Mind визначив рівень важливості кожного із запропонованих факторів через присвоєння ваг-множників, сума яких дорівнює одиниці.

При існуючому рівні прозорості страхового ринку представлена нижче методика розрахунку факторів максимально адекватно відображає комплексну привабливість страхових компаній для клієнтів.

Фактори та формули розрахунку

Розрахунок значень рейтингових факторів

Фактор Показник Формула* Вага фактора
1 Боргове навантаження Співвідношення зобов’язань до капіталу (Зобов’язання/КАП) *100%

0% – 75% 4б

75% – 150% 3б

150% – 250% 2б

>250% 1б

0,05
2 Ліквідність Співвідношення високоліквідних активів до зобов’язань  (Високоліквідні активи/зобов’язання)*100%

>150% 4б

80% – 150% 3б

30% – 80% 2б

<30% 1б

0,05
3 Рівень виплат

Співвідношення виплат у звітному періоді до валових премій попереднього періоду

Виплати за КАСКО

Виплати за добровільним Медичним страхуванням

(Виплати(t) /
П(t-1)) *100%

45% – 60% 4б

30% – 45% 3б

20% – 30% або 60% – 70% 2б

5% – 20% або 70% – 80% 1б

<5% або >80% 0б

0,15
4 Приріст страхових премій Співвідношення приросту премій у звітному періоді до премій попереднього періоду ((П – П (t-1) ) /
П (t-1) )*100%

>20% 4б

0% – 20% 3б

(-20%) – 0% 2б

< (-20%) 1б

0,1
5 Приріст капіталу Співвідношення приросту капіталу у звітному періоді до капіталу попереднього періоду ((КАП – КАП (t-1) ) /
КАП (t-1) )*100%

>20% 4б

0% – 20% 3б

(-20%) – 0% 2б

< (-20%) 1б

0,05
6 Входження до міжнародної фінансової групи Власники: іноземна корпоративна структура; фізична особа-нерезидент; резиденти України

– входить до міжнародної фінансової групи, головний офіс – у розвиненій країні, іноз. власники володіють контрольним пакетом 4б

– входить до міжнародної фінансової групи, іноз. власники володіють міноритарним пакетом 3б

– входить до міжнародної фінансової групи, головний офіс – у країні, що розвивається 2б

– не має іноземних власників 1б

0,15
7 Рівень кептивності Якщо страхова компанія є непрофільним бізнесу, цей фактор оцінєю залежнсіть бізнес-моделі компанії від основного бізнесу ПереСтр(t) / П) *100%

повністю ринкова компанія – 4 б

частину портфелю формує за рахунок основного бізнесу акціонерів – 3 б

більшу частину портфелю формує за рахунок основного бізнесу акціонерів – 2 б

портфель повністю сформований за рахунок основного бізнесу акціонерів – 1 б

0,1
8 Коефіцієнт фінансової стійкості Співвідношення власного капіталу до підсумку балансу пасивів компанії (Власн. КАП/ПАСИВ) *100%

>60% 4б

40% – 60% 3б

20% – 40% 2б

<20% 1б

0,1
9 Оцінка МТСБУ Значення «світлофорів» «Якість врегулювання ризиків» та «рівень скарг»

2 зелених – 4 б

1 зелений, 1 жовтий – 3 б

2 жовтих – 2 б

будь-який червоний – 1б

0,1
10 Ефект масштабу Обсяг зібраних премій

до 150 млн грн – 1 б

до 400 млн грн – 2 б

до 1млрд грн – 3 б

більше 1 млрд грн – 4 б

0,1
Загальний залік Сума балів факторів, зважених на відповідні ваги ЗагЗал  = 1,00

* – умовні позначення, використані у формулах, означають:

Зобов’язання – сума поточних і довгострокових зобов’язань страхової компанії;

КАП – підсумок балансу активів без балансової вартості компанії й без зобов’язань;

КАП (t-1) – підсумок балансу активів без балансової вартості компанії й без зобов’язань за попередній звітний період;

Високоліквідні активи – гроші та їх еквіваленти;

Виплати (t) – страхові виплати компанії за звітний період;

П (t-1) – зібрані страхові премії за попередній до звітного період;

П – зібрані страхові премії за звітний період;

ПереСтр (t) – частка премій, переданих у перестрахування за звітний період;

Власн. КАП – власний капітал;

ПАСИВ – підсумок балансу пасивів компанії.

Кожному фактору, перед тим, як зважити на його важливість, присвоюється бал від 1 до 4. Бали залежать від діапазону, у який потрапляє значення показника, що відображає кількісний вміст фактора.

Наприклад, якщо фактор «Рівень виплат» лежить у діапазоні від 45% до 60%, то такій страховій компанії присвоюється найбільший бал за цей фактор – 4.

Якщо ж він лежить у діапазоні від 30% до 45% – 3 бали.

Якщо значення показника перебуває в діапазоні від 20% до 30% або від 60% до 70% – 2 бали.

Якщо рівень виплат становить від 5% до 20%  або від 70% до 80%, страхова компанія отримує 1 бал.

Якщо значення показника менше 5% або більше 80% – 0 балів.

Згодом отриманий бал множиться на вагу фактора. Для фактора «Рівень виплат», наприклад, вага фактора становить 0,15.

Сума загального заліку для кожної страхової компанії розраховується через додавання чисел, отриманих від множення балів на вагу кожного фактора. Чим більше значення загального заліку, тим привабливішою є страхова компанія для клієнтів.

Визначення рейтингової категорії

Рейтингова таблиця будується за допомогою ранжування страхових компаній, що беруть участь у рейтингу, у порядку спадання суми їхнього загального заліку – ЗагЗал.

Після цього, залежно від діапазону, у який потрапляє кожна страхова компанія, їй присвоюється «зірковий рейтинг» від 0,5 до 5 «зірок».

Критерії присвоєння рейтингових категорій

Значення суми загального заліку – ЗагЗал «Зірковий рейтинг» Зміст категорії
від 3,6 до 4,00 5 Високий рівень привабливості для клієнтів
від 2,9 до 3,59 4 Стабільний рівень привабливості для клієнтів
від 2,3 до 2,89 3 Задовільний рівень привабливості для клієнтів
від 1,7 до 2,29 2 Низький рівень привабливості для клієнтів
від 1,2 до 1,69 1 Катастрофічний рівень привабливості для клієнтів

Методика рейтингу в майбутньому може бути частково змінена у розрахунковій частині чи доповнена новими факторами з урахуванням динаміки показників діяльності страхового ринку, а також внаслідок підвищення рівня розкриття фінансової інформації страховими компаніями України. Тому кожен новий рейтинг повинен супроводжуватися критичним переглядом методики рейтингування автостраховиків, яка в разі виявлення невідповідностей новим реаліям повинна адекватно коригуватися.

Від редакції

Головне значення має «зірковий рейтинг» страхової компанії – від 0,5 до 5, а не її порядковий номер у таблиці. Редакція і автори рейтингу не відповідають за рішення третіх осіб, прийняті винятково на основі цього рейтингу.

Рейтинг має виключно інформаційний характер. Він відображає лише думку редакції щодо рівня привабливості страхових компаній на основі фінансової звітності. Рейтинг не можна розглядати як єдину рекомендацію для вибору страхових продуктів.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті