«Бляхи» залишаються? Чому депутати не поспішають приймати закон про зниження автоакцизів

«Бляхи» залишаються? Чому депутати не поспішають приймати закон про зниження автоакцизів

І де в цьому інтерес власників авто на єврономерах

Этот текст также доступен на русском
«Бляхи» залишаються? Чому депутати не поспішають приймати закон про зниження автоакцизів
Фото: УНІАН

Ще в липні Верховна Рада ухвалила в першому читанні законопроекти №8487 і №8488, які передбачають зниження ставок акцизу на автомобілі (як нові, так і з пробігом), а також вносять зміни в правила розмитнення авто.

До другого читання парламент планував приступити вже після літніх канікул, у вересні. Але робота над поправками неабияк затягнулася. І є сумніви, що законопроекти в принципі потраплять до сесійної зали.

Що пропонується? Нагадаємо, що згідно з нормами законопроекту №8487 розрахунок акцизу проводиться за новою методикою. Буде базова ставка в розмірі 50 євро для бензинових автомобілів і 75 євро – для авто з дизельним двигуном. Ця ставка множиться на вік транспортного засобу і об'єм двигуна в куб. см, який розділений на 1000.

Наприклад, розмір акцизу для нового авто з бензиновим двигуном ємністю 1,6 л складе 80 євро (діюча ставка – 427 євро). Для бензинового автомобіля з двигуном 2,4 л віком п'ять років акциз буде на рівні 600 євро (зараз – 662 євро). За 10-річний автомобіль з дизельним мотором об'ємом 3,2 л доведеться заплатити 2400 євро акцизу (зараз – 15 089 євро).

Законопроект №8488 посилює правила ввезення авто на територію України і відповідальність за його нереєстрацію. Нерезиденти, які «ганяють» автомобілі десятками й сотнями, будуть зобов'язані оформлювати банківську гарантію. Без неї можливе ввезення лише одного авто.

Вводяться штрафи за порушення термінів транзиту і тимчасового ввезення. Чим більше прострочення – тим вищий штраф. При перевищенні транзитного режиму більш ніж на 20 днів порушник заплатить 85 000 грн, понад місяць – 170 000 грн. Аналогічні штрафи передбачені за порушення тимчасового використання авто більш ніж на 10 діб і більше ніж на місяць відповідно.

Хто проти? Першими невдоволення законопроектами висловили власники автомобілів на єврономерах. Зокрема, представники організації «АвтоЄвроСила» зажадали, щоб при розрахунку ставки акцизу не враховувався вік транспортного засобу. А сумарні витрати на розмитнення автомобіля, на їхню думку, повинні перебувати в рамках 600-1000 євро.

Один з авторів законопроектів Роберт Горват зі свого боку заявив, що депутати дійсно вивчають відмову від прив'язки акцизу до віку авто, і основною величиною, яка впливає на розмір податку, буде обсяг двигуна.

Крім того, представники «АвтоЄвроСили» наполягають на скасуванні платежів для ветеранів війни та інвалідів, і на пільговій ставці акцизу для учасників бойових дій.

За словами Ніни Южаніної, голови парламентського комітету з питань податкової і митної політики, більшість поправок до законопроектів №8487 і №8488 зводяться до того, щоб знизити розмір акцизу до 200-300 євро і пом'якшити ті заходи, які дозволять заблокувати неконтрольований потік нерозмитнених авто в Україну.

На думку Южаніної, такі зміни зведуть нанівець концепцію, закладену в законопроекти. Тому потрібні нові розрахунки, консультації з міністерствами, і раніше листопада другого читання не буде. «Мінфін теж незадоволений ставками акцизів. Але сподіваюся, що ми виробимо компромісний варіант», – повідомила Mind Ніна Южаніна.

Чому певні сили чинять спротив? Генеральний директор Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів Олег Назаренко вважає, що багато депутатів і автобізнесменів, які «проштовхують» свої поправки, не зацікавлені в ухваленні цих законопроектів.

«За моєю інформацією, до законопроектів №8487 і №8488 подано понад 150 поправок. Їхня мета – затягнути розгляд і не дати прийняти законопроект. Адже якщо депутати обговорюватимуть кожну поправку хоча б 20 хвилин, то Верховна Рада на це витратить 300 з гаком годин своєї роботи. Тому люди, які сьогодні займаються ввезенням автомобілів з Європи через схеми «блях», будуть робити все, щоб податки не знизили. Наприклад, я зі свого боку озвучив депутатам свої пропозиції щодо скасування ПДВ з ввезення авто, збору до Пенсійного фонду і мит. Але жодної реакції немає», – говорить Олег Назаренко.

Те, що запропоновані норми дійсно вбивають бізнес фіктивних фірм, які ганяють в Україну автомобілі на європейській реєстрації, підтверджують і юристи.

«Обмеження – не більше однієї машини на нерезидента без наявності гарантії – збільшує вартість авто в принципі і «прикриває» існуючу схему, коли машини масово завозяться на ім'я обмеженої кількості жителів прикордонної зони за невелику «таксу», – пояснює Володимир Данілін, юрист юридичної консалтингової компанії «Де-юре».

Крім того, вимоги законопроекту №8488, по суті, ліквідують можливість експлуатації неоформленого авто. На те, щоб привести до ладу всі документи, буде відведено 30 днів.

«Та й фактично ввозити автомобіль старше 15 років стане економічно недоцільним: розмитнення вийде дорожче вартості самого автомобіля», – коментує Володимир Данілін.

Особливості національного автоімпорту. Потрібно враховувати і те, що перед ввезенням в Україну «евробляхи» реєструються на підставних осіб або на фіктивні фірми. І навіть якщо з'явиться законне право розмитнити такий автомобіль в нашій країні, у багатьох випадках зробити це буде неможливо. «Адже для того, щоб розмитнити авто в Україні, його спочатку треба зняти з реєстрації за кордоном, в тій державі, де транспортний засіб знаходиться на обліку», – каже Ігор Чудовський, керуючий партнер адвокатського об'єднання «Чудовський і партнери».

Також не варто забувати, що з 2019 року втратить чинність закон №1389-VIII, який передбачає пільгові умови розмитнення авто віком до п'яти років. За цим законом чотирирічний автомобіль вартістю 10 000 євро, пригнаний з Польщі, можна розмитнити за 3 000 євро (при звичайній ставці акцизу – 5400 євро).

Це ще один козир в скарбничку супротивників законопроектів №8487 і №8488. За словами Олега Назаренка, якщо ставки акцизів так і не будуть знижені, а дія пільгового розмитнення завершиться, це однозначно «підігріє» бізнес тих, хто заробляє на «евробляхах».

Втім, остаточно доля акцизів вирішиться зовсім скоро. Як повідомив Mind голова «АвтоЄвроСили» Олег Ярошевич, на 31 жовтня заплановано засідання профільного комітету, який розгляне поправки до законопроектів і питання їхнього допуску до другого читання.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло