«Чорна п'ятниця» made in China: як Alibaba заробляє мільярди на знижках
І до чого тут боротьба із самотністю

Цього року китайський гігант електронної комерції Alibaba встановив новий рекорд заробітку за добу – $30,8 млрд, третина з яких були отримані за першу годину. День, коли корпорація щорічно заробляє шалені суми – День холостяка, який сьогодні прийнято відзначати 11 листопада покупками в інтернеті. Але чи було так завжди?
Mind розбирався, завдяки чому Alibaba Group вдається постійно нарощувати прибуток і з чого все починалося.
Чому саме 11.11? 11 листопада не завжди був днем інтернет-шопінгу. Спочатку його відзначали студенти в китайських університетах – як антипод Дня святого Валентина, а після завершення навчання – поширили в суспільстві. Поки про покупки ані слова.
Однак, у 2009 році Alibaba Group спільно з 27 великими продавцями запустив приурочений до свята масштабний розпродаж, який тривав лише 24 години. Головний меседж «свята»: навіть, якщо ти самотній, це не завадить потішити себе приємними обновками, тобто, зробити подарунок «собі коханому». Корпорація сподівалася залучити клієнтів великими знижками на своєму торговельному майданчику Tmall. Обсяг продажів цього дня склав $7 млн саме за рахунок розрекламованих знижок на майданчику.
На ґрунті успіху 2009 року, який на тлі сучасних цифр здається вельми скромним досягненням, 11 листопада стало офіційною датою, коли на онлайн-майданчиках Tmall, Taobao й інших проходять найбільші за рік розпродажі.
В інтерв'ю CNBC CEO Alibaba Деніел Чжан розповів, що й подумати не міг про те, що їм вдасться фактично перетворити цей день на комерційний прорив, та ще й у масштабах усього суспільства.
«Гадаю, що сьогодні це феномен», – заявив він.
Як змінювалися цифри? У продажах Alibaba 11.11 щорічно спостерігається стабільне зростання. У 2010 році компанії вдалося продати товарів на $141 млн, а вже в 2011-му – на $819 млн. Рахунок пішов на мільярди 2012 року – компанія Alibaba за добу заробила понад $3 млрд.
2013 рік ознаменувався встановленим світовим рекордом продажів в інтернеті, забезпечивши $3,1 млрд у загальній сумі транзакцій за першу годину роботи в День холостяка, а виторг за весь день склав $5,7 млрд.
У 2014 ($14,3 млрд), 2015 ($17,7 млрд) і 2016 ($25 млрд) доходи компанії від продажів незмінно зростали.
У 2018 році сума, на яку було продано товарів, зросла на 27% у порівнянні з 2017 і склала $30,8 млрд. Це найнижчий темп зростання Alibaba в історії розпродажів Дня холостяка. Наприклад, у 2017 році загальна сума в порівнянні з 2016-м збільшилася на 36%.


Джерело: techcrunch.com
Чим «День холостяка» відрізняється від «Чорної п'ятниці» та «Кіберпонеділка»? У першу чергу, масштабом. У 2015 році обсяг онлайн-продажів 11 листопада вдвічі перевищує загальний обсяг онлайн-продажів у День подяки, «Чорну п'ятницю» і «Кіберпонеділок», об'єднаних у США в 2015 році.
«Чорна п'ятниця» і «Кіберпонеділок» дозволяють американським продавцям збути «залежаний» товар зі старих колекцій, а покупцям – побалувати себе дорогою технікою з великими знижками. Саме гаджети найчастіше купуються під час великих розпродажів, а найбільш розважливі й поготів закуповуються різдвяними подарунками. Популярністю користуються телевізори, стереосистеми, телефони і комп'ютери. До того ж, «Чорна п'ятниця» – це скоріше офлайн-явище: люди приходять у торгові центри і там роблять покупки, оскільки саме в «цегляних» точках їм пропонують «найсмачніші» знижки.
З інтернет-магазинами в «Чорну п'ятницю» складніше – вони ризикують не впоратися з напливом покупців. А ось у День холостяка все інакше – він «заточений» під онлайн-купівлю, і тут продажі не обмежуються великою технікою: серед споживчих переваг – одяг, аксесуари, меблі та предмети декору. Тут на руку Alibaba спрацьовує універсальність платформи, на якій можна знайти все – від шкарпеток до насіння рослин, не виходячи з дому чи офісу.
Мобільні покупки – це великий бізнес у Китаї. Навіть за продуктами близько 37% місцевих покупців «ходять», використовуючи свої телефони. Ця тенденція поступово охоплює і європейські країни.
Довідка:
Alibaba Group створена Джеком Ма (справжнє ім'я – Ма Юнь). Майбутньому мільярдерові відмовляли в роботі не менше 10 разів, перш ніж він отримав посаду викладача англійської мови зі скромною зарплатою в $12 на місяць.
Перші «паростки» сучасної корпорації з'явилися вже на початку 1990-х. Джек Ма тоді створив агентство перекладів «Хайбо», однак для підтримки бізнесу на плаву йому довелося продавати одяг, китайські сувеніри та інші товари. Наприкінці 1990-х Ма створив майданчик Alibaba, який дозволяв китайським експортерам шукати покупців за кордоном.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].