З'їздили до Вегаса: як українські стартапи знайомилися з Apple і Snapchat
І як на українські продукти реагували відвідувачі виставки

У Лас-Вегасі завершилася найбільша у світі виставка техніки та споживчої електроніки CES 2019. IBM там представила перший комерційний квантовий комп'ютер, а Україна – свої кращі стартапи. Вісім проектів вирушили на виставку в складі делегації українського павільйону, який профінансували Українська асоціація венчурного бізнесу і приватного капіталу UVCA, фонд Western NIS Enterprise Fund (WNISEF) і компанія Concepter. Ще декілька стартапів з України поїхали до Вегаса самостійно.
Виконавчий директор UVCA Ольга Афанасьєва спеціально для Mind дізналася, що випадкові відвідувачі виставки думають про українські стартапи. А редакція з'ясувала у самих стартапів, який сенс в подібних поїздках. З чим і з якою метою українці приїхали до Вегаса.
У павільйоні UVCA було представлено вісім українських стартапів, всі з різних галузей. Це, наприклад, вінтажна фотокамера Jollylook, зроблена з переробленого картону. Ще у 2017 році вона зібрала $375 000 на платформі Kickstarter, але продукт бекерам поки не доставили. Також з фотографією пов'язаний український проект Photon LMS – він представив на CES портативну модульну фотостудію для предметної зйомки.

Український павільйон на CES 2019. Тут і далі – фото UVCA
Також з UVCA до Вегаса поїхав проект iGlam, що працює над створенням «розумних» ювелірних прикрас. Передбачається, що вони мінятимуть колір, підлаштовуючись під колір одягу. Стартап Whooshi показав гаджет, здатний перетворити будь-які навушники на бездротові. Пристрій також підбирає звучання під особливості слуху кожної людини.
Також на виставці були «розумний» нашийник для тварин RAWR, принтер для друку їжі Flasty, атракціони з використанням проекцій FunLight, «вічний» блокнот і ручка Nuka – Mind докладно розповідав про кожен з цих стартапів.
Окремо від українського павільйону на CES поїхав стартап Petcube, який представив новий гаджет для годівлі домашніх тварин Bites 2, а також Play 2 – нову версію своєї інтерактивної відеокамери, що дозволяє дистанційно грати з тваринами.

Концепція «розумного» освітлення Sky від стартапу LaMetric
Свої нові продукти також показали стартапи LaMetric – інтерактивна LED-панель для будинку Sky, і Kwambio – 3D-принтер для друку кераміки Ceramo Zero Max. Від акселератора IoT Hub на виставку поїхав стартап Pix – це рюкзак з анімацією, а український стартап Emotion Labs привіз в Вегас годинник EMWatch, що дозволяє контролювати рівень стресу.
.
Що участь у виставці CES дає стартапам
Виставки на зразок CES – це передусім нетворкінг. Тобто можливість поспілкуватися з іншими стартапами, знайти клієнтів, обзавестися «корисними» контактами інвесторів і потенційних партнерів.
CEO стартапа iGlam Владислав Гурістрімба розповідає, що у стартапів був доступ до менеджерів технологічних компаній «першого рівня» – Apple, Samsung. Сам він також поспілкувався з людьми з fashion-індустрії – менеджерами Cartier і Gucci, адже його стартап створює продукт на стику моди і технологій. «Я впевнений, що кожен стартап знайде там корисні контакти у своїй сфері», – говорить він.

iGlam – прикраси, що змінюють колір
СЕО проекту FunLight Ярослав Каплан налагодив близько 30 потенційно цікавих контактів. «Зараз будемо всім відправляти листи, подивимося, що з цього вийде», – розповідає він. Іноді знайомства були дуже несподіваними. «З яскравих зустрічей можу згадати двох нічим не примітних чоловіків, які підійшли до нашого стенду о 18:15, коли ми вже майже зібралися і хотіли йти. Один виявився віце-президентом Snapchat, а другий – директором з інновацій Apple», – згадує він.
СЕО стартапу СЕO Photon LMS Ярослав Нелюбов взяв контакти у Apple, Canon і Amazon, але також знайшов потенційних клієнтів – канадсько-американську компанію, що займається предметною зйомкою і вже зараз хоче зробити велике замовлення (її назву стартап не розкриває).

Вінтажна камера Jollylook
Декілька пропозицій від потенційних клієнтів отримав і стартап Whooshi. Одне з найнесподіваніших – від компанії, що займається VIP-авіаперевезеннями.
«Їх зацікавив наш продукт як аксесуар для пасажирів преміум-класу. Наш пристрій дозволяє передавати звук по Bluetoothу Hi-Fi-якості, чим поки що не можуть похвалитися багато Bluetooth-навушників», – розповіла маркетолог Whooshi Христина Флоря. Але контакти – лише перший етап. Основна робота, за її словами, проводитиметься після виставки – укладання реальних контрактів залежить від того, наскільки швидко ви зможете вийти на зв'язок.
Аудиторія виставки – це в основному засновники, CEO і топ-менеджмент, які оцінюють продукт з точки зору майбутнього бізнесу. Тому компанія, що приїжджає туди зі своїм продуктом, може отримати фідбек від ринку і в подальшому вибрати кращу концепцію розвитку.
Компанія LaMetric бере участь в CES не перший рік. У 2016-му вона показувала там «розумний» настільний годинник, що синхронізуються з акаунтами користувача і виводить на екран всі повідомлення. Цього разу LaMetric представила LED-панелі Sky для будинку, що привернули увагу міжнародних ЗМІ – AppleInsider, CNet та ін.
«Ми отримали дуже багато статей в міжнародних ЗМІ, Sky описали як кращий концепт «розумного» настінного освітлення. Зрозуміли, що будемо розвиватися в індустрії «розумного» освітлення і рухатися до масового виробництва Sky», – розповідає засновник LaMetric Назар Білоус. За його оцінками, на запуск масового виробництва потрібно біля року.
На участь у виставці команда LaMetric витратила близько $15 000 (включаючи транспортні витрати та проживання трьох учасників стартапу, участь у конференції і заходах для журналістів). І, на думку Назара Білоуса, витрачені гроші себе виправдали.
Які стартапи сподобалися відвідувачам CES
«На виставці дуже багато цікавого, обсяг інформації просто зашкалює. А український павільйон – він реально скромний, це не те, що змусить людей підійти ближче, – ділиться враженнями директор з маркетингу та продажу нідерландської компанії Nalta.com Майк Вельдюс. – Але якщо ви вже підійшли, то будете здивовані українськими проектами».
Стартапи теж розуміють, що люди на CES хочуть бачити шоу, красиву картинку, ефекти. «Якщо павільйон нудний, то результату буде набагато менше. Це як у шоу-бізнесі. Зараз, взявши участь у виставці, я б, напевно, готувався до неї по-іншому. Так що на 2020 чекайте більше цікавого від нас», – обіцяє СЕO Photon LMS Ярослав Нелюбов.
Для Майка Вельдюса найбільший інтерес представляють Wooshi та «розумний» нашийник RAWR. Йому сподобалося, що в українському павільйоні не було торішніх стартапів – усі нові. «Хоча деякі країни так роблять – привозять щороку одні й ті самі проекти», – каже він. Найслабшими йому здалися iGlam і Nuka – можливо, тому що йому подобаються більш технологічні проекти.

«Розумний» нашийник для собак RAWR
А ось директору з розвитку бізнесу шведської компанії Shortcut Labs AB Деніелу Ебдію «вічний блокнот», навпаки, сподобався. «І взагалі, мені здається, добре, що європейські країни приїжджають до США и демонструють, що ми на передовому краї технологій, ми показуємо, на що здатні», – каже він.
Найбільше відвідувачам українського павільйону запам'ятався проект, у презентації якого були елементи перформансу. Це стартап Flasty, що безпосередньо на стенді друкував шоколад на 3D-принтері.
Керуючий директор Cambridge Innovation Center Стас Гайшан приїхав на CES, бо цікавиться технологіями і хоче знати, яким буде майбутнє світу. «Що думаю з приводу українського павільйону? Я тільки-но їв шоколадні скульптури, надруковані на 3D-принтері. Тому враження від українського павільйону у мене дуже «солодкі» в прямому сенсі», – жартує від.
Ідея друку їжі – шоколаду та сиру – на 3D-принтері сподобалася і Віталію Голомбу, генеральному директору GS Capital. Це інвестиційний банк, який, серед іншого, допомагає українським компаніям продаватися і піднімати раунди більше $10 млн.

А така черга стояла до 3D-принтера, що друкує шоколадом
«Хлопцям, звичайно, ще багато чому належить повчитися: як продавати на західних ринках, як виробляти свій продукт дешевше, як підтримувати клієнтів. Але взагалі 3D-друк – дуже перспективний напрям, який змінює багато сфер. Може, не з цим продуктом, але можна було б, наприклад, запропонувати ресторанам абсолютно новий спосіб приготування їжі», – міркує Голомб.
Керуючий директор Harpia Capital Ltd. Рік Шейнкман шукав на CES нові стартапи, нові технології, нові ідеї. «Я взагалі не думав, що Україна тут буде. Дуже хороший павільйон, добре організований. І такі технології цікаві – виробництво їжі, шопінг, навіть є «розумні» нашийники для собак. Дуже резонно», – говорить він. На його думку, найцікавіші проекти – це Funlight, бо серед клієнтів його компанії є ритейлери, і виробництво шоколаду з використанням 3D-друку.
Сильна сторона українських проектів – новаторські ідеї та технології. Слабка – знання з маркетингу та продажу. Як каже Віталій Голомб, багато компаній «думають занадто маленькими продуктами». Хоча їхній продукт – це просто один з компонентів, якір, що допоможе «стати на ноги».
Щоб компанія стала великою і величною, повинна бути платформа або низка продуктів, повинен бути швидко зростаючий ринок – щоб вона могла пройти від ідеї до десятків або сотень мільйонів доларів доходу буквально за декілька років.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].