Наші у Вегасі: які козирі готують українські стартапи для CES 2019
І на що розраховують, беручи участь у виставці

8-11 січня в Лас-Вегасі відбудеться найбільша виставка споживчої електроніки CES 2019. На початку 2018-го вона зібрала понад 182 000 відвідувачів з усього світу. Нещодавно Українська асоціація венчурного і приватного капіталу (UVCA), Western NIS Enterprise Fund і Concepter вибрали шість стартапів, які представлятимуть Україну на заході.
За словами виконавчого директора UVCA Ольги Афанасьєвої, в конкурсі брали участь понад 60 проектів. Фіналістів відбирали за цілою низкою критеріїв СES. «З кожним роком зростає кількість конкурсантів і якість проектів. Журі – українські та міжнародні експерти та інвестори – відзначили 15 кращих стартапів. У фінал пройшли шість. Ми вибрали найбільш підготовлених до виставки: на одній з найбільших технологічних подій у світі потрібно показати потенціал країни по максимуму», – розповідає Ольга Афанасьєва.
На її думку, для проектів CES відкриває фантастичні можливості: можна отримати корисні зв'язки, фідбек від учасників і навіть продати власну розробку корпораціям-гігантам. «Про це свідчить досвід попередніх років. На CES 2018 наші стартапи викликали резонанс, змогли реалізувати свій продукт і налагодити партнерські стосунки з представниками Tesla, Lockheed Martin, Bosch і Samsung. Повірте, це лише початок», – впевнена виконавчий директор UVCA.
Mind попросив засновників стартапів розповісти, чим унікальні їхні розробки, де вони «добувають» інвестиції, на ринках яких країн просувають свій продукт.
FunLight

Рік створення: 2017
Засновники: Ярослав Каплан, Олександр Ситников.
FunLight – атракціон інтерактивних проекцій для шопінг-молів і розважальних парків. Проект став переможцем Mobile Beach Conference в Одесі і пройшов до фіналу конкурсу стартапів на IT Arena у Львові.
«Ідея проекту народилася у вересні 2017 року на XR хакатоні, організованому в UNIT.City. Тоді зібралася група незнайомих раніше VR-ентузіастів, яка за три дні придумала квест-кімнату в віртуальній реальності. Ідея сподобалася суддям – проект переміг у хакатоні. Звісно, ми розуміли, що між грубим прототипом і комерційним продуктом – велика прірва. Тому упакували ідею в зрозумілу для потенційного інвестора форму і почали розсилати її по різним венчурним фондам і бізнес-ангелам», – розповідає співзасновник FunLight Ярослав Каплан.
Через чотири місяці інвестор знайшовся. Ним став непублічний бізнес-ангел, який вклав $100 000. «Правда, процес підписання документів і отримання живих грошей зайняв ще стільки ж часу, – згадує Ярослав Каплан. – За цей час допрацювали початковий концепт: вирішили повністю відмовитися від шоломів віртуальної реальності, джойстиків і будь-яких інших носимих пристроїв. Замість них використовуємо потужні проектори, які транслюють зображення на стіни і підлогу. Завдяки цьому всі гравці бачать одне й те саме і можуть взаємодіяти в команді. Гра управляється рухами тіла, які відслідковуються спеціальними датчиками всередині кімнати».
На початку жовтня пілот запустили в київському ТЦ Lavina Mall. Перша доступна відвідувачам гра – «Цитадель музики» – за жанром близька до квест-кімнати. Гравцям потрібно знаходити підказки і розв’язувати головоломки, паралельно створюючи свою власну музику. На думку творців проекту, головна його фішка в тому, що всередині одного фізичного простору можна створювати безліч абсолютно різних ігор під кожну цільову аудиторію: сім'ї з дітьми, тінейджери, дорослі гравці.
У FunLight хочуть відкрити франчайзингову мережу атракціонів у різних країнах світу після того, як пілотний проект «відкатають» у Києві. Досвід у цій сфері має Ярослав Каплан. У 2014 році він заснував мережу квест-кімнат Escape Quest, яка продала франшизи до семи країн світу. Творці мають намір просувати проект на ринки Південно-Східної Азії, Близького Сходу та Північної Америки, де розвинена культура відвідування парків розваг.
Крім CES 2019, стартап готується до участі в Web Summit, який незабаром відбудеться в Лісабоні. Творці націлені на новий раунд інвестицій для розширення команди, створення нових ігор, маркетингу та просування франшизи.
Flasty

Рік створення: компанія Flasty працює з 2015-го, проект харчового принтера Chocola3d стартував у 2016-му.
Засновники: Владислав Артамонов, Андрій Барна, Денис Антоненко, Ігор Іванов
Chocola3d – харчовий 3D-принтер. Він уміє друкувати шоколадні, фруктові, м'ясні, сирні вироби різного дизайну. «Починали із збирання звичайного 3D-принтера, після стали робити великогабаритні 3D-моделі. А через півроку побачили в інтернеті аматорське відео, де хлопці намагалися друкувати шоколадом. Вирішили теж спробувати. Але напоролися на ті ж проблеми і труднощі друку їжею. Витративши багато часу на тести і дослідження, вдалося їх вирішити і випустити свій перший прототип харчового 3D-принтера», – згадує співзасновник Flasty Владислав Артамонов.
За його словами, цільовою аудиторією стали кафетерії, ресторани, кондитерські, а також люди, які вирішили відкрити свій міні-бізнес з виробництва сувенірних солодощів під замовлення.
У Flasty не приховують, що в світі є аналоги їхнього продукту. Але таких вкрай мало, і вони створювалися тільки під друк шоколадом без можливості використання інших харчових матеріалів. А багато рестораторів вважають за краще розробляти власні авторські меню, рецепти, матеріали яких тримають у таємниці. «Найчастіше це вузькоспеціалізовані та дорожчі принтери, що поставляються зі своїми матеріалами для друку, без можливості використовувати власний шоколад. До того ж часто такі принтери сильно залежні від температури навколишнього середовища, тому що не обладнані холодильною установкою. Ми ж впроваджуємо продуктивну інверсійну систему як охолодження на 20 градусів, так і нагріву на 80 градусів (а зі спеціальною насадкою – то й на всі 300 градусів) області друку, що дозволяє значно збільшити асортимент продукції», – пояснює Владислав Артамонов.
У компанії розповідають, що поки не залучали сторонніх інвестицій: розвивали проект за рахунок власних коштів і виручки від продажів. Зараз хочуть знайти фінансування для організації повноцінного серійного виробництва.
Chocola3d продаються за $1600 в Україні, Болгарії, Естонії, Чехії, Росії та Грузії. «У нас є дилери в цих країнах. Плюс зручна логістика і сервіс з нашого боку», – пояснює Владислав Артамонов, чому в пріоритеті така географія продажів.
Чому стартап подав заявку на участь в CES 2019? «Вважаємо, що саме зараз у нас є продукт, який можна представити на світовому ринку, і він багато в чому випереджатиме конкурентів у цій галузі. Від виставки в першу чергу очікуємо нових зв'язків і контактів з організації виробництва і виходу на великий ринок. 3D-принтери, особливо харчові – досить складний технічний пристрій. Організація виробництва вимагає відповідного досвіду. І, звичайно ж, розраховуємо залучити нових клієнтів», – кажуть у компанії.
RAWR

Рік створення: 2016
Засновники: Валентин Босенко, Ігор Коврижкін.
RAWR – «розумний» нашийник для домашніх улюбленців. У гаджеті одразу шість пристроїв: GPS- і фітнес-трекери, монітор здоров'я, LED-підсвітка, датчик температури і віброрежим для дресирування. Всі дані надходять у мобільний застосунок (iOS/Android). Використовується 4G-модуль для IoT пристроїв. «Сьогодні він – найпрогресивніший у світі і в десятки разів перевершує 2G і 3G аналоги з енергоефективності та швидкості передачі даних», – розповідає засновник стартапу Валентин Босенко. На його думку, цінність проекту – і в IoT-платформі. Вона дозволяє інтегруватися з різними сервісами, наприклад, ветеринарними клініками і компаніями з вигулу тварин. Надалі розробники хочуть розвивати функціонал застосунку, приєднувати до сервісу спільноти любителів домашніх тварин.
А ідея стартапу виникла кілька років тому. У той час світ переживав бум носимих пристроїв (смарт-годинники, фітнес-трекери), покликаних полегшити життя людині. «Але мало хто приділяв увагу чотириногим улюбленцям. Пухнастий друг – не лише невичерпне джерело радості, а й величезна відповідальність. Встежити за непосидами вельми непросто. Тварини зникають, гинуть на дорогах через погану видимість або всередині замкнених машин від теплового удару. Малоактивний спосіб життя призводить до ожиріння, з ним вихованці в середньому живуть на два роки менше, ніж звірі з нормальною вагою. А походи до ветеринара – непросте випробування для тварин і дороге «задоволення» для господарів. Тому ми і задумали створити гаджет, який би об'єднав у собі всі важливі для господаря функції, виглядав стильно і мав можливість персоналізуватися», – згадує Валентин Босенко.
Розробники розповідають, що зараз на ринку з'явилися різні трекінгові пристрої для тварин, але вони обмежені за функціоналом: одні моніторять місце розташування, інші – активність. «Практично немає гаджетів, які можуть адекватно відстежувати стан здоров'я улюбленців. Технологія, що дозволяє якісно зчитувати життєво важливі показники (пульс і частоту дихання) – наша інновація, над якою команда працює вже довгий час. У розробці беруть участь інженери і вчені, також ми співпрацюємо з провідними світовими ветеринарами», – зазначає засновник RAWR.
R&D-команда проекту знаходиться в Україні. А запускати продажі пристрою планує, в першу чергу, на ринку США, оскільки саме там найбільша чисельність вихованців у співвідношенні до населення. «Також саме в Америці зародився і активно розвивається тренд гуманізації тварин. Більше третини власників домашніх тварин там складають мілленіали, які відкладають народження дітей і замінюють їх домашніми вихованцями, балуючи і піклуючись про стан їхнього здоров'я. Також вибір ринку частково пов'язаний зі стандартом зв'язку 4G – сьогодні практично вся територія США має покриття LTE», – пояснює Валентин Босенко. Він зазначає, що, можливо, і в українців незабаром з'явиться можливість придбати такий гаджет.
У проект вже залучено понад $500 000 від ангельських інвесторів. RAWR готується до запуску кампанії на Kickstarter і Indiegogo, щоб отримати перші попередні замовлення і оцінити попит користувачів.
За словами засновника проекту, для команди участь у найбільшій виставці споживчої електроніки CES 2019 – можливість заявити про себе і представити пристрій світовій спільноті інноваторів. «Нам дуже важливо отримати фідбек від лідерів думок, як у технологіях, так і в бізнесі, а також налагодити контакти з потенційними партнерами та інвесторами. Ми зацікавлені у співпраці з компаніями зі сфери догляду за тваринами (виробниками кормів, ветеринарними клініками тощо) і з великими технологічними гравцями (виробниками електроніки, телеком-операторами). Наша IoT-платформа може бути їм цікава як джерело Big Data», – ділиться планами Валентин Босенко.
Nuka

Рік створення: 2017
Засновники: Катерина Михалко, Микита Владикін, Євген Шило.
Nuka – «вічні» блокнот і олівець. Блокнот зроблений зі спеціального водонепроникного паперу, а олівець – зі сплаву п'яти металів.
Стартап створили 11-класники. Спочатку вони хотіли робити креативні дизайнерські блокноти. Почали шукати ідеї і натрапили на матеріали, які раніше не застосовувалися в канцелярії. «Ми дізналися про існування нестандартного паперу, який використовується для бігбордів. Він став основою блокнота. А ідею олівця «підказала» стаття, в якій розповідалося, що під час Другої світової війни писали гільзами. Свинець нам не підходив, тому що це токсичний матеріал. Почали шукати інші метали, які можуть писати», – згадує співзасновник проекту Катерина Михалко.
Після трьох місяців експериментів в гаражі підібрали потрібний сплав з п'яти компонентів. «Доточувати» вироби стали в лабораторії UNIT.city. «Ми до сих пір з ними працюємо. Нам допомагають з прототипуванні і друці на 3D-принтері», – пояснює Катерина Михалко.
Вона вважає, що у їхніх продуктів – широка цільова аудиторія, а комп'ютери і смартфони не витіснять канцелярію. «Перед стартом ми опитали дуже велику кількість людей. З'ясували, що багатьом важливо писати рукою в блокноті. При цьому ринок канцелярії не розвивається: якими були блокноти й олівці багато років тому – такими вони залишаються і зараз. А ми хочемо зробити канцелярію зручнішою у використанні і розширити її функціонал», – розповідає дівчина.
Навесні 2018 року проект став переможцем спільного акселератора Concepter і Biosphere StartUp Platform і отримав $20 000. Стартап прорекламував прем'єр-міністр Володимир Гройсман на своїй сторінці у Facebook.
Зараз команда – в пошуку нових партнерів. «Не хочемо просто взяти гроші, а сподіваємося знайти людей, з якими буде комфортно працювати, і вони зможуть дати нам знання, рекомендації», – розповідає Катерина Михалко.
Продажі блокнота й олівця хочуть запустити 23 жовтня на платформі Kickstarter. І одночасно організовують виробництво в Китаї. Зв'язками в КНР поділився Concepter.
На CES розраховують зустріти майбутніх клієнтів і отримати фідбек щодо продукту від відвідувачів, які підкажуть, що можна вдосконалити.
Photon_LMS

Рік створення: 2017
Засновник: Ярослав Нелюбов, Антон Коновалов, Артем Дем'яненко
Photon_LMS – портативна модульна фотостудія для предметної фотографії. На думку розробників, цільова аудиторія їхнього продукту – фотографи-початківці та представники онлайн-магазинів. Вони стикаються з кількома проблемами. «Для предметної фотосесії користувачеві потрібно багато обладнання: чотири міні-спалахи, парасолі, відбивачі, стіл для предметної зйомки, екрани, фони, системи кріплень і чимало місця, де все це розташувати. Проблема не лише в ціні. При зйомці невеликих предметів стандартне обладнання надто велике і громіздке. Потрібен постійний контроль і коригування в постановці правильного світла. При використанні спалахів фотограф бачить освітлення об'єкта тільки після того, як зробить знімок. У результаті для отримання відмінного результату потрібні серйозні пізнання в постановці освітлення», – розповідає засновник проекту Ярослав Нелюбов.
На його думку, ці проблеми вирішує їхня фотостудія. Бокс із 2700 LED-лампами і wi-fi передавачами спрощує фотосесію: не потрібно купувати дороге освітлювальне обладнання, платити фотографу за роботу, відразу видно результат, а модульність системи дає можливість знімати предмети і композиції практично будь-яких розмірів. Користувач оперативно змінює карту світла і керує фотостудією за допомогою програми, що завантажується на планшет, ноубук або смартфон. Розробники продають таку міністудію за $499.
Придумав і протестував продукт Ярослав Нелюбов, у якого великий досвід у фотозйомці. «Коли ідея повністю сформувалася, до проекту приєднався мій друг Антон Коновалов. Разом ми зробили перші прототипи, налагодили виробництво. А в електроніці дуже допоміг Артем Дем'яненко», – розповідає Нелюбов.
Інвесторів поки не залучали, фінансували проект власним коштом. Після CES 2019 команда хоче запустити кампанію на Kickstarter.
Jollylook

Рік створення: 2016
Засновники: Євген Іванов, Олег Халіп
Jollylook – аналоговий вінтажний фотоапарат, що проявляє фото. Камера виготовлена з переробленого паперу і картону. У ній немає електроніки. Лише папір, пара лінз і картридж для миттєвих міні-фотографій. «Апарат легко утилізується, він так само безпечний для навколишнього середовища, як бананова шкірка», – розповідає співзасновник проекту, дизайнер-проектувальник із Запоріжжя Олег Халіп.
Ідея гаджету народилася, коли син Олега Халіпа запитав, як працює фотоапарат, і вони разом побудували камеру з картону.
Mind уже писав про проект у 2017 році. Тоді Jollylook став рекордсменом із залучення інвестицій на Kickstarter серед українських стартапів. 6100 бекерів вклали $377 429 – у 26 разів більше запитуваної суми.
За словами засновників, зараз вони в пошуках додаткових інвестицій для розширення виробництва і продажів. А на CES 2019 їдуть перший раз. Очікують отримати нові замовлення.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].