Наші у Вегасі: які козирі готують українські стартапи для CES 2019

Наші у Вегасі: які козирі готують українські стартапи для CES 2019

І на що розраховують, беручи участь у виставці

Этот материал также доступен на русском языке
Наші у Вегасі: які козирі готують українські стартапи для CES 2019

8-11 січня в Лас-Вегасі відбудеться найбільша виставка споживчої електроніки CES 2019. На початку 2018-го вона зібрала понад 182 000 відвідувачів з усього світу. Нещодавно Українська асоціація венчурного і приватного капіталу (UVCA), Western NIS Enterprise Fund і Concepter вибрали шість стартапів, які представлятимуть Україну на заході.

За словами виконавчого директора UVCA Ольги Афанасьєвої, в конкурсі брали участь понад 60 проектів. Фіналістів відбирали за цілою низкою критеріїв СES. «З кожним роком зростає кількість конкурсантів і якість проектів. Журі – українські та міжнародні експерти та інвестори – відзначили 15 кращих стартапів. У фінал пройшли шість. Ми вибрали найбільш підготовлених до виставки: на одній з найбільших технологічних подій у світі потрібно показати потенціал країни по максимуму», – розповідає Ольга Афанасьєва.

На її думку, для проектів CES відкриває фантастичні можливості: можна отримати корисні зв'язки, фідбек від учасників і навіть продати власну розробку корпораціям-гігантам. «Про це свідчить досвід попередніх років. На CES 2018 наші стартапи викликали резонанс, змогли реалізувати свій продукт і налагодити партнерські стосунки з представниками Tesla, Lockheed Martin, Bosch і Samsung. Повірте, це лише початок», – впевнена виконавчий директор UVCA.

Mind попросив засновників стартапів розповісти, чим унікальні їхні розробки, де вони «добувають» інвестиції, на ринках яких країн просувають свій продукт.

FunLight

Наші у Вегасі: які козирі готують українські стартапи для CES 2019

Рік створення: 2017

Засновники: Ярослав Каплан, Олександр Ситников.

FunLight – атракціон інтерактивних проекцій для шопінг-молів і розважальних парків. Проект став переможцем Mobile Beach Conference в Одесі і пройшов до фіналу конкурсу стартапів на IT Arena у Львові.

«Ідея проекту народилася у вересні 2017 року на XR хакатоні, організованому в UNIT.City. Тоді зібралася група незнайомих раніше VR-ентузіастів, яка за три дні придумала квест-кімнату в віртуальній реальності. Ідея сподобалася суддям – проект переміг у хакатоні. Звісно, ми розуміли, що між грубим прототипом і комерційним продуктом – велика прірва. Тому упакували ідею в зрозумілу для потенційного інвестора форму і почали розсилати її по різним венчурним фондам і бізнес-ангелам», – розповідає співзасновник FunLight Ярослав Каплан.

Через чотири місяці інвестор знайшовся. Ним став непублічний бізнес-ангел, який вклав $100 000. «Правда, процес підписання документів і отримання живих грошей зайняв ще стільки ж часу, – згадує Ярослав Каплан. – За цей час допрацювали початковий концепт: вирішили повністю відмовитися від шоломів віртуальної реальності, джойстиків і будь-яких інших носимих пристроїв. Замість них використовуємо потужні проектори, які транслюють зображення на стіни і підлогу. Завдяки цьому всі гравці бачать одне й те саме і можуть взаємодіяти в команді. Гра управляється рухами тіла, які відслідковуються спеціальними датчиками всередині кімнати».

На початку жовтня пілот запустили в київському ТЦ Lavina Mall. Перша доступна відвідувачам гра – «Цитадель музики» – за жанром близька до квест-кімнати. Гравцям потрібно знаходити підказки і розв’язувати головоломки, паралельно створюючи свою власну музику. На думку творців проекту, головна його фішка в тому, що всередині одного фізичного простору можна створювати безліч абсолютно різних ігор під кожну цільову аудиторію: сім'ї з дітьми, тінейджери, дорослі гравці.

У FunLight хочуть відкрити франчайзингову мережу атракціонів у різних країнах світу після того, як пілотний проект «відкатають» у Києві. Досвід у цій сфері має Ярослав Каплан. У 2014 році він заснував мережу квест-кімнат Escape Quest, яка продала франшизи до семи країн світу. Творці мають намір просувати проект на ринки Південно-Східної Азії, Близького Сходу та Північної Америки, де розвинена культура відвідування парків розваг.

Крім CES 2019, стартап готується до участі в Web Summit, який незабаром відбудеться в Лісабоні. Творці націлені на новий раунд інвестицій для розширення команди, створення нових ігор, маркетингу та просування франшизи.

Flasty

Наші у Вегасі: які козирі готують українські стартапи для CES 2019

Рік створення: компанія Flasty працює з 2015-го, проект харчового принтера Chocola3d стартував у 2016-му.

Засновники: Владислав Артамонов, Андрій Барна, Денис Антоненко, Ігор Іванов

Chocola3d – харчовий 3D-принтер. Він уміє друкувати шоколадні, фруктові, м'ясні, сирні вироби різного дизайну. «Починали із збирання звичайного 3D-принтера, після стали робити великогабаритні 3D-моделі. А через півроку побачили в інтернеті аматорське відео, де хлопці намагалися друкувати шоколадом. Вирішили теж спробувати. Але напоролися на ті ж проблеми і труднощі друку їжею. Витративши багато часу на тести і дослідження, вдалося їх вирішити і випустити свій перший прототип харчового 3D-принтера», – згадує співзасновник Flasty Владислав Артамонов.

За його словами, цільовою аудиторією стали кафетерії, ресторани, кондитерські, а також люди, які вирішили відкрити свій міні-бізнес з виробництва сувенірних солодощів під замовлення.

У Flasty не приховують, що в світі є аналоги їхнього продукту. Але таких вкрай мало, і вони створювалися тільки під друк шоколадом без можливості використання інших харчових матеріалів. А багато рестораторів вважають за краще розробляти власні авторські меню, рецепти, матеріали яких тримають у таємниці. «Найчастіше це вузькоспеціалізовані та дорожчі принтери, що поставляються зі своїми матеріалами для друку, без можливості використовувати власний шоколад. До того ж часто такі принтери сильно залежні від температури навколишнього середовища, тому що не обладнані холодильною установкою. Ми ж впроваджуємо продуктивну інверсійну систему як охолодження на 20 градусів, так і нагріву на 80 градусів (а зі спеціальною насадкою – то й на всі 300 градусів) області друку, що дозволяє значно збільшити асортимент продукції», – пояснює Владислав Артамонов.

У компанії розповідають, що поки не залучали сторонніх інвестицій: розвивали проект за рахунок власних коштів і виручки від продажів. Зараз хочуть знайти фінансування для організації повноцінного серійного виробництва.

Chocola3d продаються за $1600 в Україні, Болгарії, Естонії, Чехії, Росії та Грузії. «У нас є дилери в цих країнах. Плюс зручна логістика і сервіс з нашого боку», – пояснює Владислав Артамонов, чому в пріоритеті така географія продажів.

Чому стартап подав заявку на участь в CES 2019? «Вважаємо, що саме зараз у нас є продукт, який можна представити на світовому ринку, і він багато в чому випереджатиме конкурентів у цій галузі. Від виставки в першу чергу очікуємо нових зв'язків і контактів з організації виробництва і виходу на великий ринок. 3D-принтери, особливо харчові – досить складний технічний пристрій. Організація виробництва вимагає відповідного досвіду. І, звичайно ж, розраховуємо залучити нових клієнтів», – кажуть у компанії.

RAWR

Наші у Вегасі: які козирі готують українські стартапи для CES 2019

Рік створення: 2016

Засновники: Валентин Босенко, Ігор Коврижкін.

RAWR – «розумний» нашийник для домашніх улюбленців. У гаджеті одразу шість пристроїв: GPS- і фітнес-трекери, монітор здоров'я, LED-підсвітка, датчик температури і віброрежим для дресирування. Всі дані надходять у мобільний застосунок (iOS/Android). Використовується 4G-модуль для IoT пристроїв. «Сьогодні він – найпрогресивніший у світі і в десятки разів перевершує 2G і 3G аналоги з енергоефективності та швидкості передачі даних», – розповідає засновник стартапу Валентин Босенко. На його думку, цінність проекту – і в IoT-платформі. Вона дозволяє інтегруватися з різними сервісами, наприклад, ветеринарними клініками і компаніями з вигулу тварин. Надалі розробники хочуть розвивати функціонал застосунку, приєднувати до сервісу спільноти любителів домашніх тварин.

А ідея стартапу виникла кілька років тому. У той час світ переживав бум носимих пристроїв (смарт-годинники, фітнес-трекери), покликаних полегшити життя людині. «Але мало хто приділяв увагу чотириногим улюбленцям. Пухнастий друг – не лише невичерпне джерело радості, а й величезна відповідальність. Встежити за непосидами вельми непросто. Тварини зникають, гинуть на дорогах через погану видимість або всередині замкнених машин від теплового удару. Малоактивний спосіб життя призводить до ожиріння, з ним вихованці в середньому живуть на два роки менше, ніж звірі з нормальною вагою. А походи до ветеринара – непросте випробування для тварин і дороге «задоволення» для господарів. Тому ми і задумали створити гаджет, який би об'єднав у собі всі важливі для господаря функції, виглядав стильно і мав можливість персоналізуватися», – згадує Валентин Босенко.

Розробники розповідають, що зараз на ринку з'явилися різні трекінгові пристрої для тварин, але вони обмежені за функціоналом: одні моніторять місце розташування, інші – активність. «Практично немає гаджетів, які можуть адекватно відстежувати стан здоров'я улюбленців. Технологія, що дозволяє якісно зчитувати життєво важливі показники (пульс і частоту дихання) – наша інновація, над якою команда працює вже довгий час. У розробці беруть участь інженери і вчені, також ми співпрацюємо з провідними світовими ветеринарами», – зазначає засновник RAWR.

R&D-команда проекту знаходиться в Україні. А запускати продажі пристрою планує, в першу чергу, на ринку США, оскільки саме там найбільша чисельність вихованців у співвідношенні до населення. «Також саме в Америці зародився і активно розвивається тренд гуманізації тварин. Більше третини власників домашніх тварин там складають мілленіали, які відкладають народження дітей і замінюють їх домашніми вихованцями, балуючи і піклуючись про стан їхнього здоров'я. Також вибір ринку частково пов'язаний зі стандартом зв'язку 4G – сьогодні практично вся територія США має покриття LTE», – пояснює Валентин Босенко. Він зазначає, що, можливо, і в українців незабаром з'явиться можливість придбати такий гаджет.

У проект вже залучено понад $500 000 від ангельських інвесторів. RAWR готується до запуску кампанії на Kickstarter і Indiegogo, щоб отримати перші попередні замовлення і оцінити попит користувачів.

За словами засновника проекту, для команди участь у найбільшій виставці споживчої електроніки CES 2019 – можливість заявити про себе і представити пристрій світовій спільноті інноваторів. «Нам дуже важливо отримати фідбек від лідерів думок, як у технологіях, так і в бізнесі, а також налагодити контакти з потенційними партнерами та інвесторами. Ми зацікавлені у співпраці з компаніями зі сфери догляду за тваринами (виробниками кормів, ветеринарними клініками тощо) і з великими технологічними гравцями (виробниками електроніки, телеком-операторами). Наша IoT-платформа може бути їм цікава як джерело Big Data», – ділиться планами Валентин Босенко.

Nuka

Наші у Вегасі: які козирі готують українські стартапи для CES 2019

Рік створення: 2017

Засновники: Катерина Михалко, Микита Владикін, Євген Шило.

Nuka – «вічні» блокнот і олівець. Блокнот зроблений зі спеціального водонепроникного паперу, а олівець – зі сплаву п'яти металів.

Стартап створили 11-класники. Спочатку вони хотіли робити креативні дизайнерські блокноти. Почали шукати ідеї і натрапили на матеріали, які раніше не застосовувалися в канцелярії. «Ми дізналися про існування нестандартного паперу, який використовується для бігбордів. Він став основою блокнота. А ідею олівця «підказала» стаття, в якій розповідалося, що під час Другої світової війни писали гільзами. Свинець нам не підходив, тому що це токсичний матеріал. Почали шукати інші метали, які можуть писати», – згадує співзасновник проекту Катерина Михалко.

Після трьох місяців експериментів в гаражі підібрали потрібний сплав з п'яти компонентів. «Доточувати» вироби стали в лабораторії UNIT.city. «Ми до сих пір з ними працюємо. Нам допомагають з прототипуванні і друці на 3D-принтері», – пояснює Катерина Михалко.

Вона вважає, що у їхніх продуктів – широка цільова аудиторія, а комп'ютери і смартфони не витіснять канцелярію. «Перед стартом ми опитали дуже велику кількість людей. З'ясували, що багатьом важливо писати рукою в блокноті. При цьому ринок канцелярії не розвивається: якими були блокноти й олівці багато років тому – такими вони залишаються і зараз. А ми хочемо зробити канцелярію зручнішою у використанні і розширити її функціонал», – розповідає дівчина.

Навесні 2018 року проект став переможцем спільного акселератора Concepter і Biosphere StartUp Platform і отримав $20 000. Стартап прорекламував прем'єр-міністр Володимир Гройсман на своїй сторінці у Facebook.

Зараз команда – в пошуку нових партнерів. «Не хочемо просто взяти гроші, а сподіваємося знайти людей, з якими буде комфортно працювати, і вони зможуть дати нам знання, рекомендації», – розповідає Катерина Михалко.

Продажі блокнота й олівця хочуть запустити 23 жовтня на платформі Kickstarter. І одночасно організовують виробництво в Китаї. Зв'язками в КНР поділився Concepter.

На CES розраховують зустріти майбутніх клієнтів і отримати фідбек щодо продукту від відвідувачів, які підкажуть, що можна вдосконалити.

Photon_LMS

Наші у Вегасі: які козирі готують українські стартапи для CES 2019

Рік створення: 2017

Засновник: Ярослав Нелюбов, Антон Коновалов, Артем Дем'яненко

Photon_LMS – портативна модульна фотостудія для предметної фотографії. На думку розробників, цільова аудиторія їхнього продукту – фотографи-початківці та представники онлайн-магазинів. Вони стикаються з кількома проблемами. «Для предметної фотосесії користувачеві потрібно багато обладнання: чотири міні-спалахи, парасолі, відбивачі, стіл для предметної зйомки, екрани, фони, системи кріплень і чимало місця, де все це розташувати. Проблема не лише в ціні. При зйомці невеликих предметів стандартне обладнання надто велике і громіздке. Потрібен постійний контроль і коригування в постановці правильного світла. При використанні спалахів фотограф бачить освітлення об'єкта тільки після того, як зробить знімок. У результаті для отримання відмінного результату потрібні серйозні пізнання в постановці освітлення», – розповідає засновник проекту Ярослав Нелюбов.

На його думку, ці проблеми вирішує їхня фотостудія. Бокс із 2700 LED-лампами і wi-fi передавачами спрощує фотосесію: не потрібно купувати дороге освітлювальне обладнання, платити фотографу за роботу, відразу видно результат, а модульність системи дає можливість знімати предмети і композиції практично будь-яких розмірів. Користувач оперативно змінює карту світла і керує фотостудією за допомогою програми, що завантажується на планшет, ноубук або смартфон. Розробники продають таку міністудію за $499.

Придумав і протестував продукт Ярослав Нелюбов, у якого великий досвід у фотозйомці. «Коли ідея повністю сформувалася, до проекту приєднався мій друг Антон Коновалов. Разом ми зробили перші прототипи, налагодили виробництво. А в електроніці дуже допоміг Артем Дем'яненко», – розповідає Нелюбов.

Інвесторів поки не залучали, фінансували проект власним коштом. Після CES 2019 команда хоче запустити кампанію на Kickstarter.

Jollylook

Наші у Вегасі: які козирі готують українські стартапи для CES 2019

Рік створення: 2016

Засновники: Євген Іванов, Олег Халіп

Jollylook – аналоговий вінтажний фотоапарат, що проявляє фото. Камера виготовлена з переробленого паперу і картону. У ній немає електроніки. Лише папір, пара лінз і картридж для миттєвих міні-фотографій. «Апарат легко утилізується, він так само безпечний для навколишнього середовища, як бананова шкірка», – розповідає співзасновник проекту, дизайнер-проектувальник із Запоріжжя Олег Халіп.

Ідея гаджету народилася, коли син Олега Халіпа запитав, як працює фотоапарат, і вони разом побудували камеру з картону.

Mind уже писав про проект у 2017 році. Тоді Jollylook став рекордсменом із залучення інвестицій на Kickstarter серед українських стартапів. 6100 бекерів вклали $377 429 – у 26 разів більше запитуваної суми.

За словами засновників, зараз вони в пошуках додаткових інвестицій для розширення виробництва і продажів. А на CES 2019 їдуть перший раз. Очікують отримати нові замовлення.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті