Конкуренти «Кікстартера»: що пропонують вітчизняні краудфандингові платформи
Де в Україні добути гроші на старт і розвиток бізнесу

Чимало українських стартапів відразу прагнуть запустити кампанії на Kickstarter, Indiegogo та інших глобальних платформах. Плюси очевидні: можна оперативно вийти на іноземні ринки і зібрати набагато більше грошей, ніж в Україні. «Це гарна можливість апробувати продукт, «промацати» глобальний ринок, отримати більшу кількість замовлень», – пояснює виконавчий директор Української асоціації венчурного капіталу та прямих інвестицій (UVCA) Ольга Афанасьєва.
Однак є й мінуси, точніше, складності. Перед виходом на Kickstarter потрібно реєструвати юрособу в США і виділити бюджет на створення якісного промо продукту. «Кампанія на глобальних платформах коштує дорого. Конкуренція за капітал висока і без інвестицій у маркетинг і PR добути гроші не так просто», – пояснює Афанасьєва. Вона попереджає: більшості проектів не вдається зібрати необхідні кошти. Раніше Mind писав, з яких причин українські стартапи провалюються на Kickstarter.
Якщо продукт орієнтований на локальний ринок або команда хоче «накачати м'язи» перед глобальними продажами, можна «спробувати щастя» на вітчизняних краудфандингових платформах. В Україні зараз працюють три класичні національні майданчики. Четвертий – Dreamstarter – його засновники намагаються продати на платформі Startup.ua за $5500. «Причина продажу – розпад команди і відсутність коштів на подальший розвиток», – пояснюють вони.
Співвласники діючих платформ розповіли Mind, чим їхні дітища відрізняються від конкуруючих майданчиків.
RazomGo

Рік створення: 2018
Засновники: Олег Пітайкін, Дмитро Віхров, Володимир Гаврилей, Артур Лисокінь
Зібрано коштів за час роботи платформи: 221 562 грн
Комісія платформи: 8%, якщо суму зібрано стовідсотково
Кількість проектів на платформі: 9
Кількість успішно завершених кампаній: 3
Чому вирішили створити платформу? Співзасновник RazomGo Олег Пітайкін розповідає, що чотири роки тому планував розвивати одну зі своїх ідей через краудфандинг. «Але в Україні мені нікуди було йти. Проект так і завис. Через два роки я заснував франчайзингову рекламну компанію «Кнопка Роста», це дало великий досвід. І я повернувся до ідеї краудфандингу. Цього разу вирішив, що необхідно створити свою платформу. Почав збирати окрему команду, прийшли хлопці з дуже різних сфер з крутим досвідом нестандартних проектів. Готувалися до запуску більше, ніж півроку», – згадує Пітайкін.
Тематика проектів, які можна подавати на платформу: їжа, дизайн, ігри, технології та наука, бізнес, музика, фільми, фото і відео, видання, мистецтво, соціальні, події, спорт і здоров'я, освіта.
Лідери зі збору коштів на платформі. Створений три місяці тому проект вже провів три успішні кампанії: зібрано 70 000 грн на будівництво та обладнання майстерні подарунків ручної роботи «Пан Кокос», 50 000 грн – на створення хостелу в заміському ретритному центрі «Тур'я», 41 118 грн – на інтерактивний перформанс «Запитай мене: хто я?».
Відмінності RazomGo від інших українських майданчиків. За словами Пітайкіна, основний акцент команда робить на підтримку і допомогу проектам, бо головна складність для авторів – нерозуміння того, що конкретно потрібно робити. «Коли проект приходить, на більшості платформ йому дають купу інструкцій і в процесі підготовки він не отримує належної підтримки. Ми працюємо дуже індивідуально з кожним автором. Куратор допомагає підготувати проект, вносить свої правки і рекомендації, дає чітко сформульований план дій і в цілому допомагає докрутити ідею до потрібного рівня. І так на весь період зборів та після них. І вже за короткий термін ми зрозуміли, що це саме те, що авторам необхідно і чого немає на багатьох платформах», – вважає співзасновник RazomGo.
Na-Starte

Рік створення: 2014
Засновник: одеська IT-компанія «Інтерактивна Медіа Платформа»
Кількість проектів на платформі: 159
Кількість успішно завершених кампаній: понад 50
Зібрано коштів за час роботи платформи: 12,1 млн грн
Комісія платформи: 8% від зібраних коштів, комісія береться тільки якщо проект успішно завершено.
Чому вирішили створити платформу? Засновник проекту Ігор Васильківський з дитинства мріяв про подібний фінансовий інструмент. «Na-Starte – реалізація його амбіцій і давньої мрії», – розповідає виконавчий директор платформи Борис Троян.
Тематика проектів, які можна подавати на платформу: обмежень немає, будь-які соціальні та комерційні.
Лідери зі збору коштів на платформі. Найбільші суми «добули» режисери на зйомки фільмів. Георгій Делієв зібрав 3,7 млн грн (124% від потрібної суми) для «Одеського підкидька», Владек Занковськи – 1,5 млн грн для «Ілюзії контролю». У трійці лідерів і благодійний фонд «Софос», що отримав 238 367 грн на відновлення Підгорецького замку.
Відмінності Na-Starte від інших українських майданчиків. Борис Троян вважає, що у платформи низка фішок. «По-перше, ми самі маємо досвід збору коштів на краудфандингу. Тому створили школу навчання краудфандингу на нашому сайті. У інших українських платформ такої немає. Плюс якщо проект пройшов усі етапи модерації та йому необхідна допомога – ми надаємо її в підготовці проекту, оформленні, частково – у просуванні. По-друге, ком'юніті. Багато проектів, які не зібрали необхідні кошти на нашій платформі, залучили фінансування від інвесторів, агенти яких часто заглядають до нас на сайт і періодично просять контакти авторів. Тобто ми допомагаємо залучити не тільки гроші, а й увагу інвесторів», – розповідає Борис Троян.
«Спільнокошт»

Рік створення: 2012
Засновники: Ірина Соловей, Олександр Супрунець
Кількість проектів на платформі: 389
Кількість успішно завершених кампаній: 271
Зібрано коштів за час роботи платформи: 19,7 млн грн
Комісія платформи: 10% від зібраних коштів (включають комісію платіжних систем і витрати на розвиток веб-ресурсу, популяризацію програми).
Чому вирішили створити? «Спільнокошт» – перший український краудфандинговий майданчик. Його запустили на базі платформи соціальних інновацій «Велика Ідея» для підтримки соціально значущих проектів.
Тематика проектів, які можна подавати на платформу: економіка, література, музика, діти, здоров'я, відео, екологія, інтернет, технології, місто, дизайн, кіно, театр, мистецтво, медіа, подорожі, транспорт, освіта, права людини, соціальний бізнес. «На «Спільнокошт» подаються не просто ідеї, які хочуть зробити світ кращим, а добре продумані ініціативи», – підкреслюють автори проекта.
Лідери зі збору коштів на платформі. Проект розвитку скаутської організації «Пласт» «добув» 1,25 млн грн. Кампанія «Підтримай Громадське» отримала 1, 2 млн грн. Гроші збиралися на безперебійну роботу цього телеканалу в 2014 році.
Фактчекінговий проект VoxCheck двічі виходив на «Спільнокошт», сумарно зібравши 955 379 грн.
Відмінності «Спільнокошту» від інших українських майданчиків. На порталі є додатковий функціонал. У розділі «Можливості» користувачі можуть публікувати оголошення про гранти, конкурси, стажування, стипендії, школи, подорожі. У розділі журналу соціальних інновацій «Практики» – знаходити статті про креативне підприємництво.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].