Картинки за $12 млрд: чому Pinterest оцінили так дорого
З чим сервіс готується вийти на біржу

У лютому 2019 року сервіс Pinterest подав заявку на IPO. Компанія планує вийти на біржу вже цьогоріч, продавши акцій на $1,5 млрд при оцінці в $12 млрд. У самому Pinterest цю інформацію не коментують, але аналітики впевнені: сервіс далі не зволікатиме. Останній раунд інвестицій Pinterest залучав іще в 2017 році, і зараз його фінансові показники зростають. Як компанії, що була просто місцем пошуку картинок, вдалося домогтися такої успішності?
Що таке Pinterest? Pinterest – фотосервіс з елементами соціальної мережі, запущений у 2009 році. Він дозволяє користувачам завантажувати свої зображення (вони називаються піни) в онлайн, переглядати і взаємодіяти з зображеннями інших користувачів (додавати в свої колекції), ділитися ними. Наочний приклад: вам потрібно підібрати декорацію для свята. Пишете в Pinterest «дитячий день народження» – і бачите тисячі картинок за запитом. Ті, що сподобалися, зберігаєте в свою онлайн-колекцію і потім можете переглядати в потрібний момент з будь-якого пристрою або відправити рідним.
Засновник Pinterest – американець Бен Зільберман. Великого досвіду в створенні інтернет-сервісів він не мав: у 2006-му потрапив до рекламного відділу Google, хоча пізніше сам зізнавався, що компанія «насилу взяла його на роботу». У підсумку саме це стало причиною для старанної роботи над Pinterest у майбутньому – хлопець боявся, що назад у Google його вже не візьмуть.
Перші три роки компанія розвивалася в закритому режимі. Почавши роботу в 2009-му, beta-версію сайту запустила лише в 2010-му, а додаток для iPhone – у 2011-му. Кількість користувачів зростала повільно. Перших людей Зільберман запрошував особисто, відправляючи їм посилання на Pinterest. Після виходу програми для iPhone і відкриття загального доступу всім бажаючим почалося стрімке зростання: Pinterest швидко потрапив до топ-10 найбільших соціальних сервісів світу. У результаті до початку 2012 року чисельність користувачів складала вже 11 млн людей, а в 2018-му – 250 млн.
За цим показником сервіс відчутно поступається Facebook чи Instagram, але експерти радять порівнювати Pinterest не з соцмережами, а з компаніями на кшталт Google і Amazon. По-перше, він більш популярний саме як сервіс пошуку картинок (конкурент Google), по-друге, на ньому можна ще й купувати (конкурент Amazon).
Які інвестиції залучалися? Для свого розвитку сервіс Pinterest активно залучав сторонні кошти, отримавши $500 000 від ангелів вже у 2010-му. А роком пізніше проект отримав сукупно $37 млн (два раунди на $10 млн і $27 млн), і його оцінка склала $200 млн. У 2012-му, отримавши $100 млн від японської компанії Rakuten (власник месенджера Viber), капіталізація сервісу зросла до $1,5 млрд. У наступні кілька років Pinterest залучив іще кілька сотень мільйонів доларів, а його оцінка склала $5 млрд у 2015 році.
Дві наступні найбільші для компанії інвестиції дозволили їй подвоїти капіталізацію. У 2015 році від низки великих фондів Pinterest отримала $367 млн з оцінкою в $11 млрд. Слідом, уже в 2016-му – ще $150 млн при оцінці в $12,3 млрд. З цією ж капіталізацією компанія виходитиме на IPO. Щоправда, є інформація, що вихід на біржу пройде при оцінці в $13–15 млрд.
Весь залучений капітал сервіс вкладав у свій розвиток. Якщо в 2009 році команда Зільбермана з декількох програмістів містилася в маленькому офісі, то зараз Pinterest налічує 800 співробітників. Для посилення технологій пошуку картинок і роботи сервісу в цілому за останні шість років їм було поглинуто 16 різних стартапів і компаній, що коштувало Pinterest мільйони доларів.
На чому заробляє Pinterest? Сервіс не просто заробляє гроші – він заробляє їх доволі багато. У 2015-му виручка сервісу склала $169 млн. У 2017 році цей показник зріс до $500 млн. Підсумків 2018-го ще немає, але згідно з даними різних джерел, буде озвучено цифру від $700 млн до $1 млрд.
Основне джерело заробітку – користувачі, що рекламують на майданчику свої товари або послуги. Бізнес може купувати «рекламні піни» – фактично, зображення, які просувають бренд/послугу, а також створювати свої бізнес-сторінки. До того ж кілька років тому Pinterest додав кнопку «Buy It», яка дозволяє замовити річ, зображену на картинці.
Для прикладу візьмемо ситуацію, описану вище: користувач шукає декорації для дитячого свята і бачить, що на частині речей є кнопка «Buy It». Натиснувши, він може купити потрібне відразу, без додаткового пошуку. А рекламодавці, щоб за запитом «Дитячий день народження» було показано саме їхні товари, купують ті самі «рекламні піни» і таким чином підвищують їх у видачі.
Бізнес використовує Pinterest з декількох причин. По-перше, 80% аудиторії – жінки, які імпульсивніше ставляться до покупок і часто використовують ту саму кнопку «Buy It». По-друге, цільова аудиторія проводить у Pinterest більше часу, ніж в інших соцмережах – у сервісу немає негативного сприйняття. Його часто сприймають як джерело красивих картинок і натхнення, а тому охоче взаємодіють зі сторінками брендів. По-третє, дохід з одного користувача вдвічі вищий, ніж у Facebook. За деякими даними, чи не кожен другий клієнт сервісу так чи інакше робив покупку в Pinterest.
Але є у сервісу і мінуси – перш за все, це географічна обмеженість. Половина підписників Pinterest знаходиться в США, а закордонна аудиторія зростає повільно, і компанія поки докладає не надто багато зусиль для її розширення. Свого часу з тією ж проблемою зіткнулися Twitter і Snapchat, для яких Сполучені Штати – основна локація. Щоправда, поки виручка щороку зростає, інвестори не звертають увагу на подібні складнощі.
«Сервіс, про який усі забули». Цікаво, що у 2015–2016 роках багато хто говорив про незрозумілу долю Pinterest. Сервіс залучив великі інвестиції, але через слабке зростання аудиторії сильно відставав від тих же Instagram і Facebook. Втім, як писав Bloomberg, «стартап, про який усі забули, повертається». В один момент виручка Pinterest почала активно збільшуватися, серія поглинань призвела до поліпшення фінансових показників, а завдяки новим інвестиціям оцінка перетнула $10-мільярдну позначку.
У найближчому майбутньому вибухового зростання від Pinterest ніхто не очікує, але якщо сервіс проведе IPO навіть з мінімальною оцінкою в $12 млрд – це стане одним з найбільших виходів технологічної компанії на біржу в 2019 році.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].