СЕО «Датагруп»: «2019 рік вдалий для купівлі нами конкурентів»
Михайло Шелемба – про динаміку доходів, відносини з Олександром Кардаковим і про те, чому для компанії важливо, хто стане прем'єр-міністром України

«Датагруп» підвищила маржинальність і тепер готова до скуповування дрібних, середніх і навіть великих телеком-активів. Ці тези були одними з ключових на зустрічі журналістів із СЕО компанії Михайлом Шелембою. Топ-менеджер зайняв цей пост влітку 2016 року – після викупу інвесткомпанією Horizon Capital мажоритарної частки «Датагруп» у її засновника Олександра Кардакова.
Horizon Capital переманив Шелембу з McKinsey & Company. Там він був керівником проектів у європейському та близькосхідному регіонах, консультував клієнтів у банківській сфері, металургії, гірничодобувній промисловості та державному секторі.
«Датагруп» – найбільший В2В-оператор. Він лідирує в нішах доступу до інтернету та телефонії для корпоративних клієнтів, супутникового зв'язку, продажу трафіку своїм колегам по ринку. Також компанія намагається просувати купу супутніх послуг: відеоспостереження, відеотрансляції, доступ до банківських послуг, хмарні рішення, створення IT-інфраструктури під ключ, аутсорсингові кол-центри тощо. Наскільки успішно? Який напрямок лідирує за доходами? За рахунок чого компанія хоче стати платформою для консолідації ринку? У скільки СЕО оцінює вартість «Датагруп»? На ці та багато інших запитань Михайло Шелемба відповів на прес-конференції, присвяченій оголошенню підсумків 2018 року. Mind вибрав найцікавіші цитати і факти.
Про динаміку виручки
У 2018 році доходи зросли на 18% і перевищили 1,5 млрд грн у порівнянні з 2017-м.

Такій динаміці сприяли підвищення ARPU (середнього чека), зростання нових підключень і VAS (Value Added Services – умовно, додаткові послуги. – Mind).
У структурі доходів лідирує В2В-сегмент із часткою 55% (до нього компанія відносить лише великих корпоративних клієнтів. – Mind). Середній і малий бізнес (СМБ) приносить «Датагруп» 10% виручки, роздрібні клієнти (В2С) – 15%.
Найбільше зростання доходів зафіксовано в сегменті В2В (27%). Виручка в СМБ збільшилася на 23%, в В2С – на 19%.


У В2С ми були націлені на переведення клієнтів у дорожчі й високошвидкісні тарифні плани. Загалом це завдання вдалося виконати. Якщо в 2016 році в нас було майже 40% клієнтів на низькомаржинальних, дешевих пакетах, то зараз їх приблизно 5%. У результаті ARPU послуги інтернет у В2С зріс на 29,7% – до 82 грн без ПДВ.

У розрізі напрямів діяльності найбільше доходів компанії приносить доступ до інтернету (фіксований, супутниковий) і передача даних (надання каналів передачі даних, підключення до національних та міжнародних точок обміну IP-трафіком і дата-центрів, тощо)

Усередині компанії стимулюємо конкуренцію між бізнес-сегментами за капітальні інвестиції. Тому відходимо від менш маржинальних продуктів.
Про супутниковий зв'язок
У нас понад 10 000 абонентів у цій ніші. Супутник – одна з наших конкурентних переваг, яка допомагає в будь-якій точці країни дати добрий зв'язок. Зараз з'явилися нові модеми, що дозволяють підвищити швидкість до 50 Мбіт/c (раніше 20 Мбіт/c).
У цій ніші досить добре росте ARPU за рахунок того, що вартість обладнання прив'язана до курсу долара і клієнти використовують дедалі більше трафіку, тому переходять на вищі тарифи. Зростання цього сегмента ми бачимо за рахунок корпоративного сектору, тому що зростає кількість запитів на індивідуальні рішення.
OneWeb (система глобального супутникового інтернету, яка складається з декількох сотень низькоорбітальних супутників. – Mind) – гарна ідея. Мені здається, на деяких ринках проект буде ефективним, користувачі отримають нижчу затримку й вищу швидкість, схожу з оптикою. Але ціна послуг буде досить високою, тому говорити про конкуренцію або заміщення на українському ринку поки зарано.
Про підвищення операційної ефективності
Ця мета залишається пріоритетною. Операційну ефективність добре ілюструє маржа EBITDA. Коли я прийшов у компанію два с половиною роки тому, цей показник був на рівні 20–22%. За підсумками минулого року, ми піднялися майже до 28%. А за попередніми результатами І кварталу, вже «тримаємо» понад 30%. Для сталого розвитку компанії важливо мати не менше 30%: 10–15% потрібно виділяти на капітальні інвестиції, 10% – на дивіденди, 5% залишати на інвестиції в нові проекти.

Про вливання в мережу
Минулого року капітальні інвестиції в розвиток мережі склали 225 млн грн. Велика частина цієї суми пішла на прокладання оптики. Паралельно ми багато інвестували в підвищення відмовостійкості мережі: додали сім точок доступу. Раніше нам вистачало підключення до точки обміну трафіком у Франкфурті. Але останнім часом відсутність навіть мінімальних збоїв стає дедалі важливішою для клієнтів, тому у 2018 році додали по вузлу у Варшаві й Москві, також п’ять точок в Україні. Тобто, якщо навіть виникнуть глобальні проблеми, ми зможемо переключитися на локальні вузли.

Про нові ніші
Вважаю, що телеком в Україні і, можливо, в усьому світі перебуває в ситуації, коли динаміка зростання виручки індустрії не встигає за зростанням ВВП. Це означає, що витрати гравців ринку збільшуються швидше за доходи. Щоб переломити цей тренд, потрібно виходити за межі класичного телекому, знаходити сфери, які ростуть швидше. І дуже добре контролювати свої витрати. (Сміється)
Ми розглядаємо декілька вузьких, перспективних ніш. Наприклад, зараз для більшості компаній в Україні важлива інформаційна безпека. Ми створили підрозділ ІБ (спочатку для власних потреб), отримали сертифікат ISO 27001, впровадили SIEM-систему, яка дозволяє моніторити всі ділянки мережі, виділяти аномалії, реагувати на інциденти на ранніх стадіях. А цього року вже підключили декілька клієнтів, яким продаємо послуги ІБ.
Регулярно проводимо тестові атаки на свою мережу й паралельно ведемо статистику не навчальних, а реальних загроз. Минулого року було майже 20 000 таких відбитих атак на нашу мережу. Їхня кількість лише наростає.

Також для нас цікаві «Електронна медицина» та «Безпечне місто», у цих сферах уже запустили декілька проектів.
У нас є R&D, який займається й нестандартними завданнями. Наприклад, розробляє установку систем відеоспостереження на вишках, системи міні-конференц-зв'язку з великою кількістю регіональних офісів. Ці «речі» спрямовані на те, щоб максимально завантажувати канали та допомогти клієнту ставати ефективнішим.
Про вихід на ринок мобільного зв'язку
Зараз ми не бачимо себе як четвертого гравця. Розглядаємо варіант розвитку віртуального оператора. Але в період трансформації бізнесу сфокусувалися на більш важливих нішах. А цей напрямок поки «припаркували».
Про борги
Коли я приєднався до компанії, співвідношення боргу до EBITDA було 1:3. На західних ринках такий коефіцієнт вважається близьким до граничного, оскільки немає можливості провести М&А, оперативно взяти кредит. Тому ми поставили стратегічне завдання: знизити це співвідношення. Протягом двох років його виконали. Минулий рік закрили зі співвідношенням боргу до EBITDA трохи нижче одиниці. Зараз у нас дуже комфортний рівень боргу і є можливість для додаткових придбань активів.

Про М&А
Телеком-ринок вимагає консолідації. Вона корисна для індустрії, тому що невеликі гравці не мають можливості інвестувати в нові технології, підтримку мережі, якісний сервіс і т. п. Ми плануємо стати платформою для консолідації. У ситуації, коли на ринку більше п'яти або шести тисяч гравців, у нас з'являється можливість купувати активи недорого. У 2017-му і на початку 2018 року провели декілька таких угод. Гадаю, у 2019-м М&А буде ще більше. Часом нам дешевше купити провайдера, ніж самим побудувати мережу.
У нас є ресурс поточного капексу, який ми заклали на розвиток мережі. Досить легко можемо його перекинути на М&А. Зараз розглядаємо можливість придбання декількох невеликих операторів. Якщо знайдемо великий перспективний актив – під цю угоду в нас теж є запас «міцності».
Розглядаємо активи в усіх регіонах. А мультиплікатор дуже сильно залежить від якості мережі, правильності оформлення, «білизни» компанії тощо. Зараз купуємо з мультиплікатором 2–3 до EBITDA. Звичайно, хотілося б опуститися до 1 до EBITDA. (Сміється.) Але тішить, що гравці починають розуміти: мультиплікатор 10 за неоформлену мережу – уже нереальний для нашого ринку.

Михайло Шелемба
Про «прощання» Horizon Capital з «Датагруп»
Наскільки мені відомо, активний пошук нового інвестора зараз не ведеться. Так, у 2010 році Horizon Capital викупила міноритарний пакет, у 2014 році, напевно, на щастя, його не продала, а в 2016-му стала мажоритарним акціонером. Моє призначення на посаду СЕО пов'язано з цим придбанням.
Зараз «Датагруп» у стадії трансформації й оптимізації бізнесу. Вважаю, у нас ще є резерв для підвищення ефективності й вартості компанії. Тому 2019-й – не найкращий рік для продажу компанії. Це моя особиста думка. Але це питання краще адресувати мажоритарному акціонеру.
У скільки оцінюю вартість «Датагруп»? Подумаю про це, коли зароблю достатньо грошей, щоб купити актив. (Сміється.)
Про відносини з міноритарним акціонером Олександром Кардаковим
Яку роль у прийнятті рішень зараз відіграє Кардаков? З Олександром у нас хороші робочі стосунки. Ми зустрічаємося раз у квартал на борді. Як один з акціонерів він висловлює свою думку, ми його чуємо. Але де-юре у нас є лише один акціонер, який має повний операційний контроль. Тому всі плани обговорюються колегіально, але остаточне рішення приймає Horizon Capital.
Яка частка «Датагруп» залишилася у Кардакова? Не можу коментувати це питання. Також не можу сказати, чи планує Олександр викупити назад частку «Датагруп». Насправді, актив стає дедалі цікавішим і дорожчим. (Сміється.)
Ні, ми не координуємо свої дії з «Октавою» (актив Кардакова. – Mind) і не розмежовуємо сфери і клієнтів, щоб не наступати один одному на п'яти. «Датагруп» – окрема структура зі своїми інтересами. В одних проектах ми можемо конкурувати. А в інших, якщо вигідно, – кооперуємося.
Про скорочення цифрового розриву між містом і селом
Ми досі беремо участь у нарадах робочих груп (вони тривають вже близько року. – Mind). Дуже тішить, що вживаються такі кроки, але хотілося б, щоб швидше. Сподіваюся, що до кінця цього року почнуться реальні рухи з підключення сіл. Швидше за все, на регіональному рівні будуть проводитися окремі тендери. Ми, природно, братимемо в них участь. (Раніше Шелемба заявляв, що «Датагруп» готова підключити сільські школи до супутникового інтернету за 200–300 млн грн. – Mind).
Про розвиток компанії при президентові Порошенку й президентові Зеленському
Глобальних змін не буде. Президент відповідає за національну безпеку та зовнішній вектор розвитку країни. Для зростання компаній більш критичний макрорівень, економіка й бюджет країни. Ці питання курирує прем'єр-міністр. Для нас важливіше, хто стане ним.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: editor@mind.ua.