Вогняний «Сухий»: що не так із російським літаком SSJ
Хто й чому продовжить його експлуатувати, а хто – не ризикне

У неділю, 5 травня 2019 року, літак Sukhoi SuprJet-100 (SSJ) російської державної авіакомпанії «Аерофлот» вилетів з аеропорту Шереметьєво о 18:05 рейсом на Мурманськ. Невдовзі після зльоту екіпаж доповів про несправності (вочевидь, мала місце відмова електроніки) на борту і прийняв рішення повернутися. О 18:30 літак здійснив жорстку посадку, внаслідок чого загорівся. Пожежа виникла при жорсткому торканні поверхні злітно-посадкової смуги, через що були зламані основні стійки шасі, які й пробили паливні баки в крилі. Екстрені служби не зустрічали літак на землі. З 73 пасажирів і п'яти членів екіпажу вижили лише 37. Mind проаналізував, що відомо про літаки цієї марки, і чи обґрунтовані твердження про фатальні погрішності в його конструкції.
Історія SSJ. Це вузькофюзеляжний літак, призначений для перевезень на короткі та середні відстані. Для конструкторського бюро «Сухой» – перший цивільний зразок. Окрім російської компанії «Гражданские самолеты Сухого» (розробник SSJ, далі – ГСС), у проекті брали участь Alenia Aeronautica, Snecma та Boeing.
Від моменту розробки ПС до початку його комерційної експлуатації пройшло понад 10 років. Перший політ SSJ виконав 2008 року, а перший комерційний рейс – 2011-го, у флоті вірменської Armavia.
Усього випущено 186 таких літаків. На розробку літака, з урахуванням курсових різниць, витрачено майже $2 млрд.
Очікування й реальність. 2005 року, презентуючи проект у Ле-Бурже, представники ГСС заявили про те, що розраховують продати 800 літаків до 2024 року, з яких 300 – на власний ринок і 500 – для іноземних замовників.
Спочатку переговори йшли успішно. Але дуже скоро у ПС почалися проблеми з іноземними замовниками. Першою після шести місяців експлуатації від SSJ відмовилася Armavia (причини не повідомлялися), у листопаді 2018-го стало відомо, що Brussels Airlines вирішила замінити орендовані в лізингової компанії CityJet чотири SSJ на літаки Bombardier. У 2019-му з'явилася інформація, що СityJet повертає ГСС всі наявні в її розпорядженні сім SSJ.
Аварії. У ЗМІ часто пишуть про технічні проблеми цієї модифікації літаків. Але в історії SSJ лише три серйозних аварії. Підтверджено, що в двох причиною був людський фактор. Перша сталася в травні 2012 року під час демонстраційних польотів в Індонезії – SSJ врізався в скелю. Слідство назвало причиною аварії помилку пілотів. Всі люди, що перебували на борту, загинули.
Друга нештатна ситуація мала місце в листопаді 2018 року в Якутську – літак викотився за ЗПС, але ніхто з пасажирів серйозно не постраждав. Однак ПС довелося списати. Винними визнали аеропортові служби, які дали хибні вказівки пілотам.
Третя аварія сталася 5 травня 2019 року. У причинах розбиратиметься слідство.
Нюанси виробництва. За даними ГСС, кількість іноземного комплектування в SSJ протягом 2018 року сягала 40%. Наприклад, паливні системи постачає французька Intertechnique, колісні гальма – американська Goodrich, системи кондиціонування – німецька Liebherr, двигуни (SaM146) – спільне підприємство російської «ОДК-Сатурн» (входить в Об'єднану двигунобудівну корпорацію) і французької Safran – Powerjet. До речі, двигуни були створені спеціально під проект SSJ. На інших літаках вони не використовуються.
Бар'єр для продажів. Саме на ці двигуни і виявилося найбільше нарікань у екплуатантів згаданих ПС. У листопаді 2018 року в російських «Вєдомостях» писали, посилаючись на власні джерела в авіакомпаніях, у парку яких є SSJ, про те, що SaM146 вимагають капітального ремонту вже через 2000 льотних годин, тоді як їхня безвідмовна робота по гарантії мала складати 7500–8000 годин.
Поширений дефект – тріщини в камерах згоряння і маслозбірниках. Змінних двигунів (двигунів, які ставляться на заміну на період ремонту основних) не вистачає. Через це ПС часто простоюють. Наприклад, середній наліт у Росії 2017 року склав 3,3 години на добу, що в два-три рази нижче, ніж у закордонних конкурентів.
Проблеми з технічним обслуговуванням зазначають й іноземні авіакомпанії. Так, на початку 2017 року мексиканська InterJet пустила чотири SSJ на запчастини для решти 18 лайнерів у своєму парку.
Якщо підтвердиться інформація про те, що CityJet відмовляється від російських літаків, то InterJet виявиться єдиною іноземною пасажирської авіакомпанією, яка використовує у своєму флоті SSJ.
Ставка на державу. Найбільший власник літаків SSJ у світі – російський «Аерофлот»: у парку авіакомпанії налічується 50 таких ПС. Але, за даними «Аерофлоту», через технічні проблеми перевізник може використовувати лише 60% наявних у нього SSJ.
При цьому «Аерофлот» у найближчому майбутньому не відмовиться від цих ПС. По-перше, SSJ багато в чому – важливий політичний проект, а «Аерофлот» – державна авіакомпанія. По-друге – ці літаки дісталися авіакомпанії з 50% знижкою від своєї каталожної ціни. А по-третє – перевізник отримав гарантію на компенсацію від виробника за простій SSJ через поломки – $12 000 на добу. Цілком можливо, що з такою компенсацією, «Аерофлоту» навіть вигідніше не задіювати такі ПС у польотах.
Що чекає SSJ? Вивести його на міжнародні ринки виробник не зможе – авіакомпанії не ризикнуть купувати літак, що часто простоює через складнощі з технічним обслуговуванням. Швидше за все, ГСС зосередиться на внутрішньому ринку. Але великих постачань також очікувати не варто. Пропонувати іншим перевізникам такі ж умови, як і титульній держкомпанії виробник не зможе: у ГСС уже зазначали, що контракт з «Аерофлотом» на постачання SSJ – збитковий.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми запрошуємо вас стати частиною Mind Club. Для цього потрібно оформити підписку за $7 на місяць.
Нам дуже важлива ваша підтримка!
Чому ми впроваджуємо платну підписку?
Справжня якісна та незалежна журналістика потребує багато часу, зусиль та витрат, це дійсно недешево. Але ми віримо в перспективи ділової журналістики в Україні, тому що віримо в перспективу України.
Саме тому ми створюємо можливість платної щомісячної підписки – Mind Club.
Якщо ви читаєте нас, якщо вам подобається та ви цінуєте те, що ми робимо, – пропонуємо вам вступити до спільноти Mind.
Ми плануємо розвивати Mind Club: обсяг матеріалів і доступних сервісів і проектів. Уже сьогодні всі члени клубу:
- Допомагають створювати та розвивати якісну незалежну ділову журналістику. Ми зможемо і надалі розвиватись та підвищувати якість наших матеріалів.
- Отримують вільний від банерної реклами сайт.
- Отримують доступ до «закритих» матеріалів Mind (до щомісячного випуску, в якому ми досліджуємо та аналізуємо, як працюють цілі галузі; до щотижневих аналітичних підсумків).
- Вільний доступ до івентів Mind для підписників та спеціальні умови на інші події Mind.
- Smart Power. Власники бізнесу, що стануть підписниками Mind, отримають доступ до агрегатора системних порушень від аналітиків Mind та партнерів «Cкажи.uа». Якщо у вашого бізнесу виникли проблеми з непорядними чиновниками чи конкурентами – ми проаналізуємо, чи є їхня поведінка системною, і разом зможемо вирішити цю проблему.
- Ми і надалі розвиватимемо Mind та додаватимемо корисні журналістські рубрики і сервіси для вашого бізнесу.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності. Підтримайте нас за 196 грн на місяць.