Мобільність четвертого покоління: як «Київстар», «Vodafone Україна» і lifecell просувають 4G
І до кого з «великої трійки» тяжіють абоненти

Нещодавно в Україні стартувала послуга перенесення номера до іншого оператора. Експерти вважають, що MNP стимулюватиме «велику трійку» оперативніше розгортати свої 4G-мережі по всій країні: якщо в якомусь районному центрі зв'язок четвертого покоління є лише в одного оператора – абоненти побіжать до нього. Mind вирішив з'ясувати, наскільки «Київстар», «Vodafone Україна» та lifecell просунулися в розгортанні 4G, скільки абонентів їм вдалося «заманити» в мережі четвертого покоління і який обсяг трафіку «з'їдають» користувачі.
Якому відсотку жителів країни вже доступний 4G-зв'язок?
Купуючи 4G-ліцензії, мобільні оператори зобов'язалися покрити зв'язком четвертого покоління не менше 90% жителів кожного обласного центру України до кінця 2018 року, а міста з населенням понад 10 000 осіб – до завершення 2021-го. Поки що графік вони не порушують.
За підсумками І кварталу 2019-го лідирує «Київстар». Оператор заявляє, що його 4G-зв'язком уже можуть користуватися понад 65% жителів України. «Ми підключили до нових технологій 5700 населених пунктів. «Київстар» виконав ліцензійні умови щодо включення 4G у всіх обласних центрах. До кінця 2019 року плануємо покрити міста з кількістю населення 10 000+», – розповідають у прес-службі компанії.
В яких саме містах є 4G від «Київстар», можна зрозуміти, вивчивши інтерактивну карту оператора.

На другому місці за покриттям – lifecell. 4G-зв'язок оператора доступний 63,8% українців (26,8 млн жителів) у 6498 населених пунктах.

Третє місце у «Vodafone Україна». Оператор повідомляє, що в І кварталі істотно розширив свою 4G-мережу. І тепер уже 57% українців можуть нею користуватися.
Інтерактивна карта «Vodafone Україна»

Скільки абонентів уже підключені до 4G?
Поки що далеко не всі жителі покритих територій захотіли оцінити переваги 4G. За підсумками І кварталу, зв'язком четвертого покоління від «Київстар» користувалися понад 4,1 млн абонентів (16% активної абонентської бази оператора). lifecell залучив 1,6 млн користувачів (23% від всіх абонентів).
«Vodafone Україна» чомусь не бажає розкривати кількість своїх 4G-юзерів ані в офіційних звітах, ані у відповідях на запити Mind. Кілька місяців тому голова підрозділу по зв'язках з громадськістю компанії Вікторія Рубан повідомила ЗМІ, що за підсумками 2018 року «проникнення 4G у оператора вище – 30%». При цьому вона не уточнила, це відсоток від усієї абонентської бази чи від дата-користувачів.
Хто користується 4G?
Mind попросив операторів «намалювати» соціально-демографічний портрет їхніх 4G-користувачів, ґрунтуючись на даних Big Data. На прохання відгукнувся лише в lifecell. «Найбільше переваги LTE-технології використовують люди віком від 26 до 35 років. Вони складають близько 50% від загальної кількості наших 4.5G-користувачів. А найменш затребуваним 4.5G-зв'язок залишається серед абонентів у віці 66+. Їх лише 1%. За даними за квітень 2019 року, чоловіків-користувачів було значно більше, ніж жінок: 62% проти 38%», – розповідають у прес-службі lifecell.
За статистикою компанії, у квітні до топ-трійки міст із найбільшою кількістю 4G-абонентів увійшли Київ, Одеса і Харків. А серед областей лідирують Київська, Одеська та Львівська.
З якою метою 4G-абоненти найчастіше використовують 4G?
У «Київстар» Mind розповіли, що найбільшу частку займають послуги отримання і передачі відео та зображень. Частка такого трафіку становить 43%. А на використання соціальних мереж припадає 21%. Перегляд інтернет-сайтів займає 14%, а скачування файлів – трохи вище 5%. «Також 4G-інтернет все частіше використовується як заміна фіксованого ШСД на території, де «дротовий» зв'язок низької якості або недоступний. Ми це бачимо за значним випереджаючим зростанням індивідуальних обсягів споживання дата-трафіку в селах порівняно з мегаполісами», – відзначають у прес-службі оператора.
У lifecell також лідирує споживання відео (36%). Трафік через браузер та інші програми «забирає» 33%, соцмережі – 26%, месенджери – 4%.
Який обсяг трафіку на місяць «з'їдають» 4G-користувачі?
У цій категорії пальма першості у lifecell. 4G-абоненти компанії в середньому споживають 9,3 ГБ на місяць – у 1,6 раза більше трафіку, ніж 3G-юзери.
У «Київстар» у 4G-мережі користувачі споживають 6 ГБ, у 3G – близько 4 ГБ і у 2G – менше 1 ГБ на місяць. «У І кварталі в мережі 41% усього дата-трафіку генерують 4G-абоненти, 3G-юзери використовують 56%, а 2G – близько 2%», – доповнюють у прес-службі оператора.
У «Vodafone Україна» кажуть, що у них найактивніші інтернет-користувачі. У середньому 4G-/3G-клієнти використовували по 3,2 ГБ на місяць.
Яку частку доходів операторам дають 4G-абоненти?
«Велика трійка» регулярно заявляє, що зростання їхньої виручки драйвить збільшення кількості data-користувачів і споживання трафіку. Але деталі розкривати не поспішають. «Усі послуги мобільного інтернету, зокрема й 4G, у І кварталі 2019 року дали «Київстар» понад 50% доходу», – зазначають у прес-службі оператора.
Від «Vodafone Україна» Mind отримав схожу за точністю відповідь: «Це непублічна інформація. У цілому доходи від передачі даних вже перевищили виручку від голосового зв'язку».
У lifecell також не поспішають висвітлювати свої показники.
Скільки оператори інвестували в розвиток 4G?
«Київстар» і «Vodafone Україна» не розмежовують інвестування в 3G і 4G. З 2015 до 2018 року «синій» оператор витратив 22,5 млрд грн. «Зокрема, сплатили 7,34 млрд грн за ліцензії на нові технології зв'язку 3G і 4G і конверсію, 3,5 млрд грн за використання частот і 12 млрд грн – будівництво мереж», – повідомили в прес-службі компанії.
За цей самий період «червоний» оператор інвестував дещо меншу суму – 21,6 млрд грн.
У lifecell повідомляють, що лише в розгортання 4.5G-мережі вклали $150 млн. А загалом за 15 років оператор інвестував у розвиток близько $2 млрд.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].