Персональний трафік: як монетизувати обсяги даних мобільного доступу

Персональний трафік: як монетизувати обсяги даних мобільного доступу

Про те, як заробляти на обміні даних між організаціями без ризику порушення прав користувачів

Цей матеріал також доступний російською
Персональний трафік: як монетизувати обсяги даних мобільного доступу
Фото: pixabay

Наприкінці серпня експерти Google виявили баг в iOS, через який хакери два роки могли зламувати iPhone. Крім того, раніше стало відомо, що Instagram платитиме від $1500 за повідомлення про зловживання персональними даними.

Кількість компаній та сервісів, які кожного дня отримують про нас різноманітну інформацію, невпинно зростає. Наприклад, кожного разу, коли ми сідаємо в таксі, інформація про наші пересування із точки А до точки Б не лише стає відомою водієві, а й зберігається у загальній системі даних сервісу, що надає послуги із перевезення.

Водночас глобальні компанії мають захищати персональні дані користувачів, адже цього вимагає законодавство. Проте, чи дійсно їх розповсюдження завжди шкідливе для користувачів?

Про варіанти корисного обміну тими чи іншими мобільними даними та захист прав користувачів Mind пропонує дізнатись із матеріалу Forbes.

Текст підготовлений у партнерстві з бюро перекладів «Профпереклад».

Вибухове зростання послуг мобільного доступу: спільне користування скутерами, велосипедами, прискорений виклик таксі, розподілене використання автомобілів – це очевидно кожному, хто ходить по місту. Менш очевидно, хоча й тією ж мірою змінює правила гри, супутнє вибухове зростання кількості даних мобільного доступу, що нині збираються. Послуги мобільного доступу, основані на використанні програмних застосунків дозволяють приватним компаніям накопичувати безпрецедентні обсяги інформації про те, як, коли, і куди ми прямуємо, скільки платимо, і використовувати ці дані для розширення своїх послуг та підвищення прибутків.

Втім, основний потенціал цих даних все ще не реалізовано. Консалтингова фірма McKinsey повідомляє, що навіть хоча загальносвітові дані від особистих транспортних засобів коштуватимуть від $450 млрд до $750 млрд, монетизація інформації, згенерованої автомобілями, залишається визначним викликом. Навіть ця приголомшлива оцінка може виявитися заниженою. Консалтингова фірма McKinsey розглядала переважно можливості монетизації через інформаційні системи підтримки водія та рекламу, не беручи до уваги те, як дані мобільного доступу могли б сприяти оптимізації інвестицій у міську інфраструктуру.

Проблема полягає в тому, що більшість даних приватного доступу утримується в межах приватних компаній.

Фінансовий і страховий гігант AIG наголошує, що наша сучасна економіка «залежить від готовності підприємств та приватних осіб ділитися даними». Однак ми ще не винайшли способу, як використовувати дані мобільного доступу таким чином, щоб це працювало. Проти державних трансагентств подають судові позови за можливе використання даних про клієнтів. Компанії, що надають послуги виклику таксі, як-от Lyft та Uber, перебувають у постійних суперечках з регуляторами щодо того, які вимоги до спільного використання даних є прийнятними.

Коли йдеться про спільне використання даних мобільного доступу, безпека й приватність виявляються двома найгострішими проблемами. Погляньте на «Специфікацію даних мобільного доступу» (Mobility Data Specification, MDS) – протокол, розроблений Лос-Анджелеським департаментом транспорту для сприяння обміном інформацією щодо послуг спільного використання скутерів та велосипедів. У теорії «Специфікація даних мобільного доступу» – це гарна ідея, проте на практиці вона загрожує піддати серйозному ризику особисте приватне життя, оскільки уможливлює встановлення зв'язку між записами про поїздки та конкретними особами, і таким чином розкриває, де люди живуть і коли можуть залишити житло без нагляду.

Єдиний спосіб, у який спільне використання даних мобільного доступу може працювати, – співпраця урядів, бізнесу та захисників інтересів споживачів для встановлення розумних і взаємно прийнятних практик спільного використання даних.

Нова наукова публікація Каліфорнійського університету в Девісі пропонує концепцію з чотирьох елементів щодо того, як реалізувати саме такий підхід. Кожний крок, щоб бути успішним, вимагає згоди від усіх учасників. Однак є заходи, яких ділові кола можуть вжити, щоб очолити цей процес.

Крок 1

Встановлення стандартів. Без стандартів даних інноваційні технології на зразок автоматизованих автомобілів (automated vehicles, AV) та інтелектуальної інфраструктури ніколи не сягнуть надто далеко. Автоматизовані автомобілі та пристрої мобільного доступу від різних виробників повинні «спілкуватися» одне з одним для навігації одного поруч з іншим. Держави також потребують стандартів даних для планування дороги, розв'язки та парковки, управління та капіталовкладень у них. У транспортному секторі добровільно прийняті стандарти виявились більш успішними, ніж стандарти, встановлені «згори». Коли йдеться про нові варіанти використання мобільного доступу, приватні компанії можуть прискорити стандартизацію, координуючи свої зусилля для розроблення й прийняття спільних форматів даних мобільного доступу на базі специфікацій, що вже існують (наприклад, MDS).

Крок 2

Збір даних. Приватні компанії роками збирали дані мобільного доступу, однак сьогоднішні дані нових компаній, що надають послуги мобільного доступу, залишають далеко позаду те, що було доступно раніше. Скільки даних насправді потрібно для місцевих органів управління? Неоднорідні за складом запити – або, що навіть гірше, запити на повне надання інформації – для встановлення щодо компаній тривожної сигналізації, що спрацьовує за інформаційними тригерами. Так само як компанії мають працювати одна з одною для встановлення спільних стандартів даних, урядовці повинні працювати з компаніями та між собою задля встановлення вимог до збору даних для спільного користування, щоб мінімізувати тягар дотримання нормативних вимог. Наприклад, компанія Lyft нещодавно співпрацювала з містом Сан-Франциско задля укладення якоїсь взаємно прийнятної угоди щодо спільного використання даних про виклики таксі. 

Крок 3

Безпечне зберігання й спільне використання даних. У багатьох містах бракує спроможності захищати чутливі дані мобільного доступу від кібератак. Наразі докладаються зусилля для організації захищених централізованих репозиторіїв даних для зберігання даних мобільного доступу та обміну ними. Безпечне сховище даних загального користування (Secure Data Commons, SDC) Департаменту транспорту США лише надає доступ до даних мобільного доступу з узгодженою метою (наприклад, для досліджень чи містобудівного планування). Користувачів можуть просити аналізувати дані безпосередньо на платформі SDC, а не завантажувати інформацію для аналізу в автономному режимі на потенційно вразливі системи.

Звісно, SDC та подібні системи мають цінність настільки, наскільки цінними є дані, які вони містять. Вже стали досить звичними зауваження компаній з мобільного доступу, що вони б залюбки надали свої дані для суспільного блага... якби могли бути певними, що їхні дані будуть належним чином захищені. Компанії повинні підкріпити свої заяви справами, добровільно надаючи дані до захищених репозиторіїв, таким чином забезпечуючи подальше існування та розширення цих репозиторіїв.

Крок 4

Аналіз і застосування даних. У спільному використанні даних найважливіші не дані як такі – найважливішими є корисна нова інформація, яку з них можна одержати. Приватні компанії можуть надавати свою експертизу, щоб допомогти розкрити цю інформацію. Існує вдосталь обнадійливих прикладів приватно-урядового співробітництва в царині мобільного доступу. Ініціатива у місті Атланта «Зробимо дороги безпечнішими разом» (Together For Safer Roads) поєднала дані муніципалітету й приватні дані в інтерактивній панелі моніторингу, що допомогло міським урядовцям кардинально підвищити безпеку руху. Такі компанії, як Ford, Uber та Lyft, стали партнерами системи SharedStreets у розробці й підтримці інструментів для покращення міських перевезень.

Персональний трафік: як монетизувати обсяги даних мобільного доступу

По мірі розширення варіантів використання мобільного доступу зростатиме й інфраструктура мобільних даних. Як зазначає Національна асоціація міських службовців транспортної галузі (the National Association of City Transportation Officials), «нині існує широкий ряд нових послуг, стандартів та форматів для збору й аналізу даних та управління ними». Приватний сектор може багато зробити для їх оптимізації.

Протягом останнього десятиріччя приватний сектор створив неймовірні інновації в технологіях мобільного доступу. Подібним чином наступними можуть бути не менш приголомшливі інновації щодо даних мобільного доступу.

Система SharedStreets співпрацює з транспортними мережевими компаніями, наприклад Uber та Lyft, щоб допомогти міським урядовцям розуміти типову картину пасажирських перевезень.

Матеріал підготовлений у партнерстві з бюро перекладів «Профпереклад».

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті