Подорожі та саморозвиток: як Орест Зуб навчився заробляти на тому, що любить
Мандрівник і блогер – про те, як перетворити свою пристрасть до подорожей у джерело доходу

У 2018 році громадяни України витратили майже $8 млрд на поїздки за кордон. Такі офіційні дані наводить Національний банк України. І з кожним роком ця цифра зростає.
Та чи можуть подорожі стати джерелом заробітку, а не лише витрат? І як навчитися заробляти на улюбленій справі? У спільному з компанією Motorola Solutions проєкті Mind розповідає історії мандрівників, яким це вже вдалося.
Відмовився від кар'єри юриста заради невідомості: історія Ореста Зуба
Орест Зуб виріс у Львові, і ще в студентські роки почав заробляти перші гроші на туризмі: проводив екскурсії містом для іноземців. Після закінчення юридичного факультету ЛНУ ім. Івана Франка будував кар'єру юриста. За декілька років встиг попрацювати в міжнародній юридичній організації в Індії, у девелоперській компанії в Польщі, у офісі омбудсмена у Львові. Робота за кордоном допомогла Оресту усвідомити, що найбільше йому подобається спілкуватися з людьми, занурюватися в нову культуру, вивчати світ. І хоча кар'єра юриста йшла вгору, бажання залишатися в корпоративному середовищі більше не було. «Я хотів подорожувати і заробляти на цьому. Але поки не розумів як», – розповідає він.

У 2011 році Орест створив свій перший сайт: англомовний путівник для туристів по Україні. Публікував тексти і фото, налаштував рекламу GoogleAdsense. Але це не давало жодного результату, крім пари доларів на місяць. Жити на такі гроші було б неможливо, тому Орест продовжував працювати у офісі та мріяти, що колись джерелом заробітку стане улюблена справа.
Одного разу на пошту прийшов лист від користувача сайту з-за кордону з проханням організувати для нього трансфер на батьківщину предків, у Закарпатську область. І тут Орест отримав перший бізнес-інсайт: гроші приходять не від створення контенту, а від продажу товарів і послуг. А коли щось продаєш, потрібно повісити цінник. Щойно на сайті з'явився розділ з послугами і розцінками, замовлення теж пішли. Орест звільнився з роботи і почав освоювати ще один невідомий, але, як здавалося, перспективний напрямок: блоги.
Коли варто сказати офісу «бувай!». Порада від Ореста
«Багато людей, коли вирішують зробити кар'єрний поворот, знаходяться в піковій емоційній точці: «Все, набридло, я звільняюся!». Але потрібно підходити до такого рішення зважено. Спробуйте якийсь час залишатися на основній роботі, але паралельно напрацьовувати ґрунт для відходу. Якщо відчуєте, що хобі дає результати і поступово стає основним заняттям, значить, час настав».

Епічний вебінар і проєкт на мільйон
Отже, Орест вирішив вести особистий блог про подорожі. «Я точно знав, що на блогах можна заробляти. Біда була в тому, що я не розумів як», – згадує він зараз. Він створював контент, публікував фото, але грошей не ставало більше. І тоді приятель порадив йому книгу з тайм-менеджменту. Вона так вразила Ореста і виявилася для нього настільки корисною, що підприємець-початківець вирішив провести вебінар, щоб поділитися своїми знаннями з іншими. Яким же було здивування, коли послухати його включилась аж одна людина. «Це все здавалося епічним фейлом», – згадує Орест. Втім, він узяв себе в руки і провів вебінар. На наступний онлайн-курс вже зареєструвалося восьмеро людей, і участь була платною.
Так крок за кроком, шляхом проб і помилок, об'єднавши туризм із саморозвитком, Орест прийшов до тієї моделі, яка є зараз. Він, як і раніше, веде блог, реклама в якому приносить 30% усіх заробітків. Але основним напрямком, на який припадає 60% доходу, став проєкт «ОМБІЗ Картель» – це платформа, що об’єднує різних спеціалістів у сфері онлайн-бізнесу, а також підприємців, які розвивають власні комерційні ініціативі за допомогою інтернет-інструментів. За 630 грн на місяць учасникам надаються консультації щодо створення та ведення бізнесу і доступ до закритих груп, заходів. Загальний дохід бізнесів Ореста – 1,5 млн грн на рік, а рентабельність – 40-45%, на підтримку всіх процесів щомісяця витрачається близько 80 000 грн. Але підприємець бачить можливості скорочення витратної частини і зростання доходу вдесятеро.

Стартові інвестиції у власну справу склали лише $29 – це вартість курсу зі створення сайтів. Додатково довелося заплатити близько $20 за домен і хостинг. «Головна інвестиція – це мій час. Зараз багато хто починає з Instagram або інших соцмереж, тож фінансові витрати на старті можуть бути взагалі нульовими», – розповідає Орест Зуб.
На сьогодні він відвідав понад 100 країн. І хоча мандрівник не полює за адреналіном, а більше любить занурюватися в культурне середовище, іноді трапляються дуже екстремальні «занурення». Наприклад, рік тому в Малі – державі, де зараз триває громадянська війна, його взяли в оточення військові, подумали, що він шпигун. «Коли я вивернув вміст рюкзака, мене відпустили. Але взагалі було не дуже приємно стояти під дулами автоматів», – згадує Орест.
Як не залишитися без зв'язку в незнайомій країні*
Рація Motorola Talkabout T82 Extreme – це можливість залишатися на зв'язку навіть у найбільш екстремальних умовах. Дальність її дії – до 10 км. Вона підтримує 16 каналів і 121 код (підканал), може працювати до 18 годин без підзарядки зі стандартною батареєю у 800 мA*год і до 26 годин з батареєю підвищеної ємності в 1300 мA*год. Клас захисту IPx4 гарантує, що дощ або бризки з усіх боків не вплинуть на її роботу.
В Україні модель продається у трьох варіантах комплектації:
- 2 рації з гарнітурою з завушним кріпленням обійдуться у 3684 грн;
- ціна 2 рацій з маніпуляторами RSM (Виносний Динамік Мікрофон) складе 4680 грн;
- комплект з 4 рацій та приладдя до них коштуватиме 6804 грн.
Ліцензія на придбання і використання Motorola Talkabout T82 Extreme не потрібна.
*На правах реклами.
Пошук партнера і помилки, які не варто повторювати
Орест Зуб вважає, що часто люди шукають партнерів по бізнесу, щоб розділити з ними відповідальність. Але таке партнерство приречене на провал: «Партнер повинен якісно доповнювати вас; робити те, чого не вмієте ви. І навпаки. Лише тоді це має сенс». У його випадку всі ініціативи виходили від нього особисто. У подорожах Ореста підтримувала дівчина, а тепер дружина, Марта. Але настав момент, коли у неї закінчилися всі відпустки. Тож коли підприємець почав більше заробляти, найняв персонального асистента, а Марта звільнилася з роботи, робить кар'єру галериста і подорожує разом із чоловіком.
У постійній команді, включно з самим Орестом, шестеро людей: проджект, ком'юніті та контент-менеджери, технічний фахівець і фахівець з відео, який допомагає з роликами для YouTube. Під окремі проекти залучаються ще люди. Наприклад, якщо потрібно організувати захід, зробити презентацію або фотосет, налаштувати CRM-систему або рекламу у Facebook.
Своєю головною перемогою він вважає те, що вдалося реалізувати мрію: поєднати улюблену справу з професійним ростом і системним заробітком. І цей приклад також надихає інших.
Одним із головних «фейлів» і небезпек, які можуть чекати на молодий бізнес, Орест називає недбале ставлення до внутрішніх фінансів на певному етапі. Коли є пропозиція, яку купують, коли бізнес розвивається лінійно вже довгий час, можна легко втратити контроль над фінансами. І тоді вийде, що ти ніби як заробляєш, але гроші кудись діваються. Тому Орест радить молодим підприємцям звертати увагу на цей момент і дотримуватися фінансової дисципліни. А ще – не проминати можливості, які підкидає доля.
