Від малого до великого: хто купує «великі дані» в Україні та що це дає бізнесу
 
Матеріал у партнерстві з Київстар
Партнерський матеріал

Від малого до великого: хто купує «великі дані» в Україні та що це дає бізнесу

5 інсайтів про Big Data від «Київстар»

Цей матеріал також доступний російською
Від малого до великого: хто купує «великі дані» в Україні та що це дає бізнесу
Фото: pixabay

Мобільні оператори активно виходять за межі свого первісного «цільового призначення». Компанії розвивають додаткові напрямки, і один з найцікавіших для них – Big Data. У багатьох закордонних гігантів це вже велика частина бізнесу, і їхні технології допомагають владі робити міста і країни зручнішими для життя громадян, підприємцям – стати ближче до клієнтів, а користувачам – отримувати потрібні послуги в слушний момент.

В Україні «великі дані» – відносно молодий напрямок, але також вже досить затребуваний. Наприклад, «Київстар» пропонує ринку продукти на основі Big Data близько п'яти років і напрямок повністю себе окупає. У компанії приблизно 300 клієнтів, які купують продукти Big Data, і їхня кількість зростає. У зв'язку з цим формується потреба в нових співробітниках – як сторонніх здобувачів з ринку, так і випускників власної школи.

Mind.ua спільно з Big Data School від «Київстар» продовжує розбиратися, які горизонти відкриваються перед бізнесом разом з освоєнням «великих даних».

Клієнт дозрів

Від малого до великого: хто купує «великі дані» в Україні та що це дає бізнесу
Фото: pixabay

Робота з даними вимагає великих ресурсів – на їх накопичення, зберігання, аналіз, оплату праці дорогих фахівців. Тому до певного часу це вважалося справою великого і заможного бізнесу. Але як і в інших сферах, у цій поступово відбувається демократизація. Зокрема, завдяки «коробочним» рішенням у вигляді готового інструменту, що дозволяють працювати з продуктами на підставі даних за невеликі гроші.

Серед 300 клієнтів «Київстар», наприклад, лише близько 70% – великі компанії. В основному це ритейл, банки і страхові компанії. Але є й агрохолдинги, яким Big Data потрібна для оптимізації логістики, аналізу посівів і врожайності.

Крім того, сервіс може бути корисний енергетикам. У «Київстар» кажуть, що українські енергокомпанії вже досить просунуті в технологічному плані: обладнання для «зеленої» енергетики оснащено безліччю датчиків та інтегровано в загальну мережу. Це дає можливість аналізувати дані й дистанційно керувати безліччю процесів.

Також продукти на основі Big Data компанія продає банкам, ритейлу та іншим. Наприклад, Fozzy завдяки «великим даним» отримує демографічний і соціальний зріз ринку – і таким чином вирішує, який з магазинів мереж групи відкривати в певній локації.

На середні та малі компанії припадає близько 30% клієнтів «Київстар» у сегменті Big Data. Запит на Big Data зростає, і якщо до цього всі продукти пропонувалися як індивідуальні рішення, то тепер компанія йде до стандартизації за допомогою платформи Business Data Solution.

Це продукт, який в автоматичному режимі допоможе розсилати рекламу в смс цільовій аудиторії. Вибірка одержувачів рекламних повідомлень формується зі списку абонентів, які дали згоду на отримання таких повідомлень. Для використання «Business Data Solution» потрібно підписати договір із оператором, а потім працювати з продуктом у зручний час і у необхідному обсязі, не звертаючись до оператора. Це, з одного боку, знижує поріг входу та дозволяє долучитися до Big Data навіть підприємцю, у якого немає бюджетів під кастомні рішення. А з іншого – робить співпрацю рентабельною для оператора.

Найбільш затребувані послуги пов'язані з геолокацією користувачів, що дає можливість бізнесу ухвалювати стратегічні рішення або реагувати, коли клієнт знаходиться в певній точці. Наприклад, якщо невелика кав'ярня хоче привернути увагу до свого відкриття і запропонувати знижки потенційним клієнтам, які проживають або працюють поруч, вона може скористатися продуктом Big Data «Таргетована розсилка», яка дозволить вибрати відповідну цільову аудиторію для розсилки – за віком, географії та іншими атрибутами.

Аптека біля медичного закладу може адресно надсилати сповіщення про знижки його відвідувачам у режимі реального часу, коли потенційний клієнт знаходиться поруч з нею. Страхова компанія – розіслати пропозиції про знижки на страховку за кордоном тим клієнтам, які планують подорож.

Державні структури також зацікавлені в Big Data, однак тут йдеться про більш довгі проєкти. «Київстар» разом з іншими операторами вже декілька років співпрацює з державою у сфері туризму, транспортної інфраструктури, зокрема, автомобільного, залізничного та авіасполучення, «розумного» моніторингу транспортних мереж, де постійно потрібне оновлення інформації.

Але якщо у Європі на держустанови припадає близько 70% замовлень, то в Україні, за оцінками «Київстар», – приблизно 10%. Але інтерес в рішеннях за допомогою Big Data з боку держави значно зростає.

Найчастіше йдеться про великі проєкти з управління транспортною інфраструктурою, які найближчим часом планується активно розвивати або навіть створювати з нуля.

Конкуренція відступає. У моді – партнерство та синергія

Від малого до великого: хто купує «великі дані» в Україні та що це дає бізнесу
Фото: pixabay

Основними конкурентами операторів у роботі з Big Data сьогодні є компанії на кшталт Google з їх хмарними рішеннями і великі IT-інтегратори. У «Київстар» вважають своєю перевагою масштаб (26 млн абонентів, 51% частки ринку в бізнес-клієнтів), який відкриває багато дверей, і зрілість бізнес-процесів.

Але в «Київстар» розуміють, що при самостійній роботі напрямок рано чи пізно «упреться в стелю». А партнерство дасть ефект синергії та відкриє практично безмежні можливості. Яу партнерів у освоєнні ніші «великих даних» оператор бачить великі бізнеси з експертизою в інших напрямках.

Майбутнє – за вертикальними індустріальними рішеннями

Від малого до великого: хто купує «великі дані» в Україні та що це дає бізнесу
Фото: pixabay

Big Data тісно пов'язана з інтернетом речей. Тому вертикальні індустріальні рішення – це саме те, куди рухатиметься галузь. Сьогодні бізнес уже мало цікавлять хмарні рішення і аналітика окремо – компанії хочуть вирішувати свої проблеми за допомогою цифровізації процесів. Такі проєкти включатимуть у себе оснащення датчиками IoT, підключення, приватні мережі, використання датчиків і роботизованих механізмів, збір аналітики і прийняття рішення на її підставі.

Оператору таке поєднання дозволить надавати більше послуг, аніж чисто підключення і аналітика, а його клієнтам – скоротити витрати на виробництво і ручну працю. Тому «Київстар», як й інші великі оператори світу, має намір рухатися саме в бік таких рішень.

Бізнес може заощадити з допомогою Big Data

Від малого до великого: хто купує «великі дані» в Україні та що це дає бізнесу
Фото: pixabay

Коли мова заходить про оцінку економічного ефекту, в «Київстар» наводять як приклад напрямок customer value management («утримання клієнтів»), що працює ефективніше на 30% з урахуванням інструментів Big Data, аніж без них. Обсяг грошей, які приносить цей напрямок, становить 5% від доходу компанії.

«Великі дані» дозволяють краще пізнати своїх «анонімних» клієнтів (у «Київстар» таких 90%), передбачати їхнє невдоволення тощо. До речі, як стверджують у компанії, саме завдяки правильному використанню customer value management і застосуванню Big Data їй вдалося увійти в глобальний топ-3 за рівнем відтоку prepaid-абонентів.

Big Data-технології активно працюють і всередині самої компанії, будучи базою для прийняття більшості управлінських рішень. Наприклад, на підставі аналізу «великих даних» можна оцінити потенційний економічний ефект від впровадження продукту ще до того, як на цей проєкт було витрачено великі ресурси.

Фахівці коштують дорого

Від малого до великого: хто купує «великі дані» в Україні та що це дає бізнесу
Фото: pixabay

Сьогодні фахівців з Big Data готують у трьох вітчизняних вишах: Українському католицькому, Львівському національному університеті ім. Івана Франка та Київському національному торговельно-економічному університеті.

У «Київстар» кажуть, що потреба в кадрах у компанії є, але готові фахівці на ринку коштують дорого. Та й конкурувати за них доводиться ще й з аутсорсерами, які орієнтуються на закордонних клієнтів і заробляють у валюті, а український бізнес – на місцевий ринок і в гривні.

Кілька років тому оператор запустив проєкт Big Data School, у межах якого студенти навчаються безкоштовно і отримують реальний досвід роботи в обробці анонімних баз компанії. Після закінчення кожного курсу «Київстар» запрошує до себе на роботу кращих випускників.

Детальніше про те, чим саме займаються дата-сайєнтисти, ми розповідали в цьому матеріалі.

Цього року «Київстар» запустив вже четверту Big Data School. Подати заявку на навчання можна до 29 жовтня включно. Навчання триває 10 днів.

 
Матеріал у партнерстві з Київстар
Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті