Хогвартс чи Coursera: чому Мінцифра вчитиме 6 млн українців
Хто і на яку суму виграв «освітні» тендери відомства

Нещодавно Міністерство цифрової трансформації оголосило три тендери. Мета конкурсів – знайти підрядників, які допоможуть реалізувати одне з амбітних завдань відомства: за три роки навчити цифровий грамотності 6 млн українців. Чому Мінцифра вважає, що саме стільки жителів країни не володіє цифровими знаннями і навичками? Які компанії стали переможцями тендерів? З якої «тумбочки» міністерство бере гроші на оплату послуг підрядників? Навіщо запускає окрему освітню платформу? На ці та інші питання шукав відповіді Mind.
Чому навчання потребують саме 6 млн громадян? Поки міністерство бере до уваги не потребу, а інший критерій. «Наразі ми виходимо з нашої здатності навчити певну кількість людей на рік. Відповідно, отримуємо два мільйони. Під здатністю маємо на увазі спроможність міністерства продукувати необхідну кількість програм для різних сегментів цільової аудиторії, а також залучати регіональних партнерів як для просування, так і для додаткового навчання офлайн», – пояснює заступник міністра цифровий трансформації Валерія Іонан.
І уточнює: на даному етапі – це гіпотеза, оскільки такого масового навчання цифрової грамотності на національному рівні в Україні ще не було. Під 2 млн людей на рік маються на увазі всі студенти, які зареєструються і пройдуть один з курсів на платформі.
Що за платформа? Міністерство має намір запустити проєкт «Дія: цифрова освіта». «Він передбачає дві складові: онлайн-платформу, яка служитиме основним каналом навчання, і офлайн-роботу. Остання передбачає відкриття по всій країні освітніх хабів, а також залучення бібліотек, ЦНАП, шкіл і університетів, інших установ, які зможуть доповнити партнерську освітню мережу», – розповідає Валерія Іонан.
Навіщо ще один майданчик? В українців є доступ до численних вітчизняних та іноземних безкоштовних курсів, що навчають цифровій грамотності: Prometheus, «Відкритий Університет Майдану», EdEra, «Будуй своє» і т. д. Чим саме «Дія: цифрова освіта» відрізнятиметься від існуючих?
На ці питання Mind отримав декілька абзаців тексту з цитатами з документів Європейської комісії та Європейської ради про важливість цифрової компетентності. Далі в міністерстві повідомили: їхня мета, щоб кожен українець мав можливість і вільний доступ до знань з цифрової грамотності. Саме тому відомство планує створення національної онлайн-платформи, де кожен зможе безкоштовно пройти курси п'яти різних категорій:
- базові курси (системні базові курси, базові курси з конкретного інструментарію);
- базові та просунуті курси з цифрової грамотності для людей різних спеціалізацій (лікарів, вчителів, державних службовців);
- курси для підприємців і для світчерів (людей, що шукають нові професії на перетині з IT);
- курси нових цифрових професій;
- лайфстайл-курси.
«Уже в першій версії MVP (MVP – minimum viable product) ми плануємо запуск перших трьох курсів, один з яких буде базовим, а два – з інших категорій (цифрова грамотність для вчителів і курс для батьків з онлайн-безпеки для дітей). Передлонч онлайн-платформи планується в грудні, а лонч – на початку наступного року», – зазначила Валерія Іонан.
За її словами, міністерство не конкурує з іншими онлайн-платформами. Навпаки, залучає їх до партнерства. «Ми фокусуємося виключно на освіті, пов'язаній з цифровими навичками: як базовими, так і спеціалізованими. Плануємо стати кнопкою і порталом №1 з питань цифрової грамотності в Україні, активно досліджувати теми нових професій, розвитку цифрових технологій і запускати нові курси, навіть якщо на ці теми спочатку не буде значного попиту», – розповіла заступник міністра.
Вона вважає, що власна платформа дозволить постійно виробляти потрібну кількість навчальних програм, допомагати команді бачити в кожному курсі, на якому етапі студент взяв паузу, і за допомогою інструментів комунікації мотивувати його продовжити і закінчити навчання.
«Оперативно реагуватимемо на нововведення в діджитальному світі. Якщо дізнаємося про нові розробки – освітні курси/ролики/інструкції повинні спочатку з'явитися у нас. Ми – перша кнопка. Будемо регулярно оновлювати наші програми, експериментувати з методиками», – запевняє Валерія Іонан.
Кого навчатимуть? Заступник міністра виділяє декілька цільових аудиторій.
Перша: люди у віці 60+. Бабусі і дідусі, жителі невеликих міст і сіл, які часто не мають ноутбуків, смартфонів і досі спілкуються з родичами телефоном або за допомогою листування. Цифрова грамотність може допомогти їм:
а) краще соціалізуватися, більше спілкуватися з рідними, використовуючи сучасні можливості (відеодзвінки, месенджери, пошту), а також знаходити в соцмережах старих друзів і знайомих;
б) користуватися адміністративними і соціальними онлайн-послугами;
в) бути в курсі новин, вміти знаходити потрібну інформацію.
Друга: люди у віці від 30 до 60 років з різними ролями в суспільстві:
- вчителя – їм, на думку представників міністерства, цифрові навички потрібні для роботи: пошуку інформації, нових методів викладання тощо;
- лікарі – мотивацією стане безпроблемне використання будь-яких систем e-health;
- державні службовці – мотивацією послужить потреба залишатися конкурентоспроможними завдяки переходу від паперового документообігу на електронний, просування кар'єрними сходами;
- фахівці різних напрямків приватного сектору – їх мотивує потреба бути конкурентоспроможними, можливість знайти нову роботу, кар'єрне зростання.
Третя: приватні підприємці. За даними соцдосліджень за 2016–2017 роки, середній вік чоловіків цієї групи – 45 років, жінок – 43 роки. У Мінцифрі сподіваються, що вони зможуть поліпшити знання в конкретній сфері: онлайн-безпеки, діджитал-маркетингу тощо.
Четверта: батьки. «Це сегмент людей з дітьми від трьох років і більше, які активно користуються електронними девайсами. Основною мотивацією для батьків є отримання знань про безпечну поведінку їхніх дітей в інтернеті: як захистити від перегляду неліцензійного або забороненого контенту, убезпечити від потенційно небезпечних дій (секстинг тощо)», – розповідає Валерія Іонан.
П'ята: школярі та студенти. Для цих груп ЦА головними стимулами можуть стати профорієнтація, вибір спеціальності, практики, заглиблення в професію, а також пошук можливостей для працевлаштування.
Звідки гроші? Нещодавно міністр цифрової трансформації Михайло Федоров повідомив, що до держбюджету-2020 не закладено фінансування проєкту «Держава в смартфоні» (застосунків, порталу, оцифровування пріоритетних послуг, навчання цифровим навичкам та ін.) «Є 30,8 млн грн на підтримку поточних систем (сайтів, серверів), які працювали і раніше. Робитимемо ставку на ефективну команду і міжнародно-технічну допомогу, державно-приватне партнерство, волонтерство», – зазначив Михайло Федоров.
Поки ж «тумбочкою» міністерства стала швейцарсько-українська програма EGAP. Вона фінансується Швейцарською агенцією з розвитку та співробітництва, а реалізується фондом «Східна Європа». Раніше за цією програмою агентства Fedoriv та Spiilka Design Büro виграли тендер на розробку бренду і порталу «Дія». Сума досі не розголошується.
Хто став переможцем цього разу? Наприкінці жовтня Мінцифра спільно з фондом «Східна Європа» оголосила про старт трьох конкурсів: проведення соцдослідження з питань цифрової грамотності населення, розробку відеокурсів і створення порталу «Дія: цифрова освіта».
За словами менеджера програми EGAP Олени Саєнко, на перший тендер організатори отримали п'ять заявок від претендентів, на другий – три, на третій – сім. «Назвати конкурсантів не можемо: вони не давали нам згоди на оприлюднення такої інформації. Також фонд «Східна Європа» не має практики публікувати результати конкурсів. Зазвичай ми повідомляємо про це кожного заявника індивідуально», – пояснює Олена Саєнко.
Для Mind зробили виняток і розповіли: тендер на проведення соціологічного дослідження виграло ТОВ «Маркетинг енд Легал Солюшнз». За даними реєстру юросіб, компанія належить Надії Кузьмичовій і зареєстрована в Запоріжжі (рідному місті Михайла Федорова).
Переможцем конкурсу на розробку відеокурсів стала популярна студія онлайн-освіти EdEra. Співзасновники проєкту – Ілля та Ольга Філіппови, Артем Ільчук.
«З переможцем тендеру на розробку порталу «Дія: цифрова освіта» ще визначаємося, консультації тривають», – повідомила менеджер програми EGAP.
Скільки грошей отримають переможці? В умовах конкурсів не була вказана очікувана вартість проєктів. «Один із критеріїв відбору – ціновий. Саме тому наші тендерні процедури не передбачають зазначення в конкурсних оголошеннях конкретної вартості робіт, адже ми розраховуємо на отримання найбільш вигідної пропозиції», – пояснила Олена Саєнко.
У результаті компанія «Маркетинг енд Легал Солюшнз» перемогла з ціновою пропозицією в 300 098 грн. EdEra за 421 600 грн до 15 грудня створить три відео курси: базову програму з цифрової грамотності згідно з європейським фреймворком DigComp і «Цифрова грамотність для вчителів», а також курс для батьків «Безпека дітей в інтернеті».
Білі плями тендерів. Деякі умови й завдання конкурсів здивували журналістів видання. Mind попросив організаторів їх «розшифрувати».
Наприклад, «Маркетинг енд Легал Солюшнз» належить провести дослідження з цифрової грамотності в усіх регіонах України, включаючи окуповані території. Як дослідники будуть опитувати українців у зонах, контрольованих російськими бойовиками? Адже офіційно там можуть працювати тільки міжнародні організації, акредитовані РФ.
У EGAP посилаються на нещодавнє спільне дослідження Українського інституту майбутнього і «Дзеркала тижня. Україна», проведене компанією «Нью-імідж маркетинг груп». «Незважаючи на статус окупованих територій, опитування жителів ОРДЛО в Україні проводили», – каже Олена Саєнко.
Нагадаємо, після публікації цього дослідження виникли питання до методології та релевантності даних. Директор «Нью-імідж маркетинг груп» Олег Синаюк розповів правдоподібнішу історію про те, як два десятка його підлеглих під виглядом простих громадян різними маршрутами проникли в ОРДЛО. Безпосередньо в зоні надрукували анкети. Ходили з легендою «без прив'язки до будь-якої влади», яка мала «максимально розслабити» респондентів. Інтерв'юери виявилися і відмінними психологами: вони уникали людей, які, як їм здавалося, могли викликати міліцію. Раніше «Нью-імідж маркетинг груп» неодноразово була фігурантом скандалів. Дослідників звинувачували в спотворенні результатів опитувань.
У EGAP сподіваються, що дослідження можна буде провести і дистанційно. «Складаючи технічне завдання, ми виходили з того, що існують різні методи проведення кількісного дистанційного дослідження. Ними можуть бути як онлайн-, скайп-опитування, так і телефонне опитування тощо, які дозволять досягти поставлених цілей в наявних умовах», – вважає менеджер програми EGAP.
Свого часу журналіст Mind намагалася провести дистанційне опитування інтернет-провайдерів ОРДЛО. Близько 30% респондентів заявили, що телефоном не будуть нічого коментувати. Вони вважали, що дзвінки і онлайн-листування відслідковуються, а бажання потрапити на допити до місцевих «органів влади» не виникало. Решта 70% просто не відповідали на листи або без пояснень кидали трубку, почувши, що їм телефонують з українського ЗМІ.
Втім, цю «маленьку» проблему дослідники «Маркетинг енд Легал Солюшнз», ймовірно, зможуть вирішити іншим шляхом. У ТЗ тендера не було вказано, скільки респондентів потрібно опитати. «Якою має бути вибірка – це питання, відповідь на яке ми очікуємо отримати від дослідників. Адже перед ними було поставлено завдання з розробки методології проведення соцдослідження. Саме експерти, незважаючи на озвучену мету дослідження та інші аспекти, зокрема й наявні ресурси, повинні запропонувати оптимальний дизайн такого дослідження», – вважає Олена Саєнко.
Ще одна спірне умова була в ТЗ тендера на розробку порталу «Дія: цифрова освіта». Від переможця (він ще не визначений) потрібно, щоб «дизайн базувався на дизайн-системі «Дія». Чи означає ця умова, що в конкурсі змогли взяти участь тільки Fedoriv і Spiilka Design Büro (раніше вони виграли тендер на розробку бренду і порталу «Дія») або компанії, які куплять права в цих агентств на шрифти тощо?
У EGAP спростовують це припущення. «Дизайн-система «Дія» згодом буде опублікована у відкритому доступі на порталі «Дія», нею можуть користуватися всі бажаючі. Жодних шрифтів купувати не потрібно. Всі права інтелектуальної власності за договором передаються Мінцифрі. Відомство планує ділитися дизайн-системою з виконавцями інших проєктів з діджиталізації», – запевняє Олена Саєнко.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].