Обережно, смартфон: навіщо і як збирають особисті дані персональні гаджети
Як смартфони слідкують за переміщеннями власника і навіщо це робиться

Раніше, щоб встановити особу людини, треба було дізнатися, де знаходяться її дім та місце роботи. Із появою смартфонів, зручних застосунків та інших «благ цивілізації» отримати інформацію щодо приватного життя особи, її конфіденційних даних значно простіше, стверджують автори спеціального матеріалу The New York Times.
Mind пропонує проаналізувати його основні тези і дізнатись, наскільки «великий брат стежить за тобою».
Матеріал підготовлено у партнерстві із бюро перекладів «Профпереклад».
Те, що дані про місцезнаходження є анонімними – це «абсолютно неправдиве твердження», і воно підкріплюється багатьма дослідженнями, поділився Пол Ом, професор права та дослідник, який займається питаннями захисту особистих даних в Центрі права Джорджтаунського університету, в матеріалі «Точну поздовжню геолокаційну інформацію, яка дійсно є точною, неможливо знеособити».
Проте компанії продовжують стверджувати, що дані є анонімними. У рекламних матеріалах анонімність є головним комерційним аргументом, який розвіює занепокоєння щодо «тотального контролю».
Щоб дати оцінку цим заявам компаній, ми вирішили спробувати відстежити людей, які обіймають керівні посади. За допомогою загальнодоступної інформації, як, наприклад, домашня адреса, ми змогли легко визначити, а потім відстежити багатьох знатних осіб. Спостерігаючи за тим, як маячки рухаються по карті, ми відстежували хто, де і коли був.
Ми назбирали стільки інформації, що могли б легко спричинити скандал та притягнути когось до кримінальної відповідальності, але збирати компромат не було нашою метою. Нам потрібні були документальні докази того, що регулювання у сфері зовнішнього спостереження є недостатнім.
Проводячи свої пошуки, ми використовували лише один масив даних, отриманий від однієї компанії, зосереджений на одному місті, які охоплюють період менше одного року. Компанії, що працюють з даними про місцеположення, щодня збирають на порядок більше інформації.
Зазвичай вони використовують й інші джерела інформації. У нас не було ідентифікаторів отримувачів мобільної реклами, які рекламодавці часто використовують разом з демографічними даними, наприклад, домашні поштові індекси, вік, стать, навіть номери телефонів та електронні адреси. Коли набори даних поєднуються, ризик для приватності збільшується.
Більшість людей, за якими ми стежили та про яких збирали дані, сказали, що уважно ставляться до того, аби не надавати доступ до даних про своє місцезнаходження. Проте вони не змогли сказати, який саме застосунок з їх смартфона міг збирати таку інформацію. Компанії, що збирають дані, кажуть, що користувачі дають згоду на відстеження, коли погоджуються дати доступ до своєї локації. Але ті повідомлення на екранах про надання згоди майже ніколи не пояснюють, як саме ці дані збираються та продаються. У всьому світі щодня на цих даних наживаються десятки компаній. Перелік таких компаній постійно змінюються, і точно визначити їх здається неможливим.
Якщо приватні компанії легально збирають дані про місцезнаходження, вони можуть вільно поширювати їх або обмінюватися ними будь-яким чином. Вимоги щодо розкриття компаніями інформації про те, як і які дані вони збирають, мінімальні. Компанії повинні лише описати те, як вони використовують ці дані у своїй політиці конфіденційності, яка зазвичай є важким для розуміння юридичним документом, що мало хто читає, і ще менше людей його розуміє.
Зламати можна все
А чи взагалі важливо те, що ваша інформація насправді не є знеособленою? Компанії, які займаються збиранням даних про місцеположення, стверджують, що ваші дані у безпеці, оскільки дані зберігаються на захищених серверах. Ці гарантії були підірвані після низки оприлюднених фактів порушень безпеки даних – не кажучи вже про порушення, які широко не висвітлювалися в пресі. Відверто кажучи, конфіденційну інформацію можна запросто передати іншим або розкрити.
Ми постійно надаємо дані, наприклад, коли борознимо інтернет-простір або робимо покупки, використовуючи кредитні карти. Дані про місця, де ми буваємо, миттєво використовуються для виведення цільової реклами або сповіщення, але потім їх необмежено використовують для отримання інших вигод.
Дані про місцезнаходження також збираються та передаються разом з ідентифікатором мобільної реклами, який вважається анонімним і містить близько 30 цифр, що дозволяє рекламодавцям та іншим підприємствам додавати свою рекламу до будь-яких інших застосунків. Ідентифікатор також використовується для зв'язування маршрутів місцезнаходження з іншою інформацією, наприклад, з вашим іменем, домашньою адресою, електронною поштою, адресою, номером телефону або навіть ідентифікатором вашої мережі Wi-Fi.
Багато застосунків у смартфонах отримують і передають дані про ваше місцезнаходження через так звані пакети – невеликі програми для розробки програмного забезпечення, наприклад, застосунок про погоду, який, до речі, чудово працює і без точних даних про ваше місцезнаходження. Ці пакети вбудовують у тисячі програм, наприклад, у Facebook, Google, Amazon тощо.
Застосунки у смартфонах фіксують кожний крок, але чи варто жертвувати приватністю своїх даних заради послуг, пропонованих застосунками? Мова йде про величезні обсяги даних. І ніхто дійсно досі не розуміє, задля яких цілей вони використовуються.
Хоча ці точкові сигнали самі по собі не дають повної картини, багато чого можна зрозуміти, проаналізувавши дату, час і тривалість перебування в кожній точці.
Для деяких людей – жертв неналежного використання даних, ризики можуть бути істотними. Адже невідомо, які оборудки чи стосунки певні особи бажали б замовчувати або приховати від друзів, родини, роботодавців чи уряду.

Зрозуміло також і те, що публічних людей, знаменитостей або журналістів буде легко тримати на гачку. Їхнє приватне життя може стати предметом ще більш пильного контролю.
Великі компанії, що працюють з даними, заявляють, що вони не продають детальні дані про місцеположення, а використовують їх як основу при проведенні аналізу, наприклад, для визначення того, чи зайшли ви до магазину після того, як побачили відповідну рекламу на своєму мобільному телефоні.
Але деякі компанії таки продають детальні дані. Покупцями зазвичай є компанії, які торгують пулами даних, рекламні компанії, фінансові установи, компанії, які займаються геопросторовим аналізом, та інвестиційні фірми. Ціна може сягати понад $1 млн за один транш даних.
Дані можуть переходити з рук в руки майже в реальному часі, настільки швидко, що інформація про ваше місцезнаходження може передаватися з вашого смартфона на сервери застосунку і далі – третім сторонам, за мілісекунди. Ось чому, наприклад, пройшовши повз автосалон, ви можете пізніше побачити рекламу нового автомобіля.
Ці дані потім можуть перепродаватися, копіюватися, використовуватися з порушенням авторського права або неналежним чином. І захистити їх вже ніяк неможливо.
Святий Ґрааль для маркетологів
Якщо ця інформація така секретна, чому взагалі її збирають?
Для брендів важливо слідкувати за кожним кроком людини, адже тоді вони краще розумітимуть «карту купівельної поведінки» – кожен крок циклу, з моменту, коли людина побачила рекламу, до придбання товару. Це Святий Ґрааль рекламного бізнесу.
Політичні кампанії можуть аналізувати інтереси та демографічні характеристики учасників мітингів і використовувати цю інформацію для формування своїх ідеологічних послань, щоб маніпулювати окремими групами. Для урядів країн це може стати новим інструментом для розпізнання протестувальників.
Проте дані про місцезнаходження, отримані на базі точкових сигналів, також мають певні переваги для суспільства. Державні органи можуть використовувати дані як бази для удосконалення транспортних сполучень, для дослідження епідемій, стихійних лих та демографічних питань.
Наразі ясно одне: у нас найдосконаліша система спостереження у світі. Ця система не була створена цілеспрямовано. Вона сформувалася як наслідок технологічного прогресу та гонитви за прибутком. Її побудували, щоб заробляти гроші. Найкращою хитрістю, до якої будь-коли вдавалися техногіганти, є те, що їм вдалося переконати суспільство, що спостереження здійснюється для його ж блага.
Матеріал підготовлено у партнерстві із бюро перекладів «Профпереклад».
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].