Ставимо на паузу: як бізнесу пережити карантин з найменшими втратами
Від яких податків та інших зобов'язань звільнили підприємців

Ніхто поки не береться прогнозувати, скільки коштуватиме українській економіці й бізнесу епідемія COVID-19. Але в тому, що удар буде серйозним, сумнівів немає. Збитки вже підраховують туроператори, авіакомпанії, ресторатори та торговельно-розважальні центри. Малим підприємцям теж буде непереливки. Карантин, на якому Україна пробуде як мінімум до початку квітня, заблокував роботу практично всієї сфери послуг і торгівлі, виняток – хіба що продуктовий роздріб і аптеки.
Втім, у бізнесу є шанси пережити період ізоляції з мінімальними втратами. Верховна Рада 17 березня ухвалила в екстреному режимі законопроєкти №3219 і №3220 про зниження впливу епідемії коронавірусу на економіку і бізнес. Їх відразу ж підписав президент Володимир Зеленський, і 18 березня обидва законодавчі акти набули чинності.
Форс-мажор. Одна з головних норм – це визнання карантину форс-мажором. «Форс-мажорні обставини дають право юрособам не нести відповідальність перед своїми контрагентами, якщо вони не зможуть виконати своїх зобов'язань», – пояснює Олег Борийчук, директор з правових питань компанії Nota Group.
Правда, факт форс-мажору підтверджує тільки Торгово-промислова палата спеціальним сертифікатом. Для цього потрібно звернутися або до головного офісу ТПП, або в одне з регіональних підрозділів. При цьому сертифікат необхідно отримувати окремо за кожним укладеним договором та окремими зобов'язаннями, які не можуть бути виконані через карантин.
До речі, форс-мажор – це аргумент і для орендарів, які можуть спробувати домовитися з орендодавцями про зниження плати за офіси і виробничі приміщення або хоча б про тимчасове відтермінування орендних платежів.
Перевірки. Парламент заборонив проведення планових заходів зі здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. «Якщо на підприємство прийшла перевірка, підприємець має право її не допустити або оскаржити результати. Але треба бути готовим до того, що перевіряльники прийдуть на наступний день після закінчення мораторію і накладуть штрафи на весь період перевірки, за вирахуванням періоду мораторію», – пояснює Олег Борийчук.
Також слід врахувати, що мораторій не поширюється на позапланові перевірки. Тому, якщо до контролюючого органу (наприклад, у Держслужбу з питань праці) надійде подання скарги або інформація про те, що він порушує закони, у інспекторів будуть всі підстави для того, щоб з'явитися з ревізією.
Податки і обов'язкові платежі. На період з 1 березня до 31 травня 2020 року бізнес звільнений від основних штрафів за порушення податкового законодавства. Ця норма не поширюється на порушення зі сплати ПДВ, акцизів і ренти, на порушення правил обліку, виробництва і обороту палива або спирту етилового на акцизних складах. При цьому в період з 1 березня по 31 травня платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня, підлягає списанню.
Крім того, переносяться всі документальні планові податкові перевірки, які були призначені на проміжок з 18 березня до 30 травня. А ті, які почалися в цей період, повинні бути припинені.
Тим, хто використовує РРО у своїй роботі, юристи радять підстрахуватися і відправити до Державної податкової служби листа про те, що компанія (магазин, ресторан) закрита, обслуговування не здійснює, виручку не приймає, тому РРО вимкнений. Це захистить від можливих нападок з боку податківців у майбутньому.
Усіх фізосіб-підприємців, членів фермерських господарств та самозайнятих осіб, які здійснюють незалежну професійну діяльність, з 1 березня до 30 квітня звільнили від сплати єдиного соціального внеску. «Фактично підприємці можуть «пропустити» два платежі по ЄСВ за березень – квітень зі збереженням стажу. Якщо ЄСВ вже оплачений – нічого страшного, його зарахують як оплату за травень», – каже Олександра Томашевська, податковий консультант, генеральний директор ТОВ «Е.С. Консалтинг».
Іншими словами, підприємці за підсумками І кварталу 2020 року заплатять ЄСВ тільки за січень – лютий, а за підсумками ІІ кварталу – за травень – червень. До того ж парламент скасував штрафи і пеню за несвоєчасну або неповну сплату ЄСВ і за несвоєчасне подання звітності з ЄСВ.
Об'єкти нежитлової нерухомості, які знаходяться у власності фізичних або юридичних осіб, на період з 1 березня до 30 квітня 2020 року позбавлені від сплати податку на нерухоме майно. Юрособи будуть зобов'язані подати уточнюючу податкову декларацію, в якій відображені зміни зобов'язань із сплати податку за відповідні місяці. Фізособам перерахунок сум податку на нерухомість проведе податкова інспекція.
Найманий персонал. Незважаючи на те що багато підприємців і компаній пішли на карантин, у них залишилися співробітники, яким потрібно платити зарплату. Яких дій можна вжити для оптимізації витрат на персонал?
Перший варіант – оформити вимушений простій підприємства. Згідно зі ст. 113 Кодексу законів про працю, якщо простій виник не з вини працівника, роботодавець зобов'язаний виплатити найманим працівникам не менше 2/3 окладу.
Другий варіант – відправити персонал у відпустку за свій рахунок. Згідно з чинним законодавством, максимальна тривалість такої відпустки – 15 днів на рік. Але юристи кажуть, що в цій ситуації відпустку за свій рахунок можна оформляти аж до 3 квітня (передбачувана дата закінчення карантину). Якщо врахувати, що карантин оголошений з 16 березня, тривалість неоплачуваної відпустки складе мінімум 18 днів.
Також персонал можна перевести на гнучкий графік або часткову зайнятість. Наприклад, на 5-годинний робочий день замість 8-годинного або триденний робочий тиждень замість п'ятиденного. У такому випадку нарахування заробітної плати здійснюватиметься за фактично відпрацьований час. Це дозволить і персонал зберегти, і витрати на оплату праці скоротити.
«Найрадикальніший шлях – повністю звільнити всіх співробітників, аж до закриття компанії. А коли криза буде позаду, бізнес можна запустити заново», – вважає Олександра Томашевська.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].