Захворіло у світі
42,237,160
Померло у світі
1,144,682
Вилікувалось у світі
28,568,009
Захворіло в Україні
337,410
Померло в Україні
6,289
Вилікувалось в Україні
139,755
«Вірусні» закони: що ухвалив парламент для боротьби з інфекцією

«Вірусні» закони: що ухвалив парламент для боротьби з інфекцією

І як нові обмеження позначаться на підприємцях

Цей матеріал також доступний російською
«Вірусні» закони: що ухвалив парламент для боротьби з інфекцією
Фото: pixabay

Верховна Рада ухвалила закони щодо протидії розповсюдженню коронавірусної інфекції. Одним з документів (відповідний законопроєкт №3219) передбачено суворе покарання за порушення режиму карантину і за недотримання санітарних норм.

Як діятимуть нові обмеження на практиці та які норми було змінено, розповіли Mind керуючий партнер Адвокатського об'єднання «Овчаров і Партнери» Денис Овчаров та адвокат Олена Запорожченко

Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» №530-IX набрав чинності. Він передбачає декілька суттєвих новел у правовому полі України.

Доповнення Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУАП) новими статтями

Перш за все варто звернути увагу на введення відповідальності за нове правопорушення – порушення правил щодо карантину людей (ст. 443 КУАП).

Дана стаття встановлює відповідальність за порушення правил щодо карантину людей, санітарно-гігієнічних, санітарно-протиепідемічних правил і норм, передбачених Законом України «Про захист населення від інфекційних хвороб», іншими актами законодавства, а також рішень органів місцевого самоврядування з питань боротьби з інфекційними хворобами.

Санкція даної статті передбачає відповідальність у формі штрафу:

  • для громадян – від 17 000 грн до 34 000 грн;
  • для посадових осіб – від 34 000 грн до 170 000 грн.

Хто має права притягати до відповідальності:

Притягнення до відповідальності та відповідно призначення штрафу у відповідному розмірі здійснюватиметься в два етапи:

  1. Складення протоколу про адміністративне правопорушення

Протокол про адміністративне правопорушення матимуть право складати наступні уповноважені посадові особи:

  • Національної поліції України;
  • органів охорони здоров’я;
  • органів державної санітарно-епідеміологічної служби.

Очевидно, що основна маса протоколів буде складена саме поліцейськими: вони є більш мобільними та оперативними та й навички такої роботи напрацьовано краще.

Сподіваємось, що працівники органів охорони здоров’я будуть більше акцентувати увагу не на протоколах, а на здоров’ї населення. Однак не виключено, що порушення режиму буде виявлено саме під час візиту лікаря, що стане причиною для отримання протоколу.

А от про СЕС говорити поки що рано, службу намагаються реанімувати в найкоротші строки, однак про повноцінну роботу, як нам здається, у 2020 році говорити не доведеться.

  1. Розгляд справи в суді

Протокол про адмінправопорушення для розгляду передаватиметься до суду. Будь-яких змін щодо процедури розгляду поки що не внесено, строк притягнення до відповідальності (винесення відповідної постанови судом першої інстанції) становить три місяці з дня вчинення правопорушення.

За що каратимуть?

Прийнята редакція статті 443 КУАП є максимально широкою і фактично зобов’язує кожного громадянина у режимі реального часу відслідковувати всі зміни щодо режиму карантину як на рівні країни, так і на місцевому.

Наразі можна говорити про накладення штрафу на наступні дії:

  • невиконання посадовими особами вимог щодо зупинення освітнього процесу;
  • проведення масових заходів (наразі – понад 10 осіб);
  • невиконання вимоги щодо заборони залізничного, авіа- та автобусного міжміських та міжобласних пасажирських перевезень, а також роботи метрополітенів (міжміські подорожі на власному автомобілі наразі не заборонено);
  • невиконання вимог перевізниками щодо обмеження кількості пасажирів у транспорті (наразі – 10 осіб);
  • невиконання вимоги про припинення роботи закладів громадського харчування (ресторани, кафе), торговельно-розважальних центрів, інших закладів розважальної діяльності, фітнес-центрів, закладів культури;
  • надання послуг громадського харчування на умовах доставки без забезпечення відповідного персоналу засобами індивідуального захисту;
  • невиконання вимог щодо «самоізоляції» особами, які хворі на COVID-19, або осіб, які з ними контактували, на період, встановлений медичними працівниками.

Наразі немає підстав говорити про обов’язковість використання медичної маски під час перебування в громадських місцях. Більш того, запроваджуючи таку обов’язкову вимогу саме влада повинна спочатку забезпечити все без винятку населення такими масками у необхідній кількості (нагадаємо, звичайна маска має змінюватись кожні 2 години), а вже потім встановлювати відповідальність за її відсутність.

Обмеження щодо перебування на вулиці із дітьми (парки, дитячі майданчики тощо) також відсутні. Не варто вірити неперевіреним чуткам! Однак, зі свого боку, радимо уникати місць із скупченням людей, а віддати перевагу прогулянкам на свіжому повітрі у сімейному колі.

Крім вказаного вище, ст. 16414 КУАП викладено в новій редакції, зокрема, введено відповідальність за неоприлюднення або порушення порядку оприлюднення інформації про закупівлі, що здійснюються відповідно до положень закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)».

Зміни кримінального законодавства

Вказаним вище законом посилено кримінальну відповідальність за порушення санітарних правил і норм щодо запобігання інфекційним хворобам та масовим отруєнням (ст. 325 КК України).

Нагадаємо, ст. 325 КК України встановлює відповідальність за:

  • порушення правил та норм, встановлених з метою запобігання епідемічним та іншим інфекційним хворобам, а також масовим неінфекційним захворюванням (отруєнням) і боротьби з ними, якщо такі дії спричинили або завідомо могли спричинити поширення цих захворювань (частина 1);
  • порушення правил та норм, встановлених з метою запобігання епідемічним та іншим інфекційним хворобам, а також масовим неінфекційним захворюванням (отруєнням) і боротьби з ними, якщо вони спричинили загибель людей чи інші тяжкі наслідки (частина 2).

Наразі за вчинення злочину, передбаченого ч. 1 ст. 325 КК України, встановлено відповідальність у вигляді:

  • штраф від 17 000 грн до 51 000 грн;
  • або арешт на строк до 6 місяців;
  • або обмеженням волі на строк до 3 років;
  • або позбавленням волі на строк до 3 років.

​У випадку спричинення загибелі людей чи інших тяжких наслідків (частина 2) встановлено безальтернативне позбавлення волі на строк від 5 до 8 років.

Що важливо?

Україна тільки розпочала боротьбу із вірусом COVID-19, тому, швидше за все, список дій, які стануть підставою для притягнення до відповідальності, розшириться.

Недосконалість викладення норм КУАП та КК України зобов’язує саме громадян вивчати та відслідковувати всі зміни щодо режиму карантину в країні, оскільки їх невиконання тягне настання відповідальності.

Бережіть себе та не забувайте мити руки!

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті