Захворіло у світі
932,605 осіб
Померло у світі
46,809 осіб
Вилікувалось у світі
193,177 осіб
Захворіло в Україні
794 особи
Померло в Україні
20 осіб
Вилікувалось в Україні
13 осіб
Полювання за масками: як насичується попит на індивідуальні засоби захисту

Полювання за масками: як насичується попит на індивідуальні засоби захисту

Чому ціни виросли більше ніж удесятеро

Цей матеріал також доступний російською
Полювання за масками: як насичується попит на індивідуальні засоби захисту
Фото: Pixabay.com

«Тільки в масках», – такі вимоги нещодавно ввела влада багатьох міст для пасажирів і водіїв громадського транспорту, відвідувачів і продавців магазинів, аптек тощо. Паралельно президент Володимир Зеленський заявив, що держава «зробить все, щоб забезпечити засобами індивідуального захисту кожного громадянина України». Коли і яким чином, глава держави не уточнив.

Тим часом вже другий місяць поспіль маски залишаються одним з найбільш дефіцитних товарів, купити який в аптеках – з розряду «місія нездійсненна». Mind знайшов величезну кількість пропозицій цього товару на одному з маркетплейсів. Але виявилося, що не все так просто.

«Є не в наявності». За даними системи пошуку ліків у аптеках tabletki.ua, 24–25 березня одноразових тришарових масок не було в жодній аптеці Києва.

Охота за масками: как насыщается спрос на индивидуальные средства защиты
Охота за масками: как насыщается спрос на индивидуальные средства защиты

Подібна картина і на маркетплейсі Rozetka.

Охота за масками: как насыщается спрос на индивидуальные средства защиты

А ось на порталі Prom.ua – десятки пропозицій медичних масок, антисептика для рук тощо зі статусом «є в наявності».

Охота за масками: как насыщается спрос на индивидуальные средства защиты

Проте радість мисливців за масками – передчасна. «Система приймає замовлення, а через півдня на пошту надходить лист: «Заявка відхилена продавцем. Причина: немає в наявності», – розповідають потенційні покупці. І скаржаться на даремно витрачений час.

«Це недопустимо. Ми вимагаємо від продавців стежити за тим, щоб інформація про наявність товару на маркетплейсі була правдивою. І знижуємо рейтинг продавця за подібні порушення. Рейтинг залежить від наявності товару і відгуків, які залишили йому попередні покупці», – кажуть у пресслужбі Prom.ua.

І уточнюють: на маски і дезінфектори зараз величезний попит. «Вони дійсно можуть закінчитися, поки продавець дійде до обробки замовлення. Ми робимо все можливе, щоб таких ситуацій було менше», – пояснюють у компанії.

Санкції для «сумлінних» продавців. У Prom.ua розповідають, що стежать за дотриманням умов розміщення на маркетплейсі та блокують за порушення.

Минулого тижня видалили близько 2000 товарів від 900 продавців. «Більшість з них зайшли на маркетплейс вперше з одним товаром – медичними масками за космічними цінами. Також видаляємо всі товари, у назві яких є covid, «коронавірус» і синоніми. Вважаємо неприпустимою спекуляцію на цій темі. За повторні порушення за останній тиждень назавжди виключили 20 компаній. Також блокуємо продавця на маркетплейсі, якщо є скарги покупців на неякісний товар або ціну, яка змінилася в процесі», – розповідають у Prom.ua.

Причини різкого зростання цін. До пандемії виробники поставляли оптові партії дистриб'юторам по 0,87–0,93 грн за штуку. У роздробі одноразові тришарові маски продавалися в середньому по 1 грн.

Зараз українські виробники підняли оптові ціни до 5,5–9,96 грн. На Prom.ua цей товар пропонується за ціною від 11 до 28 грн при мінімальному замовленні 30 штук.

«Крім підвищеного попиту, вартість залежить від якості продукції і постачальника. Якщо виробникам доводиться дорожче закуповувати матеріали для пошиття масок, кінцева ціна на цей товар зростає. Зараз саме це і відбувається», – запевняють у Prom.ua.

За словами керівника із закупок однієї з клінік, виробники дійсно пояснюють зростання цін підвищенням вартості сировини. «Однак інші товари (бахіли, операційні покриття розміром 240 х 160 см і 140 х 80 см, які вимагають у рази більше сировини, ніж маски) майже не виросли в ціні. Хоча вони виробляються з того самого спанбонду. Також менше зростання вартості спостерігається в ніші деззасобів. Їх виробники – «Дезант», «Вілан», «Санітарний Щит» тощо – намагаються безпосередньо поставляти свою продукцію в клініки і аптеки, щоб уникнути спекуляції з боку дистриб'юторів, які масово почали піднімати ціни втричі, користуючись ситуацією, пов'язаною з дефіцитом дезінфікуючих засобів в Україні», – пояснює експерт, що побажав залишитися неназваним.

Чому складно наситити попит, що різко збільшився? У теорії, потреба українського ринку – 37 млн ​​одноразових масок на день. Вітчизняні виробники поки можуть забезпечити менше 1% цього обсягу.

До пандемії в Україні працював лише один великий виробник масок – компанія «Славна». «Раніше вона випускала 600–800 масок на день. Нещодавно потужність виробництва збільшено мінімум удвічі. Однак зараз підприємство тимчасово не бере нові замовлення. Мабуть, не встигає виготовити товар для раніше законтрактованих поставок», – пояснює керівник відділу комплексного забезпечення одного з українських постачальників.

Вітчизняні компанії «Неман», «Ігар», Ecohealth, Medicare замовляли виробництво масок у Китаї і під українськими брендами продавали їх в нашій країні. Коли КНР «пішла» на карантин – виникли складнощі з поставками. Зараз процес повинен налагодитися. «Китай відновив роботу деяких заводів з виробництва медичних виробів разового застосування. Але які обсяги вони зараз готові та можуть відвантажувати українським постачальникам у розпал всесвітньої пандемії, поки складно сказати. З іншим обладнанням та товарами медичного призначення, які не належать до засобів із боротьби з COVID-19, проблем немає. Товар доставляють морем і авіа. Але «під шумок» і на ці товари піднімають ціни», – розповідає один з дистриб'юторів.

Нещодавно виробництвом масок, захисних костюмів, бахил і нарукавників зайнялося велике легпромпідприємство «Текстиль-Контакт». «Почали з чернігівської фабрики «ТК-Стиль». Вони вже отримали тканину, відшили перші зразки в різних варіаціях і запускають масовий відшив. Днями підключимо ще дві швейні фабрики – «ТК-Лубни» та «ТК-Коростень». Крім того (так як з марлею скоро можуть початися перебої з доставкою з Узбекистану), відразу на декількох виробництвах запускаємо багаторазові захисні маски із ситцю (100% бавовна). Ситець власного виробництва нашої чернігівської текстильної фабрики. Ми її відкрили минулого року і зараз повним ходом нарощуватимемо потужності. Адже без сировини швейні фабрики зупиняться, бо майже всі орієнтовані на Китай і працюють вже на залишках тканин», – 22 березня повідомив на своїй сторінці у Facebook власник «Текстиль-Контакту» Олександр Соколовський.

«Але через високий попит «Текстиль-Контакт» зараз бере замовлення тільки на три-чотири тижні вперед за 100%-ю передоплатою. При цьому не гарантується поставка відразу всього замовлення навіть у такі терміни: можуть відвантажувати частинами на всіх по трішечки», – розповідає один із закупівельників.

Крім великих підприємств пошиття масок оперативно освоїли сотні дрібних підприємців. Однак їхня продукція не може продаватися в аптеках: для медичних товарів потрібна відповідна сертифікація.

А на іноземних постачальників в умовах карантину розраховувати не варто. Багато країн заборонили експорт масок до закінчення пандемії. Виняток: Китай. Але поки до нашої країни з КНР доставили лише 1 млн масок для держклінік.

Свою лепту в дефіцит внесли і фірми, які встигли до заборони експорту продати мільйонні партії за кордон. «Майже всі маски були викуплені декількома великими дистриб'юторами і експортовані назад у Китай – якраз в розпал епідемії. На початку лютого. Тоді наша держава вже знала про небезпеку, яка на нас насувається, але тим не менш мільйони масок експортували наші українські виробники в Китай. За даними джерел, експортна ціна досягала 60 грн за штуку», – розповідає керівник однієї з клінік.

У списку «підозрюваних» – і глава Комітету ВР з питань охорони здоров'я Михайло Радуцький. За версією громадських активістів та ЗМІ, він закупив в Україні 28 млн масок за 36 млн грн і продав їх у Китай за 224 млн грн. Сам Радуцький заперечує причетність до угоди.

Тим часом в недавньому відеозверненні Володимир Зеленський сказав: «Звертаюся до політиків. Хайпувати на коронавірусі в цей час – прирівнюється до мародерства. Всім рекомендовано носити маски, але коронавірус знімає маски з людей: хтось готовий допомагати людям, а хтось намагається спекулювати і продавати маски за кордон. Ці дії отримають не тільки моральну оцінку суспільства, але й юридичну оцінку відповідних правоохоронних органів».

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті