«Дій вдома»: як (не)працює державний застосунок для контролю самоізоляції
Чому розробка зірвала джек-пот за кількістю негативних відгуків

Україна стала однією з перших країн світу, де з'явилася затверджена на державному рівні розробка для моніторингу самоізоляції людей, які можуть бути заражені COVID-19. Поки Великобританія, Франція та інші держави б'ються над питаннями приватності та процедури, Україна поспішила представити застосунок. «Дій вдома» з'явився в Google Play трохи більше місяця тому – 10 квітня. Наразі в нього близько 35 000 користувачів.
У Міністерстві цифрової трансформації пояснюють важливість цього рішення кількома причинами. По-перше, тільки у квітні до країни повернулося близько пів мільйона людей, що перебували на заробітках або в турпоїздці за кордоном. При цьому в Україні штат поліцейських є приблизно в чотири рази меншим, ніж потрібно, щоб охопити моніторинг громадян, які в'їжджають на її територію (та до яких висуваються найсуворіші вимоги щодо самоізоляції), і продовжити опікуватися іншими питаннями правопорядку. По-друге, хотілося бути гуманними: не відправляти на обсервацію всіх приїжджих і дати можливість людям дотримуватися карантину в комфортних для них умовах.
Але притчею во язицех вже став рейтинг застосунку «Дій вдома» на рівні «одинички з хвостиком» у Google Play і різноманітні скарги на його роботу. Mind на власному досвіді перевірив функціонал програми та можливості українських служб – Нацполіції і прикордонників. А також з'ясував, у чому причина найпопулярнішої скарги.
Карантин і кордон: туди й назад
Наприкінці квітня у зв’язку з особистими обставинами авторка статті спробувала потрапити на непідконтрольну територію. Умови, які пропонувала друга сторона, виявилися неприйнятними, і потрібно було повернутися назад на підконтрольну Україні територію. За її межами авторка перебувала майже півтори години (стільки часу пішло на з'ясування умов другої сторони).
На підході до першого українського блокпосту, що веде на територію прикордонного пункту, авторку попросили встановити на смартфон застосунок «Дій вдома». Причина – перетин контрольних пунктів в'їзду на тимчасово окуповану територію. Але установкою й активацією справа не обмежилася. Прикордонник особисто перевірив, щоб у застосунку було натиснуто кнопку підтвердження того, що авторка вже перебуває на місці обсервації, тобто в Києві. На запитання до співробітника, чи впевнений він, що варто робити саме так, адже це порушення, і згодом можуть виникнути проблеми, він запевнив, що без підтвердження жодного кроку на батьківщину робити не можна – це вимога Порядку проведення протиепідемічних заходів, затвердженого постановою Кабміну №211.
«З Порядку випливає, що мобільний застосунок – це частина електронного сервісу, за допомогою якого збирається інформація про осіб, які мають перебувати на самоізоляції, і, відповідно, про дотримання ними встановлених правил. Застосунок – лише одна з опцій контролю за дотриманням режиму самоізоляції, і, по суті, ніхто не зобов'язаний його встановлювати. Контроль може здійснюватися також співробітниками Національної поліції, Національної гвардії, державних установ епідеміологічного профілю Міністерства охорони здоров'я, уповноваженими органами місцевого самоврядування», – розповіла Mind юрист ЮК «Де-юре» Наталія Ляшенко.
На відміну від багатьох інших користувачів, авторці пощастило: код підтвердження отримала відразу (кажуть, що можна чекати годину й довше). Застосунок запросив адресу, але не видав помилку після підтвердження перебування в Києві. Як розповіли в Міністерстві цифрової трансформації пізніше, в цей момент програма не звіряє локацію, а закріплює її як еталонну.
Далі авторка пройшла процедуру оформлення на КПП. Там теж перевірили, чи є підтвердження перебування на самоізоляції. Після цього – пост поліції з оформленням документів і знову перевіркою того, що автор вже, за даними застосунку, перебуває в місці самоізоляції. Поліція зачитала протокол, зробила фото з паспортом і телефоном. Пізніше поліцейський надіслав фотографію, вважаючи, що вона може стати в пригоді.
Дорогою до Києва авторка почала отримувати повідомлення про необхідність вислати селфі та підтвердити місцезнаходження. Звісно, зробити цього можливості не було. Зв'язалася з поліцейським. Він «потішив»: «Саме про це ми й думали з напарником... у вас же дорога чималий час займає» (орфографію виправлено. – Mind). Додав, що «90% справ про порушення самоізоляції розвалюються в суді» і порадив звернутися до служби підтримки. У цьому разі програма не пропонувала зробити екстрений виклик, такий екран з'явився лише після того, як авторка змогла підтвердити геолокацію.
Як працює служба підтримки «Дій вдома»
Вона функціонує через месенджери. У Telegram є зручний інтерфейс для звернень через бота. В описуваному випадку консультант підключився вже протягом шести хвилин. Порадив продовжувати робити селфі, як тільки авторка цих рядків потрапить до місця самоізоляції.
Далі історія повторює більшість скарг користувачів, що містяться в «магазині застосунків». Вдома геолокація не підтвердилася. Повторний запит до служби підтримки близько 19:00 залишився без відповіді. Наближалося 1 травня. Неважко було уявити, як сотні, а то й тисячі користувачів застосунку, серед яких можуть бути дійсно хворі, виїдуть на шашлики подалі від «тихого смутку». Адже моніторинг не працює. Авторка терпляче чекала вдома «подальших вказівок».
На сьомий день самоізоляції застосунок запропонував обнулити геолокацію. З другої спроби прив'язка пройшла легко та швидко, дні продовжували правильний відлік.
Чому «Дій вдома» не діяло
Поки авторка чекала на відповідь від служби підтримки, підтримка «працювала» мовчки. У Мінцифрі розповіли, що після надходження заявки співробітники підтримки перевіряють її вручну й обнуляють геолокацію. Це можна зробити, але тільки один раз (для безпеки). Дані користувачів, які поскаржилися на проблему з підтвердженням геолокації, але після обнулення змогли її підтвердити, не передавалися в поліцію. Поліція виїжджає тільки тоді, коли порушення очевидні. Якщо людини немає на місці, складається протокол. Штраф виписується за фактом складання протоколу.
В офіційних роз'ясненнях щодо застосунку йдеться, що його встановлення не є необов'язковим. Можна домовитися з поліцією «якось по-іншому» підтверджувати дотримання самоізоляції. Але є нюанс. До застосунку під'єднані кілька типів користувачів: хворі на COVID-19 у легкій формі, ті, хто з ними контактував, літні люди й ті, хто повернувся з-за кордону. Україна вважає найнебезпечнішими саме останніх (!). Ці громадяни зобов'язані або встановити застосунок, або пройти обсервацію. Інших способів для них не існує.
Як прикордонники, поліція та Мінцифри один одного неправильно зрозуміли
У Міністерстві цифрової трансформації у відповідь на запит Mind повідомили: співробітники Прикордонслужби і представники Нацполіції зобов'язані пересвідчитися, що людина, яка прибула з-за кордону, встановила й активувала застосунок. Але натиснути на кнопку прибуття в місце самоізоляції вона зобов'язана лише вдома.
За словами фахівців Мінцифри, у нашому випадку прикордонники перевищили повноваження. Згідно з даними міністерства, за час роботи програми надійшло більш ніж тисяча скарг, із них приблизно 80% – на проблему з підтвердженням геолокації. Багато користувачів опинилися «прив'язаними» до кордону.
Як автору вдалося дізнатися згодом, прикордонники не завжди змушують підтверджувати прибуття в місце самоізоляції безпосередньо при проходженні контролю.
У прес-службі Прикордонної служби підтверджують, що завдання співробітників на кордоні – упевнитися у встановленні й активації програми. І радять звертатися на гарячу лінію за номером 1598, якщо прикордонники вимагають більшого. Однак є дві проблеми і з гарячою лінією. Вона перевантажена, а консультанти відповідають на дзвінки лише з 8:30 до 17:00.
У поліції виявилося дещо інше бачення закону. Офіційний коментар виданню одержати не вдалося. Неофіційно один із представників МВС заявив: «А як іще поліція контролюватиме самоізоляцію?» Наведене вище повідомлення від поліцейського також вказує на те, що, на його думку, він діяв за протоколом.
У Міністерстві цифрової трансформації повідомили, що провели роз'яснювальну роботу з поліцією, але вже після описуваного випадку. За словами прес-служби, вони вперше чують про те, що прикордонники вимагають підтвердження. У відомстві кажуть, що раніше не розуміли, чому настільки високий відсоток скарг на прив'язку до геолокації, і дивувалися, невже в Україні так багато несвідомих людей.
Які ще проблеми є у «Дій вдома»
У соцмережах багато скарг на роботу програми. Вони досить типові:
- беззвучні повідомлення;
- пуш-повідомлення не надходять, якщо застосунок залишився відкритим на телефоні;
- підтвердження не проходять із нез'ясованих причин;
- геолокація може не працювати, якщо смартфон підключений до Wi-Fi (якщо повернутися на мобільне підключення, підтвердження проходить);
- мовчання служби підтримки;
- ранні оповіщення (запити можуть почати надходити з 9 ранку), коли деякі користувачі ще сплять.
Автору довелося зіткнутися з двома з цих проблем (беззвучний режим на смартфоні стоїть за умовчанням, але в «Дій вдома» досить характерна вібрація, яку легко відрізнити від месенджерів).
В один із днів із незрозумілих причин селфі не підтвердилося. Надходило по п'ять запитів поспіль, зокрема й погроза, що авторка порушила карантин. Ближче до вечора «оптом» прилетіли підтвердження всіх зроблених селфі, потім застосунок «поскаржився» на відсутність зв'язку з сервером. Як вдалося дізнатися, інші користувачі цього дня також мали аналогічні проблеми.
У другий день авторка просто «проспала» оповіщення, тому ранок почався не з кави, а з візиту поліції. Поліцейські приїхали в захисних костюмах поверх форми, переуточнили всі дані, безліч разів запитали, чи все гаразд і чому авторка раптом о 9:00 вихідного дня не підтвердила геолокацію.
З цього можна зробити висновок: коли проблеми стаються на «боці» застосунку, поліція сповіщень не отримує, а фіксує лише повідомлення про «провини» користувача.
Що загрожує за порушення?
«Що стосується збоїв у роботі програми, то в Порядку прямо передбачено, що самі по собі невідповідність геолокації, невідповідність фотографії, будь-який «глюк» або навіть видалення програми не є самостійною підставою для притягнення до відповідальності», – коментує Наталія Ляшенко.
При цьому, за словами Олега Горецького, керуючого партнера ЮФ «Горецький і Партнери», повідомлення, яке надходить з програми до поліції про невідповідність фото та геолокації громадянина, є підставою для візиту співробітників поліції (Нацгвардії), щоб перевірити фактичну наявність людини за вказаною адресою. «Тобто в разі некоректної роботи програми до людини може навідатися працівник Національної поліції і перевірити, де вона перебуває», – говорить він.
Разом із тим представники всіх сторін радять не перейматися, оскільки проблеми з роботою програми не тягнуть за собою автоматичний штраф. Його може накласти лише поліція, яка приїхала перевірити людину на місце самоізоляції, але її там не виявилося. «До суду ще не надходили матеріали про притягнення осіб до відповідальності за порушення правил карантину саме у зв'язку з отриманням інформації із застосунку «Дій вдома»», – уточнює Олег Горецький.
У разі якщо все ж матиме місце притягнення особи до відповідальності, остаточне рішення прийме суд. А громадянину доведеться доводити відсутність провини – надати скрін телефону, зняти відео з місця самоізоляції, де буде видно час і дату, або, наприклад, написати звернення в застосунку про недоліки роботи в конкретний день і час.
Зрозуміло, що «баги» застосунку можна пояснити тим, у який короткий термін він розроблявся і яку кількість версій ОС підтримує (Android 4.4 і вище, iOS 10.0 і вище). Але постає інше питання: чому розробка, здійснена за гроші держбюджету, в результаті не здатна гарантувати ні епідеміологічну безпеку, ні коректну роботу контролюючих органів.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].