Олександр Федієнко: «Силовики вже мають автономний доступ до мобільних мереж без участі оператора»
Заступник голови «цифрового» комітету ВР – про реалії стеження за абонентами

12 січня президент Володимир Зеленський підписав «Біблію телекому» – базовий для мобільних операторів і інтернет-провайдерів закон «Про електронні комунікації».
Одна з норм дозволяє силовикам отримувати доступ до інформації про абонентів – «автономно» та через «єдину систему технічних засобів». Що означають ці терміни? Що зміниться після набрання законом чинності – з січня 2021-го? На ці та інші питання в бліц-інтерв'ю Mind відповів співавтор закону, заступник голови комітету ВР з питань цифрової трансформації Олександр Федієнко.
Довідка. Закон «Про електронні комунікації» ухвалено на заміну закону «Про телекомунікації». У другому документі з 2004 року є норма (частина 4 статті 39), яка зобов'язує операторів (не плутати з провайдерами) за власний рахунок встановлювати на своїх мережах «систему технічних засобів для забезпечення функцій оперативно-розшукових заходів».
У частині 2 статті 121 нового закону «Про електронні комунікації» зазначено наступне: «Зняття інформації з електронних комунікаційних мереж постачальників електронних комунікаційних послуг забезпечується єдиною системою технічних засобів, що використовується всіма уповноваженими законом органами, на умовах автономного доступу до інформації у порядку, визначеному законодавством».
– Якою є ситуація зараз? Оператори давно встановили так звану СОРЗ? Який доступ до неї мають силовики: автономний (самостійно входять до систем) чи за рішенням суду оператори самі дістають дані, які потрібні для слідства?
– У всіх мобільних операторів встановлено систему, доступу до якої вони фізично не мають (до речі, в українському законодавстві немає терміну «СОРЗ»). Ця система підключена до мережі мобільних операторів і розташована окремо від їхніх технічних майданчиків.
Тобто СБУ має до неї автономний доступ – без участі оператора.

Але проблема – в іншому. Зараз цей доступ хочуть мати і, за прийнятими раніше законами, вже повинні мати дуже багато структур. Тому оператор зобов'язаний підключити не одну таку, грубо кажучи, «коробочку», а цілу низку – для НАБУ, розвідки, ДБР тощо.
Проблема в тому, що технічно це практично неможливо зробити. Саме тому оператори просили, щоб точка входу до їхньої мережі була одна-єдина. Оператору все одно, хто підключатиметься, якщо він діє в межах закону.
– Доступ до яких даних зараз отримують силовики? Наразі зберігається лише «голос»?
– Що саме збирається, особисто я не знаю. Найімовірніше, весь голос не пишеться. Але може зберігатися за рішенням суду відносно конкретного номера. Тоді оператор загортає трафік певного номера в «коробочку». А весь трафік немає сенсу писати.
Так, технічно це величезні масиви інформації.
– Що зміниться через рік після набрання законом чинності?
– Буде єдина система. Тобто має залишитися одна «коробочка», як і було раніше. Доступ до неї отримають усі уповноважені слідчі органи за рішенням суду або в рамках статті 250 КПКУ («Проведення негласної слідчої (розшукової) дії до постановлення ухвали слідчого судді». – Mind). Цієї статті зараз немає в законі (додавання статті 250 КПКУ в закон «Про електронні комунікації» було єдиним конкретним побажанням Володимира Зеленського після відправки документа на доопрацювання, але парламент не підтримав норму. – Mind). Але в КПКУ стаття є і вона працює (поширюється на закон «Про електронні комунікації». – Mind). Просто почасти ці рішення суду засекречені, оскільки вони ухвалюються в рамках національної безпеки.
– За чий рахунок створюватиметься єдина система?
– По суті, вона вже існує.

Термін «єдина система» з'явився в законі «Про електронні комунікації» для того, щоб прибрати юридичні колізії з іншими законами.
– Чи буде створено окрему структуру для управління єдиною системою?
– Ні. Як і зараз система залишиться в департаменті оперативно-технічних заходів СБУ.
Підсумовуючи, частини 2 і 3 закону «Про електронні комунікації» повністю відповідають давно діючій частині 4 статті 39 закону «Про телекомунікації». За цими нормами, оператор не повинен всім роздавати доступ. А держава одноразово під’єднується до оператора мобільного зв'язку й далі – на підставі рішення суду або за статтею 250 КПКУ – системою можуть користуватися інші структури, які мають на те підстави в рамках закону.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].