Безконтактні пожертвування та волонтерське таксі: як технології підсилюють благодійність

Технології увійшли в усі сфери життя, і благодійність не виняток. Пандемія COVID-19 прискорила діджіталізацію процесів, і багато фондів та організації почали працювати над адаптацією своїх стратегій до онлайн-реалій, в яких опинилися. Результати показують, що технологічні інновації можуть значно посилити ефективність роботи благодійного сектора та збільшити його вплив.
Освіта: курси, конференції та персональні заняття
Діяльність деяких організацій спрямована на передачу, навчання та розвиток навичок, які допомагають вирішувати різні соціальні завдання. Технології дали цьому напрямку нове дихання, адже воно ідеально підходить для адаптації під онлайн-формат. Звичайно, особистий контакт дуже складно замінити, але передавати знання та навички на відстані досить зручно, використовуючи низку сервісів.
Вибір технології залежить від цілей і завдань благодійного проєкту. Так, некомерційна організація Paper Airplanes допомагає людям, що постраждали від конфліктів на Близькому Сході та у Північній Африці. Протягом декількох місяців з кожним учасником програми працює персональний наставник, а зв'язок здійснюється в основному за допомогою Skype.
Зручним може бути й розміщення цілого освітнього курсу на онлайн-платформі. Так, міжнародний благодійний фонд Parimatch Foundation спільно з освітньою онлайн-платформою Prometheus створили курс підвищення кваліфікації для вчителів фізкультури. Це перший подібний продукт в Україні. Онлайн-курс безкоштовний і дозволяє охопити педагогів зі всієї країни. Лекції читають найкращі фахівці, а після закінчення навчання викладачі отримують сертифікат.
«Зазвичай підвищення кваліфікації відбувається очно: вчителі централізовано приїжджають на лекції, проходять навчання й отримують документи. Онлайн-формат дозволив нам розширити географію благоотримувачів. Навіть у найменшому селі вчитель фізкультури може прокачати свої навички з лідерства, софт скілз, роботи з дітьми з інвалідністю та новими спортивними модулями. В результаті у виграші залишаються діти, які будуть ходити на якісні уроки», – розповідає президент фонду Катерина Білоруська.

Крім цього, фонд провів освітню онлайн-конференцію «Інновації тіловиховання», в рамках якої вчителі зі всієї України змогли опанувати теоретичні та практичні навички з фізичної культури для дітей.
«Спочатку ми хотіли провести цю конференцію офлайн, щоб усі могли познайомитися в неформальній обстановці, надихнутися прикладом колег. Але пандемія внесла свої корективи, і ми навіть раді такому онлайн-формату. Конференцію в прямому ефірі «відвідало» більше трьох тисяч чоловік, і стільки ж дивилося згодом у запису. Ми б точно не змогли запросити стількох людей на офлайновий івент», – ділиться враженнями Катерина Білоруська.
За її словами, онлайн-нетворкінг вдалося організувати завдяки закритій групі в Facebook для вчителів фізкультури та шкільної адміністрації. Там вчителі діляться своїм досвідом і болями, та отримують інформаційний контент від фонду.
Застосунки для благодійних цілей
Керівники благодійних фондів відзначають, що більшість людей готові робити пожертви, але їх зупиняє уявна складність і недовіра. І з цими побоюваннями допомагають боротися технології.
Чим простіше зробити акт благодійності, тим більша ймовірність того, що він буде здійснений. Чим складніше та більше додаткових умов – тим менша ймовірність, що людина перейде до реалізації. Дуже важливо не відлякати людину, а підтримати мотивацію взяти участь у добрій справі.
Так, банківські програми вже давно передбачають функцію автоматичного відрахування певної суми на місяць з картки на користь фонду або організації. Також відрахування можуть зніматися з певних оплат – наприклад, комунальних платежів.
Об'єднання з розробниками принесло благодійній сфері цілий ряд зручних сервісів. Наприклад, з ініціативи мера Лондона в партнерстві з некомерційною організацією TAP у місті було створено 100 пунктів безготівкової здачі пожертвувань. Досить прикласти свою картку або телефон до точки збору – і ви пожертвували 3 фунти. Також можна зробити перевести кошти онлайн. Гроші відправляються 29-ти благодійним організаціям Лондонської благодійної групи для безхатченків. Лондонці зробили пожертви 46 000 разів, зібравши 146 000 фунтів стерлінгів. Число пунктів продовжує зростати: кафе, бари, магазини та інші публічні місця приєднуються до проєкту, ініціюючи встановлення точок збору грошей у себе в приміщенні.
«Безконтактний спосіб жертвувати – найбезпечніший. Машини прив'язані до банківського рахунку TAP, що означає, що ваші гроші не можуть бути перенаправлені і, на відміну від готівки, ймовірність дрібної крадіжки або шахрайства дорівнює нулю. Як і при безконтактному платежі, кожна транзакція шифрується третіми сторонами на місці, тому ми не збираємо жодних особистих даних, а дані вашої карти зберігаються в безпеці», – розказують засновники TAP.
Застосунки також можуть об'єднувати благодійників, які готові допомогти не матеріально. У Білорусі IBA group в рамках програми соціальної корпоративної відповідальності створили застосунок «Автоволонтер», що допомагає дітям та їхнім батькам їздити на процедури у дитячий паліативний хоспіс.
Хоспіс знаходиться за межами Мінська, що дуже ускладнює його відвідування для паліативних пацієнтів: викликати таксі – занадто дорого для батьків таких дітей, а користуватися громадським транспортом вкрай складно через важкий фізичний стан. Адміністрація хоспісу зібрала волонтерів з машинами, які готові час від часу возити туди дітей. Але організувати такі поїздки було дуже складно: доводилося вручну дзвонити всім водіям і складати розклад.
Розробники-волонтери з IBA group спільно з CPO Parimatch Tech Сергієм Бережним розробили додаток, що працює за принципом таксі. Батьки дитини залишають заявку на поїздку, а волонтер, який може її здійснити, забирає «замовлення». Таким чином вдалося ефективно організувати волонтерів і раціонально використовувати їхній ресурс.

«Продукт існує, він затребуваний замовниками – підопічними хоспісу та адміністрацією. Незважаючи на несприятливий для соціального волонтерства 2020-й рік, вдалося здійснити 652 поїздки, 1357 автоволонтерів зареєстровано. В ідеалі ми б хотіли вийти на 5000 зареєстрованих волонтерів, щоб закрити всі потреби мінського хоспісу щодо поїздок. Наш заклик: стати волонтером дитячого хоспісу ніколи не пізно, це досить просто», – розповідає Тамара Бутава, керівник HR-підрозділу в IBA group.
«Це один з найбільш значущих соціальних проєктів, у яких я брав участь. За відгуками знаю, що це дуже класно у них працює ось уже кілька років. Хлопці створили крутий проєкт і готові його масштабувати. Якщо якась із організацій хоче це робити в інших країнах, то рішення легко переноситься на будь-які інші локації», – розповідає Сергій Бережний, консультант проєкту.
Як зазначає Катерина Білоруська, розробники охоче готові братися за соціальні проєкти. Це показала участь в журі на хакатоні Universal Sport Gaming. Там було декілька челленджів для бізнесу та благодійний – від Parimatch Foundation. Фонд запропонувв охочим попрацювати над застосунком для онлайн-уроків фізкультури – знайти інструмент, який зробив би дистанційний урок фізкультури цікавим для дітей, а також дозволив би вчителю вимірювати прогрес дитини.
«Я хвилювалася, чи оберуть наш челлендж учасники. Мені здавалося, що на технологічні івенти люди приходять розробляти комерційні проєкти, які потім можна монетизувати. Нашу ідею взяло в розробку 9 команд! Це ще раз показало, що людям цікаво генерувати ідеї у соціальній сфері, для суспільної користі. Приз ми віддали найбільш продуманому проєкту, з іншими учасниками підтримуємо комунікацію та готові співпрацювати, якщо вони допрацюють ідеї», – розповідає президент фонду.
Благодійні онлайн-конференції на зміну благодійним вечорам
До поширення COVID-19 були популярні благодійні вечори та вечері, де люди приємно проводили час, знайомилися, спілкувалися та залишали донати. Зараз фонди й організації шукають нові способи залучити гроші, даючи щось натомість, і однією з таких цінностей можуть бути корисні знання.
Команди міжнародного благодійного фонду Parimatch Foundation та Parimatch Tech провели безкоштовну продуктову конференцію, слухачам якої запропонували відправити будь-яку пожертву на запуск нових груп з інклюзивого футболу для дітей з інвалідністю.
Після закінчення заходу було зібрано 22 тисячі гривень. Ці гроші допоможуть дітям з інвалідністю розвиватися фізично та соціалізуватися на спортивних заняттях. Тренування будуть організовані в рамках програми «Так, я можу!» фонду Parimatch Foundation, який вже запустив інклюзивні тренування з футболу у Києві, Харкові, Полтаві, Львові та Луцьку.

«Історія з конференцією виходить за межі сфери благодійності. Ми збираємо пожертвування та розвиваємо проєкт фонду, ми формуємо культуру благодійності в Україні, засновану на довірі, показуємо нові формати. А з іншого боку, це технологічна історія – ми безкоштовно дали людям знання для професійного зростання», – розповідає Катерина Білоруська.
«Технологічні компанії вельми успішні, люди отримують хороші гроші та хочуть принести користь суспільству. Є професіонали, які готові виступити на конференції, поділитися своїми знаннями pro bono для доброї справи. Є також люди, які хочуть розвиватися в своїй сфері, хочуть ці знання отримати. Наш івент вийшов кращим, ніж чимало інших платних конференцій, проте зібрали ми всього 19% від запланованої суми. Звичка збору грошей у нас ще не сформована. Коли ти приходиш на благодійну конференцію за кордоном, усі за замовчуванням здійснюють пожертвування, не зробити донат – це поганий тон. Ми будемо продовжувати, будемо виховувати культуру. Мені здається, часи змінюються, і нам треба теж переходити на цінності цивілізованого суспільства», – зазначає Сергій Бережний.
За словами організаторів, у 2021 році пройде серія подібних заходів.
Представники сфери благодійності стверджують, що технології допомагають робити соціальні проєкти більш ефективними та з великим охопленням. У наступному році очікується включення діджиталу в загальну стратегію фондів або розробка окремих технологічних напрямків розвитку організацій.