Детективів побільшає: як боротьба із контрабандаю вплине на бізнес

Детективів побільшає: як боротьба із контрабандаю вплине на бізнес

І запрацює законодавча ініціатива Зеленського

Детективів побільшає: як боротьба із контрабандаю вплине на бізнес
Фото: depositphotos

Законодавчі ініціативи, які останнім часом реєструються у Верховній Раді  викликають все більший резонанс у суспільстві. Особливу увагу привертають пропозиції та ідеї президента. Mind продовжує досліджувати знакові законопроєкти, зокрема і від гаранта Конституції. Що пропонує Зеленський задля боротьби з контрабандою в проєкті закону №5420 «Про внесення змін до Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України щодо криміналізації контрабанди товарів та підакцизних товарів, а також недостовірного декларування товарів» дослідили для Mind експерти Європейської бізнес ассоціації

Номер і дата реєстрації: №5420 від 23.04.2021.
Автор: поданий президентом України Володимиром Зеленським.
Етап: включено до порядку денного відповідно до Постанови КМУ 1445-ІХ від 18.05.2021.

Ціна питання. Реалізація положень запропонованого акту не потребує додаткових матеріальних та фінансових витрат із Державного бюджету України, водночас його реалізація, на думку деяких експертів створить умови для збільшення тиску на доброчесний бізнес та судову систему України, що насамперед збільшить надходження коштів до Державного бюджету України від застосування штрафів .

Наприклад, за інформацією Державної казначейської служби України, станом на січень – грудень 2020 року надходження від митних платежів склали 296 959,2 млн грн, що на 28 511,8 млн грн менше від планових, встановлених Законом України «Про Державний бюджет України на 2020 рік», що свідчить про те, що за наявності політичної волі, збільшення кількості випадків виявлення контрабанди можливе навіть при чинному законодавстві України .

Зміст. Проєктом закону пропонується внести зміни до законодавства України з метою встановлення кримінальної відповідальності за контрабанду товарів, в тому числі, підакцизних, а також за недостовірне декларування товарів, що призвело або могло призвести до неправомірного зменшення чи звільнення від сплати митних платежів. 

Хто виграє. Держава отримає збільшення надходжень до бюджету, сумлінний та чесний бізнес в ідеальному разі отримає зменшення частки сірого імпорту й тіньової економіки, а в протилежному – посилення тиску на сумлінний бізнес з боку податкової міліції.

Хто програє. «Сірі» імпортери, контрабандисти. В окремих випадках – прозорий та чесний бізнес (адже окремі положення проєкту закону №5420 є неоднозначними та потребують доопрацювання).

Прогнозована позиція фракцій. Більшість фракцій підтримає законопроєкт.

Шанс на прийняття. Високий. Законопроєкт ініційований президентом України та був підтриманий профільним парламентським комітетом. 

Альтернативні законопроєкти. Відсутні.

Оцінка EBA. Компанії – члени Асоціації наполягають на необхідності доопрацювання проєкту Закону. При цьому Асоціація підтримує встановлення кримінальної відповідальності за контрабанду підакцизних товарів, наприклад, тютюнових виробів, адже ця проблема вже довгий час існує в України, чим знижує інвестиційну привабливість країни, надходження до бюджету та рівноправ’я на внутрішньому ринку.

Водночас бізнес-спільнота України висловлює позицію щодо неприпустимості цілої низки норм , які можуть створити умови для зловживань з боку представників державних органів та спроб притягнути законослухняні компанії до кримінальної відповідальності за несуттєві технічні помилки в митній декларації, суб’єктивне трактування митником правильності вказаного УКТЗЕД коду, «дій, спрямованих на переміщення товарів/підакцизних товарів поза митним контролем або з приховуванням від митного контролю» тощо.

Експерти  компаній – членів Асоціації також висловили зауваження щодо низьких порогових значень вартості за вчинені порушення, зокрема, необхідно вносити уточнення в частині обсягу економічної шкоди для державного бюджету, за яку варто притягувати до відповідальності, а також переглянути строки позбавлення волі тощо. 

На початку червня Асоціація передавала свої пропозиції та зауваження до профільного комітету ВРУ з питань правоохоронної діяльності. Більше того, під час засідання Комітет ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики надав низку пропозицій до законопроєкту й рекомендував правоохоронному комітету врахувати їх при доопрацюванні.

Залишається сподіватись, що пропозиції бізнес-спільноти до наведеного законопроєкту парламентарії почують і врахують.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті