Як правильно організуватись, щоб усе було Netflix

Як правильно організуватись, щоб усе було Netflix

І що тут нам може підказати книга «Netflix і культура інновацій»

Як правильно організуватись, щоб усе було Netflix
Фото: https://www.facebook.com/vivat.book.com.ua

Ще буквально якесь десятиліття тому про ці компанії ніхто навіть і не чув. А сьогодні вони оперують мільярдами і вчать нас усіх жити. Тож, як вони дійшли до такого життя і чим вдалося приманити вдачу? Де заховано їхній Грааль? Кейс від Netflix.

Бекграунд. Автори книги Рід Гастінгс і Ерін Маєр у книзі «Netflix і культура інновацій» діляться секретами, як їм вдалося стати лідерами не лише на своєму ринку, а взагалі лідерами.

Рід Гастінгс – перша особа в Netflix, яка його придумала, створила і, так би мовити, «розкрутила». Причому так, що компанія стала загальновизнаним бізнес-лідером у світі з усіма атрибутами на підтвердження цього: фінансовими показниками та безліччю всіляких престижних перемог. Він у 1997 році заснував Netflix, а з 1999-го очолює цю компанію як генеральний директор і впливає на зміни в індустрії розваг, а точніше – диктує правила.

Рід отримав ступінь магістра в галузі штучного інтелекту в Стенфордському університеті. Навчаючись, працював волонтером-учителем у Корпусі миру в Південній Африці. Свою бізнес-діяльність починав далекого 1991 року з компанії Pure Software, і в цій книзі він неодноразово повертається до того періоду, вбачаючи в ньому паростки подальшого успіху Netflix.

Ерін Маєр – авторка книжки «Культурна карта. Бар’єри міжкультурного спілкування в бізнесі», професорка провідної міжнародної бізнес-школи INSEAD. Її статті публікували найвідоміші в світі видання, і в 2019 році вона увійшла до рейтингу Thinkers50 як одна з найвпливовіших бізнес-авторів у світі. Зараз живе в Парижі.

Ось такі знамениті автори. Почути їхні думки – отримати естетичну насолоду і самому багато чому навчитись. А для чого ж тоді ще у світі пишуть і читають книжки?

Оригінальна назва: «How Gen Z Change the Future of Business – and What to Do About it»

Видавництво:  Vivat, Харків

Наклад: 2 900 примірників

Сюжет. Netflix – найавторитетніша у світі американська компанія. За останні кілька років отримала понад 300 номінацій на «Еммі» й численні «Оскари», а також більше, ніж будь-хто, нагород на «Золотому глобусі». Стала компанією, де IT-працівники найбільше хотіли б працювати. Та що там казати, рідко серед друзів зустрінеш того, хто ще не підписаний на Netflix.

Її успіх цікавий ще й тим, що більшість компаній, зазвичай, зазнають краху, коли змінюється ситуація на ринку. А вони не лише вистояли, а й завоювали серйозні позиції. Як їм це вдалося? Що вони усім нам радять?

  • Дати підлеглим більше свободи.

«У Netflix розраховують на здоровий глузд. Бо здоровий глузд, а не припис – це спосіб розв’язати будь-яку проблему», – написали автори в книзі і поділились першими кроками до культури свободи: спочатку збільште концентрацію талантів, потім заохочуйте щирість, а далі скасовуйте приписи.

Тобто щоб була відповідальність, потрібна свобода.
Чому так важливо в бізнесі концентрувати таланти? Бо талановиті люди роблять одне одного ефективнішими. «Ми з’ясували, що саме перебування серед найкращих заохочує працювати на геть іншому рівні, ніж просто сумлінно».

Так само як і перебування серед посередніх спонукає бути посереднім.

Тож девіз Netflix: одна зірка краще за дві посередності.

  • Кажіть, що думаєте насправді (доброзичливо).

В компанії вигадали вислів: «Кажи про когось тільки те, що можеш сказати у вічі».

З іншого боку, якщо король голий, то треба йому сказати про це.
Працівників варто навчити правильно висловлювати та отримувати критику.

  • Платіть найвищу зарплату на ринку.

Навіть більше: пропонуйте зарплату рок-зірки, – радять у Netflix.
В компанії збільшують зарплати, якщо ринкова вартість працівника зростає, і намагаються не зменшувати, якщо ринкова вартість працівника падає.

Високі зарплати – це не від щедрості, а від прагматизму. Ліпше дати вищу зарплату працівникові ще до того, як він цього попросить, або шукатиме іншу роботу. 

У Netflix також ніхто не рахує відпустки ( привіт усім компаніям з дозволеними двотижневими вакаціями). Навіть більше: керівники мусять подавати приклад, беручи дуже великі відпустки.

  • У компанії немає таємниць.

Ні фінансових, ні інших. Netflix – чи не єдина компанія, яка заохочує своїх працівників спілкуватись із рекрутерами і ходити на співбесіди до конкурентів.
Тут вважають, що таємниці забирають безліч місця у свідомості, тоді як це місце можна заповнити чимось іншим.

Культивують вони й корпоративну культуру фінансової прозорості: кожен працівник може відкрито бачити будь-який аспект ведення бізнесу.

«Найгірше в бізнесі – це повне неуцтво в тому, як він працює. Це те саме, якби юрба людей прийшла на бейсбольний матч, і ніхто не розповів їм правила. Бізнес – така сама гра».

В компанії не ховають фінансових даних від підлеглих.

  • Жодних дозволів на прийняття рішень.

Не намагайтеся догодити шефові, робіть те, що потрібно для компанії, – радять автори.

«Ми не застосовуємо схем «згори – донизу», бо на наше переконання, рухаємося найшвидше й маємо найбільше інновацій, коли працівники приймають власні рішення».
Автори наголошують: горизонтальна схема прийняття рішень може працювати в поєднанні з високою концентрацією талантів та надзвичайним рівнем прозорості в організації. Без цих складників нічого не вийде.

Рід Гастінгс оперує власним досвідом: «Найліпші свої рішення я прийняв, почувши думку багатьох людей. Ось чому тепер я й усі в Netflix намагаємося зібрати якомога більше відгуків, перш ніж прийняти важливе рішення.

Це ми називаємо «шукати незгоди»».
Орієнтуй, а не контролюй. Ось, власне, головна філософія успіху Netflix, який зібрав таланти, дав їм свободу і гроші та створив сприятливе робоче середовище.

Вам сподобається, якщо: ви любите нестандартне викладення думок. Книга побудована за принципом чергування роздумів обох авторів, і створює ефект діалогу та взаємодоповнення при розгляді будь-якої проблеми.

Також зручно, що наприкінці кожного розділу коротко перераховуються головні висновки.
Багато тут також і різних цікавих прикладів з життя компанії та її працівників. Можна дізнатись і цікаві історії створення відомих фільмів.

Вам не сподобається, якщо: інколи думки авторів, які представлені за принципом діалогу, повторюються. Мабуть, це пов’язано з тим, що вони однодумці, і на багато речей дивляться однаково.

Головна причина прочитати: прочитати цю книгу – це пізнати новий бізнес-вимір. Усвідомити, що те, до чого ми раніше звикли, уже не працює. Як старий калькулятор на батарейці. Зрозуміти, що чудовий робочий простір – це не розкішний офіс, прекрасний спортзал або безкоштовні суші на обід. Це, перш за все, радість бути серед талановитих людей, відкритих до співпраці. «Людей, які допомагають стати кращими. Коли кожен неперевершений, ефективність роботи стрімко йде вгору, бо працівники вчать і мотивують одне одного», – наголошують автори книги.

Скажіть команді, що вони джаз-бенд, і очікуйте на те, що вони ним і будуть, – радять творці найуспішнішого світового проєкту.

«Вам потрібна не симфонія. Забудьте про диригента й партитуру. Натомість зберіть джаз-бенд. У джазі важлива спонтанність. Музиканти знають загальну структуру пісні, але вільні імпровізувати, підхоплюючи одне одного». 
Так влучно і ємно сказано, що нема чого й додати.

У тому ж дусі:

Netflix. Ця ідея ніколи не спрацює. Марк Рендольф

Автор книги – Марк Бернейс Рендольф – відомий американський підприємець, консультант та захисник навколишнього середовища. Він – співзасновник і перший генеральний директор Netflix.

У цій книзі представлено практичні бізнес-кейси, вивірені та апробовані ним на власному досвіді керівника всесвітньо відомої стримінгової платформи Netflix. І йому є про що розповісти. Адже компанія перекроїла правила, якими монопольно заправляв досі Голлівуд. Кардинально змінила сферу IT-технологій та загалом стала для мільйонів людей у світі, які люблять фільми, необхідністю.

Однак, як це завжди й буває, спочатку була всього лише ідея. Ідея, в яку ніхто особливо й не вірив, і тим паче не розбігся підтримувати. Тож книга містить корисні та практичні поради, як зробити мрію дійсністю. Навіть більше – найоптимістичнішим варіантом дійсності.


Дика гонка. Як Uber підкорював світ. Адам Лашинскі

Автор – Адам Лашинскі – журналіст, автор бестселера «Apple зсередини», виконавчий редактор журналу Fortune, при написанні її вдався до рідкісного, але цікавого прийому «Журналіст змінює професію». Він сам став водієм Ubera і все побачив на власні очі. Побачив, щоб розповісти.

Ця книга – перша ґрунтовна розповідь про компанію, яка проникла в життя мільйонів людей у світі і змінила правила гри та філософію ведення бізнесу.

Шлях до успіху супроводжувався перепонами й боротьбою. І книга це чудово відтворює, від моменту створення до етапу злету. «Дика гонка» – не просто назва книги, це опис дійсності, в якій доводилося йти до бізнес-вершин. Книга – чудовий посібник для тих, хто не має поки що інвестицій, але має шалене бажання будувати щось нове і бути в цьому успішним.


«Унікальна культура Netflix» Рід Гастінгс  і Ерін Маєр

Ще одна книга, написана цими ж авторами – СЕО Netflix Рідом Гастінгсом та професором INSEAD Ерін Маєр.

Вони детально аналізують, що ж саме допомогло створити прибуткову бізнес-модель найвідомішої у світі компанії, які важелі довелося задіяти, або, навпаки, що натомість вони придумали замість цих важелів.

Які правила потрібні, аби невеличка компанія з постачання DVD раптово перетворилась на світового бізнес-монстра в хорошому значенні цього слова? Ніяких правил, – категорично стверджують ці бізнес-Пігмаліони про свою Netflix-Галатею. Успіх тримається на корпоративній культурі, яка, своєю чергою, тримається на свободі та відповідальності працівників компанії.

Книга – унікальний посібник для тих, хто шукає нестандартних рішень для розвитку свого бізнесу, адже, як відомо, зі стандартними підходами у нашому приголомшливо-мінливому світі нема чого робити.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті