11 фактів про cashless: як Україна занурюється в безготівкові розрахунки
І за якими показниками випереджає європейські країни

«Україна дуже прогресивна в розвитку cashless-технологій. Безготівкові оплати вже стали стійкою звичкою українців. Половина користувачів готова повністю відмовитися від готівкових оплат», – наголосила генеральний директор Mastercard в Україні та Молдові Інга Андрєєва на недавній пресконференції.
Топменеджери компанії поділилися внутрішньою статистикою динаміки cashless на європейських і українському ринках під час пандемії, а також даними дослідження MasterIndex про вподобання наших співвітчизників у цій сфері. Опитування проведене InMind на замовлення Mastercard у червні 2021 року. У ньому брали участь 1507 респондентів у віці 18–60 років, які проживають у містах з чисельністю населення від 50 000 людей.
Mind вибрав найбільш цікаві дані та цитати.
40,8 млн, 30% і 38%
Це три, на перший погляд, парадоксальні цифри. Перша – кількість активних карт в Україні. Друга – частка дорослого населення, яке не має рахунків у банку. Третя – частка малого та середнього бізнесу, який надає своїм споживачам можливість безготівкової оплати.
78%
Стільки безготівкових платежів в Україні вже «проходить» безконтактно. Хоча ще пару років тому цей показник був на рівні 30%. «На 35 європейських ринках зазначаємо зростання проникнення бесконтакту. За останній рік – у середньому на 10%. Україна ж підросла на 17%. Один із ключових стимулів – гігієна, яка під час пандемії виходить на перше місце», – пояснила Андрєєва.
Цікаво, що торік вперше спробували оплату безконтактною карткою 30% наших співвітчизників.
49%
Стільки українців найближчим часом готові відмовитися від готівки. Для порівняння: 17% європейців це вже зробили під час пандемії.
37%
Для стількох українців NFC – уже зараз найкращий спосіб оплати. «За кількістю NFC-оплат Україна стабільно входить у топ-країн Європи», – уточнила Андрєєва.
«Із місяця в місяць спостерігаємо стабільне зростання залучення нових користувачів до сервісів Google Pay і Apple Pay. Сьогодні вже мільйони клієнтів використовують NFC в Україні. Припускаємо, що в найближчому майбутньому кількість токенізованих карток у нашій країні сягне 10 млн», – уточнив віцепрезидент із розвитку бізнесу Mastercard в Україні та Молдові Юрій Батхін.
На його думку, така динаміка пов'язана з тим, що Україна – молодий ринок: «Нам не доводиться проходити всі ті етапи, якими йшли США, Великобританія тощо. Ми перейшли з ринку магнітних карток в еру цифрових платежів, майже минаючи етап контактних карток».
Цікаво, що українці вважають за краще розплачуватися не тільки смартфонами з NFC. «Україна – у топ-3 європейських країн за кількістю оплат такими пристроями, як розумні годинники, фітнес-браслети тощо. Цей сегмент щомісяця зростає на 25%. Дуже мало ніш, які показують такі темпи зростання», – зазначив Батхін.
Понад 90%
Стільки POS-терміналів в Україні приймають безконтактну оплату. «Український ринок підійшов до пандемії підготовленим: до локдауну в нас був високий рівень проникнення сучасного обладнання. За останні п'ять років відбулося подвоєння парку POS-терміналів. Начебто цифра, що вражає, але, якщо її порівняти з європейською статистикою – нам є куди бігти. В Україні 9,6 термінала на тисячу населення, в Європі – 30 », – пояснила Андрєєва.
38–40%
На стільки під час пандемії зросла безготівкова оплата за продукти харчування, електроніку й меблі в Україні. Для порівняння: у середньому по європейських країнах зростання cashless у сегменті продуктів харчування склало 26%, електроніки – 24%, меблів – 16%. Ці ніші в Європі стали лідерами в позитивній динаміці. «Судячи зі статистики, українці удалися в ремонт. Якщо в нас з'являється вільний час – треба обов'язково щось поміняти в хаті», – пожартувала Андрєєва.
150 млн
Стільки поїздок у столичному метро вже оплачено cashless. І не тільки українцями: у системі зафіксовані картки з більш ніж 75 країн. Безготівковий розрахунок у київській підземці запустили шість років тому. «Це наш перший, але не єдиний Smart Сity проєкт. Сьогодні реалізовано понад 40 проєктів у містах. Один з останніх – cashless у метро Дніпра. Він стартував у вересні 2020 року, зараз зафіксовано понад 185 000 трансакцій», – уточнила Андрєєва.
8%
Стільки респондентів уникають магазинів, де можна розплатитися тільки готівкою. «Пандемія спонукала малий і середній бізнес задуматися про те, що споживач обере іншу кав'ярню, перукарню чи магазин, якщо не буде можливості сплатити покупку карткою», – вважає Андрєєва.
61%
Стільки українців хотіли б розплачуватися cashless на ринках. У топ очікувань також входить безготівкова оплата в громадському транспорті, перукарнях, таксі, навчальних закладах і навіть на пляжах.
«Для зниження цих бар'єрів важливо об'єднати зусилля гравців ринку, нарощувати платіжну інфраструктуру, яка в кількості POS-терміналів усе ще в рази поступається європейським показникам», – вважає Андрєєва.
66%
На стільки в Україні зросла кількість онлайн-оплат у першому кварталі 2021 року в порівнянні з аналогічним періодом 2020-го. Лідерами динаміки покупок в e-commerce стали спорттовари (зростання в 7,5 раза) і товари для будинку, інтер'єру (в 4,5 раза).
«Тренд останнього року – поява нових несподіваних категорій. Наприклад, фуд-ритейл зріс удвічі. Також злетіла онлайн-оплата у сфері кур'єрської доставки, таксі тощо. Думаю, ми залишимося в цій зміненій парадигмі і після пандемії. Споживачі все частіше замислюватимуться, навіщо витрачати час на дорогу в магазин, якщо через застосунок можна швидко замовити продукти», – вважає Батхін.
39%
Стільки українців у майбутньому хочуть розраховуватися за допомогою сканування QR-коду смартфоном. 17% мріють про оплату за допомогою голосового помічника. Також респондентам цікава оплата криптовалютами та за допомогою smart побутовою технікою (наприклад, розумні холодильники можуть самостійно замовляти їжу).
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].