Нове – давно забуте старе: як Кабмін пропонує бізнесу наповнювати бюджет

Нове – давно забуте старе: як Кабмін пропонує бізнесу наповнювати бюджет

І до чого це призведе в його діяльності

Нове – давно забуте старе: як Кабмін пропонує бізнесу наповнювати бюджет
Фото: depositphotos

Прем’єр-міністр України Денис Шмигаль на початку червня зареєстрував зміни до Податкового кодексу, які мають забезпечити надходження до бюджету. Проте експерти наголошують, що такі ініціативи можуть негативно вплинути на бізнес. Mind продовжує досліджувати законопроєкти, за якими, зокрема, може критися тиск на бізнес. Експерти Європейської бізнес асоціації проаналізували для Mind законопроєкт №5600 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень».

Номер і дата реєстрації: №5600 від 02.06.2021

Автори: поданий прем’єр-міністром України Денисом Шмигалем

Етап: очікує розгляду

Ціна питання. У пояснювальній записці мета законопроєкту №5600 визначена як «забезпечення збалансованості бюджетних надходжень шляхом підвищення ефективності використання економічних ресурсів країни, а також усунення прогалин чинного законодавства».

Втім, на думку експертів Асоціації, за цією абстрактною фразою криється банальне бажання поповнити доходну частину державного бюджету за рахунок фіскальних методів та необґрунтованого підвищення податків для бізнесу. 

Зміст. Законопроєктом пропонується підвищення низки податків як для юридичних, так і для фізичних осіб, акцизних податків, ПДВ. Так, до прикладу, пропонується збільшити ставки акцизного податку на алкогольні напої, екологічного податку та рентної плати за користування надрами, рентної плати за спеціальне використання води та рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів.

Пропонуються суттєві зміни до оподаткування прибутку підприємств та плати за землю, суттєво розширюється база оподаткування в багатьох галузях, запроваджується акциз на «зелену» енергію. Крім того скасовується багато податкових пільг, а контролюючі органи наділяються занадто широкими повноваженнями для стягнення податкового боргу та контролю над активами  підприємств у період оскарження акту перевірки.

Зокрема, законопроєкт запроваджує обмеження права великих платників податків на використання накопичених збитків минулих років, тимчасове обмеження права керівника платника податків на виїзд за межі України у разі непогашення у встановлені строки податкового боргу, скорочення граничних термінів реєстрації платниками податків ПДВ податкової накладної та/або розрахунку коригування до неї, зменшення строку на оскарження відмови у реєстрації такої накладної, тощо.

Хто виграє. Державна податкова служба, яка отримує ще ширші повноваження у своїй роботі, та Міністерство фінансів України, яке за допомогою фіскальних методів пропонує наповнити держбюджет замість розвитку бізнес-клімату в Україні, що б залучало більше інвесторів.

Хто програє. Практично всі компанії, що працюють та інвестують в Україну.

Прогнозована позиція фракцій. Під час заходу, що проводила Асоціація, озвучувалося, що «Голос» не голосуватиме за цей законопроєкт. Проте при розгляді в Комітеті ВРУ (Гетманцева) народні депутати від Голосу утримались від голосування. Позиція народних депутатів від партії «Слуга народу» – схвальна.

Шанс на прийняття. Високий, враховуючи результати розгляду даного проєкту в Комітеті ВРУ.
Альтернативні законопроєкти. №5600-1 від 11 червня 2021, №5600-2 від 15 червня 2021, №5600-3 від 17 червня 2021, №5600-4 від 18 червня 2021, №5600-5 від 18 червня 2021, №5600-6 від 18 червня 2021, №5600-7 від 18 червня 2021.

Оцінка EBA. Варто зазначити, що ще до реєстрації законопроєкту Асоціація отримала документ у робочому порядку та надала свої пропозиції. Водночас із зареєстрованої та опублікованої версії ми бачимо, що були враховані зовсім незначні коментарі від бізнесу. І надалі у ході просування даного законопроєкту діалог між бізнесом та авторами був відсутній.

Складається враження, що за допомогою таких методів Уряд намагається просто будь-якою ціною залатати діру в бюджеті. Вочевидь, таке рішення не є стратегічним, оскільки підвищення податків створить ще більший тиск на бізнес та погіршить умови для розвитку та масштабування компаній.

Уряд міг би отримати додаткові надходження до бюджету іншим шляхом – за рахунок боротьби з тіньовою економікою, контрабандою, проведення реформ та встановлення рівних правил гри, залучення інвесторів. Натомість законопроєкт №5600 пропонує лише шлях збільшення фіскальних повноважень податкової служби.

Постійні непередбачувані зміни до податкового законодавства без встановлення достатнього перехідного періоду негативно впливають на операційну роботу бізнесу й унеможливлюють довгострокове бюджетне планування у компаніях. До того ж, в умовах скорочення прямих іноземних інвестицій ставити під ризик роботу бізнесу, який ще працює в Україні, є вкрай небезпечним та необдуманим рішенням.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло