Рейтинг страхових компаній 2021

Рейтинг страхових компаній 2021

Лідерами рейтингу надійності страхових компаній стали міжнародні «Колоннейд Україна» та ARX

Этот материал также доступен на русском языке
Рейтинг страхових компаній 2021

Цей матеріал був спеціально підготовлений для учасників Mind Club. Щоб прочитати його потрібно авторизуватись. Підписатись на Mind та підтримати редакцію можна тут.

Mind представляє п'ятий випуск рейтингу страхових компаній, що займаються ризиковим страхуванням (які займаються страхуванням майна, здоров'я, відповідальності тощо) та мають ознаки «ринкової діяльності». Редакція проаналізувала діяльність та бізнес-модель 39 найбільших учасників ринку за 2020 рік. 

Аналіз проводився за дев'ятьма ключовими індикаторами: боргове навантаження, рівень виплат, динаміка зібраних премій і капіталу, фінансова стійкість компанії, власники і приналежність до ФПГ, рівень кептивності/схемності, ефект масштабу і оцінка МТСБУ (так званий «світлофор»).

Максимальні п'ять та 4,5 «зірок» за підсумками рейтингу не отримала жодна з компаній. Проте 21 з 39 оцінених страховиків мають рейтинг в три і більше «зірки», що, в принципі, є нормальним показником і свідчить про задовільну платоспроможність.

Лідерами рейтингу стали компанії, що належать канадському фінансовому холдингу Fair Fax: напрями ARX та «Колоннейд Україна», що входять до групи Colonnade Insurance, яка працює, окрім України, в Болгарії, Чехії, Угорщині, Польщі, Словакії та Румунії. 

Також прийнятний рейтинг – 3,5 «зірки» – отримали СК «Княжа», «СК Уніка», СК «Країна», «Експрес Страхування», «Українська страхова група», СК «Провідна», «Альфа страхування».

Ці компанії Mind рекомендує при виборі страховика для вашого нерухомого майна, транспорту, бізнесу або здоров'я.

Коротко охарактеризувати результати роботи українського страхового ринку за 2020 рік можна однією лише фразою: «Все не так вже й погано».

Обсяги ринку скоротилися на 15%, що, безумовно, неприємно. У той же час, всі системоутворюючі страхові компанії втрималися на плаву і виконували зобов'язання перед клієнтами. Якщо повернутися на 12 років назад, в 2009 рік, тоді страховикам довелося дуже несолодко, і кілька великих компаній не витримали випробування кризою. Тоді пішли з ринку  фінансова група «Страхові традиції», СК «Вексель» (була пов'язана з Промінвестбанком), СК «Галактика».

У 2020 році ринок проявив велику стійкість і витримку. А українське страхування стало займати далеко не останнє місце в системі економічних відносин.

Звичайно, проникнення страхування в Україні, яке характеризується показником IPR (частка акумульованих страховиками платежів до ВВП), ще сильно відстає від багатьох більш розвинених ринків. IPR в нашій країні становить 1,3%. В Японії він знаходиться на рівні 7,2%, у Франції – понад 6%.

Але у Національного банку, який з літа 2020 року наглядає за діяльністю страховиків, глобальні плани. НБУ має намір довести IPR до 3%, підвищити прозорість страхових компаній і видворити з ринку страховиків-зомбі, які існують тільки на папері.

Платежі і виплати. Обсяг валових премій, які зібрали страхові компанії в 2020 році, склав 45,2 млрд грн, що на 15% менше в порівнянні з 2019 роком. При цьому чисті страхові премії (за вирахуванням перестрахування) склали 40,4 млрд грн, що практично стільки ж, скільки і роком раніше. Тобто, якщо брати до уваги суто ті платежі, які страховики отримали від клієнтів, ринок в 2020 році залишився на рівні 2019 року.

Сума премій, зібрана ризиковими страховими компаніями, за 2020 рік скоротилася на 17%.

Топ-10 компаній за розміром на ринку КАСКО

N Страхова компанія Сума страхових платежів, тис. грн Вага в портфелі страховика, % Приріст страхових платежів, % Сума страхових виплат, тис. грн Рівень виплат, %
1 ARX 1 611 619,70 60,13 18,1 669 305,40 44,97
2 Арсенал Страхування 1 032 341,00 55,92 23,8 429 404,00 46,02
3 Уніка 807 164,10 32,34 5,7 300 611,30 38,28
4 Українська страхова група 579 986,70 30,31 -4,7 342 828,20 57,68
5 ТАС СГ 453 064,00 22,35 27,9 269 489,10 66,75
6 Універсальна 446 934,20 46,86 20,3 158 712,00 38,79
7 Інго Україна 428 281,00 26,03 3,4 234 206,00 55,59
8 Експрес Страхування 386 434,10 87,84 23,9 130 587,10 37,40
9 PZU Україна 382 931,00 25,78 0,3 187 477,10 49,03
10 ВУСО 309 321,10 26,61 12,4 129 532,50 44,33

Джерело: Insurance TOP, розрахунки Mind

А ось премії, отримані компаніями зі страхування життя, виросли на 8,5%. Це можна пояснити тим, що в страхуванні життя договори з клієнтами укладені на 5-10-15 років і більше. Тому страховик отримує плюс-мінус стабільний приплив платежів щорічно.

І навіть якщо страхувальник захоче розірвати договір, він втратить пристойну суму накопичень, що йому зовсім не вигідно. Крім того, в «лайфі» страхові компанії індексують розміри платежів, збільшуючи їх на розмір інфляції. Це теж забезпечує приріст премій, нехай і номінальний.

Обсяг чистих виплат клієнтам, які здійснили страховики в 2020 році, перевищив 14,4 млрд. грн. Це на 3% більше, ніж в 2019 році. Проте порівнювати «в лоб» цей показник без розбивки на ринок non-life і life некоректно.
Справа в тому, що в ризиковому страхуванні сума здійснених компенсацій і рівень виплат (відношення виплачених сум і отриманих премій) дійсно показують реальну платіжну дисципліну підприємств. В «ризик» обсяг виплат в 2020 році виріс на 3,2%, а середній рівень виплат склав трохи більше 35%.

Топ-10 компаній за розміром на ринку ДМС

N Страхова компанія Сума страхових платежів, тис. грн Вага в портфелі страховика, % Приріст страхових платежів, % Сума страхових виплат, тис. грн Рівень виплат, %
1 Уніка 696 199,70 27,90 12,1 396 771,60 60,24
2 Провідна 602 601,50 71,64 24,5 364 673,80 67,13
3 Інго Україна 440 607,00 26,78 33,8 230 910,00 59,98
4 ARX 348 788,20 13,01 21,6 161 893,90 50,94
5 Альфа Страхування 334 516,70 29,07 25,7 196 352,60 65,37
6 NGS 223 326,50 99,83 -7,8 103 863,60 44,63
7 Українська страхова група 222 377,00 11,62 27,1 130 884,00 65,89
8 Країна 208 293,80 37,84 21,9 133 087,40 70,20
9 ТАС СГ 202 245,60 9,98 58,4 113 584,90 68,86
10 PZU Україна 166 133,80 11,18 18,7 89 195,10 63,77

Джерело: Insurance TOP, розрахунки Mind

У лайфі рівень виплат не є показовим через специфіку цього виду страхування і довгостроковості договорів, тому частота виплат не має чіткої закономірності. Отже низький рівень виплат у страхуванні життя не говорить про те, що компанія недобросовісно ставиться до своїх клієнтів.

Дивитися варто на розмір викупних сум, що свідчать про дострокове розірвання договорів і відсутність/наявність довіри до страховика. Так ось, за 2020 рік викупні суми склали 175 млн грн, що складають лише 3,5% премій по страхуванню життя.

Сумарні активи страхових компаній за 2020 рік зросли на 2,5% до 65 млрд грн, обсяг резервів виріс на 8% до 32 млрд грн.

Види страхування. Незважаючи на падіння ринку в цілому, за деякими напрямками страхування є зростання, і досить істотне. За 2020 рік на 18,6% зросли платежі з добровільного медстрахування, на 4,7% – зі страхування наземного транспорту (КАСКО) і на 20,1% – зі страхування автоцивільної відповідальності автовласників.

У той же час на 15% впали обсяги страхування від нещасних випадків, на 40% – вантажів і багажу, на 44% скоротилися платежі зі страхування від вогневих ризиків та ризиків стихійних явищ, на 68% зі страхування кредитів і на 32% страхування фінансових ризиків.

Топ-10 компаній за розміром на ринку страхування фінансових ризиків

N Страхова компанія Сума страхових платежів, тис. грн Вага в портфелі страховика, % Приріст страхових платежів, % Сума страхових виплат, тис. грн Рівень виплат, %
1 Альянс 340912,0 37,70 539,17 0,0 0,0
2 Аска 265076,0 28,28 1004,39 0,0 0,0
3 Арсенал Страхування 91542,0 4,96 119,83 16336,0 17,8
4 Альфа Страхування 86047,0 7,48 -11,46 59,0 0,1
5 Уніка 83105,0 3,33 30,40 26290,0 31,6
6 Мегаполіс СТ 45899,0 9,63 129,66 0,0 0,0
7 Кредо 42790,0 5,50 -41,61 663,0 1,5
8 Інго Україна 40896,0 2,49 -8,15 0,0 0,0
9 ТАС СГ 40002,0 1,97 51,95 629,0 1,6
10 ВУСО 37064,0 3,19 31,52 15357,0 41,4

Джерело: Insurance TOP, розрахунки Mind

Крім того, на 41% менше премій страховики зібрали від страхування медичних витрат і на 29% менше за договорами «Зеленої карти» (міжнародний аналог ОСАЦВ). Падіння в цих двох видах можна пояснити закриттям кордонів і різким падінням туристичного потоку, що призвело до скорочення закордонних перельотів і поїздок.

Розстановка сил на ринку і зміни в регулюванні. До початку 2021 року в Україні налічувалося 210 страхових компаній. З них 190 – це non-life, і решта 20 – life.

При цьому на ринку зберігається високий рівень концентрації. 20 ризикових компаній акумулюють близько 60% премій, ТОП-39 компаній, що увійшли до рейтингу – близько 80% премій і 100 страховиків залучають понад 90% платежів. Це означає, що практично половина страхових компаній існує тільки формально і в реальності діяльності не веде.

У лайфі ситуація схожа: 12 компаній за 2020 рік отримали 96% премій. Тобто «за бортом» залишаються ще 8 страховиків. Але так як гравців в цьому сегменті, в принципі, менше, то цифри виглядають не так вражаюче.


Втім, НБУ планує грунтовно «прочесати» і прорідити страховий ринок. У найближчі роки Нацбанк має намір домогтися:

  • підвищення рівня капіталізації, ліквідності та стійкості страхових компаній;
  • диверсифікації страхових продуктів і посилення конкуренції на ринку страхових послуг;
  • забезпечення захисту прав споживачів і власників полісів;
  • прозорості роботи ринку страхування і підвищення його привабливості для інвесторів.

Головний документ, який змінить картину ринку – новий закон «Про страхування». Щоб він вступив в силу, Верховна Рада повинна прийняти законопроєкт № 5315, який вже зареєстрований в парламенті. Його норми наблизять страховий сектор до європейських стандартів, встановлять нові вимоги до мінімального розміру капіталу страховиків (32 млн грн для ризикових компаній і 48 млн грн для компаній зі страхування життя), змінять правила ліцензування, посилять вимоги до професіоналізму і репутації менеджменту страхових компаній.

Все це повинно привести до того, що страховики, які не мають грошей для розвитку або не відповідають нормативам, самі покинуть ринок. У підсумку кількість компаній істотно скоротиться.

Але найголовніше, що нова модель регулювання поставить на перше місце клієнта, буде захищати його інтереси і права.

Рейтинг надійності страхових компаній – 2021

Методика рейтингу страхових компаній Mind

Рейтинг страхових компаній – інформаційний проєкт, спрямований на комплексне оцінювання страхових компаній, найбільших за обсягом страхових зборів в Україні. Рейтинг враховує найважливіші фактори фінансової стійкості і ділової активності страхових компаній, які можна розрахувати на основі публічної інформації.

Об'єкт рейтингу – страхові компанії, сума валових зборів яких за 2020 рік перевищує або дорівнює 160 млн грн та які займаються класичною страховою діяльністю.

Предмет рейтингу – привабливість страхових компаній для власників рухомого і нерухомого майна, визначається кількісно як загальна сума балів факторів привабливості – від 1 до 4, зважених на важливість кожного фактора – коефіцієнт у діапазоні від 0 до 1.

Якісно привабливість страхових компаній виражається «зірковим рейтингом» страхової компанії – від 0,5 до 5 «зірок», залежить від суми загального заліку. І головне значення має «зірковий рейтинг» страхової компанії, а не її порядковий номер у таблиці.

Періодичність рейтингування: щорічно після публікації компаніями річної фінансової звітності.

Джерела даних: окремі показники фінансової звітності страхових компаній, відображені у формах фінансової звітності (Ф) у інформаційній системі YouControl, анкетування страхових компаній, що беруть участь у рейтингу, а також інформація з сайту forinsurer.com.

Для визначення фактора «Рівень іноземної підтримки» використовується офіційна інформація НБУ про власників істотної участі СК, дані YouControl, інформаційних агентств УНІАН, «Українські новини», «Інтерфакс-Україна», дані Mind, а також офіційна інформація компаній.

Обґрунтування вибору факторів привабливості страхових компаній для клієнтів

Під час підготовки методики рейтингу до уваги беруться наступні фактори, що визначають привабливість страхових компаній з точки зору клієнтів:

  1. Боргове навантаження.
  2. Ліквідність (фінансова стійкість) страхової компанії.
  3. Рівень виплат.
  4. Приріст страхових премій.
  5. Приріст власного капіталу страхової компанії.
  6. Входження СК до міжнародної фінансової групи ( у міжнародну страхову компанію).
  7. «Світлофори МТСБУ» за факторами «Якість врегулювання ризиків» і «Рівень скарг клієнтів»
  8. Ефект масштабу СК.
  9. Коефіцієнт фінансової стійкості

Mind визначив рівень важливості кожного із запропонованих факторів через присвоєння ваг-множників, сума яких дорівнює одиниці.

При наявному рівні прозорості страхового ринку представлена нижче методика розрахунку факторів максимально адекватно відображає комплексну привабливість страхових компаній для клієнтів.

Фактори та формули розрахунку

Розрахунок значень рейтингових факторів

Фактор Показник Формула* Вага фактора
1 Боргове навантаження Співвідношення зобов’язань до капіталу (Зобов’язання/КАП) *100%

0% – 75% 4б

75% – 150% 3б

150% – 250% 2б

>250% 1б

0,075
2 Ліквідність (фінансова стійкість) Співвідношення високоліквідних активів до чистих страхових премій  (Високоліквідні активи/ЧСП)*100%

>80% 4б

50% – 80% 3б

20% – 50% 2б

<20% 1б

0,075
3 Рівень виплат

Співвідношення виплат у звітному періоді до середнього валових премій попереднього та поточного періодів

Виплати за КАСКО

Виплати за добровільним медичним страхуванням

(Виплати(t) /(
П(t-1)+П(t))/2) *100%

45% – 60% 4б

30% – 45% або 60% -- 70% 3б 

20% – 30% або 70% – 80% 2б

5% – 20% або 80% – 90% 1б

<5% або >90% 0б

0,15
4 Приріст страхових премій Співвідношення приросту премій у звітному періоді до премій попереднього періоду ((П – П (t-1) ) /
П (t-1) )*100%

>20% 4б

0% – 20% 3б

(-20%) – 0% 2б

< (-20%) 1б

0,15
5 Приріст капіталу Співвідношення приросту капіталу у звітному періоді до капіталу попереднього періоду ((КАП – КАП (t-1) ) /
КАП (t-1) )*100%

>15% 4б

5% – 15% 3б

(-5%) – 5% 2б

< (-5%) 1б

0,05
6 Входження до міжнародної фінансової групи Власники: іноземна корпоративна структура; фізична особа-нерезидент; резиденти України

– входить до міжнародної фінансової групи, головний офіс – у розвиненій країні, іноз. власники володіють контрольним пакетом 4б

– входить до міжнародної фінансової групи, іноз. власники володіють міноритарним пакетом 3б

– входить до міжнародної фінансової групи, головний офіс – у країні, що розвивається 2б

– не має іноземних власників 1б

0,15
7 Рівень фінансової стійкості (автономії) Співвідношення грошових коштів та поточних фінансових інвестицій до чистих страхових платежів Грошові кошти(t)+ФінІнв(t) / П) *100%

>70% 4б

40% – 70% 3б

20% – 40% 2б

< 20% 1б

0,15
8 Оцінка МТСБУ Значення «світлофорів» «Якість врегулювання ризиків» та «рівень скарг»

3 зелених – 4 б

 1 жовтий – 3 б

2 жовтих – 2 б

3 жовтих, або не є членом МТСБУ – 1б

будь-який червоний – 0б

0,15
9 Ефект масштабу Обсяг зібраних премій

менше 300 млн грн – 1 б

до 300 млн грн – 2 б

до 800 млн грн – 3 б

більше 800 млн грн – 4 б

0,1
Загальний залік Сума балів факторів, зважених на відповідні ваги ЗагЗал  = 1,00

* – умовні позначення, використані у формулах, означають:

Зобов’язання – сума поточних і довгострокових зобов’язань страхової компанії;

КАП – підсумок балансу активів без балансової вартості компанії й без зобов’язань;

КАП (t-1) – підсумок балансу активів без балансової вартості компанії й без зобов’язань за попередній звітний період;

ЧСП – чисті страхові премії

Високоліквідні активи – гроші, депозити, ОВДП та їх еквіваленти;

Виплати (t) – страхові виплати компанії за звітний період;

П (t-1) – зібрані страхові премії за попередній до звітного період;

П – зібрані страхові премії за звітний період;

ПереСтр (t) – частка премій, переданих у перестрахування за звітний період;

Власн. КАП – власний капітал;

ПАСИВ – підсумок балансу пасивів компанії.

Кожному фактору, перед тим як зважити на його важливість, присвоюється бал від 1 до 4. Бали залежать від діапазону, у який потрапляє значення показника, що відображає кількісний вміст фактора.

Наприклад, якщо фактор «Ліквідність» перевищує 70%, то такій страховій компанії присвоюється найбільший бал за цей фактор – 4.

Якщо ж він лежить у діапазоні від 50 до 70% – 3 бали.

Якщо значення показника перебуває в діапазоні від 30 до 50% – 2 бали.

Якщо рівень показника становить менше 30%, страхова компанія отримує 1 бал.

Згодом отриманий бал множиться на вагу фактора. Для фактора «Ліквідність (фінансова стійкість)», наприклад, вага фактора становить 0,15.

Сума загального заліку для кожної страхової компанії розраховується через додавання чисел, отриманих від множення балів на вагу кожного фактора. Чим більше значення загального заліку, тим привабливішою є страхова компанія для клієнтів.

Визначення рейтингової категорії

Рейтингова таблиця будується за допомогою ранжування страхових компаній, що беруть участь у рейтингу, у порядку спадання суми їхнього загального заліку – ЗагЗал.

Після цього, залежно від діапазону, у який потрапляє кожна страхова компанія, їй присвоюється «зірковий рейтинг» від 0,5 до 5 «зірок».

Критерії присвоєння рейтингових категорій

Значення суми загального заліку – ЗагЗал «Зірковий рейтинг» Зміст категорії
від 3,4 до 4,00 5 Високий рівень привабливості для клієнтів
від 2,8 до 3,39 4 Стабільний рівень привабливості для клієнтів
від 2,2 до 2,79 3 Задовільний рівень привабливості для клієнтів
від 1,6 до 2,19 2 Низький рівень привабливості для клієнтів
до 1,59 1 Катастрофічний рівень привабливості для клієнтів

Методика рейтингу в майбутньому може бути частково змінена у розрахунковій частині чи доповнена новими факторами з урахуванням динаміки показників діяльності страхового ринку, а також внаслідок підвищення рівня розкриття фінансової інформації страховими компаніями України. Тому кожен новий рейтинг повинен супроводжуватися критичним переглядом методики рейтингування автостраховиків, яка в разі виявлення невідповідностей новим реаліям повинна адекватно коригуватися.

Від редакції

Головне значення має «зірковий рейтинг» страхової компанії – від 0,5 до 5, а не її порядковий номер у таблиці. Редакція і автори рейтингу не відповідають за рішення третіх осіб, прийняті винятково на основі цього рейтингу.

Рейтинг має виключно інформаційний характер. Він відображає лише думку редакції щодо рівня привабливості страхових компаній на основі фінансової звітності. Рейтинг не можна розглядати як єдину рекомендацію для вибору страхових продуктів.

Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло