Конкуренти Дарта Вейдера: чи залишаться айтішники на ринку нерухомості
Частка IT-фахівців у структурі угод із нерухомістю досягла 15–20%
Кожну шосту квартиру в столичних ЖК купує айтішник. Це історичний максимум на ринку. Велика частина житла купується для себе, близько 20% – як вкладення коштів. «Ще років 10 тому IT-фахівці із зарплатою $10000 – 12000 починали з базових потреб – квартира, машина собі, машина дружині, відпочинок там, де хочеться. А далі куди дівати гроші? Я на той час теж працював у цій сфері, і ми жартували: «Не знав, куди подіти гроші, купив фігуру Дарта Вейдера на повний зріст». Багато хто робив такі покупки», – розповідає незалежний агент із комерційної нерухомості, фахівець із продажу активів неплатоспроможних банків Денис Дроздов.
Чи збільшуватиметься надалі частка IT-фахівців у структурі угод на ринку житла та які сегменти нерухомості можуть скласти йому конкуренцію – на ці питання шукав відповіді Mind.
Коли IT-фахівці стали вагомими гравцями для ринку житла?
Ставку на інвестора-айтішника девелопери та забудовники почали робити близько п'яти років тому. Це стосувалося як сегмента офісної нерухомості, так і житлової – деякі девелопери навіть намагалися цілі житлові будинки будувати суто під IT-індустрію. За даними консалтингової компанії Colliers, основна частка в структурі попиту на офіси 2021 року припадає на IT-компанії (64%).
Знакову роль у структурі попиту айтішники стали відігравати 2019 року. Наразі серед покупців квартир на них припадає 15–20%. «Ще пару років тому їхній відсоток був у 1,5–2 рази нижчим», – розповідає директор з продажу групи компаній DIM Руслана Грабко.
Яке житло вони вибирають?
Уподобання айтішників не відрізняються від популярних трендів на ринку. У центрі їхнього запиту – житлові комплекси з розвиненою інфраструктурою, почасти реалізовані за принципом «місто в місті», поруч з парком та/або водоймою, неподалік від метро.
У сегменті «комфорт» частка фахівців з IT-індустрії становить 17%, а у «бізнес» – 8%, ділиться своїми спостереженнями заступник директора з комерційних питань ІБК «Обрій» Олеся Перчак.
Втім, оскільки багато айтішників працюють у віддаленому режимі, вони готові купувати житло в області, причому, не лише в Київській. «Ми перевірили свою гіпотезу «друге/сезонне житло для IT-фахівців» на апартаментах бізнес-класу в Яремче. Ми логічно припускали, що IT-фахівці менш прив'язані до місця проживання, і мали рацію: значна частина угод за цим проєктом припадає на клієнтів із високотехнологічної індустрії», – розповідає Олеся Перчак.
IT-фахівці та IT-компанії залучають активи під 10% річних.
На ринку житлової нерухомості близько 30–40% угод мають інвестиційний характер, писав раніше Mind. З них на айтішників припадає від 2% до 25%, залежно від житлового комплексу. Наприклад, у проєктах ENSO, за даними компанії, близько 2% купує одразу кілька квартир в одному ЖК – одну для себе, інші під інвестицію. У KAN Development частка IT-фахівців, що інвестують у житло, вища – 25%. Для зручності жителів, які хотіли б продати своє житло, девелопер створив сервіс KAN market, що дозволяє в короткі терміни і за вигідною ціною безпечно перепродати квартиру в рамках проєктів KAN.
«За нашим досвідом, здебільшого – це інвестори віком 29–35 років. Купівлю квартири вони розглядають як вкладення для збереження зароблених грошей, а також як можливість примножити стартовий капітал і без проблем при 100% оплаті купити потрібну квартиру для життя та сім'ї», – каже Грабко. На її думку, фактично для цієї підгрупи придбання інвестиційної квартири – проміжний етап інвестицій, щоби зібрати всю суму на особисту нерухомість.
Чи є альтернатива житлу?
Айтішники замислюються про інвестиції, коли їхні накопичення сягають близько $100 000–200 000, ділиться своїми спостереженнями Денис Дроздов. З погляду вигідних вкладень конкуренцію квартирам складають комерційні приміщення в житлових комплексах. Здебільшого такі приміщення орендують ті, хто проживає на території ЖК і хоче мати додатковий дохід «під рукою». А також ті, хто вже має досвід відкриття бізнес-осередків у житлових комплексах, говорить представник девелоперської компанії KAN Development Анна Попруга.
«До мене найчастіше звертаються переважно IT-фахівці з регіонів. Усі вони прагнуть купити комерційну нерухомість у Києві, і бажано в центрі. Їх влаштовує перший поверх, перебудовані під офіс квартири. Одразу ж просять знайти і компанію, яка б управляла покупкою – здавала в оренду, обслуговувала. Комерційна нерухомість – найочевидніша, проста і зрозуміла для них інвестиція», – розповідає Дроздов.
Якщо говорити про IT-компанії, то вони скеровують свої кошти на номери апарт-готелів. «Планується, що в цих апартаментах проживатимуть співробітники компанії. Це такий собі формат воркейшну або «чистого відпочинку», варіант заохочення», – говорить засновник компанії LEV Development Олександр Островський. У дні, коли апартаменти не затребувані співробітниками, номери здаються, а компанія отримує дохід на загальних підставах.
Однак великі IT-структури більше цікавляться офісною нерухомістю. Якщо компанія вподобала певний об'єкт, а за площею він більший, ніж вона потребує, то його купують і шукають орендарів. Ще один приклад: IT-компанія цілком придбала бізнес-центр на 20 000 кв. м в UNIT City повністю під здачу, сама туди і не планувала заїжджати. «На ринку комерційної нерухомості з'явився новий гравець, і гравець серйозний», – резюмує Денис Дроздов.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].