Конкуренти Дарта Вейдера: чи залишаться айтішники на ринку нерухомості

Конкуренти Дарта Вейдера: чи залишаться айтішники на ринку нерухомості

Частка IT-фахівців у структурі угод із нерухомістю досягла 15–20%

Этот материал также доступен на русском языке
Конкуренти Дарта Вейдера: чи залишаться айтішники на ринку нерухомості
Фото: depositphotos.com

Кожну шосту квартиру в столичних ЖК купує айтішник. Це історичний максимум на ринку. Велика частина житла купується для себе, близько 20% – як вкладення коштів. «Ще років 10 тому IT-фахівці із зарплатою $10000 – 12000 починали з базових потреб – квартира, машина собі, машина дружині, відпочинок там, де хочеться. А далі куди дівати гроші? Я на той час теж працював у цій сфері, і ми жартували: «Не знав, куди подіти гроші, купив фігуру Дарта Вейдера на повний зріст». Багато хто робив такі покупки», – розповідає незалежний агент із комерційної нерухомості, фахівець із продажу активів неплатоспроможних банків Денис Дроздов.

Чи збільшуватиметься надалі частка IT-фахівців у структурі угод на ринку житла та які сегменти нерухомості можуть скласти йому конкуренцію – на ці питання шукав відповіді Mind.

Коли IT-фахівці стали вагомими гравцями для ринку житла?

Ставку на інвестора-айтішника девелопери та забудовники почали робити близько п'яти років тому. Це стосувалося як сегмента офісної нерухомості, так і житлової – деякі девелопери навіть намагалися цілі житлові будинки будувати суто під IT-індустрію. За даними консалтингової компанії Colliers, основна частка в структурі попиту на офіси 2021 року припадає на IT-компанії (64%).

Знакову роль у структурі попиту айтішники стали відігравати 2019 року. Наразі серед покупців квартир на них припадає 15–20%. «Ще пару років тому їхній відсоток був у 1,5–2 рази нижчим», – розповідає директор з продажу групи компаній DIM Руслана Грабко.

Яке житло вони вибирають?

Уподобання айтішників не відрізняються від популярних трендів на ринку. У центрі їхнього запиту – житлові комплекси з розвиненою інфраструктурою, почасти реалізовані за принципом «місто в місті», поруч з парком та/або водоймою, неподалік від метро.

У сегменті «комфорт» частка фахівців з IT-індустрії становить 17%, а у «бізнес» – 8%, ділиться своїми спостереженнями заступник директора з комерційних питань ІБК «Обрій» Олеся Перчак.

Втім, оскільки багато айтішників працюють у віддаленому режимі, вони готові купувати житло в області, причому, не лише в Київській. «Ми перевірили свою гіпотезу «друге/сезонне житло для IT-фахівців» на апартаментах бізнес-класу в Яремче. Ми логічно припускали, що IT-фахівці менш прив'язані до місця проживання, і мали рацію: значна частина угод за цим проєктом припадає на клієнтів із високотехнологічної індустрії», – розповідає Олеся Перчак.

IT-фахівці та IT-компанії залучають активи під 10% річних.

На ринку житлової нерухомості близько 30–40% угод мають інвестиційний характер, писав раніше Mind. З них на айтішників припадає від 2% до 25%, залежно від житлового комплексу. Наприклад, у проєктах ENSO, за даними компанії, близько 2% купує одразу кілька квартир в одному ЖК – одну для себе, інші під інвестицію. У KAN Development частка IT-фахівців, що інвестують у житло, вища – 25%. Для зручності жителів, які хотіли б продати своє житло, девелопер створив сервіс KAN market, що дозволяє в короткі терміни і за вигідною ціною безпечно перепродати квартиру в рамках проєктів KAN.

«За нашим досвідом, здебільшого – це інвестори віком 29–35 років. Купівлю квартири вони розглядають як вкладення для збереження зароблених грошей, а також як можливість примножити стартовий капітал і без проблем при 100% оплаті купити потрібну квартиру для життя та сім'ї», – каже Грабко. На її думку, фактично для цієї підгрупи придбання інвестиційної квартири – проміжний етап інвестицій, щоби зібрати всю суму на особисту нерухомість.

Чи є альтернатива житлу?

Айтішники замислюються про інвестиції, коли їхні накопичення сягають близько $100 000–200 000, ділиться своїми спостереженнями Денис Дроздов. З погляду вигідних вкладень конкуренцію квартирам складають комерційні приміщення в житлових комплексах. Здебільшого такі приміщення орендують ті, хто проживає на території ЖК і хоче мати додатковий дохід «під рукою». А також ті, хто вже має досвід відкриття бізнес-осередків у житлових комплексах, говорить представник девелоперської компанії KAN Development Анна Попруга.

«До мене найчастіше звертаються переважно IT-фахівці з регіонів. Усі вони прагнуть купити комерційну нерухомість у Києві, і бажано в центрі. Їх влаштовує перший поверх, перебудовані під офіс квартири. Одразу ж просять знайти і компанію, яка б управляла покупкою – здавала в оренду, обслуговувала. Комерційна нерухомість – найочевидніша, проста і зрозуміла для них інвестиція», – розповідає Дроздов.

Якщо говорити про IT-компанії, то вони скеровують свої кошти на номери апарт-готелів. «Планується, що в цих апартаментах проживатимуть співробітники компанії. Це такий собі формат воркейшну або «чистого відпочинку», варіант заохочення», – говорить засновник компанії LEV Development Олександр Островський. У дні, коли апартаменти не затребувані співробітниками, номери здаються, а компанія отримує дохід на загальних підставах.

Однак великі IT-структури більше цікавляться офісною нерухомістю. Якщо компанія вподобала певний об'єкт, а за площею він більший, ніж вона потребує, то його купують і шукають орендарів. Ще один приклад: IT-компанія цілком придбала бізнес-центр на 20 000 кв. м в UNIT City повністю під здачу, сама туди і не планувала заїжджати. «На ринку комерційної нерухомості з'явився новий гравець, і гравець серйозний», – резюмує Денис Дроздов.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті